Gå til innhold
Hundesonen.no

vorstehhund?


Amiya
 Share

Recommended Posts

Hihi, er ganske sikker på at jeg har skrevet det feil i overskriften, men alle skriver det forskjellig..

Er det noen her som har erfaring med rasen? Kan noen argumentere for og imot rasen?

om jeg bestemmer meg for denne så blir det korthåret og mest sannsynlig :)

har ikke tenkt å bruke den til jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kjæreste med to strihårede, og har hørt fra oppdretterne at det er visstnok er veeldig stor forskjell på korthårede, strihårede og langhårede når det kommer til personligheten. Vet ikke om dette er fakta eller ikke, men du burde kanskje sjekke det opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kjæreste med to strihårede, og har hørt fra oppdretterne at det er visstnok er veeldig stor forskjell på korthårede, strihårede og langhårede når det kommer til personligheten. Vet ikke om dette er fakta eller ikke, men du burde kanskje sjekke det opp :)

Ikke så stor forskjell lenger som det var.

Hvis man skal ha vorsteh bør man ha et veldig aktivt liv - fysisk aktivt. De er mye hund i én kropp. De krever masse mosjon daglig - og har god utholdenhet og fart. De fleste har en voldsom apetitt på mat. Noen er urolige inne, piper en del - dette varierer noe etter linjene. Mange ødelegger inventar og møble i valp/unghundfasen om de kjeder seg, eller har stor trang til å tygge.

Vedr størrelse på de korthårede så er der to "trender": hundekjørere som avler dem opp i størrelse og jegere som vil ha dem ned i størrelse. De går ikke bare på fugl, men også på hårvilt, og har et sterkt jaktinstinkt, også ift katter og sau og mindre hjortedyr. En del brukes til villsvinjakt, og en tøff vorsteh er mer enn tøff nok til å ta villsvin.

De brukes til trekk - både i spann, og i nordisk stil, og kan trekke pulk, bærekløv osv. Sterke arbeidsvillige hunder, de fleste stor trekkvilje. Ikke en hund man velger om man vil ha en som aldri trekker i kobbelet….

Vedr runderings-avstand til eier, så har vorsteh en generelt noe mindre radius enn feks irsk og engelsk setter.

De siste årene har det dessverre blitt en del pinglete gemytt på en del, også strihår. Så ved kjøp av vorsteh er det som med alle andre raser viktig å sjekke opp foreldredyr og linjer med slekt Altså gjøre et skikkelig forarbeid før man velger oppdretter/hund. Og man MÅ belage seg på et veldig aktivt liv med daglig skikkelige mosjonsøkter for hunden. Ikke en rase jeg vil anbefale til noen som ikke allerede er veldig fysisk aktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt ot, men jeg syntes jeg møter mange Vorstere med dårlig gemytt.

Settere er ofte ikke noe problem å møte alene på tur, men kommer det en Vorster alene så blir det fort bråk.

Kjenner flere som har Vorstere og de trenger MYE aktivitet både fysisk og psykisk.

Jeg syntes ikke man skal skaffe seg Vorster om man ikke er veldig aktiv fra før, det er lett å si at man skal bli aktiv, noe som ikke alle klarer å gjennomføre, noe som igjen går veldig utover hunden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt ot, men jeg syntes jeg møter mange Vorstere med dårlig gemytt.

Settere er ofte ikke noe problem å møte alene på tur, men kommer det en Vorster alene så blir det fort bråk.

Kjenner flere som har Vorstere og de trenger MYE aktivitet både fysisk og psykisk.

Jeg syntes ikke man skal skaffe seg Vorster om man ikke er veldig aktiv fra før, det er lett å si at man skal bli aktiv, noe som ikke alle klarer å gjennomføre, noe som igjen går veldig utover hunden ;)

Syns ikke dårlig gemytt er veldig typisk for vorsteh. Men en del dårlig avl har gjort at flere enn før er mer pinglete/engstelige enn tidligere. De skal være robuste og tøffe og tåle en trøkk. En redd vorsteh kan nok virke skremmende, for min erfaring da er de varsler og knurrer typisk avstands-økende adferd.

Aggresjon mot andre hunder eller folk er noe jeg aldri har opplevd selv hos vorsteh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt å drive med kløv som sport, men den kan få bære kløv for gøy og trekke oss på ski om vinteren.

I tilegg gå spor med valpekurset. Vi bor i nærheten av sporområdet så vi kan gå sporet når de er ferdig.

Terassedøren er som regel åpen og vi har ganske stor terasse og muligheter til å løpe løs og svømme :)

Skal også trene lydighet på gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt å drive med kløv som sport, men den kan få bære kløv for gøy og trekke oss på ski om vinteren.

I tilegg gå spor med valpekurset. Vi bor i nærheten av sporområdet så vi kan gå sporet når de er ferdig.

Terassedøren er som regel åpen og vi har ganske stor terasse og muligheter til å løpe løs og svømme :)

Skal også trene lydighet på gøy.

SKal en vorsteh løpe løs må du være sikker på at der ikke er vilt, sau eller mange katter i området. Dette er en rase som er kjent for å gå hele jaktsekvensen ut og avlive både sau og katter, om den kommer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt å drive med kløv som sport, men den kan få bære kløv for gøy og trekke oss på ski om vinteren.

I tilegg gå spor med valpekurset. Vi bor i nærheten av sporområdet så vi kan gå sporet når de er ferdig.

Terassedøren er som regel åpen og vi har ganske stor terasse og muligheter til å løpe løs og svømme :)

Skal også trene lydighet på gøy.

Det er ikke sikkert du får frem alt du mener i dette innlegget, men når jeg leser det du skriver så tenker jeg ikke vorsteh.. de krever mye, og de vil jobbe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt å drive med kløv som sport, men den kan få bære kløv for gøy og trekke oss på ski om vinteren.

I tilegg gå spor med valpekurset. Vi bor i nærheten av sporområdet så vi kan gå sporet når de er ferdig.

Terassedøren er som regel åpen og vi har ganske stor terasse og muligheter til å løpe løs og svømme :)

Skal også trene lydighet på gøy.

Sier som Malamuten, at ut ifra hva du skriver her, så ville jeg ikke kjøpt meg vorstehhund. Det bør være en grunn til at man vil ha vorstehhund. Hva er grunnen til at det er en rase du vil ha? :) Det er hunder som krever veldig mye aktivitet for å være fornøyde. Er "turene" på terrassen det hunden vil få i løpet av en dag? Skriv hva du vil gjøre med hunden, så kanskje vi kan komme med andre raseforslag som passer bedre! :)

Veldig vanskelig å svare deg på noe som helst, når du ikke skriver noe om hvor mye turer den skal få(gå/løpe/sykle?), eller om du skal gå sporkonkurranser, konkurrere i lydighet, eller lære den "sitt" og "ligg" eller hva.

En vorstehhund er en hund som vil gjøre noe. Den vil ikke trives med 1 times gå turer rundt nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre, har selv hatt vorsteher (korthår), det er ikke en rase jeg ville anbefalt til noen som ikke er rimelig aktive. For å si det sånn, jeg har groenendael fra bruksmallelinjer og vorsteheren vi hadde var mer krevende aktivitetsmessig enn de jeg har nå er. Nå var visstnok vår litt ekstrem i følge de som hadde mye erfaring, men jeg synes ikke det er hund man kjøper hvis man ikke har noen videre plan for hundeholdet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det lille du skriver så ser det ut til at vi som har hatt/ har eller har vokst opp med vorstehhund ikke kan anbefale den. Men det er mye hundekunskap her så si hva du skal bruke den til og hvor mye så kan det komme forslag på hunder du kanskje vil trives enda bedre med i ditt eie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet dette fra den andre tråden din jeg, da du skriver litt mer om hva du vil og ikke her :)

Jeg har tenkt å skaffe meg hund, men vet ikke hvilke rase. Har tenkt litt på boxer, labrador eller bull terrier, men er virkelig ikke sikker.

Ønsker en hund som:

- går sammen med andre hunder

- ikke har rykte for å være aggressiv

- middels aktivitets nivå(klarer seg uten tur en dag.. Har Stor terasse som er åpen hele dagen)

- en som ikke dreper smådyr (katter og skal kanskje få ørkenrotter eller undulat, kommer ann på hund)

- vil ha en hund jeg føler meg trygg med. Som gir beskjed når det kommer noen osv.

- størrelse labrador/rotweiler.. Driver med hest så må ha en som ikke blir trakket på

- ikke mye jaktinnstinkter. SKal ikke ha setter eller noe. Heller ikke gjeterhund. Umulig å jogge med.

- en som ikke krever så mye hundeerfaring. Jeg har hatt hund hele livet, men har ikke trent så mye. Det er derfor jeg ikke tror bull terrier vil passe for meg..

Hva jeg kan gi hunden:

- det stell og pleie den trenger.

- turer såogsi hver dag

- leke kamerater

- stort hus og mye uteplass

- svømming om den vil

- må skjeldent være alene hjemme

- to rolige barn

- en hund og to katter

- den kan være med på mye, men hvor mye kommer ann på størrelsen.

Og en ting til. Boxere er jo brukt til å jakte på store dyr som hjort osv. går det fint med boxer og hest? Hesten er jo 1.70 så tror ikke den blir tatt, men har en shetlandsponni på litt over metern.. :/

Vil kunne ha hunden med i stallen.

Er ikke sikker på boxer, men liker dem godt.

Og med dette, ville jeg aldri anbefalt å kjøpe vorstehhund :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ha vorstehhund. Han jeg snakket med som fikk meg til å ville ha vorstehund sa ikke de samme tingene. Han snakket bare veldig positivt om rasen da.. :) kanskje hannes hunder ikke er typisk vorsteh.

Kanskje heller beagle eller noe :) Nå har jeg ikke kanin lenger så da gjør det ikke noe om den har jaktinnstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ha vorstehhund. Han jeg snakket med som fikk meg til å ville ha vorstehund sa ikke de samme tingene. Han snakket bare veldig positivt om rasen da.. :) kanskje hannes hunder ikke er typisk vorsteh.

Kanskje heller beagle eller noe :) Nå har jeg ikke kanin lenger så da gjør det ikke noe om den har jaktinnstinkt.

Vær så snill å heller rett blikket mot hunder med kvaliteter du faktisk vil ha. En beagle er en jakthund som krever mye!! Mosjon.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel nesten Vorsteher bedre. Fra rene trekklinjer har de ikke de mest fantastiske jaktegenskapene, akkurat. Men de trenger mye mosjon, da :)

Der er ikke så mange "rene" trekklinjer. De fleste kjørere bruker også hundene til jakt, og avler litt "dobbelt opp" ift egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ha vorstehhund. Han jeg snakket med som fikk meg til å ville ha vorstehund sa ikke de samme tingene. Han snakket bare veldig positivt om rasen da.. :) kanskje hannes hunder ikke er typisk vorsteh.

Kanskje heller beagle eller noe :) Nå har jeg ikke kanin lenger så da gjør det ikke noe om den har jaktinnstinkt.

Beagle er utrolig flotte hunder. Jeg har jaktet mye både hare og rådyr med Beagle. Men jeg kan ikke forstå hvorfor du i det hele tatt tenker på jakthundraser hvis du ikke skal jakte. En jakthund fortjener å bli jaktet med slik at den får utløp for sine iboende egenskaper. Dessuten kan du som regel ikke ha en Beagle løs.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også som flere, hvorfor jakthund?

Etter det du lister opp over hva du kan gi hunden, så vil du få det så mye hyggeligere med en annen rase? ;)

Jakthunder er kjempe flotte hunder om de blir brukt til jakt, eller blir trent MYE, blir de ikke det så blir de som regel ganske så ufyselige.

Husker da jeg hentet Chicka på omplasseringen så hadde de en diger luftegård helt nederst hvor det var ørten Beagler som holdt til, og det var et spetakkel som jeg kjelden har hørt.

Har også hatt noe kontakt med Beagler og de trenger MYE aktivitet for å trives, de er veldig lette på bjeffe knappen og de kan veldig sjelden gå løs, da er de bortevekk på jakt med en gang :huh::|

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...