Gå til innhold
Hundesonen.no

Steil i front - helsemessige konsekvenser?


Tabris
 Share

Recommended Posts

På utstillingen i dag fikk Ozu "steil front/fremskutt" på kritikken. Det betyr vel at han ikke er riktig vinklet foran ved skuldrene? Noen som kan forklare mer hva det vil si?

Korrekte vinkler har jo å gjøre med hundens helse og anatomi å gjøre, så jeg lurer på om det vil ha noe å si for hans helse noen år fremover i tid. Kan han få belastningsskader pga feil vinkler? Bør jeg ha det i bakhodet på tur, eller kan jeg fortsatt ta ham med på bratte stigninger og toppturer? (Han er fri for AD).

Jeg lurer vel egentlig på hva "steil/fremskutt front" vil si, og om det vil ha noen helsemessige konsekvenser/belastningsskader etterhvert som årene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vell fremskutt skulder de mener? :)

Jeg hadde ikke tenkt over det en dommer har skrevet på kritikken :-) Ville stilt ut flere ganger og sett hva andre dommere ser! dog tror jeg det skal mye til før man vil få store konsekvenser med tanke på helse og eksteriør. Jeg hadde ikke satt begrensninger i forhold til toppturer o.l ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar! Nå skal det sies at dette var en usedvanlig streng dommer som ikke ga en eneste rød sløyfe til noen tisper i vår rase i dag. Så som Shlush sier, så vil jeg gå på noen utstillinger til fremover - spesielt når han har blitt skikkelig voksen - og se hva de sier. Men uansett godt å vite at jeg ikke trenger å begrense turer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha hørt det fra noen med skikkelig peiling på hundeanatomi før jeg hadde tatt all verdens hensyn til det, eventuelt fra flere dommere. Jeg synes enkelte dommere, først og fremst utenlandske, hiver rundt seg med sånne karakteristikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...