Gå til innhold
Hundesonen.no

Kristoffer (31) ble angrepet av tre hunder under TV-innspilling.


jlkm
 Share

Recommended Posts

Se http://www.kjendis.no/2013/09/12/kjendis/killer_karaoke/kristoffer_hatlestad/tv/tv_og_medier/29225988/

Forsåvidt et morsomt innslag, jeg ser hvorfor de gjør dette - det er dramatisk, ser brutalt ut, men er relativt ufarlig. Men jeg sliter med å klare å bestemme meg for om jeg synes det er greit at dette er blitt TV-underholdning. Jeg er helt for at hunder trenes til denne typen oppgaver av politi, forsvaret, tildels redningstjenesten, osv, og jeg tror ikke det er noen grunn til å tro at hundene lider noen særlig større nød her enn de ellers ville gjort i en treningssituasjon.

Det jeg sliter med her, er på det mer moralske planet. Det skulle i utgangspunktet være en litt alvorstynget oppgave å trene hunder til å jobbe på denne måten, og at man tar skrittet over til å gjøre det til underholdning tenker jeg umiddelbart at gir grunn til å frykte en viss demoralisering av hundehold generelt.
Dette (eller denne delen av IPO?) er ikke "morsomt" slik jeg ser det, men en alvorlig nødvendighet forbeholdt de som driver med de riktige typen hunder på den riktige måten. Sikkert litt "tøft" også for de som driver med det, men stadig mener jeg det bør være et visst alvor i det. Det alvoret man bør ha i bakhodet her er jeg redd forsvinner når slikt blir TV-underholdning, og sånn sett er kanskje dette et skritt i feil retning.

Hva tror dere? Er det et poeng, eller er jeg bare litt kjip her? Jeg vet jo at man kan se "show" og oppvisninger med slikt stadig vekk, har da deltatt i min andel, men da er jo som oftest poenget å vise fram selve kunsten, ikke at figuranten skal få så vondt som mulig slik jeg oppfatter budskapet til TV-programmet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det ikke at poenget var at figuranten skulle få så vondt som mulig - han var jo polstret fra topp til tå. Det var jo heller tanken at han skulle klare å gjennomføre en karaoke-sang under det mentale og fysiske stresset det er å bli angripet av tre tjenestehunder samtidig.

Jeg må innrømme at jeg ikke ser det helt problematiske her. For ti-femten år siden var det en underholdningsserie hvor folk ble stoppet på gata og fikk tilbudt fem hundre kroner der og da kontant, mot å gjennomføre en liten utfordring. En av dem var å bli angrepet av en politihund (noe jeg alltid har hatt lyst til å oppleve selv!). Så lenge det gjøres av profesjonelle folk med profesjonelle hunder under ordentlige forhold hvor hunden ikke lider overlast, så ser jeg ikke problemet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budskapet til TV-programmet er vel ikke at fyren skal få så vondt som mulig, men at han skal gjennomføre sangen med forstyrrelser?

Han sang forresten helt grusomt, måtte slå ned lyden :lol:

De har jo også hatt konkurranser i f.eks hvem kan slå Aamodt og Kjus hvor de skal løpe fra politihunder i IPO-drakt, og jeg har aldri tenkt over det egentlig. Og har ikke hørt om noen som har reagert da, og ser ikke hvorfor dette innslaget er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan det innmari godt tenkes at jeg overreagerte tidlig på morran her, det er fair enough. Men samtidig - TV-underholdning? Virkelig? ER det bare en bra ting?

Men jo, jeg mener stadig poenget her er at folk skal tenke at fyren får vondt og har det fælt, og at hundene gjør det hele svært dramatisk. Mulig jeg er kynisk, men tenk nå på hva som motiverer TV-selskapene (oppmerksomhet, penger) og hvor mye vanvittig platte oppfatninger det er av hund der ute. Det er helt åpenbart for meg at noe av poenget her er å få folk til å reagere på det mannen utsettes for - hunder. Gærne, sinte og bitende hunder.

Men altså, misforstå meg rett. Jeg har flere ganger storkosa meg på oppvisninger av denne sorten. På Ås for noen år siden var det fullt kjør fra Politiet, med blålys og sirener, løsskudd, svær schæfer og figurant og det hele, og det var utrolig morsomt å få se en slik aksjon satt opp "live". Men, som antydet - poenget da var å vise fram selve hunde"sporten", hvordan det gjøres, kanskje til og med litt for å ufarliggjøre/folkeliggjøre disse hundene, og ikke det motsatte slik jeg oppfatter slike TV-show - som kanskje mer har potensiale til å farliggjøre slike hunder i større grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan det innmari godt tenkes at jeg overreagerte tidlig på morran her, det er fair enough. Men samtidig - TV-underholdning? Virkelig? ER det bare en bra ting?

Ikke sikkert du overreagerte, vi har bare forskjellig mening om det. :)

Jeg vet ikke om jeg vil si at hundeangrep som underholdning er en "bra ting", men det gjør meg ikke noe så lenge det blir gjort slik jeg har sett det til nå. Det vil jo alltid være en grense for når man synes det har gått for langt. Jeg kan ikke si akkurat når den grensen er for meg, men jeg synes ikke de har krysset den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg leste overskriften som Kristoffer (3) og klikket ikke på linken. Så leser jeg av tråden at det er et tv-stunt og polstra IPO-drakt og Karaoke? Stakkars, stakkars lille Kristoffer tenker jeg, og fatter ikke at folk er uenige med jlkm i reaksjonen om at dette neppe sender gode signaler??

*doubletake* Puh!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

He he så ut som han hadde nok med å holde seg på beina i heldrakta før bikkjene slapp til..

Forøvrig ingenting med IPO å gjøre dette, de biter ikke i figurant.. Dette er nok tjenestehunder eller mondioring. :)

Red: Åpenbart sistnevnte ( mondioring ), ser ut som de er fra alpha K9 / Neil Wallis en av de dyktigste i landet så er vel ingen grunn til å bekymre seg for hundene.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes verken det er problematisk eller underholdende, men nå holder jeg på med hund på et fornuftig vis. Hvilke signaler det kan sende til andre vet jeg ikke. Det jeg derimot synes er rart er at de får lov. Det et utrolig strenge regler for trening av bitearbeid i dress slik de gjør her, ikke en gang forsvaret kan trene slik med loven på sin side, og mondioring er forbudt her i Norge. Synes det da er veldig motsigende og spesiellt og bruke det i en slik kommersiell setting på tv.

Og ja, trening med heldress har ikke noe med ipo og gjøre, stor forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes verken det er problematisk eller underholdende, men nå holder jeg på med hund på et fornuftig vis. Hvilke signaler det kan sende til andre vet jeg ikke. Det jeg derimot synes er rart er at de får lov. Det et utrolig strenge regler for trening av bitearbeid i dress slik de gjør her, ikke en gang forsvaret kan trene slik med loven på sin side, og mondioring er forbudt her i Norge. Synes det da er veldig motsigende og spesiellt og bruke det i en slik kommersiell setting på tv.

I går så jeg et program fra Belgisk tv. En tv-personlighet, kalt Tom Testeron (TomTesterom), får diverse utfordringer hver uke. En av ukene blir også han angrepet av hund for underholdningens del. Nesten helt likt det vi ser her. Belgia er jo hjemlandet til den Belgiske Fårehund så det er kanskje ikke rart at noe slikt ble en utfordring. Uansett - en av utfordringene han fikk var å lære seg å fly en Boeing 737-800 på 1 måned. Og det gjorde han. Han hadde ingen bakgrunn innen luftfarten, han lærte å fly småfly på 2 uker, og brukte 2 uker i simulator. Deretter fikk han dra ut i et vaskeekte Boeing 737-800 fly (just slik SAS og Norwegian har) og ta av og lande med det. For å forklare hvor vanvittig merkelig dette er så kan jeg jo f.eks begynne med å forklare forsikringssummen på et slikt fly.... Vi snakker flere hundre millioner kroner. Så snakker vi tillatelse fra luftfartsmyndigheter, overflyvningstillatelser siden han flyr over områder med befolkning, godkjenne flightplan, tårntillatelse, tillatelse til å lande på selve lufthavnen, tillatelse til å fly med passasjerer ombord - i det hele tatt. Hvis jeg tar flytimer i et bittelite propellfly får jeg ikke ha passasjerer engang. Og jeg må gjennom en lang søknadsprosess hvis jeg skal få lov å fly over spesielle områder. Det er helt ute av denne verdenen uforståelig at det egentlig ble laget underholdning av dette, fordi det er så vanvittig mange ting som vanligvis er 100% ulovlig på meget høyt nivå, at jeg måtte se det to ganger og google litt etterpå for å ta det innover meg at jeg hadde sett hva jeg hadde sett.

Så ja, etter å ha sett dette forstår jeg at tv-underholdning ikke er helt det det var før. Man strekker seg lengre, og lengre. Ser ikke noe galt i å la bikkjer renne på deg, det er jo på tv. Vi forstår jo at det ikke er ekte, føler det er litt sånn "storebror må passe på deg"-attitude at vi ikke kan se slikt på tv. Men at det faktisk er lov og man får tillatelse til ting som ikke normalt sett er tillatt? Etter at en vanlig mann lander et 80 tonn tungt jetfly på en offentlig lufthavn - ja da er egentlig det meste lov i tv'ens navn .... :lol:

(

)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser faktisk litt av poenget til TS, og tenkte over det samme da de hadde med slike hunder i Hvem kan slå Aamodt og Kjus også. Det jeg tenkte på da var at jeg ikke helt vet om jeg liker at den typen hundetrening skal bli gjort til underholdning, fordi det ikke bare er hundefolk som ser på. Sitter det en dust av en 19åring med en ung rottishannhund og ser på, så er det ikke sikkert at veien er så lang til å ville lære hunden på egenhånd å jage/bite i armen eller lignende? Vi vet jo at denne typen trening ikke går ut på å trene hundene i å "bite og skade", men for helt uerfarne folk vil det nok fremstå annerledes, men verden er jo full av idioter :P Ellers synes jeg absolutt ikke dette er feil overfor hundene eller noe sånt, det er mer det at det kan gi signaler jeg ikke helt vet om jeg synes burde sendes fullt så mye på tv?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg å se korsryggen på mannen, for siste hunden biter der drakten slutter å være polstret.. (når han begynner rope auauauaua) Hunden har bare drakten, men den har fortenner også.

Det tenkte jeg også på, så ut som den siste hunden fikk et tak som gjorde vondt(vondere) enn de andre.

Jeg syns det er interessant/artig/underholdenen/spennende og se slike ting når det blir gjort på en sikkelig måte. Ala en fremvisning av politiarbeid eller lignende.

Akkurat dette syns jeg ikke var underholdene, men det var kanskje mest fordi jeg ikke liker slike programmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verden er jo full av idioter

Dette, nemlig. Derfor. Av samme grunn som jeg mener at man skulle tone ned denne hundehviskeren også noe. Fordi skremmende mange mennesker er stokk, pære dumme når det kommer til hund, og "alt som sendes på TV er ok".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som jobber i barnehage der politiet hadde en kontrollert oppvisning av slik art, da med en av barnehageassistentene som figurant. Figuranten gikk i bakken av kraften til bikkja. :P (Hun fikk ikke vondt eller noe altså, bare farten + tyngden til bikkja som vippet henne over ende når den tok tak i "armen")
En av ungene sin far jobbet i politiet så de tok turen innom med 2 biler, derav en av ekvipasjene var hundepatrulje. Ungene fikk sitte i bilene, klappe på hunden osv, de som syns hundene var skumle fikk være med inn i barnehagebygningen og drive med noe annet imens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. IPO og mondioring er jo underholdning. Du kan dra på en konkurranse i dette og være publikum (mondioring må du rett nok ut av landet for å se), men det er underholdning. Sånn i tillegg til å være avlsprogram, jada, jeg veit det.

Idioter finnes det overalt. Idioter med rottiser som syns det er en god ide å trene bikkja til å angripe fantes den gangen jeg var ung også, da var det vel knapt noen som visste at man kunne konkurrere i sånt. Man kan ikke ta alle mulige slags forbehold om ditt og datt. Det vil alltid finnes idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det var så veldig underholderne, men jeg er heller ikke noe fan av slike programmer da :P Men det jeg også er redd for er disse dumme menneske som sitter å ser på og tenker at dette skal de også lære (på egenhånd..). Men man kan ikke ta hensyn til alt og alle heller. Men har vært vitne til noen som blir helt betatt av enkelte programmer, som f.eks hundehviskeren. Når jeg gikk på skole med hund, hadde vi en i klassen som var helt "jeg trener som Cesar Millan!" og helt ut av det blå plustelig kunne bare gå bort til en hund som tilhørte en annen i klassen og begynte å "tssh" lyden og pirke borti den liksom, fordi den pep litt i buret. Det skremmer meg litt :no:

Så forresten at postmann-sangeren hadde tekst på ryggen som det stod "Alpha K9 Services" på. Googla dem opp og fikk litt blanda følelser av dem, to be honest! Sikkert fordi hjemmesiden var altfor slitsom å være på :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så forresten at postmann-sangeren hadde tekst på ryggen som det stod "Alpha K9 Services" på. Googla dem opp og fikk litt blanda følelser av dem, to be honest! Sikkert fordi hjemmesiden var altfor slitsom å være på :rolleyes:

Vel, da har du ikke gjort leksene dine. :)

Kanskje ett klikkerkurs faller mer i smak? Eller trening av service og førerhunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har du ikke gjort leksene dine. :)

Kanskje ett klikkerkurs faller mer i smak? Eller trening av service og førerhunder?

http://www.alphak9services.com/services.html - synes ikke dette så helt forferdelig avskrekkende ut, men det ser jo ut til å være en litt sånn hybrid-metode som brukes. Skal ikke avvises i alle fall, men du verden for ei forferdelig hjemmeside ja. Men hey, det er ingen beviselig korrelasjon mellom hjemmesideevner og hundetreningskunnskaper, såvidt jeg vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hey, det er ingen beviselig korrelasjon mellom hjemmesideevner og hundetreningskunnskaper, såvidt jeg vet :)

Det er veldig tydelig - 90% av hjemmesidene til oppdrettere (både av hund og katt, egentlig) er begredelige. Ser ut som de fortsatt er stuck i 1997.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

http://www.alphak9services.com/services.html - synes ikke dette så helt forferdelig avskrekkende ut, men det ser jo ut til å være en litt sånn hybrid-metode som brukes. Skal ikke avvises i alle fall, men du verden for ei forferdelig hjemmeside ja. Men hey, det er ingen beviselig korrelasjon mellom hjemmesideevner og hundetreningskunnskaper, såvidt jeg vet :)

Hybrid-metode kall det hva du vil, nå har vel heller ikke canis monopol på hverken klikker eller klikkertrening eller..

Den hjemmesiden har sett sånn ut så lenge jeg kan huske. Litt av grunnen er kanskje som jeg prøvde hinte til at han har andre ting å holde på med: Hundeskolen Veiviseren - Trening av førerhund og servicehund men hva vet jeg.. Uansett søkt å spekulere i dette som noe bakgårds IPOtrente hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...