Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativer til V&H?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Jeg forer min lille 3 kg's Chihuahua med V&H nr 25, og skal si det er gutt som elsker maten sin.

Men, jeg har liten fryser, og det er ikke til å komme bort ifra at V&H lukter alt annet enn godt.

Jeg lurer på om det finnes andre alternativer som er lettere å dele opp, like bra,og som ikke lukter så fælt?

Ikke tørrfòr, det vil han ikke ha. Og det skal han få slippe.

Kjøper de minste pølsene, og veier maten hans, han skal bare ha 30 gram pr. måltid, og legger de i plastposer i fryseren, men synes det er litt tungvint.

Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norwegian er enklere å dele til kilos biter etter hva jeg husker.

Og v&H holder bare i fire/fem dager i kjøleskapet NP vet jeg ikke men ville tro litt lengere fordi det er kokt. Siden hunden skal ha så lite så blir det en jobb å få til små nok deler for at foret skal kunne holde seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Ja, det er et styr å dele og veie maten hele tiden. Han er kastrert også, så jeg må passe på så han ikke spiser for mye. Han skal jo ha så lite.

Han vil jo gjerne ha hele pølsa hvis han får bestemme.

Skal sjekke ut Norwegian Polar, men på nettsiden ser det ut til at man må kjøpe minimum 20 kg, og da sliter jeg som kun har fryser i nedre del av kjøleskapet...2 brød og fire pølser med V&H, så er det fullt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at fryser og kjøleskap er så kalde som dem bør være. Fryser -18 kjøleskap 4 varme grader. Det ahr med holdbarheten på maten. Du får ikke gjort noe med fryser delen tenkter jeg men kjøleskapet er viktig at holder 4 varme grader er det varmere så blir maten fortere bedrevet og blir lukt av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvordan V&H lukter ille. Tørrfôr lukter både sterkere og (mye) mer synes jeg iallfall.

Og du har en halvkilos pølse i over 14 dager, to små pølser tar da ikke halvparten av en fryseskuff? Styr å dele/veie opp? Den kommer du ikke unna liksom, ingen fôr kommer i 30 grams poser. ;) Jeg vet ikke helt, dette hørtes ut som et luksusproblem i mine ører om du ellers er fornøyd med fôret.

Å finne fryseplass til en hund som skal ha 30 gram om dagen er bare ikke problematisk altså. Angående lukten så kunne du prøvd å gi nr 33 i stedet, den lukter mindre. Og hiv heller en omega3 kapsel over middagen hans om dagen for å kompensere for fisken. :)

Og til en annen poster, hva er et "frysetørket ferskfôr"? Det hørtes ut som en selvmotsigelse.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til en annen poster, hva er et "frysetørket ferskfôr"? Det hørtes ut som en selvmotsigelse.

Det var vel ferskt når det ble frysetørket, da? Jeg har kun hørt om det, er ikke personlig kjent med det. Regner med at de mener ca. vogh, bare frysetørket. Men det er jo svensker, så hvem vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller ikke V&H (nr. 25) lukter så ille, og vi har brukt det en god stund nå, men ja det lukter liksom, men ikke griseille syns jeg :P Nr. 33 syns jeg lukter mindre "ille", sikkert pga den mangler fisk. Men, jeg har klart å glemme en liten klump med nr. 25 i kjøleskapet en gang, litt for lenge. Og det stinket det! :lol: Men jeg syns nesten tørrfôr stinker mer altså. Sikkert fordi jeg føler det er litt mer intens lukt hvis jeg kan si det.

Sånn ellers deler jeg opp maten selv og legger i plastposer i frysa, og jeg kjøper en 20 kg hver gang og har ca 500 gram i hver pose. Ja, er en del jobb og ikke alltid like gøy å sitte der med det, men det må gjøres, og jeg ofrer heller litt tid og energi på det enn å gå tilbake til tørrfôr som ikke hjalp noe på vekta hans ;) Dessuten elsker han slik mat, så da unner jeg han det også! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ferskt når det ble frysetørket, da? Jeg har kun hørt om det, er ikke personlig kjent med det. Regner med at de mener ca. vogh, bare frysetørket. Men det er jo svensker, så hvem vet

Om det er frysetørket så er det ikke ferskt liksom?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg syns v&h lukter om det tines på benken i romtemperatur, ikke om det tines i kjøeskap (som det bør).

Men det er litt luksusproblem dette her da :P En halvkg pølse holder jo i 16 dager. Da trenger du jo strengt tatt bare å kjøpe en av gangen hvis du har liten plass. At det er styr å dele opp og fryse ned igjen (pass på å ikke tine det på benken når det skal fryses igjen) så smått skjønner jeg godt, men det vil det være uansett hva slags råfor du velger.

Tenk på oss stakkarer som har to hunder som spiser rundt en halvkg hver hver dag du :lol: Da begynner det å bli litt krav til fryseplass :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på oss stakkarer som har to hunder som spiser rundt en halvkg hver hver dag du :lol: Da begynner det å bli litt krav til fryseplass :lol:

Jeg hadde to som spiste til sammen litt over to kilo om dagen. :lol: Vi kjøpte 2-300 kilo om gangen og delte opp.

Jeg leste 30 gram og tenkte det måtte være en skrivefeil. :lol: Nei huff, ikke meningen å virke frekk altså, det handler jo bare om forskjellig utgangspunkt.

Tabris, jeg tror det vil kreve mer fryseplass, for du må liksom ha kjøtt, bein og innmat tilgjengelig om man skal råfôre uten ferdigbase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg sa ikke at det er et problem, jeg bare prøver å finne eventuelle alternativer, så ta det helt med ro:)

Jo, V&H nr 25 lukter, og det er det ikke bare jeg som synes. Enda jeg har dårlig luktesans.Tiner alltid V&H i kjøleskap, og temperaturen er som den skal.

Jeg kan fint leve med det, det er vel andre i husstanden som synes lukta er plagsom, og de som passer han har kommentert det,

Og jo, det tar plass i en så liten fryser som jeg har;)

En pølse holder en ukes tid, jeg pleier å kjøpe 4 av gangen, og da er min lille fryser nesten full.

Mulig det er et luksusproblem, jeg har vel ikke sagt at vi snakker om store problemer her?

Det var bare et spørsmål om alternativer...

Hunden får den maten han liker han, tørrfòr skal han som sagt få slippe, men det må da gå an å spørre om alternativer uten at folk skal bli så oppgitt?
Ja, han er en liten hund på 3 kg, det skrev jeg jo i startinnlegget, og 30 gram pr.måltid er det han skal ha, kan jo ikke gi han like mye mat som en stor hund...
Provit vet jeg ikke så mye om, kan man fullfòre på det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om han eter en halvkilos pølse i uka kan du bare kjøpe en i uka og ha den i kjøleskapet, så får du frigjort frysa? Den er bunnfrossen når du kjøper den, og må derfor skave av det lille han skal ha første dag, halvtint den andre og de siste fem holdes den fint helt tint, så lende du IKKE dekker til pølsa og tar av plasten. Ha den i en dyptallerken eller en liten boks om du har, slik at du kan gi han blodvannet etterhvert som det dannes. Til de gangene han skal på pass kan du sende med et kyllinglår eller en kotelett om det er lukta som er plagsom for passerne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å virke oppgitt, beklager om jeg framstod slik. :)

Hva er det du ser for deg som et alternativ? Hvilke krav må alternativet innfri? Sånn helt konkret liksom, bortsett fra lukt? Ønsker du et fôr som ikke må fryses f.eks? Som kommer i mindre forpakning? Om du skriver helt konkret så er det nok også lettere å komme med forslag. :)

Men jo, som jeg skrev tidligere så har du nr 33 som lukter mindre, og du kan kompensere ved å gi omega3 tilskudd. Du kan kanskje prøve det? Oppdelingen tror jeg ikke du slipper unna med et ferskt fôr. Jeg går ut fra at du ønsker ferskt siden du er ute etter et alternativ som er like godt som V&H.

Er du åpen for å fôre med hermetisk mat da? Det kan jo være et alternativ, det finnes vel noen fra de store tørrfôrprodusentene som har ok kvalitet, men da må du sikkert til dyrebutikk for å kjøpe. Fordelen er da at de har veldig lang holdbarhet. Jeg kan ikke se for meg at kvaliteten er like god som V&H da.

Provit frossenfôr kommer ikke i mindre forpakning enn 3 kilo såvidt jeg kan se. Jeg finenr ikke ut om kjøttet er behandlet på noe vis annet enn at det strøs over vitaminpulver (og at du dermed må skylle posen for å sikre deg at du får med alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det viktigste for meg er at bikkja er fornøyd, og han elsker V&H. Og for meg er det viktig at bikkja er tilfreds med det han skal spise.

OG, eventuelle alternativer må være like bra som V&H, for da vet jeg at maten han får er super.

Enkelt? Nei:)

Det hadde jo vært fint med et fòr som kommer i mindre pølser/bokser, som er greiere å dele, men jeg ser jo utfordringen i og med at han bare skal ha 30 gram to ganger pr. dag.

Det er vel ikke så mange miniatyrer som fòres på V&H kanskje, så produsenten har vel ikke prioritert å lage minipølser.

Og det skjønner jeg jo:)

Er Provit like bra som V&H, da?

Jeg har begynt å legger 30-grams porsjonene i en lukket pose oppi en plastboks i kjøleskapet, så slipper andre i husstanden å plages med synet og lukta.

Det fungerer sånn noenlunde, men jeg kan jo alltids prøve nr 33, og gi Omega3 ved siden av, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å ikke ha det så innpakket når det tiner/er tint. Anarobe bakterier trives uten frisk luft og det er de som starter råtningsprossessen i maten. Mulig du har ekstra mye lukt pga det? Når kjøttet ligger åpent vil det tørke ytterst, og dermed blir det verken lukt eller bakterievekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel dele opp pølsen i 5 deler? Da har du for 3 dager i en sånn 200gram pakke.

Har du lite fryse plass så må du bare kjøpe etter det du har plass til, kanskje to pølser om gangen? Da har du lenge mat, dersom du bor berme der de selger pølsene så et det ikke nødvendig å ha så mange pølser på lager hjemme.

Min får i tillegg til tørrfôr og jeg trenger ikke å gi hun så mye som om hun skulle helfores på det, så jeg kjøper ikke et kjente lager omgangen, kanskje for 10-14 dager i slengen (nå har jeg bra med fryseplass, men jeg gidder ikke fylle den opp så mye når jeg lett får tak i nye ;)

Jeg syntes kun den rene storfevommen lukter, ikke de andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hermetikk er et alternativ kan kanskje Dr.Clauders være noe? Jeg kommer til å bruke det en del til kattene mine i tillegg til tørrfor/Orijen/Acana.

Ser ut til å være et relativt bra alternativ, i hvert fall kattematen. :)
http://www.dr-clauder.com/#/drclauder-startseite/

Ellers selger de en del bra greier her:
http://animail.no/
Kan hende du finner noe du kunne tenke deg å bruke der?
Vet mange sverger til Bozita til kattene sine, kan hende bikkjematen deres er bra også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...