Gå til innhold
Hundesonen.no

Regler for å bruke min hund i avl


Charly
 Share

Recommended Posts

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg her.. :)

Jeg har veldig lyst å bruke hunden min i avl men sånn som jeg har forstått det MÅ den har vært stilt ut

og vunnet minst 2.premie.. Stemmer isåfall dette?

Hunden MÅ ikke være stilt ut for at hunden din skal kunne brukes i avl, men det er anbefalt. Slik får man en bekreftelse på at hunden oppfyller rasestandarden i henhold til utseende. Det, i tillegg til at hunden din er frisk, sjekket for enkelte helseproblemer (HD og øyelysning, gjerne patellaluksasjon også) og har et godt gemytt, bør være minimum for å avle på hunden. Det er ganske mange gårdshunder i Norge etterhvert, og for at rasen skal beholde en god standard med friske, sunne hunder med godt gemytt så er det viktig at avlsdyrene har disse egenskapene. Raseklubbens avlskrav bør være et absolutt minimum for hva hunden oppfyller.

Hvilken oppdretter er hunden din fra?

Har du presentasjon med bilde på forumet her fra før? Alltid hyggelig med flere gårdshunder. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at hunden må oppfylle en del krav før man går i gang med avl, men nå er det jo også sånn at vi hannhundeiere er prisgitt hva tispeeiere er ute etter. Vi kan strengt tatt ikke bestemme at vår hund skal gå i avl om ingen andre er interessert i å bruke hunden vår. Derfor er det vår oppgave å få vist fram og merittert hundene slik at potensielle oppdrettere blir oppmerksomme på at hunden finnes og kan vurdere om hunden er noe DE ønsker å bruke videre i sin avl.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg her.. :)

Jeg har veldig lyst å bruke hunden min i avl men sånn som jeg har forstått det MÅ den har vært stilt ut

og vunnet minst 2.premie.. Stemmer isåfall dette?

Hunden må være stilt og ha minst 2. premie, ja, for at man kullet skal godkjennes av raseklubben og at man skal kunne annonsere kullet på hjemmesiden til klubben.

I tillegg må hunden være HD-fri (A eller B) og selvfølgelig frisk både mentalt og fysisk :)

Dersom hannhunden din oppfyller kravene kan du jo legge ham ut på hannhundlisten til klubben for å se om det er noen tispeeiere som er interesserte. Det er jo som Siri sier over her at det er tispeeiere/oppdretter som bestemmer om de vil bruke hannhundene våre...

Hvor er det din gårdshund er fra? Jeg er enig med Simira om at det alltid er stas med "nye" gårdshunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan vi hannhundeiere også stille krav? Hvis en tispeeier viser interesse for vår hannhund, kan vi stille spørsmål om premiering, gemytt og helsesjekker på tispen?

Ja selvfølgelig kan vi og skal vi det!

Jeg har akkurat samme krav til tisper som Hampus skal brukes på, som jeg har til hannhund nå når jeg ser etter en passende partner til Dina.

Med tanke på utstilling skal hunden skal ha vært stilt for og ha oppnådd excellent hos Nordisk dommer.

Enhver sunt bygget og rasetypisk DSG oppnår excellent på utstilling er min erfaring.

En VG for en hvilken som helst dommer holder ikke for meg.

Helsetester er et must, og et absolutt minimum er at hunden er HD-fri.

Helst bør den også være fri med tanke på AD og PL.

Dessverre er det ikke veldig mange som tester for dette enda, for meg et disse 3 testene et selvfølge å ta på alle mine 3 raser.

Generelt god helse er jo også viktig.

Jeg sier nei til tisper som er under 24 mnd, og ser ikke heller på unge hanner til Dina.

Stabilt gemytt er jo selvfølgelig et must uansett rase!

Diskusjonen hvorvidt det er nødvendig å stille ut hunden før den skal avles på, tror jeg dukker opp i alle raser fra tid til annen.

Vi har jo alle verdens fineste hunder, og noen har større skylapper enn andre...

Så jeg synes i alle fall det er en god ide å få hunden vurdert av dommer som kjenner rasen, og som vil gi en vurdering av hunden uten å ha noe forhold til den.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått én forespørsen om å bruke Odin i avl, som jeg takket nei til. De visste jo ingenting om gemyttet hans (som er supert, med unntak av rundt andre hunder, dette var da han var to og rimelig ille), og tispa var uregistrert (rasene blir jo bare ødelagt av denne kartleggingen, se på hva som har skjedd med border collien, var hans argument). Sånn rent bortsett fra at tispa var uregistrert, og at Odin er min mest fantastiske lille hund, så fantes det (og finnes) mye bedre avlsemner hva mentalitet angår, så da kan det være det samme.

Det er dessverre ikke alle hanhundeiere som er like nøye, det er jo "raske penger" for oss som slipper å styre med tispe, røntgen, fødsel og oppfølging av valper, ingen nevneverdig belastning for hunden heller. Jeg skulle ønske flere hanhundeiere var nøyere, selv om mange er flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden MÅ ikke være stilt ut for at hunden din skal kunne brukes i avl, men det er anbefalt. Slik får man en bekreftelse på at hunden oppfyller rasestandarden i henhold til utseende. Det, i tillegg til at hunden din er frisk, sjekket for enkelte helseproblemer (HD og øyelysning, gjerne patellaluksasjon også) og har et godt gemytt, bør være minimum for å avle på hunden. Det er ganske mange gårdshunder i Norge etterhvert, og for at rasen skal beholde en god standard med friske, sunne hunder med godt gemytt så er det viktig at avlsdyrene har disse egenskapene. Raseklubbens avlskrav bør være et absolutt minimum for hva hunden oppfyller.

Hvilken oppdretter er hunden din fra?

Har du presentasjon med bilde på forumet her fra før? Alltid hyggelig med flere gårdshunder. :)

Hei og takk for svar! :) Da ble jeg pittelitt klokere.

Han er blitt sjekket for HD og øyelysning men dette må gjerne gjøres igjen? Hvor ofte bør man ta disse sjekkene?

Han er en frisk og sunn hund både psykisk og fysisk. Ikke minst er han så utrolig snill! En skikkelig god og "varm" hund. Eneste er at han får seg noen skikkelig raptusfakter med jevne mellomrom. Og det spiller ingen rolle om jeg har vært på lang fjelltur med han, løpetur, eller lekt masse. Virker rett og slett ut som han gjerne er klar for å finne seg en dame etterhvert! :P

Det var dette med utstilling som jeg er veldig usikker på om jeg ønsker å gjøre, men har veldig lyst å bruke han i avl.

Ja jeg har lagt merke til at det kommer stadig flere og flere gårdshunder og det er jo bare kjempe koselig! :D

Min kommer fra et oppdrett i Oppland, har desverre ikke fått noe fullstendig presentasjon av han enda..(Litt grønn og ny her) men skal prøve om jeg får lagt ut bilde på profilen etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling er nesten helt essensielt for en hannhundeier, for det er ikke du som bestemmer om han blir brukt i avl om du ikke bruker ham på egen tispe. Utstilling er et utstillingsvindu som gjør tispeeiere oppmerksomme på nettopp din hund.

HD gjøres en gang, øyelysing gjøres årlig om hunden brukes i avl. Om den ikke brukes i alv er anbefalingen at den øyelyses ved alder 1, 4 og 7 år.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette med utstilling som jeg er veldig usikker på om jeg ønsker å gjøre, men har veldig lyst å bruke han i avl.

Som sagt lenger opp - som hannhundeier er det ikke DU som bestemmer om hunden skal brukes i avl. DIN oppgave er å promotere ham for oppdrettere/tispeeiere - helst på best mulig måte, selvsagt, og da må du ut og vise ham fram. Enkelt og greit.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! :) Da ble jeg pittelitt klokere.

Han er blitt sjekket for HD og øyelysning men dette må gjerne gjøres igjen? Hvor ofte bør man ta disse sjekkene?

Han er en frisk og sunn hund både psykisk og fysisk. Ikke minst er han så utrolig snill! En skikkelig god og "varm" hund. Eneste er at han får seg noen skikkelig raptusfakter med jevne mellomrom. Og det spiller ingen rolle om jeg har vært på lang fjelltur med han, løpetur, eller lekt masse. Virker rett og slett ut som han gjerne er klar for å finne seg en dame etterhvert! :P

Det var dette med utstilling som jeg er veldig usikker på om jeg ønsker å gjøre, men har veldig lyst å bruke han i avl.

Ja jeg har lagt merke til at det kommer stadig flere og flere gårdshunder og det er jo bare kjempe koselig! :D

Min kommer fra et oppdrett i Oppland, har desverre ikke fått noe fullstendig presentasjon av han enda..(Litt grønn og ny her) men skal prøve om jeg får lagt ut bilde på profilen etterpå :)

Han ser da veldig søt ut på profilbildet ditt, da :)

Når det gjelder utstilling er det nok noe du bare må gjøre om du vil han skal bli brukt i godkjent avl. Jeg var kjempenervøs før første utstillingene vi var på - det var helt vanvittig skummelt, jeg visste ikke om jeg skulle tisse på meg, kaste opp eller begynne å gråte. Men, det gikk helt fint, det er ikke skummelt i det hele tatt. Hvis du kjenner noen med utstillingserfaring kan du jo kanskje få de til å stille ham/trene med ham? Eller hør med oppdretter? Og hvis det ikke er noe som du har lyst til å bruke fryktelig mye tid på, så kan du jo lete litt etter en offisiell utstilling i nærheten av deg så du iallefall slipper å bruke dagesvis på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en utbredt misoppfatning angående hanhund og avl. Leser ofte tråder om de som vil ha eller har hanhund de vil avle på.

Jeg tenker at om man har interesse av avl kjøper man seg tispe.

Jeg tenker annerledes, jeg mener man fint kan ha hannhund og være interessert i avl. Tispeeiere trenger aktive hannhundeeiere som bruker hunden sin, tester den, stiller den ut og får kartlagt hele hunden slik at de kan velge rett hanne.

Det er mye større sjanse for at en tispeeier velger hannhunden som er ute på utstilling, evt. konkurrerer i diverse hundesporter, dukker opp på hannhundlister og slikt, enn en hvilken som helst familiehund som står anonymt oppført inne på DogWeb som en av kanskje tusenvis av hannhunder.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker annerledes, jeg mener man fint kan ha hannhund og være interessert i avl. Tispeeiere trenger aktive hannhundeeiere som bruker hunden sin, tester den, stiller den ut og får kartlagt hele hunden slik at de kan velge rett hanne.

Det er mye større sjanse for at en tispeeier velger hannhunden som er ute på utstilling, evt. konkurrerer i diverse hundesporter, dukker opp på hannhundlister og slikt, enn en hvilken som helst familiehund som står anonymt oppført inne på DogWeb som en av kanskje tusenvis av hannhunder.

Tror ikke vi er så uenige. Poenget som du og skriver er at det er uansett tispeeier som velger hanne. Det er ikke hanhundeier som velger tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi er så uenige. Poenget som du og skriver er at det er uansett tispeeier som velger hanne. Det er ikke hanhundeier som velger tispe.

Tja, har hannhundeier mange interesserte tispeeiere (fordi den har blitt vist mye, også innen bruksegenskaper hvis det er en bruksrase) kan jo eier eegentlig velge. Poenget er jo at man må "prostituere seg" litt, selge hannens gode egenskaper og vise den frem så mye som mulig for at tispeeiere skal få nyss om hunden. Men ja, det er jo tispeeiere som velger hannhund, er ikke uenig i deg der, men det går på en måte begge veier om hannhunden er interessant for flere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi er så uenige. Poenget som du og skriver er at det er uansett tispeeier som velger hanne. Det er ikke hanhundeier som velger tispe.

Men som hannhundeier kan man og av og til bør man også si nei. Så tispeeier velger ikke helt alene, for man er jo avhengig av at også hannhundeier er enig.

Avl er jo ganske komplisert, en flott hanne kan være mismatch for en tispe, men perfekt for en annen. Hvis jeg har en edel hanne som jeg kanskje syntes er på kanten til hva som er OK innenfor rasestandard, så ville jeg takket nei til å bruke ham på en like edel tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...