Gå til innhold
Hundesonen.no

Alaska Husky som tur kompis


Alaskahusky
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sånn, nå har jeg litt tid igjen Hvilken jakt driver du med? Den alaska huskyen som er bare min i flokken (på profilbildet mitt) har en del fuglehund (en del vorsteh bl.a.) i seg (og er dermed mer av

Jeg har bittelitt erfaring med Sibirsk Husky som jo minner en del om Alaska Husky og dagens AH har jo gjerne litt Sibirsk Husky i seg slik jeg har forstått det. Andre får korrigere meg her om jeg tar

Hei! Jeg har pdd 13 alaska husky sammen med min bror. Det er hunder som krever mye fysisk mosjon, og som ikke har vondt av en del mentaltrening heller. Flere av våre er ganske lettlærte, mens noen er

Guest lijenta

Jeg er jeger, så litt instinkter kommer godt med, flere er oppsatt på å hjelpe til med trening av en eventuell hund.

VIlle tro at en AH jakter veldig selvstendig og vanskelig å kontrolere i jakten hvis ikke umulig Om det er lett å få en AH godkjent på blodspor/ettersøk av skadet vilt. Nkk.no har liste over alle hunder som er godkjent til det i Norge med rase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, nå har jeg litt tid igjen :)

Hvilken jakt driver du med? Den alaska huskyen som er bare min i flokken (på profilbildet mitt) har en del fuglehund (en del vorsteh bl.a.) i seg (og er dermed mer av mellomdistanse/sprint-typen grunnet litt tynnere pels), og tar stand på fugl, og til tider kan det hende hun går for å støkke opp. Hun har jeg veldig god kustus på, så jeg kan avbryte jakten. Noen av de andre vi har blokkerer helt, og noen eier ikke jaktinstinkt i det hele tatt. Vi har mange forskjellige linjer og typer, så jeg merker godt hvor store forskjeller det er mellom individene. Alle våre er kjælne, snille hunder som handles og kjøres av 5åringen til broren min, men vi bruker mye tid på å bare være sammen med hundene, kose med dem og gi hver og en en del oppmerksomhet, ikke alle gjør det og kan derfor ha mer reserverte (dette er jo også genbetinget) og mindre sosialiserte hunder. Så om du finner en husky ville jeg hilst på hele flokken.

De er aldri så gira og lykkelig som når de får trekke, så det kan være fint om du har mulighet til å gi hunden det inniblant. Og jeg opplever våre som generelt lærevillige, men noen tar det selvfølgelig fortere enn andre.

Jeg er i alle fall veldig fornøyd med huskyer, men du må huske på at de kan bli destruktive og vanskelige om de ikke får nok trim (hvilket ikke virker som et problem for deg). Finn noen som også er registrert på stamtavla.no, for selv om folk kan redigere som de vil er det som regel ærlige folk ute og går, og da kan du forhøre deg rundt om linjene, om det har vært mye avlivinger grunnet sykdom, om det er mye løpshunder eller hobbyhunder bakover, osv. Alt kan gi deg en liten ekstra pekepinn på hva slags hund du ender opp med i tillegg til å hilse på hunden.

Har størrelse veldig mye å si?

Nå har riktignok alle de store hannhundene våre vært de snilleste og mest kosete hundene jeg har vært borti, men det er mye krefter, så du må være svært nøye med hvordan hunden du evt velger deg ut er sammen med resten av flokken, hvordan den er å gå med, osv. Du må regne med å legge mye tid i hunden, spesielt den første tiden.

Du må huske på at når du skaffer deg omplasseringshund er det viktig at dere bruker tid på å knytte sterke bånd, derfor ville jeg helst vært den eneste som trente hunden de første mnd i alle fall, om jeg var deg. Huskyer er i aller høyeste grad flokkdyr, og har den ikke andre hunder å være i flokk med er du flokken dens, så jeg tenker at hundegården ikke burde bli brukt for mye, selv om huskyer er for det meste utehunder.

Og apropos utehunder, det er ikke alle voksne huskyer som er husrene nettopp fordi de har levd ute med flokken sin hele livet (vi har vært borti dette da vi tok over en voksen husky, vi pleier å rullere på å ha hundene inne, og oppdaget fort at plutselig hadde vi en hund som tydeligvis sjelden/aldri hadde vært inne før :P), så om du ikke vil bruke tid på å gjøre den husren ville jeg sørget for å kjøpe av noen som har hundene ofte inne.

Jeg er av den oppfatning at alle som kan gi huskyen nok mosjon og fysiske utfordringer kan ha en husky, da de ikke krever så veldig mye annet. Men der igjen, det er store forskjeller, så jeg sitter absolutt ikke på en fasit.

Råder deg til å reise til flere som driver med trekkhunder og møte fler individer, da finner du ofte fort ut hva slags type du ønsker at din skal være. Hvor bor du? :)

Har du noen flere konkrete spørsmål du lurer på?

Jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte og avslutte, det er jo så mye å si :P

Noen av våre:

Odin, stor hannhund som var veldig snill med mennesker, men ikke fungerte i flokken vår og yppa mye til bråk, så han ble omplassert.

247323_10150270723410141_276631_n.jpg

Frøya, sjefstispa i følge henne selv, ganske liten og nett, men et sinnssykt bra hode (altså, ståpåvilje, smart og lærevillig), gamla er den beste lederen vår.

260068_10150270703100141_236940_n.jpg

Loke, en veldig kraftig hann som vi hadde på for, kan tenke meg at en slik type er det du ser etter? Litt reservert og brumlete, men ikke kranglete. Snill og kosete.

247983_10150270703245141_7740852_n.jpg

Nikki, lita og nett, ute på for som "sofaspannhund" , altså i et hobbyspann.

254838_10150270703495141_2404467_n.jpg

Hele flokken løst på jordet (med full mulighet til å stikke til skogs), vi er nok spesielt heldige med våre da de ikke har spesielt stor radius og vi har trent mye på innkalling. De vil helst være med oss og de andre hundene.

205504_10151593032055141_1716243502_n.jp

423681_10150626405300141_98823175_n.jpg

Hei! Tusen takk for utfyllende svar, det settes pris på! Jeg bor i Ski, 2 mil sør for Oslo.

Ja, jeg lurer på en ting til: har skilte foreldre, med mulighet for å bo hos en, men hvordan takler en hund å flytte ca hver 2./3. uke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIlle tro at en AH jakter veldig selvstendig og vanskelig å kontrolere i jakten hvis ikke umulig Om det er lett å få en AH godkjent på blodspor/ettersøk av skadet vilt. Nkk.no har liste over alle hunder som er godkjent til det i Norge med rase

Ca 385 blandingshunder er godkjent på landsbasis. Hvor mange av dem som er aH er umulig å vite. jeg vil tippe ganske få. De har ofte et jaktinstinkt som overstyrer alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

På ettersøk er det få godkjente vorsteh. Sist jeg telte(strihårs utgaven) på så tror jeg at jeg fant to eller noe sant av alle dem som er godkjent. Men det er hunder som sammarbeider mer enn AH til vanlig da. OG hvis det er tyske linjer så kan dem godt være interessert i klovvilt, men dem blir da oftere tøffere å få til en oppdragelse på Hvis vi skal hjelpe deg. SÅ hadde det vært lurt å vite hvilken jakt du skal drive på med. Altså du vil ha en til tur og sansynerligvis elgjakt. Hvor stor vil du ha den? Høyde/vekt i ca størrelse. En valp er avhengig av eieren sin også kommer bolig i andrerekke. Men førstningen så er det greit å bruke et teppe som følger dere over alt san at den vet det pleddet er MITT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ettersøk er det få godkjente vorsteh. Sist jeg telte(strihårs utgaven) på så tror jeg at jeg fant to eller noe sant av alle dem som er godkjent. Men det er hunder som sammarbeider mer enn AH til vanlig da. OG hvis det er tyske linjer så kan dem godt være interessert i klovvilt, men dem blir da oftere tøffere å få til en oppdragelse på Hvis vi skal hjelpe deg. SÅ hadde det vært lurt å vite hvilken jakt du skal drive på med. Altså du vil ha en til tur og sansynerligvis elgjakt. Hvor stor vil du ha den? Høyde/vekt i ca størrelse. En valp er avhengig av eieren sin også kommer bolig i andrerekke. Men førstningen så er det greit å bruke et teppe som følger dere over alt san at den vet det pleddet er MITT.

hei! jeg kunne tenke meg en så stor hund som mulig, en skikkelig bamse! dersom det er noen raser jeg har gått glipp av som kan bære kløv og er skikkelig stor, si gjerne ifra! usky er egentlig mest fordi jeg vil ha en stor og sterk hund som kan bære kløv og dra meg på ski på vinteren osv.. :) alternativer er hjertelige velkommen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

hei! jeg kunne tenke meg en så stor hund som mulig, en skikkelig bamse! dersom det er noen raser jeg har gått glipp av som kan bære kløv og er skikkelig stor, si gjerne ifra! usky er egentlig mest fordi jeg vil ha en stor og sterk hund som kan bære kløv og dra meg på ski på vinteren osv.. :) alternativer er hjertelige velkommen! :)

Skal tenke litt men tanken min slo meg på stabyhound som jaktlykke har. Hvor mye den trekker vet jeg ikke og tror pelsen kan være san at den klabber i noen snøsituasjoner men ellers trivlig hund.

Hmmmm Turkammerat, kan du jo ha hva som helst, en som trekker og bærer kløv så har du så klart AH, vorsteh. Blodspor der er det jo elghund. Men disse har jo svaketer på annet. Stabyhound kan kløve, kanskje trekke, bli godkjent til ettersøk og vet at jaktlykke(kan google å) har, LAbrador retrievere, kan kløve kanskje trekke og bli godkjent til ettersøk, Vorsteh kan kløve, trekke(noen individer gjør det ikke) , Bli godkjent til ettersøkshund er et fåtall som har gjort, og her i norge blir det for det meste avlet som reine fuglehunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vorsteh kan nok fort være større enn AH, vertfall om du skal ha hannbikkje, har sett flere som ligger godt over 30 kg, noen helt opp i 40. Store, sterke, energiske bikkjer, flotte trekk hunder og tur hunder, minuset er jo da mindre pels så det kreves litt mer tilrettelegging med dekken på vinteren, vertfall om man skal sitte stille. Vertfall på korthår, vet ikke hvor hardfør strihårs vorsteh er, vet heller ikke om det er stor forskjell på egenskaper og lynne mellom de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har hatt to strihårs vorsteh og er nå på min første korthårs utgave. Eter min erfaring så liker Strihåren vinteren bedre enn korthårs utgaven. Om den ene rasen er mer vanskelig å dressere enn den andre vet jeg ikke enda for korthåren blir 8 mnder Men han er av VK slekt som skal være hypre og løs er det til nå sjeldent til aldri han går. Det sies at strihåren skal være striere enn korthårsutgaven men har til nå ikke lagt merke til noen forskjell der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal tenke litt men tanken min slo meg på stabyhound som jaktlykke har. Hvor mye den trekker vet jeg ikke og tror pelsen kan være san at den klabber i noen snøsituasjoner men ellers trivlig hund.

Hmmmm Turkammerat, kan du jo ha hva som helst, en som trekker og bærer kløv så har du så klart AH, vorsteh. Blodspor der er det jo elghund. Men disse har jo svaketer på annet. Stabyhound kan kløve, kanskje trekke, bli godkjent til ettersøk og vet at jaktlykke(kan google å) har, LAbrador retrievere, kan kløve kanskje trekke og bli godkjent til ettersøk, Vorsteh kan kløve, trekke(noen individer gjør det ikke) , Bli godkjent til ettersøkshund er et fåtall som har gjort, og her i norge blir det for det meste avlet som reine fuglehunder

Men stabyhoun er ikke type stor hund som han vil ha...ideelt skal de være ca 53cm.

De er kraftige da, men ikke like mye "hund" som de store hundene han ser etter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan husky er en liten hund stort sett. Du finner det meste, men det er ikke så ofte de er over 30 kg.

Om du vil ha en stor hund som kan kløve og trekke ville jeg sett mer på grønnlandshund og malamute.

Om jakt er viktig ville jeg sett på noe annet. Det er mange raser som er gode turhunder til litt trekk og kløv.

Sett opp en liste over hva du vil ha i en god turhund. Skal den ligge ute på tur? Skal den kunne være løs? Skal den tåle det meste av vær? Osv. Det er store forskjeller hos de ulike "turrasene" på de punktene.

Husk at store, bamsete hunder ikke alltid egner seg godt som turhund på vinterstid da de kan ha litt vansker i tung og mye snø.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som slett ikke oppfatter det som at TS har planer om å bruke bikkja på jakt? Han ER alt jeger, så litt instinkter er bra. Da tenker jeg at han gjerne vil at bikkja skal få med seg ting, gjerne vise hvor dyr er med kroppen sin, spissa ører, snusing mot vinden. Akkurat på den måten jentene mine og jeg går tur, bortsett fra at jeg ikke har med noe å skyte med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som slett ikke oppfatter det som at TS har planer om å bruke bikkja på jakt? Han ER alt jeger, så litt instinkter er bra. Da tenker jeg at han gjerne vil at bikkja skal få med seg ting, gjerne vise hvor dyr er med kroppen sin, spissa ører, snusing mot vinden. Akkurat på den måten jentene mine og jeg går tur, bortsett fra at jeg ikke har med noe å skyte med. :)

Er slik jeg også har oppfattet det :) Har ikke oppfattet det helt som at han mener at bikkja skal være løshund og støkke opp fugler eller ha los på elg?

Men ja, som Heidihj sier, det kan være ganske vanskelig å få tak i så store AH som TS forespeiler seg, da er det enklere å få en stor sibbe, grønnlandshund eller en malamute hvis det ikke skal være så fryktelig mye løssnøtrening. Den største AHen vi har hatt var vel kanskje 27-28kg tror jeg? Syns han var mer enn svær nok jeg altså, men så er jeg vant med de nette typene vi har som ligger rundt 18-22kg. Vi har jo noen som er ganske store i høyde nå, men de er fortsatt nette i kroppen, så jeg tviler på at de overskrider 26kg.

TS:

Hva ønsker du på tur? Skal bikkja være løs hele tiden eller kan du være fornøyd med bånd/langline hele tiden?

Hva ønsker du innendørs?

Hvor mye mentaltrening regner du å bruke tid på?

Skal du på lange overnattingsturer, og evt. skal bikkja ligge ute eller inne i teltet?

Er du villig til å kle på bikkja et dekken, eller skal den holde seg varm hele tiden selv?

Hva slags underlag kommer det meste av turene til å være på? (Vinter og sommer)

Edit: fiksa skriveleifer.

Endret av Khela
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største AHen vi har hatt var vel kaaanskje 26-28kg tror jeg? Syns han var mer enn svær nok jeg altså, men så er jeg vant med de nette typene vi har som ligger rundt 15-20kg.

Men de på 15 må da være skrekkelig spjælete? Jeg har en shiba som veier 12 kg, liksom. :P (Hun er riktignok hannhundstor, men likevel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha en stor hund som trekker, som bærer kløv, som er lettere å dressere enn AH, som KAN brukes til jakt, er vorsteh det beste alternativet :)

En del av dem blir ganske store - spesielt de fra trekklinjer, min siste tispe var 36 kg.

Vorsteh- rett dressert, har mindre radius enn mange andre stående jakthunder, kan ofte gå løs (der det ikke er sau!!), og er trekkvillige, sterke og utholdende. Og flotte hunder å se på også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bittelitt erfaring med Sibirsk Husky som jo minner en del om Alaska Husky og dagens AH har jo gjerne litt Sibirsk Husky i seg slik jeg har forstått det. Andre får korrigere meg her om jeg tar feil :).

Kort oppsummert er min lille erfaring med SH så langt som følger:

Positivt:

- Herlig familiehund med flott gemytt.

- God og snill med voksne, barn og andre hunder.

- Kjempefin turkamerat som tåler mye. Fysisk sterk og utholden.

- Perfekt til kløv og trekk.

- Perfekt til jogging/løping/sykling og lignende.

- Tåler noen rolige dager uten å stresse.

- Veldig rolig og behagelig innendørs.

- Setter stor pris på f.eks. mental trening og søk/spor med mer.

- Tåler kulde/regn/dårlig vær svært godt.

- Min SH tåler også sol og varme langt bedre enn f.eks. min BC, vet ikke om dette kan variere mye?

- Elsker kos og oppmerksomhet!

- Regnes som regel for å være en generelt frisk og sunn rase som har god gjennomsnittlig alder.

- Trenger vanligvis ikke å bades så ofte, de ordner seg stort sett selv.

- Ikke så dyre å forsikre, tror jeg betaler rundt 1.900.- per år i Agria.

- Meget vakker både utvendig og innvendig :heart:.

Kanskje mindre positivt for en del personer?

- Jaktinnstinkt som "slår seg av og på" mht alt fra fluer til sauer.

- Krever rikelig fysisk mosjon og aktivisering.

- Røyter noe helt vanvittig, så støvsuging av huset må gjøres ofte. Viktig at alle i familien er obs på dette og aksepterer det.

- Sjelden man kan ha de løs grunnet jaktinnstinktet.

- Noen er litt tunglærte, men dette varierer nok mye.

- De er fysisk sterke noe som av og til er en ulempe.

- Krever i utgangspunktet lite pelsstell, men bør nok børstes godt minst 1 gang daglig i røyteperioder om du skal ha den inne.

- Er kanskje ikke best egnet for å ha oppe i sengen om natten, i hvert fall ikke i røyteperioder.

- Kan hoppe høyt og grave dypt, så evnt. utendørs innhegning må være meget godt og sikkert bygd.

- Bør fores med godt kvalitetsfor da det er en svært aktiv hund som skal tåle større påkjenninger.

- Vær obs på at noen folk du møter på tur kan være mer redde for polarhunder enn andre hunder enten de har grunn til dette eller ikke, dette må man som eier ta hensyn til synes jeg. Jeg stopper gjerne på litt avstand når jeg ser at folk er usikre og forteller de at min hund er god og snill og at de kan få hilse på henne hvis de vil.

Dette er ikke noen fasit, bare mine egne opplevelser så langt.

Jeg er ikke erfaren nok til å anbefale deg hverken det ene eller andre, men tenkte kanskje du kunne ha nytte av min lille erfaring med min polarhund.

Lykke til uansett hva du ender opp med! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de på 15 må da være skrekkelig spjælete? Jeg har en shiba som veier 12 kg, liksom. :P (Hun er riktignok hannhundstor, men likevel).

Lol, skriveleif! :lol: Skrev i hui og hast før jobb. Jeg vil tippe de fleste tispene våre ligger på 18-22kg, og hannene 22-25/6! Vi har noen tisper som er "hannhundstore" og noen hannhunder som er "tispestore" da, så det er ganske stor variasjon. Tror dog den minste tispa vår ligger på kanskje 16kg? Ho er piittelita, men det kan hende jeg ser med blind på det fordi jeg sammenligner med de andre våre. Vi har ikke veid dem, så det er bare sånn ca i forhold til hva jeg tipper :P Og alle er ganske slanke og nette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr AH, så er der siste årene dukket opp en del sykdom. Og ikke alle er like gira på mental trening.

Vedr aktivitetsnivå så krever fuglehunder mer mosjon daglig enn AH. Sistnevnet evner fint å ta det med ro i lengre periode enn en fuglehund evner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som slett ikke oppfatter det som at TS har planer om å bruke bikkja på jakt? Han ER alt jeger, så litt instinkter er bra. Da tenker jeg at han gjerne vil at bikkja skal få med seg ting, gjerne vise hvor dyr er med kroppen sin, spissa ører, snusing mot vinden. Akkurat på den måten jentene mine og jeg går tur, bortsett fra at jeg ikke har med noe å skyte med. :)

dette er helt riktig oppfatning, og det gjør ting enklere! takk for en oppklaring :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er slik jeg også har oppfattet det :) Har ikke oppfattet det helt som at han mener at bikkja skal være løshund og støkke opp fugler eller ha los på elg?

Men ja, som Heidihj sier, det kan være ganske vanskelig å få tak i så store AH som TS forespeiler seg, da er det enklere å få en stor sibbe, grønnlandshund eller en malamute hvis det ikke skal være så fryktelig mye løssnøtrening. Den største AHen vi har hatt var vel kanskje 27-28kg tror jeg? Syns han var mer enn svær nok jeg altså, men så er jeg vant med de nette typene vi har som ligger rundt 18-22kg. Vi har jo noen som er ganske store i høyde nå, men de er fortsatt nette i kroppen, så jeg tviler på at de overskrider 26kg.

TS:

Hva ønsker du på tur? Skal bikkja være løs hele tiden eller kan du være fornøyd med bånd/langline hele tiden?

Hva ønsker du innendørs?

Hvor mye mentaltrening regner du å bruke tid på?

Skal du på lange overnattingsturer, og evt. skal bikkja ligge ute eller inne i teltet?

Er du villig til å kle på bikkja et dekken, eller skal den holde seg varm hele tiden selv?

Hva slags underlag kommer det meste av turene til å være på? (Vinter og sommer)

Edit: fiksa skriveleifer.

Jeg er gjerne på lange turer, og ønsker først og fremst å ha hunden i bånd. Jeg vil gjerne at den tåler kulde og å være ute. Innendørs skulle det gjerne vært en som kan ligge i sofaen og slappe av, men søker oppmerksomhet fra mennesker og setter pris på kos, og at den er tolmodig med litt mindre barn (10 år). fint om man slipper dekken! turene er hele året, men tar gjerne med noe som hunden kan ligge på! ;)

Har sett litt på malamute, og de ser ut som et fullverdig alternativ. hva slags erfaringer har dere ift rasen?

Må bare si at jeg er utrolig positivt overrasket på responsen på forumet, og jeg føler jeg blir møtt på en trivelig og saklig måte! Settes pris på! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gjerne på lange turer, og ønsker først og fremst å ha hunden i bånd. Jeg vil gjerne at den tåler kulde og å være ute. Innendørs skulle det gjerne vært en som kan ligge i sofaen og slappe av, men søker oppmerksomhet fra mennesker og setter pris på kos, og at den er tolmodig med litt mindre barn (10 år). fint om man slipper dekken! turene er hele året, men tar gjerne med noe som hunden kan ligge på! ;)

Har sett litt på malamute, og de ser ut som et fullverdig alternativ. hva slags erfaringer har dere ift rasen?

Må bare si at jeg er utrolig positivt overrasket på responsen på forumet, og jeg føler jeg blir møtt på en trivelig og saklig måte! Settes pris på! :)

Polare raser passer nok fint tenker jeg. Har liten erfaring med malamute, møtt flere men kjenner bare en, så der har jeg ikke stort å komme med. Her har Heidihj mer å komme med tenker jeg :)

Våre AH er godt vant med å være inne, og har en god avknapp, men det betyr ikke at alle AH er slik selv om de er vant til å være inne, og det er en del som ikke har vært særlig mye inne i løpet av sitt liv i det hele tatt. Jeg ville undersøkt alle de polare rasene godt, og møt mange individer, har du mulighet til å låne for å se om de passer i din hverdag så gjør gjerne det, så finner du nok ut hvilken type som passer best :)

En annen ting og tenke på er at en hund er noe du binder deg til i lang tid fremover. Hva har du tenkt til å gjøre etter videregående? Ser du for deg at en hund passer inn i hverdagen om 5-10 år også? Hunden må prioriteres, og derfor kan du ikke alltid være med på alt som skjer, så det er viktig at du vet at det er noe du er villig til å gi slipp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...