Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen stjeler ALT


Thea
 Share

Recommended Posts

Det er vel ikke noe annet å gjøre enn å rydde unna, men kanskje det fins bedre måter å løse det på som vi ikke har tenkt på... Valpen vår på fire måneder stjeler alt han kan. Han stjal sko fra alle skohyllene, så nå har vi ikke sko i gangen lenger. Så nå hopper han opp på skohylla og tar jakkene som henger over. Han stjeler pledd og puter fra sofaen (kjekt å kunne ha det i sofaen...), hopper opp med framlabbene på kjøkkenbenken for å se om det er noe å stjele der, og akkurat nå var jeg ute av rommet i ett minutt, og da hørte jeg han stjal iPoden som lå midt på stuebordet... Altså, den lå så langt innpå som mulig, så han må ha hoppa opp for å få tak i den.

Det er litt håpløst at vi ikke kan ha NOE noe sted. Samme med matlaging, sist jeg skjærte opp kylling hoppa han opp med framlabbene RETT ved siden av der jeg stod. Vi dytter ham ned og sier nei når han hopper opp, gir ham noe annet å gjøre, prøver å avlede rett før han gjør noe ulovlig, og ignorerer de situasjoner vi kan (som når han hopper opp på senga når vi har lagt oss), men i det siste har det begynt å eskalere også - nå prøver han for eksempel å finne noe å stjele på nattbordet når han skjønner at vi ikke gir ham noe oppmerksomhet etter vi har lagt oss.

Når han stjeler ting gir vi ham noe annet i bytte, som en leke eller godbit. Men han er så smart... Vi prøvde å gjøre det der med sko, gi ham noe for å slippe skoen, og det resulterte i at han gikk og henta sko for å få godbit. Så når vi bare bytta med leke i stedet var det ikke såå spennende å stjele sko lenger.

Er det virkelig sånn at vi ikke kan ha NOE som helst på noe bord eller kjøkkenbenken eller nattbordet eller hyller lavere enn 1,20 meter i et år framover nå? Eller går det an at de blir dytta ned så ofte at de ser at oppførselen ikke fungerer? Eller vil han da tenke at det fungerer så lenge vi ikke er der? Vi vil ikke være hardhendte med ham, for det syns vi ikke noe om, og det er jo bare valpeoppførsel, men samtidig prøver han vel å se hvor langt han kan tøye strikken. Det er vanskelig å vite om vi reagerer bra... Eurasieren er jo kjent for å være litt av en skuespiller, som kan tvinne menneskene sine rundt lillefingeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er du ute med valpen hver dag? Høres ut som en eurasiervalp som kjeder seg. Var borti noe av det samme med min eurasier, med raptus og sofahopping inne. Han fikk litt mer utfordringer utendørs, og ble en grei valp etter det. Dersom valpen ikke finner roen inne til tross for nok utfordringer, så er det på tide å begynne med rotrening :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før han begynte med å stjele ting i kveld hadde vi gått en halvtimes tur der han fikk snuse mye og se mye rart (han stiller seg opp og stirrer på alt fra syklister til radioer :lol: ) og rett etter fikk han en strutsesene. Den var kjempegøy, det var bare ikke så gøy når jeg går i et annet rom. Tror han stjeler for å få oppmerksomhet fra oss. Så når jeg da gikk på do og ble borte mange sekunder måtte han finne på noe for å få meg til å komme tilbake...

Hm, tror dere han kjeder seg, altså? Vi har vært redde for at han får for mye å gjøre. En typisk dag er tisseturer rundt blokkene her annenhver time, og at han f.eks er med i stallen (og går en rolig tur der) eller miljøtrener et nytt sted. Eller at han får noen kortere tisseturer og en halvtimes tur (prøver å gå mest mulig nye steder hver gang) i tillegg til valpekurs på kvelden. Og så har han noen lekekamerater blant nabohundene, så han treffer en hund eller tre stort sett hver dag. I tillegg får han ting å holde på med, som et kalveøre, lammepenis eller noe papp med godbiter inni som er vanskelig å få ut, og så leker vi med ham så klart. Og når han kommer og vil ha kos eller lek får han det. Det er bare når han kommer og BARE er bøllete at vi overser ham.

Men kanskje vi kan bli flinkere til godbitsøk og sånt. Vi kaster ut litt tørrforkuler på plenen innimellom, men vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det mer spennende enn det. Ei venninne av meg som har peil på spor skal komme og hjelpe oss litt i gang med spor til helga, det blir spennende :)

Han er flink til å roe seg også. Her en dag var han med på Biltema, og da vi stod stille ved datamaskinen der for å sjekke hvor noe var, la han seg ned med en gang :) Det er sånn han bruker å være. Roer seg fort overalt, spesielt hjemme. Men hvis vi går mye rundt (han liker at menneskene sitter rolig :lol: ) eller ikke passer på som hauker... Da finner han på ting selv. Andre ganger virker det ikke som det er noe logikk i det... Han er kjempesnill, og så plutselig stjeler han alt han kan finne. Det er litt dumt å ikke kunne ha ei vannflaske eller fjernkontroller på bordet, liksom.

Men da får vi kanskje prøve å øke aktivitetsnivået for å se hvordan han blir da, og så prøve motsatt hvis han blir verre. Han er jo veldig snill etter at vi har f.eks. vært i sentrum eller gått tur med andre hunder, men da er han også veldig sliten. Og da er han jo veldig behagelig :lol: Men jeg har ikke lyst til å slite ham ut for å få ham rolig, og da blir han vel bare overstimulert. Er redd for å få en hyper voksen hund...

Haha, Ida, da er det bra vi aldri skal ha barn ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror litt som Ida at noen valper bare er sånn. Det høres jo ut som han får mye stimuli. Jeg har hatt valper som har vært destrueringsmaskiner, helt uansett hva vi har holdt på med den dagen. Jeg ville kanskje gitt han iallfall ett måltid om dagen som søkstrening, altså slengt det utover plenen/i stua så han må snuse seg frem til det. Det er en helt ypperlig øvelse for å slite de litt ut på en måte som samtidig ikke øker stressnivået, men heller bygger opp under ro. Spor er også det. Og så går det over!! Lover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke nødvendigvis øke nivået, men kanskje forandre litt? Nå høres det ut som det er mye forskjellig som skjer, men kanskje det blir litt lettere og være valp med en litt roligere hverdag? Dvs ikke så mye og forholde seg til og litt roligere aktiviteter. Gå en lang tur i skauen, legg ut godbit søk, tren litt lp/triks etc for mental stimuli. Det er ingen fasit, men noen hunder blir stressa av noen type aktivitet, mens andre tåler det fint. Vår hverdag med 4 mnd valper har vært: halvtimes rusle tur før jobb, et par luftinger ila arb dagen, et par tre timer i stallen (løse) og en 45-60 min tur. I helgene så har det vært stallen pluss 2-3 timer i skauen pluss lufteturer selvfølgelig og noen dager med byvandring eller på fellestreninger etc for miljø og sosialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke nødvendigvis øke nivået, men kanskje forandre litt? Nå høres det ut som det er mye forskjellig som skjer, men kanskje det blir litt lettere og være valp med en litt roligere hverdag? Dvs ikke så mye og forholde seg til og litt roligere aktiviteter. Gå en lang tur i skauen, legg ut godbit søk, tren litt lp/triks etc for mental stimuli. Det er ingen fasit, men noen hunder blir stressa av noen type aktivitet, mens andre tåler det fint. Vår hverdag med 4 mnd valper har vært: halvtimes rusle tur før jobb, et par luftinger ila arb dagen, et par tre timer i stallen (løse) og en 45-60 min tur. I helgene så har det vært stallen pluss 2-3 timer i skauen pluss lufteturer selvfølgelig og noen dager med byvandring eller på fellestreninger etc for miljø og sosialisering.

Hmm, jeg syns det høres ut som du gjør mer enn vi gjør...? De siste dagene her har vært: Lørdag: Var med på Biltema og et par dyrebutikker. Var med i stallen og gikk en tur. Søndag: Aktivitetsdag med valpekurset som varte i tre timer, hvile noen timer etter det, korte tisseturer etter det. Mandag: Halvtimes formiddagstur, valpekurs på kvelden. Tirsdag: Var varmt i dag, så han sov mye på dagen. Halvtimes tur når det ble kjøligere. Lekte med noen hundevenner utenfor blokka på kvelden. I morgen er det valpekurs igjen. Og så klart får han tisseturer og mental trening utenom :) Så det burde ikke være så altfor mye å forholde seg til... Burde være mye som er kjent og litt som er nytt og spennende. Men vi har jo aldri hatt valp før, og syns det er litt vanskelig å vite hva som er passe. Andre vi kjenner med valp gjør mye mer enn vi gjør, og vi syns egentlig vår valp er med på nok.

Gi den ting den har lov til å leke med? Vi fikset det der ganske enkelt sist, ved at det eneste som var tilgjengelig rundt om stort sett var leker og tyggeting. Om han tok noe ulovlig byttet vi med noe lovlig.

Han har massevis av leker og tyggeting, lurer på om han har litt for mye tilgjengelig og blir stresset av det. Så i det siste har vi tatt vekk en del av det. Men for å ta akkurat nå som eksempel: Han har fortsatt strutsesene, en bit av et okseøre, to-tre tyggeleker og et kjøleteppe liggende rundt. Men gardinene han må strekke seg etter fordi vi har lagt dem oppå vinduskarmene - det er kulere enn leker og andre ting som er "lov".

Også kan det hende det går an å si NEI til valpen når den driver med faenskap ?

Evt binde han fast til noe når du ikke kan følge med på ham?

Ja, vi sier nei eller "ah-ah" når han gjør noe han ikke får lov til, i tillegg til å dytte ham unna hvis det passer i den situasjonen. Men i de fleste situasjoner funker det best å ignorere ham (noe som ikke går når han tar en iPod eller noe lignende). Men det største problemet er det han gjør når vi ikke ser ham. Og når vi står rett ved siden av virker det ikke som det gjør store inntrykket å si nei og få ham unna - han prøver igjen med det samme. Men han er kanskje for liten enda. Vi har lest at hvis det ikke funker å blokke, dytte ned, gjøre så valpen ikke kommer fram til det han ville - så er det fordi han er for liten til å skjønne det enda...

Vi prøvde å binde ham fast til bordet når han ble virkelig slitsom, men han ble kjempestressa av det og dro med seg bordet... Så nå har vi timeout i buret i stua, så han kan se oss, hvis han blir for hyper. Men det har vi vel strengt tatt bare gjort en kveld han var helt rabiat, og da gikk det et par minutter, og så roa han seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det virka som det var veldig mye som skjedde hele tiden i det forrige innlegget, men da missforsto jeg. Bassert på det du skriver nå så ville jeg definitivt økt aktivitetsnivået en del, ja. Mer tur, gjerne med litt lengde, og løpe løs og utforske, ikke bare gå rolig i bånd. Søksøvelser er fin fint også for den mentale biten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt slem, men jeg tar fra dem tingene de har tatt (bytter ikke), sier nei og får hunden til å legge seg rolig på for eksempel plassen sin, uten at den skal føle at det er straff, men "nå skal du være rolig her".

Reiser hunden seg så følger du hunden tilbake og sier "bli", når den har ligget litt rolig så kan du gå bort til den, sette deg på huk og gi den en godbit og litt kos, vær rolig ved belønningen så du ikke hauser han opp igjen.

Jeg er så utrolig dårlig på å overse hunden osv, jeg krever at hunden skal gjøre det jeg ber den om og gidder ikke å drive å smiske og dulle med den når den gjør ting som absolutt ikke er lov, men samtidig så er jeg rettferdig, kjefter ikke høyt og den får ros når den gjør det som er rett i den situasjonen vi står i.

Selv om valpen er liten så er det bra og være konsekvent med den fra begynnelsen, og er den ramp så syntes jeg det er greit at den får vite det med en gang enn at den skal finne ut selv at dette er kanskje ikke det jeg skal gjøre, ofte etter lang tid, en hund skjønner best om den blir korrigert i det øyeblikket den gjør noe galt eller i prosessen dersom du ikke ser hva som skjer.

Man er ikke slem mot hunden om den har konsekvente eiere, det er egentlig best for den, for da vet den at det ikke er vits å prøve å tøye grenser og de vet at det er eieren som er høyrer på rangen enn den, dette gir også en tryggere hund, som slipper å teste eier hele tiden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel også av den slemme typen hundeeier som ikke forhandler med hunden min. Nei er et nei og hører den ikke så blir det tatt tak i.

Så klart baserer vi oss på positiv forsterkning og belønning når den gjør hva vi ønsker av den, men det er lov til å være streng og lære de konsekvenser. Å ha hund skal ikke gå ut over inventar, klær etc. Dette må de lære seg og jo tidligere jo bedre.

Når dete tydeligvis har forsøkt alt på den snille måten uten at det hjelper, så er det kanskje på tide med litt gammeldags oppdragelse? Som ikke er å slå ihjel hunden som så mange desverre tror.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det virka som det var veldig mye som skjedde hele tiden i det forrige innlegget, men da missforsto jeg. Bassert på det du skriver nå så ville jeg definitivt økt aktivitetsnivået en del, ja. Mer tur, gjerne med litt lengde, og løpe løs og utforske, ikke bare gå rolig i bånd. Søksøvelser er fin fint også for den mentale biten.

Takk for råd :) Ble lenger tur i dag, i langline der han fikk utforske og løpe, og så valpekurs i kveld. Får se hvordan han er i kveld da. Hadde et lite godbitsøk også, men skal definitivt øke hyppigheten på søk! :)

Jeg er kanskje litt slem, men jeg tar fra dem tingene de har tatt (bytter ikke), sier nei og får hunden til å legge seg rolig på for eksempel plassen sin, uten at den skal føle at det er straff, men "nå skal du være rolig her".

Reiser hunden seg så følger du hunden tilbake og sier "bli", når den har ligget litt rolig så kan du gå bort til den, sette deg på huk og gi den en godbit og litt kos, vær rolig ved belønningen så du ikke hauser han opp igjen.

Jeg er så utrolig dårlig på å overse hunden osv, jeg krever at hunden skal gjøre det jeg ber den om og gidder ikke å drive å smiske og dulle med den når den gjør ting som absolutt ikke er lov, men samtidig så er jeg rettferdig, kjefter ikke høyt og den får ros når den gjør det som er rett i den situasjonen vi står i.

Selv om valpen er liten så er det bra og være konsekvent med den fra begynnelsen, og er den ramp så syntes jeg det er greit at den får vite det med en gang enn at den skal finne ut selv at dette er kanskje ikke det jeg skal gjøre, ofte etter lang tid, en hund skjønner best om den blir korrigert i det øyeblikket den gjør noe galt eller i prosessen dersom du ikke ser hva som skjer.

Man er ikke slem mot hunden om den har konsekvente eiere, det er egentlig best for den, for da vet den at det ikke er vits å prøve å tøye grenser og de vet at det er eieren som er høyrer på rangen enn den, dette gir også en tryggere hund, som slipper å teste eier hele tiden.

Vi føler vi er konsekvente, vi prater mye om hva vi skal gjøre i ulike situasjoner og passer på å gjøre likt og det samme hver gang. I de situasjonene hvor ignorering går an å bruke syns vi det funker definitivt best. Han er så opptatt av oss og det meste han gjør er for å få vår oppmerksomhet, så hvis han gjør noe galt og vi begynner å gå etter ham og gi ham oppmerksomhet, så er det belønning for ham. Men hvis han for eksempel begynner å jukke, og vi flytter oss og stiller oss inntil en vegg så han ikke får se ansiktet en gang, så slutter han med en gang. Samme med sofahopping. Hvis vi later som vi ikke ser ham, så slutter han og går og legger seg. Hvis vi begynner å dytte, si nei, komme med hendene i hans høyde osv, så blir det ofte en lek for ham. Da tar det mye lenger tid å få ham til å slutte. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet, selv om vi kanskje er sure i stemmen... Sånn virker det hvert fall. Men nå har vi lært ham "bli", så vi tenkte å lære ham å gå og legge seg og bli der etter hvert.

Syns ikke vi smisker og duller, men vi gjør kanskje det? Han får konsekvenser, det han har tatt blir bytta med noe lovlig. Ikke tygg på den, men den. Han får høre nei strengt og blir dytta bort hvis han f.eks. hopper opp på bordet. Det var en kveld det holdt på å rakne for meg, og da var jeg mye strengere. Da ble han bare redd og gira. Jeg vil ha en hund som er trygg på meg og syns jeg er rettferdig, og som syns det er gøy å være med meg. Det meste av det han gjør er oppførsel en voksen hund ikke gidder å drive med (bortsett fra å prøve å stjele mat, da). Så det meste av det vil han vel slutte med uansett etter hvert. Hvis jeg skal dele ut hardere straffer enn nei, dytte ned, ignorering og time-out (de to siste innebærer jo ekskludering fra flokken, som han syns er forferdelig), så er jeg redd jeg ikke klarer å være rettferdig og se hva som bør "tas" og ikke. En eurasier må kunne nei, har vi hørt, men også at du kan ikke bruke tvang. Han er dessverre veldig smart... En hest kan man tvinge og vente ut, men han her... Det er mye lettere for meg om han er positivt innstilt til meg.

Trodde de hadde funnet ut at hunder ikke tenker sånn med rang når det gjelder mennesker...? At de skjønner at vi er en annen art? Vi bestemmer jo når de skal spise, når de skal tisse og når de skal være rolige fordi vi skal sove. Skulle tro det var ganske klart at vi er høyere i rang når han må spørre oss om han kan få gå på do... :icon_confused:

Jeg er vel også av den slemme typen hundeeier som ikke forhandler med hunden min. Nei er et nei og hører den ikke så blir det tatt tak i.

Så klart baserer vi oss på positiv forsterkning og belønning når den gjør hva vi ønsker av den, men det er lov til å være streng og lære de konsekvenser. Å ha hund skal ikke gå ut over inventar, klær etc. Dette må de lære seg og jo tidligere jo bedre.

Når dete tydeligvis har forsøkt alt på den snille måten uten at det hjelper, så er det kanskje på tide med litt gammeldags oppdragelse? Som ikke er å slå ihjel hunden som så mange desverre tror.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Hva mener du med gammeldags oppdragelse, da? Og å ta tak i det? Sånn helt konkret, hva burde vi gjøre i en sånn situasjon? Jeg er redd for at om jeg er hardhendt med ham så lærer han at jeg er en drittsekk og at han kan stjele hva han vil så lenge jeg ikke ser det... :|

Så det er feil å bytte ulovlig for lovlig ting? Er det det du mener er å forhandle med hunden? Det er det vi har lært på valpekurset at vi skal gjøre... Jeg sier nei strengt, tar fra ham det han ikke får ha og gir ham noe annet. Hunden foreldrene mine hadde da jeg var tenåring hadde skikkelig ressursforsvar, og det var skikkelig plagsomt. Jeg er redd han skal få det hvis han lærer at han ikke får noe når vi tar noe. Men det er kanskje feil tankegang. Jeg blir skikkelig forvirra nå. :hmm: Vi prøver bare å gjøre alt bedre enn på nittitallet, da vi vokste opp og familiehundene våre ble røsket flere meter bakover i strupehalsbånd hvis de dro i båndet, og alle syntes det var helt normalt. Nå ville vi oppdra vår første egne hund uten å bruke vold og negative metoder. Å være helt positive måtte vi jo gi opp, vi sier nei og er strenge, men å være fysiske med ham prøver vi å unngå. Jeg har tatt tak i nakkeskinnet og dratt ham unna når han var helt rabiat etter å bite meg i beina, og det virka ikke som han lærte noe som helst av det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg plutselig ikke quotet på mobilen min, men svarer allikevel :)

Dersom du må overse hunden for de samme tingene igjen og igjen og igjen så tror jeg ikke dere har funnet rett metode, kanskje?

Selvom det virker som en god "straff" akkurat der og da, så er den ikke mer fungerende enn at han prøver seg på akkurat det samme flere ganger ;)

Jeg mener IKKE at du skal slå han eller gjøre han vondt, men det er noe i midten av det og snillisme ;)

Når jeg skriver rang så mener jeg at hunden skal skjønne at det er dere som lager reglene hos dere

og det finnes absolutt ingen fordeler ved å ikke følge reglene.

Jeg tror også at en irettesettelse (ikke slåing osv) der og da når han gjør det, da vil han skjønne at DERE bestemmer at det absolutt ikke er lov.

Jeg har alltid oppdratt sånn og har aldri opplevd at de har blitt redde, da har man korrigert feil eller for hardt.

Når jeg korrigerer så sier jeg ikke flere ord enn feks nei, og har et bestemt kroppsspråk, for mye snakking forvirrer bare hunden (nå vet ikke jeg hvordan dere gjør det, bare tenkte å nevne det) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hva slags irettesettelse da? :) Vi sier allerede nei strengt, men det blir også til at vi må si det for de samme tingene hver dag. Men det er vel litt sånn det er med småunger, enten de har to eller fire bein? Nevøen min slutter hvert fall ikke med ting han får kjeft for dagen før, og han er to år, så han er vel omtrent på samme nivå som valpen :lol:

Vi snakker ikke mye når han får kjeft, han skjønner jo ikke det. Vi bare sier NEI og har litt hardt kroppsspråk om du skjønner. Og så noen sekunder senere når han har oppført seg pent noen sekunder prater vi mildt og snilt igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjell på valper. Jeg har hatt 4 stk som omtrent aldri stjal en eneste ting, det holdt å gi en beskjed og så sluttet de med det. Men whippeten jeg har nå stjal/stjeler masse. Hun har fått samme oppdragelse som resten.
Whippeten er veldig glad i å bære ting i munnen, så det er nok derfor hun har lett for å stjele ting. Hun glemmer seg rett og slett, og blir hun ivrig tar hun det første og beste.

Jeg tar bare fra henne tingene hun tar, og sier nei/slipp dersom jeg ser henne i gjerningsøyeblikket. I tillegg har vi ryddet vekk det meste. Om jeg ser hun er "på tokt" så ber jeg henne gå å legge seg på plassen sin.
Om jeg tar henne på fersk gjerning og sier nei, og hun likevel prøver en gang til, så sier jeg nei og fører henne til plassen sin.

Nå er hun 9 mnd, og blitt mye bedre, selv om hun enda kan finne på å stjele ting.


Jeg stresser ikke spesielt med denne stjelingen, det vil gå sakte men sikkert over etterhvert som hun blir eldre. :) Hadde nok stresset mer dersom hun ødela ting, men hun samler det som regel bare på plassen sin, og sover på det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er valpen? Jeg synes ofte de faktisk blir verre hvis man styrer mye med det der, de får oppmerksomhet på oppførselen og blir riktig slitsomme. Her lar vi det stå til vi, har ryddet vekk ting i verste alderen, lukker dører der vi har dem sånn at valpen ikke kommer til overalt - og så vokser de det meste simpelthen av seg uten noen større dikkedarer. Kjøkkenbenk-stjeling/mat-stjeling må man inn og irettesette. Men bare det så blir det ikke så mye mas.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å belønne positiv atferd? "Sånn ja, nå la du deg. Godbit!", "seee du er flink til å ikke ta ting selv om de ligger strødd. Flink! Godbit". "Flink hund som tok sin egen leke og ikke ipoden min! Godbit". Belønning = forsterkning av gode valg, som vil bli å foretrekke! Gjør det gjerne i en treningssituasjon - legg fram ulovlig ting og lovlig leke - godbit/ros for riktig valg?

Å kalle positiv trening for snillisme er å ha misforstått. Det handler om å være konsekvent og ikke negativ, men å belønne positiv atferd.

Jeg synes dere virker som dere er på god vei til å få en fin hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du tenker/gjør mye bra jeg. Om du ikke er helt sikker på hvordan du skal korrigere som det så fint heter, så la være. Mest sannsynlig ender du bare opp med å gjøre hunden usikker (som du selv sier)

Valpen er 4- FIRE mnd gammel, bare en liten baby og jeg synes det blir helt feil å skulle fysisk korrigere den. (ingen ville gjort det med ett barn) Fortsett som du gjør, men gi den litt mer hjernetrim (klikkertrening og triks er veldig populært og gøy for valper) og turer den kan være løs på.

Og prøv så godt det lar seg gjøre å hindre han i å stjele når dere ikke er der. Gå over leiligheten og sjekk en ekstra gang etter ting som han kan ta. Finn en fast plass høyt opp til telefoner og andre verdifulle ting som man ofte flytter på. osv osv

Jeg har også en valp nå. 4,5 mnd og hun stjeler som bare det. Jeg sørger for at hun ikke får tilgang til ting jeg vet hun elsker å stjele (slik som badet- BH'er på plenen er ikke så artig ;) ) jeg sørger for at det ALDRI er mat på bordet/kjøkkenbenk hun kan få tak i - får hun fatt i mat en gang på bordet, så kan du banne på at DET husker hun og vil fortsette å forsøke å lete etter mat der.

Se på dette som en test til dere får tobente barn.... For valper må ikke bare fotfølges til de er 1 år, men barn til de er 4-5 :lol:

Lykke til :D

De vokser opp og blir som regel snille og greie, uansett hvor rampete de var som små :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk korreksjon hos meg når hunden ikke hører er rett og slett et godt og fast grep i nakkeskinnet sammen med et bestemt og klart "nei".

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Okei. Det har vi prøvd, og det virka ikke. :) Ble ikke mindre av uønsket oppførsel av det.

Hvor gammel er valpen? Jeg synes ofte de faktisk blir verre hvis man styrer mye med det der, de får oppmerksomhet på oppførselen og blir riktig slitsomme. Her lar vi det stå til vi, har ryddet vekk ting i verste alderen, lukker dører der vi har dem sånn at valpen ikke kommer til overalt - og så vokser de det meste simpelthen av seg uten noen større dikkedarer. Kjøkkenbenk-stjeling/mat-stjeling må man inn og irettesette. Men bare det så blir det ikke så mye mas.

Han er 17 uker. Hm, det høres logisk ut, for sånn har det vært med andre ting. I begynnelsen prøvde jeg å trene kindereggøvelsen når det kom sykler forbi, og etter hvert ga jeg opp hele prosjektet. Da fant jeg ut at det var jo jeg som var altfor fokusert på sykler, han brydde seg ikke bare han fikk stirret på dem mange nok ganger til å bli vant til dem. Så mye fokus på ting kan gjøre det verre, ja...

Hva med å belønne positiv atferd? "Sånn ja, nå la du deg. Godbit!", "seee du er flink til å ikke ta ting selv om de ligger strødd. Flink! Godbit". "Flink hund som tok sin egen leke og ikke ipoden min! Godbit". Belønning = forsterkning av gode valg, som vil bli å foretrekke! Gjør det gjerne i en treningssituasjon - legg fram ulovlig ting og lovlig leke - godbit/ros for riktig valg?

Å kalle positiv trening for snillisme er å ha misforstått. Det handler om å være konsekvent og ikke negativ, men å belønne positiv atferd.

Jeg synes dere virker som dere er på god vei til å få en fin hund :)

Godt å høre! :) Begynte å lure på om vi gjorde alt feil. Vi er konsekvente, men har ikke hardere straffer enn ekskludering fra flokken. Smart tips du hadde om å gi valpen en treningssituasjon hvor han kan få belønning for å velge rett :) Vi belønner for ting som at han legger seg ned eller annen oppførsel vi vil ha som han tilfeldigvis gjør, men vi kan sikkert gjøre enda mer av det.

Jeg synes du tenker/gjør mye bra jeg. Om du ikke er helt sikker på hvordan du skal korrigere som det så fint heter, så la være. Mest sannsynlig ender du bare opp med å gjøre hunden usikker (som du selv sier)

Valpen er 4- FIRE mnd gammel, bare en liten baby og jeg synes det blir helt feil å skulle fysisk korrigere den. (ingen ville gjort det med ett barn) Fortsett som du gjør, men gi den litt mer hjernetrim (klikkertrening og triks er veldig populært og gøy for valper) og turer den kan være løs på.

Og prøv så godt det lar seg gjøre å hindre han i å stjele når dere ikke er der. Gå over leiligheten og sjekk en ekstra gang etter ting som han kan ta. Finn en fast plass høyt opp til telefoner og andre verdifulle ting som man ofte flytter på. osv osv

Jeg har også en valp nå. 4,5 mnd og hun stjeler som bare det. Jeg sørger for at hun ikke får tilgang til ting jeg vet hun elsker å stjele (slik som badet- BH'er på plenen er ikke så artig ;) ) jeg sørger for at det ALDRI er mat på bordet/kjøkkenbenk hun kan få tak i - får hun fatt i mat en gang på bordet, så kan du banne på at DET husker hun og vil fortsette å forsøke å lete etter mat der.

Se på dette som en test til dere får tobente barn.... For valper må ikke bare fotfølges til de er 1 år, men barn til de er 4-5 :lol:

Lykke til :D

De vokser opp og blir som regel snille og greie, uansett hvor rampete de var som små :wub:

Ja, det er det jeg tenker på også, at han er jo en liten valp, som fikk livet fullstendig snudd på hodet for to måneder siden. Han skjønner ikke at iPoden er mer verdt enn en gammel joggesko, og han hopper ikke opp på bordet for å være slem mot oss.

Okei, vi skal prøve mer hjernetrim. Vi har vært litt redde for å kjede ham med triks, for han tar sånt veldig fort. Vi kan slurve og gjøre feil med innlæringen, men han tar det på et par forsøk likevel. Og når vi da ber ham om å gjøre det samme mange ganger blir han umotivert. Som når vi skulle øve på bli - først ville vi ha ham til å sitte, og han ble helt sånn "sitt?? Nå igjen? Herregud." Og så skjønte han at vi skulle videreutvikle det til sitt og bli, og da ble det mer interessant igjen. Men han kan allerede sitt, ligg, rull rundt, slalom mellom beina, følge fingeren som target pluss kommandoer som "la være" (ikke ta godbiten som ligger foran deg), slipp, kom osv. Og vi har begynt med lineføring. Vet ikke om valper kan bli lei trening? Jeg har hørt at hvis man trener for mye når de er små kan de bli lei hele triks og lydighet-opplegget når de blir voksne, men jeg vet ikke om det stemmer.

Hehe, barn skal vi ikke ha, så vi slipper det heldigvis. Holder med tantebarn, de er slitsomme nok :P;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - JEG tror dere styrer alt for mye og skal være så pedagogisk riktige i alt dere gjør at det fort blir feil. Slapp av, ikke stress så fælt med at valpen skal lære alt på kort tid. La valpen være valp, valper biter, valper roter, valper tisser og valper gjør livet til et ******* en stund - og stort sett går ting seg til av seg selv.

MEN - det er viktig å være tydelig overfor valpen (ofte TROR man at man er tydelig, men så er det armer og bein og man skravler høl i hu'e på stakkars dyret - DET blir det lite læring av).

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...