Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke rase passer til meg?


Amiya
 Share

Recommended Posts

Jeg har tenkt å skaffe meg hund, men vet ikke hvilke rase. Har tenkt litt på boxer, labrador eller bull terrier, men er virkelig ikke sikker.

Ønsker en hund som:

- går sammen med andre hunder

- ikke har rykte for å være aggressiv

- middels aktivitets nivå(klarer seg uten tur en dag.. Har Stor terasse som er åpen hele dagen)

- en som ikke dreper smådyr (katter og skal kanskje få ørkenrotter eller undulat, kommer ann på hund)

- vil ha en hund jeg føler meg trygg med. Som gir beskjed når det kommer noen osv.

- størrelse labrador/rotweiler.. Driver med hest så må ha en som ikke blir trakket på

- ikke mye jaktinnstinkter. SKal ikke ha setter eller noe. Heller ikke gjeterhund. Umulig å jogge med.

- en som ikke krever så mye hundeerfaring. Jeg har hatt hund hele livet, men har ikke trent så mye. Det er derfor jeg ikke tror bull terrier vil passe for meg..

Hva jeg kan gi hunden:

- det stell og pleie den trenger.

- turer såogsi hver dag

- leke kamerater

- stort hus og mye uteplass

- svømming om den vil

- må skjeldent være alene hjemme

- to rolige barn

- en hund og to katter

- den kan være med på mye, men hvor mye kommer ann på størrelsen.

Og en ting til. Boxere er jo brukt til å jakte på store dyr som hjort osv. går det fint med boxer og hest? Hesten er jo 1.70 så tror ikke den blir tatt, men har en shetlandsponni på litt over metern.. :/

Vil kunne ha hunden med i stallen.

Er ikke sikker på boxer, men liker dem godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren er en fantastisk god stallhund.

Den er enkel å lære hvordan man oppfører seg i stallen og på turer, de fleste er veldig sosiale med både andre hunder og mennesker, som gjør at den kan gå løs når dere er i stallen.

En labrador kan godt ha en dag fri, men jeg syntes at så lenge eier er frisk så burde man unne hunden iallefall en liten tur om dagen, men det er meg personlig, jeg får litt dårlig samvittighet dersom hun ikke får tur (nå er jeg også veldig glad i turer).

Dersom hunden skal gå på en veranda mye så pass på allerede som valp at den ikke blir en gneldre bikkje, noe verandahunder ofte blir om de får lov til å stå ute alene å Jappe (utrolig irriterende for naboer ;))

Så hvis jeg var deg så ville jeg sett litt mer på labradoren.

Dersom du velger labrador så vær nøye med å sjekke familiens HD og AD statuser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var også labrador. Men er enig med Renate A i at man bør, så langt som praktisk mulig, forsøke å gi hunden fysisk mosjon eller mental aktivisering hver dag. En stor terrasse kan ikke veie opp for det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren er en fantastisk god stallhund.

Den er enkel å lære hvordan man oppfører seg i stallen og på turer, de fleste er veldig sosiale med både andre hunder og mennesker, som gjør at den kan gå løs når dere er i stallen.

En labrador kan godt ha en dag fri, men jeg syntes at så lenge eier er frisk så burde man unne hunden iallefall en liten tur om dagen, men det er meg personlig, jeg får litt dårlig samvittighet dersom hun ikke får tur (nå er jeg også veldig glad i turer).

Dersom hunden skal gå på en veranda mye så pass på allerede som valp at den ikke blir en gneldre bikkje, noe verandahunder ofte blir om de får lov til å stå ute alene å Jappe (utrolig irriterende for naboer ;))

Så hvis jeg var deg så ville jeg sett litt mer på labradoren.

Dersom du velger labrador så vær nøye med å sjekke familiens HD og AD statuser :)

Har sett en del på dem og de er fantastiske hunder, men som med mange populære raser er de veldig "utavlet" alle har jo valper på dem, men om noen vet om en god oppdretter kan dere sende en melding eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å skaffe meg hund, men vet ikke hvilke rase. Har tenkt litt på boxer, labrador eller bull terrier, men er virkelig ikke

Ønsker en hund som:

- går sammen med andre hunder

- ikke har rykte for å være aggressiv

- middels aktivitets nivå(klarer seg uten tur en dag.. Har Stor terasse som er åpen hele dagen)

- en som ikke dreper smådyr (katter og skal kanskje få ørkenrotter eller undulat, kommer ann på hund)

- vil ha en hund jeg føler meg trygg med. Som gir beskjed når det kommer noen osv.

- størrelse labrador/rotweiler.. Driver med hest så må ha en som ikke blir trakket på

- ikke mye jaktinnstinkter. SKal ikke ha setter eller noe. Heller ikke gjeterhund. Umulig å jogge med.

- en som ikke krever så mye hundeerfaring. Jeg har hatt hund hele livet, men har ikke trent så mye. Det er derfor jeg ikke tror bull terrier vil passe for meg..

Hva jeg kan gi hunden:

- det stell og pleie den trenger.

- turer såogsi hver dag

- leke kamerater

- stort hus og mye uteplass

- svømming om den vil

- må skjeldent være alene hjemme

- to rolige barn

- en hund og to katter

- den kan være med på mye, men hvor mye kommer ann på størrelsen.

Og en ting til. Boxere er jo brukt til å jakte på store dyr som hjort osv. går det fint med boxer og hest? Hesten er jo 1.70 så tror ikke den blir tatt, men har en shetlandsponni på litt over metern.. :/

Vil kunne ha hunden med i stallen.

Er ikke sikker på boxer, men liker dem godt.

Boxeren ryker nok på flere av punkte du nevner..

Samkjønsaggresjon er ikke uvanelig, den krever MYE aktivitet for å ha det bra å ikke begynne med "egenaktiviteter".

Selvfølgelig vil det være stor variasjon fra hund til hund. Men det kan også variere til det mindre positive! Min boxer kan ikke jogges med(blir bananas), løper barn over ende(vet ikke selv hvor stor han er) og det finnes ikke vokt i han:p

Vil tro labrador kanskje ville passet dere bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å skaffe meg hund, men vet ikke hvilke rase. Har tenkt litt på boxer, labrador eller bull terrier, men er virkelig ikke sikker.

Ønsker en hund som:

- går sammen med andre hunder

- ikke har rykte for å være aggressiv

- middels aktivitets nivå(klarer seg uten tur en dag.. Har Stor terasse som er åpen hele dagen)

- en som ikke dreper smådyr (katter og skal kanskje få ørkenrotter eller undulat, kommer ann på hund)

- vil ha en hund jeg føler meg trygg med. Som gir beskjed når det kommer noen osv.

- størrelse labrador/rotweiler.. Driver med hest så må ha en som ikke blir trakket på

- ikke mye jaktinnstinkter. SKal ikke ha setter eller noe. Heller ikke gjeterhund. Umulig å jogge med.

- en som ikke krever så mye hundeerfaring. Jeg har hatt hund hele livet, men har ikke trent så mye. Det er derfor jeg ikke tror bull terrier vil passe for meg..

Hva jeg kan gi hunden:

- det stell og pleie den trenger.

- turer såogsi hver dag

- leke kamerater

- stort hus og mye uteplass

- svømming om den vil

- må skjeldent være alene hjemme

- to rolige barn

- en hund og to katter

- den kan være med på mye, men hvor mye kommer ann på størrelsen.

Og en ting til. Boxere er jo brukt til å jakte på store dyr som hjort osv. går det fint med boxer og hest? Hesten er jo 1.70 så tror ikke den blir tatt, men har en shetlandsponni på litt over metern.. :/

Vil kunne ha hunden med i stallen.

Er ikke sikker på boxer, men liker dem godt.

Korthåret collie passer inn i de fleste av dine kriterier. Noen av dem KAN ha litt jaktinstinkter, men ikke verre enn at de lar seg stagge. Min stoppet løp etter rådyr på komando.

Vedr størrelse så er de amerikanske linjene noe større enn de europeiske, om størrelse er viktig.

Her kan du lese litt om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ingen problem med boxer og hest. Men ja, boxeren ryker på de første to punktene dine, - går sammen med andre hunder

- ikke har rykte for å være aggressiv. Du kan være heldig å få en boxer uten noen som helst form for aggresjon overfor fremmede hunder, men sjansen er til stede for at du ikke er heldig. Noen boxere "liker" å sloss. Andre har bare litt kort lunte og svarer raskere enn mange andre raser. Det er ikke ønskelig selvsagt med en boxer som liker å sloss, men har de erfart å sloss så kan det av og til virke som at de liker det.

De andre punktene dine stemmer helt greit overens med boxer. Jeg syns ikke boxer er krevende å tilfredsstille. De trenger å få løpe i skog og mark, de liker å jobbe, bre, trekke osv. Og så trenger de å bruke hodet. Men ingenting av dette er spesielt verken tidkrevende eller vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hvilkensomhelst hund kan "like" å sloss. Vokst opp med collier og han ene så ut til å like å sloss. Etter vi hadde skilt dem, gikk han etter dem og terget dem på seg igjen..

Leste i ett annet forum at det varierer veldig fra hund til hund med boxere og hvordan de blir trent fra de er valp.

Elsker boxere, men labradorer ser ut til å passe meg godt også. Selvom de ikke er typiske vakthunder så tror jeg hvilkensomhelst hund hadde gitt beskjed om det kom innbrudd og prøvd å beskytte meg? Skal jo ikke ha hund til beskyttelse, men hadde selvfølgelig følt meg tryggere når jeg var alene hjemme med en rotweiler enn en chihuahua..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye aktivisering har du tenkt å gi hunden sånn ca? Noen annen form for aktivisering enn å gå tur/være med i stallen? Synes i utgangspunktet det høres lite ut med tur "så og si hver dag" og ikke noen annen form for aktivisering for en doberman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt på dobbermann :) Har en venninne som har oppdrett på det

Dobermann anbefaler ikke. De har veldig stort aktivitetnivå og er avhengi av å bli mere brukt enn bare tur "så og si hver dag". De må få bruke seg både fysisk og mentalt hver dag. Dessutten kan de kreve mye erfaring for å få de til fine familiehunder. Hva med Collie? Nå kjenner jeg ikke disse rasene såå godt, men hva med Appenzeller sennenhund, Entlebucher sennenhund eller Grosser schweizer sennenhund? Mulig jeg er heeelt på jordet, da ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være med på lydighetstreninger også da :) Er vokst opp med collie og de blir litt for reserverte og usikre for meg. Og de har det med å være redd for gulv og en del andre ting :)

skal lese om sennenhunder nå :) Takk :)

Kanskje en pincher eller toy terrier .. Veldig usikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til den type hunder det virker som du liker, så ville jeg absolutt kikket mer på pinscher. :)

Norsk Pinscherklubb har eget forum + en åpen facebook gruppe der du kan få mye info.

Tusen takk! Har sett på pinscher(de største) og ble helt forelsket! Spessielt i de brune.

Har også sett en del på curly-coated retriever og springer spaniel. :wub:

Og australsk terrier :) Liker de veldig godt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt så ryker boxeren på de to første, og når det gjelder dette som Kristin sier så er nok boxeren over gjennomsnittet når det gjelder å "like" å sloss. Du kan til og med se det i leken. Den ultimate lek for en boxer er kamplek/bryting. Min skjønte aldri hva andre hunder ville med all den løpingen/jagingen, med mindre poenget var en brytekamp at the end, og dette var en hund uten noen form for hundeaggresjon.

Som vakthund er det vel få hunder som er så dårlige som en boxer. Vi brukte alltid å spøke med at en inntrenger ville få så mye suss og kos som han bare ønsket fra hunden. Bjeffe var vi ikke engang klar over at hunden kunne før han ble voksen, så lite lyd var det i han. Da er du nok tryggere med en chihuahua i hus. ;)

Men altså, boxeren er en fantastisk hund hvis du liker den typen vims. Du slipper å tenke på jakt/gjeterinnstinkt, men til gjengjeld har du den slossingen som de noen ganger er så glade i å holde på med. Hvis du ikke kan tolerere en av de tre tingene så har man plutselig redusert antall mulige raser ganske drastisk, og hvis størrelse- og pelskrav kommer i tillegg så er det ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt så ryker boxeren på de to første, og når det gjelder dette som Kristin sier så er nok boxeren over gjennomsnittet når det gjelder å "like" å sloss. Du kan til og med se det i leken. Den ultimate lek for en boxer er kamplek/bryting. Min skjønte aldri hva andre hunder ville med all den løpingen/jagingen, med mindre poenget var en brytekamp at the end, og dette var en hund uten noen form for hundeaggresjon.

Som vakthund er det vel få hunder som er så dårlige som en boxer. Vi brukte alltid å spøke med at en inntrenger ville få så mye suss og kos som han bare ønsket fra hunden. Bjeffe var vi ikke engang klar over at hunden kunne før han ble voksen, så lite lyd var det i han. Da er du nok tryggere med en chihuahua i hus. ;)

Men altså, boxeren er en fantastisk hund hvis du liker den typen vims. Du slipper å tenke på jakt/gjeterinnstinkt, men til gjengjeld har du den slossingen som de noen ganger er så glade i å holde på med. Hvis du ikke kan tolerere en av de tre tingene så har man plutselig redusert antall mulige raser ganske drastisk, og hvis størrelse- og pelskrav kommer i tillegg så er det ikke lett!

Hihi ^^ Liker hunder med mye personlighet da :)

Nja.. Jakt går fint, men det kommer litt ann på hvor sterkt.. Har jo sett på litt spanieler og sånt..

Størrelse har ikke noe å si. Kunne gjerne hatt en mastiff, men det er litt lettere med en terrier i bilen og på besøk osv. Pels har ikke noe å si, meen jeg vil helst ikke ha en hund med "dreadlocks".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...