Gå til innhold
Hundesonen.no

Høringen ang færre certgivende utstillinger


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Så vidt jeg har skjønt er det uro og lite enighet i myndeklubben, og det skal være ekstraordinær generalforsamling senere i år. Dette er et av temaene som diskuteres. På nettsidene står følgende:

Til alle medlemmene

HØRING – UTREDNING AV ANTALL UTSTILLINGER/STORT CERT
På de 2 siste generalforsamlingene har det vært tildels heftig diskusjon om styrets holdning og godkjennelse av antall utstillinger for oss.
Det avgåtte styret avviste at medlemmene hadde behov for å få vite hvordan styret vurderte ja/nei fra søknadsklubber.
Men at medlemmene kunne se terminlisten som ville komme som et endelig resultat, utover det kunne de ikke se at medlemmene hadde behov for informasjon.
I disse dager så kan man lese annonser for utstillinger hvor gruppe 10 kun er representert med Irsk ulvehund og Greyhound.
Norsk Myndeklubb har sagt nei til å delta på disse utstillingene.
I 2014 vil det bli flere slike.
Samtidig kommer et svært viktig notat fra Norsk Kennelklubb.
“HØRING –UTREDNING AV ANTALL UTSTILLINGER/STORT CERT”
http://web2.nkk.no/forside/utredning-av-antall-utstillinger/
Styret har frist på å gi tilsvar til høringen innen fristen 23.08.2013.
Men først ønsker vi at medlemmene leser notatet, og gir oss innspill om hva dere mener og deres ønsker. Alle innspill og kommentarer vil bli tatt vare på, slik at vi i vårt endelige tilsvar kan bygge på egne medlemmers og styrets synspunkter.
Vi håper på stort engasjement og at medlemmene setter seg inn i hva som planlegges for fremtiden.
Styret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne medlemmene komme med innspill underveis i debatten, eller bare komme med tilbakemeldinger på ferdig dokument?

Ja, de har kunnet det, men det er få som har brydd seg med det. Vet av to som har levert egne innspill i tillegg til klubben sitt. Nå i ettertid er det jo viktig å diskutere vettu, fordi atte atte... :argue::rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NRK er høringen sendt ut til de enkelte avdelingene (19 stk) som har kommet med innspill. Enkelte avdelinger har nevnt dette f.eks på sine hjemmesider, hvor medlemmer har kommet med tilbakemeldinger til sin avdeling som igjen har sendt svar til HS som skulle behandle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styret i klubben vår har vel i grunnen ikke sagt et pip angående saken, men jeg skrev et innlegg på vår FB-side for å få i gang en diskusjon, men det ble vel ikke det helt store engasjementet, egentlig. Nå er det såpass lenge siden at jeg ikke engang husker hva som ble sagt. Om styret har fått med seg innleggene, aner jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kookerklubben har også svart nei.
Det er ikke heldig for vår rase i det hele tatt. Så få som vi er, og så vanskelig det er å få folk til å delta på noe i utgangspunktet. Vi jobber hardt for å få folk mer med, vi trenger fler avlshunder, og med mindre cert-utstilinger vil enda færre gidde å bruke tid og penger til å dra på de som ikke har cert. Færre potensielle avlshunder blir synlig, og de som vanligvis vinner, vil fortsette å vinne og antall deltakende hunder vil gå veldig ned. (Ikke det at en rød betyr at hunden nødvendigvis bør eller skal avles på altså ene og alene pga eksteriørbedømmingen altså).

Argumentet kan kanskje være at da blir det større konkurranse på NKK sine, og det kan det hende det blir generelt sett. For kooikerne vil vi ikke merke noen særlig økt deltakelse slik vi ser det. NKK vil da kanske få mer penger i kassa, men klubbene som får færre deltakere, vil tape på det.

Vi er en veldig liten rase, spredt over hele landet, og det å skulle dele ut 10 cert-utstillinger vil være helt tullete for vår del.

Er problemet at det deles ut cert for lett, så bør det tas opp med dommerne, og ikke legge cert-restriksjoner for klubbene/utstillere. Mener vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forhåpentligvis hatt en demokratisk prosess. Vi sendte ut oppfordring til avdelinger og relevante komiteer om å ta dette opp i sine fora og uttale seg. Vi la også ut høringen med en innledende kommentar fra styret på klubbens hjemmeside, og invitere enkeltmedlemmer til å komme med innspill.

Vi mottok kommentarer og innspill fra både avdelinger, komiteer og enkeltmedlemmer, og avslutningsvis skrev styret og utstillingskomiteen i samarbeid en høringsuttalelse, basert på innsendte innspill og våre meninger om hvordan dette vil påvirke vår rase, vår klubb som utstillingsarrangør av nasjonal utstilling, våre rasespesialer, og vår økonomi.

NBSK har dog et ønske om å få ned antall utstillinger, for med 80-90 utstillinger i året for vår rase er det for mye. Vi oppfordrer derimot til at klubbene selv får redusere antall utstillinger de er med på i første omgang, ut fra egne behov og ønsker, for å se om det får den ønskede effekten NKK ønsker med sin høring. Vi har allerede på agendaen å utarbeide sorteringsmekanismer og kriterier for kommende års terminlister, for å takke nei til utstillinger vi ikke ønsker å være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...