Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur, 5 dager eller 28 dager?


Recommended Posts

Her kan du finne en enkel oversikt over de nyeste reglene fra mattilsynet:

http://www.andreaimages.com/2013/05/31/sommertips-for-hundeeiere/

28-dagers kuren er tilgjengelig for de som f.eks har sommerhus i sverige eller danmark, eller reiser jevnlig over grensen av andre årsaker, hele året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det forskjellige tabletter? Kan man ta en 28 dagers tablett hvis man skal mye frem og tilbake i sommerferien for eksempel, og ikke behøve å følge det opp resten av året?

Vi bor en halvtime fra grensa, så vi er jo endel over, men synes vel egentlig det er bedre å la Emmy være hjemme istedenfor å dytte i henne tabletter bare for å kjøre over grensa og sitte i bilen når vi handler mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to måter å gjøre dette på ifølge reglene:

Alternativ 1: Lønner seg hvis du reiser sjeldnere enn en gang i måneden.
Her gir du ormekur minimum 1 døgn og maksimum 5 døgn før du skal krysse grensen fra Sverige (eller et annet land) til Norge. Du kan gi kuren i Norge før du reiser såfremt det ikke overskrider 5 døgn. I praksis vil dette si at hvis du for eksempel er i Sverige ei uke, må du innom veterinær i Sverige, men skal du på helgetur kan du gi den før du reiser. Hvis hunden har ferdes ute i skog og mark, anbefales det på det sterkeste at du gir en kur rett etter at du er kommet hjem også, men denne trenger ikke å journalføres og attesteres i passet.

Alternativ 2: Lønner seg hvis du reiser oftere enn en gang i måneden.

Hunden må ha fått to kurer med maks 28 dagers intervall. Det er ingen nedre grense mellom disse kurene, men det må gå et døgn mellom for ikke å overdosere. Iløpet av de påfølgende 28 dagene etter disse to kurene kan du reise fritt frem og tilbake så mye vil, men ny kur må gis iløpet av 28 dager. Hunden bør behandles en siste gang etter hjemreise hvis du skal ta en pause fra behandlingprogrammet.

Håper det hjalp litt :)

Det er egentlig ikke såå komplisert, men litt kronglete og vanskelig å forklare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det forskjellige tabletter? Kan man ta en 28 dagers tablett hvis man skal mye frem og tilbake i sommerferien for eksempel, og ikke behøve å følge det opp resten av året?

Vi bor en halvtime fra grensa, så vi er jo endel over, men synes vel egentlig det er bedre å la Emmy være hjemme istedenfor å dytte i henne tabletter bare for å kjøre over grensa og sitte i bilen når vi handler mat.

Mange tror dette er snakk om en form for vaksinering, og det er det ikke. Så det er ingen forskjell på type tablett om du velger å følge alternativ 1 eller alternativ 2.

Har du mulighet til å ha henne hjemme på slike handleturer, er det helt klart det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror dette er snakk om en form for vaksinering, og det er det ikke. Så det er ingen forskjell på type tablett om du velger å følge alternativ 1 eller alternativ 2.

Har du mulighet til å ha henne hjemme på slike handleturer, er det helt klart det beste :)

nå sporer jeg helt av men om det er "så" farlig og "så" viktig at alle som har vært i sverige må vaksineres, hva gjør vi med grensene liksom? :blink: jeg kan lufte hunden min på morokulien på vår side av grensen, gå 10metter over og bare shit,er i sverige, må gi ormkur. Litt satt på spissen men håper du forstår, jeg synes det er litt rart at det er DER det er, det kan vel likegodt vandre over grensa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå sporer jeg helt av men om det er "så" farlig og "så" viktig at alle som har vært i sverige må vaksineres, hva gjør vi med grensene liksom? :blink: jeg kan lufte hunden min på morokulien på vår side av grensen, gå 10metter over og bare shit,er i sverige, må gi ormkur. Litt satt på spissen men håper du forstår, jeg synes det er litt rart at det er DER det er, det kan vel likegodt vandre over grensa :P

Men hvor skal man sette grensa da?

Kreve regelmessig behandling av alle, uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to måter å gjøre dette på ifølge reglene:

Alternativ 1: Lønner seg hvis du reiser sjeldnere enn en gang i måneden.

Her gir du ormekur minimum 1 døgn og maksimum 5 døgn før du skal krysse grensen fra Sverige (eller et annet land) til Norge. Du kan gi kuren i Norge før du reiser såfremt det ikke overskrider 5 døgn. I praksis vil dette si at hvis du for eksempel er i Sverige ei uke, må du innom veterinær i Sverige, men skal du på helgetur kan du gi den før du reiser. Hvis hunden har ferdes ute i skog og mark, anbefales det på det sterkeste at du gir en kur rett etter at du er kommet hjem også, men denne trenger ikke å journalføres og attesteres i passet.

Alternativ 2: Lønner seg hvis du reiser oftere enn en gang i måneden.

Hunden må ha fått to kurer med maks 28 dagers intervall. Det er ingen nedre grense mellom disse kurene, men det må gå et døgn mellom for ikke å overdosere. Iløpet av de påfølgende 28 dagene etter disse to kurene kan du reise fritt frem og tilbake så mye vil, men ny kur må gis iløpet av 28 dager. Hunden bør behandles en siste gang etter hjemreise hvis du skal ta en pause fra behandlingprogrammet.

Håper det hjalp litt :)

Det er egentlig ikke såå komplisert, men litt kronglete og vanskelig å forklare ;)

Vi fikk beskjed om at hvis man skal følge 28dagersløsningen så må de to første behandlingene gis innen 5 døgn, men med 24timer mellom de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå sporer jeg helt av men om det er "så" farlig og "så" viktig at alle som har vært i sverige må vaksineres, hva gjør vi med grensene liksom? :blink: jeg kan lufte hunden min på morokulien på vår side av grensen, gå 10metter over og bare shit,er i sverige, må gi ormkur. Litt satt på spissen men håper du forstår, jeg synes det er litt rart at det er DER det er, det kan vel likegodt vandre over grensa :P

Igjen, det er ikke snakk om vaksinering, men behandling der og da. Vel, jeg tenker at da får man bruke litt sunn fornuft. Hvis hunden ferdes i skog og mark i Sverige eller 10 meter utenfor svenskegrensen, bør man behandle. Reglene er ikke laget for moroskyld. Parasitten er helt ufarlig for hunden, men bruker mennesket som mellomvert og er i verste fall dødelig for oss. Jeg tror ingen har lyst til å være den personen som faktisk får denne ormen inn til landet ;)

Vi fikk beskjed om at hvis man skal følge 28dagersløsningen så må de to første behandlingene gis innen 5 døgn, men med 24timer mellom de..

Mattilsynet skriver selv dette:

"

  • Som alternativ til behandling 24 – 120 timer før innreise, kan hunder gjennomgå et behandlingsopplegg som innebærer at de behandles mot bendelorm minst to ganger med maksimum 28 dagers intervall før første innreise til Norge. Deretter behandles de minst hver 28. dag. Behandlingene kan foretas hos veterinær i Norge eller i utlandet. Dette alternativet kan være hensiktsmessig for de som reiser ofte. Husk å behandle hunden din også 28 dager etter siste behandling, selv om du ikke skal ut og reise på nytt. "

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/informasjon/reglene_om_inn_og_utforsel_av_hunder_katter_og_ildere_endres_1_mai_2013.8725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...