Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Den nærmest nesen hadde hun en kvise for over en mnd siden. Ikke hatt noe sår, klør ikke og virker ikke ut til at det plager henne på noe måte. Men det plager meg :P Veterinæren mente det ikke var noe, og så ikke vitsen med å ta noe hudprøve siden det ikke var smitsomt (ingen av de andre har noe lignende.)post-478-0-94041500-1376939663.jpg

Skrevet

Jeg synes det se ut som starten på hårsekkmidd. Aiko fikk dette i munnviken og mista all pels og blei rød, hoven og rynkete. Vi tok hudprøve ved skraping, og fikk svar med en gang om at det var hårsekkmidd. De skreiv ikke ut medisiner til så unge hunder (var under to år da det skjedde), så det eneste jeg kunne gjøre var å vaske med klorhexidin. Jeg trur ikke jeg gjorde det noe særlig, men det gikk ganske raskt over.

  • Like 1
Guest Snusmumrikk
Skrevet

Det kan jo være mye forskjellig, men det ser litt ut som mine hunder har gjort etter de har skrapa seg opp og det har grodd igjen. Post-skrubbsår på nesa :P

Skrevet

Det kan jo være mye forskjellig, men det ser litt ut som mine hunder har gjort etter de har skrapa seg opp og det har grodd igjen. Post-skrubbsår på nesa :P

Ja, altså jeg skal jo ikke si for sikkert at de to sårene ER relatert til hverandre. hun kan jo ha skrapet seg ute i hundegården for alt jeg vet, jeg har vært litt travelt de siste ukene og de kan jo ha glippet.

Skrevet

hvordan konkluderte vettn med at det ikke var hårsekkmidd?
Hårsekkmidd er ikke smittsomt, alle hunder har det! Men noen ganger tar de litt overhånd (demodex)

Skrevet

Det går ikke an å utelukke hårsekkmidd uten å ta vevsprøve via hudskraping, dvs som Kaja sier se om midden er litt overarbeida. Kan du ikke bare se an om det blir verre, og dersom det blir det, be om at de skraper? :)

  • Like 1
Skrevet

Vi har hatt demodex på gamlehunden vår, det utvikler seg raskt så jeg ville faktisk krevd hudskrape nå før det ble ille :)

Hos vår hund startet det med ett lite område ved øyet og plutselig var nesten halve ansiktet angrepet. Hunden såg ut som et skabboffer fra animal planet. Fult av små sår, pelsløs i halve ansikter, så hovent at han ikke fikk åpnet det ene øyet. Vi fikk behandlet det tidlig men likevell var han på antibiotika og pensilin i flere mnd for å bli kvitt dritten :/ Allmenntilstanden var dårlig, han klødde på seg mye sår ofte som selvsagt klødde og var smertefult!

Han har fra før hudproblemer og nedsatt immunforsvar og dette bidro nok til at demodex'en var vanskelig å bli kvitt...

Men demodex klør vell hos de fleste!

Skrevet

Vi har hatt demodex på gamlehunden vår, det utvikler seg raskt så jeg ville faktisk krevd hudskrape nå før det ble ille :)

Hos vår hund startet det med ett lite område ved øyet og plutselig var nesten halve ansiktet angrepet. Hunden såg ut som et skabboffer fra animal planet. Fult av små sår, pelsløs i halve ansikter, så hovent at han ikke fikk åpnet det ene øyet. Vi fikk behandlet det tidlig men likevell var han på antibiotika og pensilin i flere mnd for å bli kvitt dritten :/ Allmenntilstanden var dårlig, han klødde på seg mye sår ofte som selvsagt klødde og var smertefult!

Han har fra før hudproblemer og nedsatt immunforsvar og dette bidro nok til at demodex'en var vanskelig å bli kvitt...

Men demodex klør vell hos de fleste!

Hmm, her klør det ingen ting, det har ikke utviklet seg noe (først større, og nå blir det mindre og mindre) og utenom der hun hadde to-tre kviser så er huden helt fint, og ikke noe sår noe sted. Det er ikke noe rødt, og virker ikke ut til å være betennelse eller. Der hun er rosa er hun rosa fra naturen sin side :P

Det plager henne ikke på noe måte, så jeg venter til etter helgen og ser om hvordan det utvikler seg til da.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...