Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil kjøpe valp men usikker


Heddajosefine
 Share

Recommended Posts

Jeg har alltid hatt lyst på en hund. Men aldri fått lov av mamma, men nå er jeg 18 år, jeg går siste året på videregående og leier en hybel.

"Hybelmor" har godkjent at jeg kan få en hund om det er en allergivennlig rase, jeg har da tenkt meg en Yorkshire Terrier, har alltid likt rasen, og kjæresten min tåler den.

Men jeg står ovenfor 2 problemer, jeg vil jo gi det beste livet og muligheter for valpen min og lurer derfor på om jeg burde få meg hund når jeg enda går på vgs eller om jeg burde vente ett år til, jeg er usikker fordi jeg ikke vil at valpen skal være for mye alene hjemme.

Det andre spørsmålet mitt er hvor mye det koster det første året å ha en valp, jeg har satt av 14 000 fra arv til hunden, til veterinær osv, og selve hunden(siden rasehunder er ganske dyre) og jeg har jobb ved siden av skole noen ganger i uken så jeg har penger generellt.

Burde jeg vente til jeg er ferdig på vgs eller kan jeg foreksempel skaffe meg en valp til julen(eksempel)?

vet at man må venne hunden til å være alene hjemme, så tenker å skaffe valp i en ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok regne med å bruke alle de 14.000 på valp i utgangspunktet altså.

Husk at når du skaffer deg valp, skaffer du deg en forpliktelse for de neste 10-15 årene, både økonomisk, i forhold til å holde seg hjemme, og reise og alt. Hva er planen din etter videregående? Det må du tenke ordentlig gjennom først, for om det for eksempel innebærer reising, må du ha en løsning med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt en del på det, vel valpen koster fra 8 til 14 tusen og jeg vil bare kjøpe fra en seriøs oppdretter, men om det er to like seriøse oppdrettere men som har forskjellig pris så kan man få det billigere.

Etter videregående har jeg ikke planlagt noe spesielt, ett jobb år for å tjene opp penger til jeg vil starte på veterinær høyskolen i oslo, der jeg også bor, så har ikke planer om å dra utenlands eller flytte de nærmeste årene.

Om jeg skal reise har jeg en mor, bror og en onkel som er opdretter som kan passer på valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du virker fornuftig og tenker i riktig retning. Mange skaffer seg hund i den fasen i livet du er nå, så jeg ser ikke problemet:)

Du har økonomien på stell og familie rundt deg til å hjelpe.

Har du lyst på hund så kjøp deg en. Det er så mye glede med hund og det er en berikelse i livet.

Ja, du går på skole... De fleste andre jobber, det er helt vanlig at hunder er hjemme alene hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at du får kjøpt en yorkie for 8000 fra en seriøs oppdretter. En yorkie koster normalt 12000 - 16000.

Ellers så er det jo veldig greit å kombnere "studier og hund" på vet.høgskolen. Mange som har hund der, og har du en omgjengelig hund er det ikke noe problem å ha den med på skolen. Likevel vil du jo ikke være like fri som en uten hund, men det regner jeg med du forstår :)

Det er også en del andre utgifter du vil få i forbindelse med kjøp av valp. Du må ha vanlig utstyr til den, i tillegg må du har en del pelsstellprodukter. Det kan fort bli mye penger.

Valpekurs og andre kurs er også dyrt, men veldig nyttig som førstegangskjøper.

I tillegg kommer de faste utgiftene, jeg har gjort et lite overslag til deg, så får du en ide i alle fall:
Per mnd:
Mat: 200
Forsikring: 300
Veterinær: 100

Legger ved noen linker til deg :)

Norsk Yorkshire Terrier Klubb:
http://www.nytk.no

Når du skal kjøpe yorkie valp:
http://www.nytk.no/skal-du-kjope-yorkshire-terrier-valp/

Oppdretterliste:
http://www.nytk.no/nytk%C2%B4s-kenneloversikt/

Helse. Patella luksasjon er f.eks vanlig.
http://www.nytk.no/category/yorkshire-terreir/helse/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at du får kjøpt en yorkie for 8000 fra en seriøs oppdretter. En yorkie koster normalt 12000 - 16000.

Ellers så er det jo veldig greit å kombnere "studier og hund" på vet.høgskolen. Mange som har hund der, og har du en omgjengelig hund er det ikke noe problem å ha den med på skolen. Likevel vil du jo ikke være like fri som en uten hund, men det regner jeg med du forstår :)

Det er også en del andre utgifter du vil få i forbindelse med kjøp av valp. Du må ha vanlig utstyr til den, i tillegg må du har en del pelsstellprodukter. Det kan fort bli mye penger.

I tillegg kommer de faste utgiftene, jeg har gjort et lite overslag til deg, så får du en ide i alle fall:

Per mnd:

Mat: 200

Forsikring: 300

Veterinær: 100

Legger ved noen linker til deg :)

Norsk Yorkshire Terrier Klubb:

http://www.nytk.no

Når du skal kjøpe yorkie valp:

http://www.nytk.no/skal-du-kjope-yorkshire-terrier-valp/

Oppdretterliste:

http://www.nytk.no/nytk%C2%B4s-kenneloversikt/

Helse. Patella luksasjon er f.eks vanlig.

http://www.nytk.no/category/yorkshire-terreir/helse/

tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅ du vet ikke hvor fint det er å høre at det høres bra ut :D kjæresten min vil kjøpe en yorkie til meg til julegave men får jeg vent til valpen å være alene hjemme på en uke?

Nei, ihvertfall ikke på en rolig og hensynsfull måte ovenfor valpen.

Selv får jeg valp om ikke lenge, planen er to uker fri fra jobben for å kose meg med valpen og prege den. Når jeg er tilbake på jobb tenker jeg å få til en måte å ha med valpen på jobb, men noen dager la den være hjemme gradvis lenger, og bare hente hunden i lunsjen slik at den tilbringer resten av dagen på jobben. Det skal også sies at jeg har hund fra før som valpen vil kunne tilbringe "alene"-tiden med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅ du vet ikke hvor fint det er å høre at det høres bra ut :D kjæresten min vil kjøpe en yorkie til meg til julegave men får jeg vent til valpen å være alene hjemme på en uke?

Det er en bebis du får i hus - de kan ikke være hjemme alene hele dagen etter en uke. Vent med å hente valp til du har mulighet ti å ta deg mer fri. Kan noen ta seg av den på dagen mens du er på skole? Noen som kan ha den med på jobb?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget over. Vent til du faktisk har tid. Ikke forhast deg. Bruk heller tiden til å bli kjent med oppdrettere og deres hunder. Finn deg en oppdretter du virkelig liker, og som du har lyst til å kjøpe valp fra. :) Husk at du forhåpentligvis skal ha hunden i 12-15 år, så det er ingen vits i å kjøpe så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte begge mine når jeg studerte på høgskole :) Fungerte kjempefint her, men det hele handler om prioriteringer rett og slett. Jeg er ikke glad i å gå på byen og feste og jeg prioriterer hundene over andre ting jeg har lyst til :)

Jeg ville hatt 3-4 uker fri ved anskaffelse ;) Med mindre man har mulighet til valpepass eller til å ta med valpwn på jobb/skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En yorkshire terrier er en såpass liten rase tallmessig at det kan være vanskelig å planlegge at du vil ha valp til jul, til påske, til februar, til et bestemt tidspunkt. Noen ganger må en gjøre kompromiss for å få en lovende valp fra en seriøs oppdretter etter sunne og friske foreldre. Og det er ikke alltid at slike kull er leveringsklare når det passer best, og derfor anbefaler jeg deg å ha en god plan for den første tiden med valp i hus, i forhold til hjemme alene-trening, lufting, aktivisering og alt slikt. Jeg ville ikke tatt utgangspunkt i at du har ferie når valpen er åtte uker og leveringsklar.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du tenker på å skaffe deg en yorkie-valp! De ser utrolig skjønne ut :)

Og som noen andre før meg har svart, så ville jeg ventet med å skaffe valp til du har lenger ferie enn 1 uke. Det er ikke godt for en liten valp å være alene hjemme en hel skoledag når den er så liten. Også vil jeg bare råde deg til å sjekke nøye etter gode oppdrettere som har helse i fokus og som helsesjekker hundene sine for det som er viktig for rasen. Det er IKKE gøy å få en syk valp, har opplevd det selv og det er ikke noe jeg unner noen andre.

Og et lite råd til, jeg ville ventet til neste sommerferie med å skaffe valp. På den måten har du tid til å spare enda mere penger, sjekke grundig rundt oppdrettere, kanskje til og med dra på besøk til flere oppdrettere for å se hvordan hundene deres er osv. Siden du går vgs regner jeg med at du har sommerferie og spør du meg så er det myyee enklere å ha valp av liten rase om sommeren enn vinteren. Jeg har prøvd begge deler. Men jeg vet at det er vanskelig å vente når man har bestemt seg for noe og går å tenker på det hele tiden :P;)

for all del, ikke rush med å kjøpe fra en oppdretter med billige valper. Det er ofte en grunn for at de blir solgt billigere enn andre yorkie-valper.

Lykke til på leting etter valp og spør gjerne mer her inne hvis du lurer på andre ting :) det er mange hyggelige og kunnskapsrike mennesker på dette forumet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du også kan gjøre om du finner en oppdretter som skal ha kull på vårparten som du får veldig god kontakt med, er å høre med dem om din valp kan være der 1 månede eller kanskje 2 ekstra(kommer ann på når kullet er) slik at du kan følge den best mulig opp i sommerferien din.
Ikke alle oppdrettere som går med på slikt/har mulighet til det, men noen er der jo.


Mitt beste tips er egentlig: IKKE rush! Vent, tenk nøye igjennom, undersøk grundig å kjøp en frisk og rask valp. Ikke kjøp den nærmeste, billigste og "beste". Been there done that. Hadde jeg og min mor avventet litt og undersøkt mer om rasen, hadde jeg nok hatt en DSG eller JRT istedenfor en beagle den dag idag. Og ikke minst kunne jeg hatt en 100% frisk hund istedenfor en kronisk syk en om jeg hadde tatt meg tid til å sjekke linjer og oppdrettere bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr snakket med familien og juleferien varer 14 dager, og kjæresten min kan passe på valpen enda 7 dager lenger så den blir vant med å være alene hjemme, kan også ta meg fri fra skole etter jul, ingen viktige prøver da.

Kan hende "hybelmor" kan passe på den på dagtid, hun har allerede en yorkie og jobber hjemmefra.

Men ser jo det at jeg ikke bør rushe det. Har vært klar for hund i over 18 år ^^ og flytta til hybelen for over ett år siden, har hatt valpesyke ett år, men jeg går vel utifra at jeg kan vente ett år til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr snakket med familien og juleferien varer 14 dager, og kjæresten min kan passe på valpen enda 7 dager lenger så den blir vant med å være alene hjemme, kan også ta meg fri fra skole etter jul, ingen viktige prøver da.

Kan hende "hybelmor" kan passe på den på dagtid, hun har allerede en yorkie og jobber hjemmefra

Når du går på VGS kan du ikke bare "ta fri" fra skolen, fraværet kommer på vitnemålet ditt, og høyt fravær gjør potensielle arbeidsgivere veldig skeptiske til å ansette deg. Hva tror du de kommer til å tenke om at du skulka pga en hund?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett skal det jo godt gjøres å finne en oppdretter som får valper som er leveringsklare når det passer deg. Mange oppdrettere velger også å parre tispene på våren dersom de har mulighet til det, både fordi det er enklere for oppdretter med vår/sommervalper og fordi det er enklere for valpekjøpere å ta fri når valpen leveres på sommeren.

Begynn i andre enden - finn oppdretter du stoler på, som du får god magefølelse for, som helsetester og gjerne stiller ut litt, og vent heller litt på valpen istedenfor å kjøpe første og beste fordi da får du den til jul. Du har ventet i 18 år, hva spiller det da for noen rolle om du må vente et halvår ekstra på den rette valpen istedenfor å ha hastverk?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...