Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om katter


Gjest
 Share

Recommended Posts

Pga. travle hverdager har samboeren og jeg lagt ønske om hund litt på is. Samtidig ønsker vi oss begge firbeint selskap, og tenker litt på katt. Samboeren er oppvokst med katt, mens jeg har svært lite erfaring. Håper noen kunnskapsrike soniser kan hjelpe oss litt på vei.

Det er vel to ting som egentlig bekymrer oss litt. Det første er hvordan katter er mtp. dette med å være alene hjemme i begynnelsen. Vi er begge studenter, med deltidsjobber ved siden av, og uten noe særlig ferie før juleferien. Vi er villig til å vente til juleferien med å hente hjem katt om dette er bedre for katten. Men vi lurer også på å hente hjem en voksen katt, og lurer da på om denne vil klare seg alene hjemme etter vi har vært hjemme med den en helg?

Det andre vi lurer på er dette med innekatt kontra utekatt. Ideelt sett synes vi begge at katter fortjener å få være ute. Men vi bor i 2. etasje, og er da litt i tvil om dette lar seg gjøre? Noen som har erfaringer? Og kan vi evt. gi katten ett fullverdig liv inne? Vi bor på ca. 65 kvm og kan legge til rette en del for at katten skal få det bra.

Vi er nok ikke helt sikre på hvorvidt det blir anskaffelse av katt med det første, men det diskuteres stadig, og synes da det er greit å ha litt fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist fra mine med en gang, kanskje vært hjemme et par dager, og jeg har skilt kattungen fra de voksne når jeg ikke er hjemme så jeg vet at de ikke er slemme mot den.

Noen katter trives veldig godt som innekatter, andre igjen vil være mer ute. Maane og Hydra var innekatter til å begynne med da jeg hadde de litt på utstilling og jeg lurte på på om jeg ville avle litt. Maane vil veldig gjerne være ute, men hun er ikke ute lenge om gangen, men hun liker friheten og blir veldig desperat om hun ikke får være ute. Hydra er ikke så "på" i forhold til det å være ute. Åskar, han er borte et halvt døgn, sover noen timer her og er borte i et halvt døgn til :P

JEG synes at innekatter ikke er optimalt og at de har det bedre om de får velge om de vil være ute og inne. Å ha innekatt krever nok en del mer tilrettelegging om det gjelder for hele livet, de må aktiviseres og få nye utfordringer jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her meinar eg kattane var aleine ganske tidleg frå vi fikk dei, så det var null stress. Dei er jo meir sjølvstendige også, men kan kanskje vere greit med eit avgrensa rom på ein eller anna måte så ein ikkje risikerar klatring i gardiner, leiking med dill og dall som ikkje bør leikast med. Rundt juletider er juletreet alltid utsatt for små kattepusar som syns det er morro med julekuler :P
Så trur ein vaksen katt vil klare seg fint etter ei helg der den får bli litt kjent. Men bør vel gjerne gå i bånd ute til å begynne med for og bli kjent med området. Var i vert fall slik vi lærte våre til å bli kjent med området rundt her når dei var små.

Er det mange andre som bur i samme bygning under/over dykk? Bur sjølv i 2 etg. med nabo vegg i vegg og i etasjen over, samt butikk i underetasjen. Kattane er utekattar og bur for det meste i yttergangen/trappa der dei har både seng, mat, do og alt dei måtte trenge. Spesielt når dei var yngre kunne dei finne på å gå inn i butikken eller komme seg inn til naboen, men det var i grunn null stress pga. snill butikk-/huseigar og snill nabo. Trur kattane har skjønt poenget med åra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innekatt i en 40 kvm stor leilighet. Riktignok med hund som hjelper meg med å aktivisere ham. :lol: Som kattunge er det spesielt praktisk med hunden, men nå som han driver og blir voksen merker jeg at det er ingen problemer med å ha ham som kun innekatt. Han går gjerne til døra for å prøve å smyge seg ut, men han går ikke utenfor dørstokken, for det er litt skummelt. :lol: Såvidt jeg har erfart kan katter være alene stort sett med en gang, fordi de ikke er avhengige av menneskelig behov og kontakt på samme måte som hunder er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt katt helt fra jeg var født (i snart 15 år) og alle kattene våre har klart seg selv. de kommer og går. den ene katten vår er bare inne for å spise og kose litt mens den andre er mest inne og sove (late dyr :ahappy: ) våre katte kreve bare mat og vann (og selvfølgelig kos) og utekatter kan også leve lenge våre katter er nå 7 og 8 år. jeg kjenne en som har utekatt og bor i 4 etasje. det går bra med den. katter er smarte dyr. jeg syntes at bør kunne gå ut og inn som de vil (nå snakker jeg ikke om katter som koster mangen tusen) me har bare hatt gatemixer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i firemannsbolig, med stor terrasse. Vet ikke om katter kommer seg opp på terrasser og kunne gått inn sånn, men tror det er vanskelig at katt skal gå ut og inn hoveddøra, og opp trappene her. Så da får vi tenke litt på det. Jeg mener vel i grunn også at katter har det best som utekatter, så da er det godt mulig vi venter litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere bygger en kattetrapp en plass slik at den kommer seg opp dit så er det fult mulig ;)

Der vi bodde før hoppet kattene våre opp på garasje taket (Sto i en skråning, så var snakk om 50cm fra plen til tak), videre der ifra og opp på en terasse, så videre opp på taket til huset, over mønet og inn soveromsvinduet til foreldrene mine. Vinduet sto alltid på gløtt så det gikk supert.

De ble henholdsvis 14 og 8år. Ble avlivet ifjor på grunn av min mors sykdom.


Pr nå har jeg og min samboer 2 kattunger, disse er hjemme alene på ett rom når vi er borte på arbeid. (altså hele natten + arbeidsdagen alene) Har alltid tilgang på vann og mat og får masse oppmerksomhet når vi kommer hjem. :) Hadde vi kun hatt 1 hadde jeg nok ikke vært like komfortabel med denne ordningen, men de er 2 så de har selkap i hverandre. + Bikkja er stort sett der også, litt selskap i ham også. :P Nå skal vi også flytte ut i leilighet så da får de større tumleplass. Våre nærmer seg 4mnd nå. (født 25.april)

Disse blir nok også utekatter etterhvert som de er kastrerte og har fått utviklet retningssansen sin. :) Eller, de får velge selv om de vil være inne eller ute. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 innekatter på 90kvm, i tillegg til fosterkatter (:

Men du må være obs på at de kan kreve ganske mye, så du må aktivisere den selv. Men er også veldig greit med 2 katter om de skal være inne. Da vil de ofte aktivisere hverandre.

Du kan også kjøpe en sele til katten å gå tur med den ute, istedenfor at den får velge selv, det gjør vi med den ene katta vår. Vi har også en som ikke har noen interesser av å gå ut, og ei som ikke kan gå ut pga en død balansenerve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal skaffe dere kattunge,så anbefaler jeg at dere gjør det om til kattungER.Da har de selskap når dere er borte,og alltid noen å leke med :D .

Kattunger må holdes inne ,til de kan kastreres.Da kan de lære å like utelivet med litt tilvenning.

Hvis dere ender opp med en voksen så kan nok den være alene etter noen dager,litt avhengig av dyret såklart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...