Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Jeg har 2 hunder i hus, en på 2 år og en på snart 7mnd. Har begynt med klikketrening for å kunne klare triks litt bedre.

Spørsmålene mine er:

1. Kan jeg bruke klikketrening på den ene hunden mens den andre er tilstede? Går det greit for den andre hunden at den skjønner at det ikke er han som skal trene? Vil jo ikke ødelegge "klikket" for den.

2. Kan man holde på å lære flere triks på en gang? Tenker at viss jeg sitter å terper bare på ett, så blir de fort slite og kan variere med andre, eller blir det forvirrende med flere triks-prosjekt pågang?

3. Når hunden har lært trikset helt, trenger jeg da å bruke klikkeren videre? Dumt å være andre plasser så sier jeg sitt til han uten å klikke og å gi godtbit.

PÅ forhold takk for svar :)

Skrevet

Jeg bruker kun klikker i innlærings og eventuelt terpefaser når det trengs. Faser den ut når hunden kan kommandoen, eventuelt lærer den at også "braaaaa" eller annen lyd betyr at jeg er fornøyd. Samme med godbit, den også fases ut så godt som mulig.

• Like 1
Skrevet

Du kan trene to hunder på samme tid, ja. Altså å legge en bort, da skal den skjønne at klikket ikke er for dens oppførsel. Hvis det blir et problem med dekk og bli på den du ikke trener, da et stykke bort, er bare å ha de adskilt til hunden mestrer bli-øvelsen.

Under en trening kan du lære/trene flere triks, ja. Men ta pause mellom de forskjellige, gjerne tren den andre hunden under pausen. Men start ikke på 149 forskjellige ting på samme dag, selvfølgelig! Dette kan derimot bli et lite problem om du bruker 'ekte klikkertrening' - når hunden skal tilby en atferd istede for at du viser eller lokker den fram, da er det bedre å trene ett triks om gangen. Etter min erfaring.

Hvis du roser under innlæringen, så skal det absolutt ikke være et problem å la klikkeren være etterhvert! Når momentet er presist slik du vil ha det, så soner du ut klikkeren litt etter litt. Hvis du vil finpusse på momentet, da tar du fram klikkeren igjen og belønner bare når det er helt riktig, slik at hunden skjønner at du endrer på noe.

EDIT: skriveleif

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
    • Det er veldig vanskelig å si hva som er "bedre" uten å vite hvordan forutsetningene ser ut. Hvis det er hjelp til rasevalg du vil ha så er det kanskje greit å lage en egen tråd til det med informasjon om hvilken erfaring du har med hund, hvordan hverdagen din ser ut, hvor mye aktivitet vil hunden få, har du planer om noe målrettet aktivitet/sport osv. Hvilke kriterier har du mtp. lyd, pelsstell, støvsuging, størrelse på hunden?  Med denne informasjonen er det lettere å gi råd om en rase som kan passe til ditt potensielle hundehold. Det er helt sikkert flere raser som kan passe kriteriene, og mange som ikke gjør det. 
    • Svarer dere begge to her. Ser at dette kanskje er en god grunn til å vurderer andre raser. Kanskje Aussie eller Collie er bedre?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...