Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikketrening


ka9n4ever
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har 2 hunder i hus, en på 2 år og en på snart 7mnd. Har begynt med klikketrening for å kunne klare triks litt bedre.

Spørsmålene mine er:

1. Kan jeg bruke klikketrening på den ene hunden mens den andre er tilstede? Går det greit for den andre hunden at den skjønner at det ikke er han som skal trene? Vil jo ikke ødelegge "klikket" for den.

2. Kan man holde på å lære flere triks på en gang? Tenker at viss jeg sitter å terper bare på ett, så blir de fort slite og kan variere med andre, eller blir det forvirrende med flere triks-prosjekt pågang?

3. Når hunden har lært trikset helt, trenger jeg da å bruke klikkeren videre? Dumt å være andre plasser så sier jeg sitt til han uten å klikke og å gi godtbit.

PÅ forhold takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun klikker i innlærings og eventuelt terpefaser når det trengs. Faser den ut når hunden kan kommandoen, eventuelt lærer den at også "braaaaa" eller annen lyd betyr at jeg er fornøyd. Samme med godbit, den også fases ut så godt som mulig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trene to hunder på samme tid, ja. Altså å legge en bort, da skal den skjønne at klikket ikke er for dens oppførsel. Hvis det blir et problem med dekk og bli på den du ikke trener, da et stykke bort, er bare å ha de adskilt til hunden mestrer bli-øvelsen.

Under en trening kan du lære/trene flere triks, ja. Men ta pause mellom de forskjellige, gjerne tren den andre hunden under pausen. Men start ikke på 149 forskjellige ting på samme dag, selvfølgelig! Dette kan derimot bli et lite problem om du bruker 'ekte klikkertrening' - når hunden skal tilby en atferd istede for at du viser eller lokker den fram, da er det bedre å trene ett triks om gangen. Etter min erfaring.

Hvis du roser under innlæringen, så skal det absolutt ikke være et problem å la klikkeren være etterhvert! Når momentet er presist slik du vil ha det, så soner du ut klikkeren litt etter litt. Hvis du vil finpusse på momentet, da tar du fram klikkeren igjen og belønner bare når det er helt riktig, slik at hunden skjønner at du endrer på noe.



EDIT: skriveleif

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...