Gå til innhold
Hundesonen.no

Hopper, biter og knurrer. Hjelp :(


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Guest bikkje1

Nå har jeg prøvd nesten alt. Valpen vår biter og biter. Når han sitter på fanget er det kun lekebiting, og da er han forsiktig med bitingen, så det går greit. Men så er det ellers, da. Hvis det ikke skjer noe rundt han hopper han opp og tar tak i genser/bukse/shorts osv, og han blir hengende der.

Har prøvd med ignorering, men det ender bare med et klessplagg mindre. Vi har trent en del på "slipp" kommando, men når det kommer til biting i genser osv har han glemt alt. :gaah:

Han slipper hvis han lukter mat/godis, men jeg vil jo ikke at det skal bli sånn at han hopper og biter fordi han da skjønner at han vil få godis. Vi fikk han da han var ca 10 uker. Nå er han rundt 13 uker.. (3 mnd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, kaller valpen min for Piraja for tida. Han høres seriøst ut som en aligator gjør når den klapper sammen kjevene uten noe i mellom - klapp klapp klapp når valpen biter etter ting i løse lufta :P

Hvis han biter seg fast i buksa mi (beina) stopper jeg og står i ro (så godt det lar seg gjøre, ser litt ut som jeg må på do innimellom når han biter gjennom huden så jeg blir stående å steppe :huh: ) - når han da beveger fokuset bort fra meg roser jeg. Biter han seg fast prøver jeg å løsne eller avlede med leke (eller sokkene mine som han har dratt rundt omkring i hele huset - alltid en sokk tilgjengelig :icon_redface: ) - jeg "bytter" ikke med godbit når det er klær (eller hud, grøss) han biter seg fast i.

Går an å ha et bånd fast et sted i huset som dere kan feste han i for en "timeout" når han oppfører seg sånn - biter han blir det timeout og så får han komme løs når han har roa seg? Kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Hvis jeg står i ro så drar han ned shortsen (fotballshorts, eh), eller så drar han sånn at det kommer mange sånne tråder..

Men hvis du bytter med leke, blir ikke det da en slags belønning? "Hvis jeg hopper opp og biter eieren min, vil hun kaste en leke til meg". :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg står i ro så drar han ned shortsen (fotballshorts, eh), eller så drar han sånn at det kommer mange sånne tråder..

Men hvis du bytter med leke, blir ikke det da en slags belønning? "Hvis jeg hopper opp og biter eieren min, vil hun kaste en leke til meg". :huh:

Jo kanskje det, det jeg gjør er hvis han henger lenge i buksa og er skikkelig intens så tar jeg tak i en leke og leker med meg selv med den (drar den litt bortover gulvet og sånt) jeg sier ikke "hei se på denne leken - ta den versågod". Da blir han som regel interessert og prøver å få tak i den for å ha den selv og tar den med seg for å leke alene med den. Blir kanskje belønning men min biter mye mindre i beina nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting... Det går over :D Min lille gærning er nå 6 mnd og han bet som bare juling og han bet hardt... var ikke snakk om bitehemming her i gården!

Nå er det kun lekebiting når jeg oppmuntrer til det og det er ikke sååå hardt! samt kan han finne påå nappe i genseren på trening om jeg kjører han litt høyt ;-)

Jeg hylte til når han bet som valp, det hjalp som oftest. Da roste jeg når han sluttet :-) Du kan så gi den noe alternativt å tygge på.

Men de gangene han bet hardt, ikke reagerte på hyling og au'ing så sa jeg rett og slett bare "Nei" bestemt og fjernet han fra genseren min o.l. Du kan jo her også avbryte hunden å så henvise til lovlig tyggeleke.

Noen velger å forlate rommet når valpen biter. biting = eier forsvinner.

Så har vi timeout der du setter hunden i ett kobbel på stua f.eks når den går over styr.

Finn ut hva du vil gjøre og vær konsekvent ;-) Og det går over!

Viktigst av alt er at du er konsekvent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ignorerer må du ignorere på SKIKKELIG, og det betyr å gjøre det selv 100% utilgjengenlig. Bind fast valpen, gå vekk, eventuelt sett ham bak en grind. Ignorering skal være overtydelig og kjedelig, det skal ikke være i tvil at dette er en konsekvens.

Valpen din er fortsatt pitteliten, og husk at de 3 ukene hos dere bare har vært såvidt over 1/4-del av livet dens.. Valpebiting er noe som nesten alltid går over.

Jeg hadde ikke tenkt så mye på at valpen kan kjede sammen atferder helt enda. Med min sine biteraptuser var det supereffektivt å stappe en leke eller et tyggebein i kjeften på ham (altså, ikke bokstavelig talt, men vær veldig raskt ute ed å bytte deg selv mot noe som er lov å bite i, dette brukte jeg på alt som var ulovlig å bite på, enten det var oss, et bordbein etc), veldig overlæring på DETTE kan du tygge på, men ikke DETTE (oss). Så avledning kan være veldig effektlivt, om du gjør det tydelig nok. Det funket gull for oss :) Det er jo ikke sånn at valpen får raptus for å være teit, det bobler rett og slett over i en ung kropp, og energien kommer ut på det viset. Du må lære den å få det ut på en litt triveligere måte :)

Det lureste jeg syns når min var liten var å så godt som mulig holde seg til en tydelig konsekvens, som skjedde HVER gang. F.eks. ha en leke tilgjengelig som han fikk i kjeften når det tippet over, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Hvis jeg stapper en leke i munnen hans tygger han noen få ganger, før han spytter det ut og kommer hoppende tilbake til meg..

Vi bruker time-out med bånd, men gjør vi det "riktig"? Han får jo en del oppmerksomhet før vi klarer å få bundet han fast.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg stapper en leke i munnen hans tygger han noen få ganger, før han spytter det ut og kommer hoppende tilbake til meg..

Vi bruker time-out med bånd, men gjør vi det "riktig"? Han får jo en del oppmerksomhet før vi klarer å få bundet han fast.. :icon_confused:

1) gi ham leken igjen, og igjen, og igjen, og igjen, og igjen. Overlæring :)

2) i hvilke situasjoner sliter dere med å binde han fast? De gangene vi trengte å bruke dette hadde vi et bånd festet klart i et bordbein, og han hadde halsbånd på. Biteraptus = raskt tak i halsbåndet og feste ham i bordbeinet. Vi har riktignok ikke verdens største bolig, men brukte ikke mange sekundene på det. Ga ham null oppmerksohet mens han ble festet, snakket ikke til ham, så knapt på ham. På min tok det bare et par ganger før han forsto greia, og jeg trengte ikke binde ham fast mer enn kanskje en håndfull ganger. Og han er ikke eksepsjonelt smart altså :lol: Men har du mulighet til valpegrind er det like enkelt, vi hadde ikke det, derfor ble det bånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Å Jeanette - du er så politisk ukorrekt at det er en fryd *ler*

Full støtte - fortell valpen at det der kan den drite i - nei, korreks skal ikke vare i flere sekunder eller minutter - det er NEI og en påvrikning som gjør at den blir litt "startled" og slutter så du kan gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...