Gå til innhold
Hundesonen.no

Å kjøre med kløtsjen


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Kjørelæreren min er veldig begeistret for å kjøre med kløtsjen. Altså at man "krypekjører" med den, bruker den istedenfor gasspedalen og bremsen, i kryss, bakkestarter osv. Jeg synes bakkestart på annen måte er vanskelig, for da må jeg jo bruke brekken, gasse og slippe kløtsjen samtidig... og jeg som er så ukoordinert. Så det er så mye bedre å bare forholde seg til bremsen og kløtsjen.

Uansett, etter noen timer har dette blitt en veldig grei og naturlig måte å kjøre for meg. Men så skulle jeg øvelseskjøre med pappa sin bil, og man kan trygt si at han ikke var så begeistret for min fine kløtsj-kjøring...

Men søsteren min, som har kjørt opp på en annen kjede i en helt annen by, har også lært det samme som meg.

Pappa sier at det sliter veldig på kløtsjen, og at jeg ikke må finne på å kjøre slik når jeg får meg bil engang. Kjørelæren har derimot ikke nevnt ett ord om at det ikke er bra for den.

Så hva er riktig? Er det vanlig å kjøre med kløtsjen slik jeg lærer nå, eller er det bare en greie kjøreskolene har for å få elevene fortere igjennom (for det er jo veldig mye enklere å kjøre slik synes jeg!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg driter i hvordan dere kjører inn i rundkjøringer, bare bruk det ***** blinklyset! !! Den eneste gangen man ikke skal blinke før rundkjøringer er hvis man skal rett frem. Jeg er sikker på at ti

Har aldri noen sinne brukt håndbrekk i bakkestart. Liker det ikke. Ikke står jeg i ro på clutchen heller, bremser og starter bilen vanlig. Jeg har også lært å henge på clutchen, samt krypekjøre av

Men det er også veldig irriterende når man ikke leser hva andre skriver, jeg sier at jeg bruker girene I KOMBINASJON med bremsepedalen. Og det å tilpasse seg betyr ikke sneglekjøring, er man en oppegå

Guest Belgerpia

Den som har rett her er kjørelæreren. Kjør med kløtsjen du - jeg gjør det, og jeg erindrer enda at jeg når jeg kjørte opp hadde bakketrening hvor utfordringen var å få bilen til å stå helt stille i oppoverbakke UTEN bruk av brems, kun kløtsj og gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett å "kjøre med clutchen" i bakkestarter, men så vidt jeg ble lært opp av min kjørelærer var det å "henge" på clutchen svært negativt og sliter på motoren. I lyskryss skal man aldri sitte med clutchen halvveis klar, den skal helt inn og ikke slippes før det lyser grønt. Samme gjelder andre kryss. På gamle biler gir jeg meg ****, men nye biler får forsiktig behandling av meg.

Vet ikke om det er rett eller galt da, det er jo bare noe som sitter. Det høres jo logisk ut at det sliter på bilen, men hvor mye må gudene vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel clutchen som blir slitt, og du merker fort om du bruker den feil, da lukter det skikkelig svidd. Slik jeg har lært det så skal man unngå å kjøre med clutchen halveis inne, når man kjører til vanlig. At man kryper i kø, parkeringshus osv. er da helt ok. Men å justere farten på motorveien ved hjelpe av clutch og 3. gir derimot, = svidd klutsj som må byttes ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og søsteren min kjører mye med kløtsj. Men vi har begge to fått en dårlig uvane om å seile inn i kryss med kløtsj og brems, istedet for å kjøre som vanlig. Og det fikk vi beskjed fra pappa om at sliter veldig på kløtsj. Men i bakkestart er det helt vanlig å bruke kløtsjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Bytt kjøreskole. Han betaler tydeligvis ikke service på bilen selv.

Jeg tok akkurat kjøretimer i forbindelse med BE og dette var tema mellom meg og kjørelærer. Kjøring på klutch er ikke noe annet enn en uting. Det er ikke noe å kjøre på klutchen. Det eneste det gjør er å sende bilen på verksted og skifte av klutch er noe av det dyreste / omstendigste du gjør nest etter girkassa. Og nei klutchen er ikke motoren det er mekanismen mellom motor og gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel clutchen som blir slitt, og du merker fort om du bruker den feil, da lukter det skikkelig svidd. Slik jeg har lært det så skal man unngå å kjøre med clutchen halveis inne, når man kjører til vanlig. At man kryper i kø, parkeringshus osv. er da helt ok. Men å justere farten på motorveien ved hjelpe av clutch og 3. gir derimot, = svidd klutsj som må byttes ofte.

Which reminds me of at jeg alltid kjefter på muttern som trør inn clutchen og bremser fra 5 eller 4 giret og inn til rundkjøringer. Jeg ble lært opp til å bremse med gir, altså gire meg ned først, så bremse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker å bruke mye penger på bensin og være uøkonomisk er klutch kjøring perfekt for deg ;)

Men det kommer også ann på i hvilken grad man bruker den!

Syntes denne forklarer det greit:

Bruk clutchen riktig

Det koster mange tusen å bytte en clutch: Bruker du den riktig varer den normalt bilens levetid men bruker du den feil må du regne med at den må byttes. 1. Bruk aldri clutchen til å holde bilen i ro ved rødt lys i oppoverbakke. 2. Ikke bruk muskler. La bilen få komme i bevegelse først nesten uten å gi gass og gi gass først når clutchpedalen er ute. 3. Tilpass turtallet ved giring. Gi litt gass når du girer ned slik at turtallet samstemmes. Gi først gass når clutchen er helt ute. Gjør du dette riktig slites koblingen ikke i det hele tatt når du girer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja pappa sier iallefall at kløtsjen tåler det helt til den ikke tåler det mer :P (

Kjørelæreren driller og meg i å stå helt stille i en bakke bare med klutsjen, en helt ny verden for meg :lol: har jo øvelseskjørt før, men da har jeg gjort det med pappa, og da har ikke det vært et tema engang.

Men da kjører folk flest med kløtsjen da? Også på biler som ikke tilhører kjøreskolen...

Jeg og seiler inn i kryss med kløtsj og brems :lol:

Bytte kjøreskole gjør jeg nok ikke, uansett virker det som det er veldig vanlig praksis. Og jeg vil gjerne få lappen fort her, og det får jeg ved hjelp av denne kjøringen. Så får jeg heller kjøre med pappa etterpå så han kan plukke av meg uvanene :lol:

Edit: plutselig kom det mange svar her, gadd ikke qoute folk jeg, men nå ser innlegget mitt litt random ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså - krypekjøring OG bakkestart - der er det helt vanlig å bruke kløtsjen liksom

Ok, for det er stort sett det kjørelæreren min driller meg i. Tror nok pappa bare er ekstra forsiktig med klutsjen, for han bruker den ikke til det engang... greit det da, han kjører bra uansett, men jeg synes bakkestart med håndbrekk er vanskeligere...

Jeg vil jo selvsagt kjøre økonomisk og gjøre det som er bra for fremtidig bil, men samtidig liker jeg godt metodene som kjørelæreren har lært meg, og vil gjerne fortsette med dem. Så måtte høre litt med folk her om dette bare var uvaner jeg må forberede meg på å legge bort når jeg får egen bil, eller om det er ok å fortsette slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker å bruke mye penger på bensin og være uøkonomisk er klutch kjøring perfekt for deg ;)

Men det kommer også ann på i hvilken grad man bruker den!

Syntes denne forklarer det greit:

Joda, den forklaringa er som kjørelæreren min. Det er bare synd at han var sååååå ivrig på å få meg til å slippe clutchen nesten helt før jeg gav gass at jeg brukte 10 kjøretimer på å tro at clutchen måtte helt ut før jeg gav gass. Gjett hvor ofte jeg kvalte motoren :whistle: Spurte ei venninne som sa halloooo, du må jo gi litt gass før den er ute, og plutselig fikk jeg lappen på no time :lol:

Ikke stress med bakkestart med håndbrekk. Bare tull, de fleste moderne biler kommer med automatisk bakkestart, dvs at de ikke triller bakover av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men altså - krypekjøring OG bakkestart - der er det helt vanlig å bruke kløtsjen liksom

Eh nei.

Bakkestart er ikke kjøring på klutch. I det klutchjen tar tak, gir gass, slipper du opp håndbrekket og kjører.

Seriøst dette er jo helt håløst, Trodde det bare var gamle gubber som holdt på sånn jeg.. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Which reminds me of at jeg alltid kjefter på muttern som trør inn clutchen og bremser fra 5 eller 4 giret og inn til rundkjøringer. Jeg ble lært opp til å bremse med gir, altså gire meg ned først, så bremse :P

Haha, samme her. Men nå er det nok ikke så farlig for clutchen å ta den hele veien inn og så bremse inn før rundkjøring, det sliter bare unødvendig på bremsene tenker jeg.

Det som sliter på clutchen er jo å ta den inn og ut. F.eks. er noe av det verste du kan gjøre kjøre å gi gass mens clutchen er delvis inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ikke stress med bakkestart med håndbrekk. Bare tull, de fleste moderne biler kommer med automatisk bakkestart, dvs at de ikke triller bakover av seg selv :)

OT Apropo moderne biler er ikke bare fordeler..

Når jeg sku kjøre opp til BE fikk jeg ikke start på beemern.. Den hadde sånn elektronisk nøkkel og start/stopp knapp. Ingen hadde fortalt meg at jeg måtte inn med klutchen.. Så jeg måtte ha hjelp av sensor.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klutchkjøring alene er faktisk nok til at man kan stryke jo! Ei vennine fikk skryt av kjørerlærer for å bruke klutchen så fint i timen før oppkjøring, fikk stryk rett og slett pga forferdelig uøkonomisk kjøring som sensor kalte det. Hadde annen kjørerlærer før neste oppkjøring hvor klutch ble kun brukt på hva jeg tenker som normalt kjøring, og fikk bare skryt!

Å gå mot kryss kun med klutch og brems er ikke noe særlig, bruker mye bensin og forurenser mye. Kun giret som skal holde bilen i gang frem til krysset hvis ikke er det faktisk mer miljøvennlig og stoppe helt opp og starte bilen igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men det er jo rart om kjørelæreren (ikke bare min!) lærer bort ting som kan være med å tippe mot stryk?

Du tror alle kjørelærere er perfekte? Det er jo litt naivt syns du ikke? Dette er ting som helt klart er med i vurderingen, det burde ikke være noe å lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT Apropo moderne biler er ikke bare fordeler..

Når jeg sku kjøre opp til BE fikk jeg ikke start på beemern.. Den hadde sånn elektronisk nøkkel og start/stopp knapp. Ingen hadde fortalt meg at jeg måtte inn med klutchen.. Så jeg måtte ha hjelp av sensor.. :lol:

Det der har jeg lurt på, har hatt mange kunder som ikke skjønner at de må inn med clutchen. For meg er det helt vanlig å starte en bil med clutchen inne, man starter vel ikke bilen i fri liksom?

Eller mener du at det er en bakdel at man må ha clutchen inne når man starter en bil? Da vil jeg isåfall gjerne høre grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT Apropo moderne biler er ikke bare fordeler..

Når jeg sku kjøre opp til BE fikk jeg ikke start på beemern.. Den hadde sånn elektronisk nøkkel og start/stopp knapp. Ingen hadde fortalt meg at jeg måtte inn med klutchen.. Så jeg måtte ha hjelp av sensor.. :lol:

I know I know, det er en omstilling fra vanlig nøkkel. Muttern har sånn romferge, hun trenger ikke gjøre noe med nøkkeln - så lenge den er i lomma åpner bilen seg med en finger-swipe på døra og nøkkeln registreres av sensorer så den starter bare hun trykker på knappen. Mens nøkkeln ligger i lomma.

---

Det går nok bra på oppkjøring Lola, men vil nok anbefale for din framtidige bil at du kanskje holder den verste clutchkjøringa at a minimum :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det der har jeg lurt på, har hatt mange kunder som ikke skjønner at de må inn med clutchen. For meg er det helt vanlig å starte en bil med clutchen inne, man starter vel ikke bilen i fri liksom?

Eller mener du at det er en bakdel at man må ha clutchen inne når man starter en bil? Da vil jeg isåfall gjerne høre grunnen.

He he nei jeg mente ingenting.. Det var bare litt selvironi oppi all kjerringklutchingen at jeg ikke fikk start på bilen på oppkjøringa. Beklager forstyrrelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg lurt på, har hatt mange kunder som ikke skjønner at de må inn med clutchen. For meg er det helt vanlig å starte en bil med clutchen inne, man starter vel ikke bilen i fri liksom?

Eller mener du at det er en bakdel at man må ha clutchen inne når man starter en bil? Da vil jeg isåfall gjerne høre grunnen.

Det er vel mer at det er rart å holde clutchen inne for å trykke på en knapp. Hvis du skjønner :P Man er liksom vant med nøkkel-vridninga og nå er det bare en simpel knapp :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...