Gå til innhold
Hundesonen.no

Å kjøre med kløtsjen


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Jeg tror at selv om det finnes elendige yrkesjåfører så kan man generelt sett si at erfaring har mye å si om hva slags sjåfør man er.

Men mest av alt så kan man se litt på kjørekulturen der man er, jeg var helt oppriktig livredd noen ganger mens jeg bodde i Sør Amerika, du skal heller ikke lengre bort enn til Sør Europa før du ser korsene stå tett i tett langs veiene og folk kjører med deathwish.

Folk kjører også mye mer aggressivt i Oslo enn i Trondheim f.eks.

Det er jeg helt enig med deg i.

Man lærer faktisk også utfattelig mye av å kjøre i andre kjørekulturer. Jeg fikk lappen som 16åring i Mexico, det var litt av en utfordring. Det å se 360 grader rundt bilen fikk et helt nytt begrep, du måtte være på vakt til enhver tid, rett og slett for å avverge ulykker.

Men hva er egentlig en god bilist da? En som kjører økonomisk, flink til å avverge ulykker, kjører defensivt, efaren, godt opplært?

Altså hva er det som egentlig kjennetegner en god bilist?

Må innrømme at jeg ikke vet det selv engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg driter i hvordan dere kjører inn i rundkjøringer, bare bruk det ***** blinklyset! !! Den eneste gangen man ikke skal blinke før rundkjøringer er hvis man skal rett frem. Jeg er sikker på at ti

Har aldri noen sinne brukt håndbrekk i bakkestart. Liker det ikke. Ikke står jeg i ro på clutchen heller, bremser og starter bilen vanlig. Jeg har også lært å henge på clutchen, samt krypekjøre av

Men det er også veldig irriterende når man ikke leser hva andre skriver, jeg sier at jeg bruker girene I KOMBINASJON med bremsepedalen. Og det å tilpasse seg betyr ikke sneglekjøring, er man en oppegå

Næh. Man kan være en god sjåfør selv om man er ubehagelig å sitte på med.

En god sjåfør er en som kjører fornuftig, som håndterer uforutsette situasjoner og som ikke setter seg selv eller andre i fare. Noe sånt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også at man skal være hensynsfull, flette i trafikken og vise tydelig at man slipper bilen inn osv.

Men man kan vel lage en evig lang liste, det er jo veldig mye å ta hensyn til, og passe på som bilist. Regler som må kunnes, noen svært mye viktigere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tenker også at man skal være hensynsfull, flette i trafikken og vise tydelig at man slipper bilen inn osv.

Men man kan vel lage en evig lang liste, det er jo veldig mye å ta hensyn til, og passe på som bilist. Regler som må kunnes, noen svært mye viktigere enn andre.

Man skal ikke kjøre defansivt - man må være aktiv og på når man kjører, er man på vikende front så skaper man lett trafikkfarlige situasjoner. Man skal ikke kjøre high risk, men man skal være på og ikke av når man kjører bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Haha den var egentlig god! Verste jeg vet er å sitte sånn og bremse!

Verste jeg vet er sånne som sitter sånn. :P

Ønsker meg seriøst sånn reservesjåførratt som Maggie har til dem, hvor får jeg tak i det, lekebutikk? :lol:

MaggieSimpsonDriving.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha den var egentlig god! Verste jeg vet er å sitte sånn og bremse!

Ja, å, det er grusomt :D.

Næh. Man kan være en god sjåfør selv om man er ubehagelig å sitte på med.

En god sjåfør er en som kjører fornuftig, som håndterer uforutsette situasjoner og som ikke setter seg selv eller andre i fare. Noe sånt?

Jeg er ikke helt enig.... En sjåfør skal også tenke på passasjerene sine - jeg tenker ofte på hundene som ligger i buret bak i bilen. Det kan ikke være kult å slenge rundt i buret fordi sjåføren kjører som et svin (svin = krass kjøring, bråbremsing, krappe svinger etc). Det er helt annerledes for en sjåfør å sitte på til seg selv enn å være passasjer. Som sjåfør har man liksom kontroll, har rattet å holde seg i etc, mens en stakkars passasjer bare er overlatt til gravitasjonskreftene :lol:.

Jeg tenker: kjør som om du kjører med et råttent egg i passasjersetet - DA er det greit.

Verste jeg vet er sånne som sitter sånn. :P

Jeg er en grusom co-pilot :lol:. Det er derfor jeg foretrekker å kjøre selv :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt ikke at antall skadefrie år nødvendigvis beviser hvor dyktig man er som sjåfør, og kommer nok aldri til å synes det. Fordi av og til har man ikke marginene på sin side. Og noen har rett og slett bare bedre førere rundt seg, slik at man unngår å kollidere, selv om man gjør grove feil gang på gang på gang... En gammel onkel i min slekt mente at han selv var en utmerket god sjåfør, og hadde kjørt skadefritt i alle sine år til han døde, men større irritasjonsmoment i trafikken trur jeg søren man skal lete lenge etter! :P Han var et "produkt" av bedre sjåfører rundt seg rett og slett...

Men som Siri sier. 90% av Norges befolkning mener de er bedre enn gjennomsnittet å kjøre. :P Få matematikken til å gå opp der liksom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i hvordan dere kjører inn i rundkjøringer, bare bruk det ***** blinklyset! !!

Den eneste gangen man ikke skal blinke før rundkjøringer er hvis man skal rett frem.

Jeg er sikker på at til sammen 5 timer av mitt liv har gått med på å vente ved rundkjøringer når jeg kunne kjørt.

MØKK ! Blinklys! Rundkjøringer er et kryss med en runding i, hvorfor skjønner ikke folk det?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i hvordan dere kjører inn i rundkjøringer, bare bruk det ***** blinklyset! !

Den eneste gangen man ikke skal blinke før rundkjøringer er hvis man skal rett frem.

Jeg er sikker på at til sammen 5 timer av mitt liv har gått med på å vente ved rundkjøringer når jeg kunne kjørt.

MØKK ! Blinklys! Rundkjøringer er et kryss med en runding i, hvorfor skjønner ikke folk det?

Og ikke for å glemme. Skru av det forbanna blinklyset etterpå! Slik at folk ikke tru du skal svinge av. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke for å glemme. Skru av det forbanna blinklyset etterpå! Slik at folk ikke tru du skal svinge av. :P

Det har jeg lurt på så mange ganger, hvorfor i alle dager kjører man med blinklys!?!? Enten så tikker det eller så lyser det i dashbordet liksom!! Det og langlys, alle burde gått på et obligatorisk kurs hvert år der dem terpa på det blå lyset i dashbordet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...