Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Kjørelæreren min er veldig begeistret for å kjøre med kløtsjen. Altså at man "krypekjører" med den, bruker den istedenfor gasspedalen og bremsen, i kryss, bakkestarter osv. Jeg synes bakkestart på annen måte er vanskelig, for da må jeg jo bruke brekken, gasse og slippe kløtsjen samtidig... og jeg som er så ukoordinert. Så det er så mye bedre å bare forholde seg til bremsen og kløtsjen.

Uansett, etter noen timer har dette blitt en veldig grei og naturlig måte å kjøre for meg. Men så skulle jeg øvelseskjøre med pappa sin bil, og man kan trygt si at han ikke var så begeistret for min fine kløtsj-kjøring...

Men søsteren min, som har kjørt opp på en annen kjede i en helt annen by, har også lært det samme som meg.

Pappa sier at det sliter veldig på kløtsjen, og at jeg ikke må finne på å kjøre slik når jeg får meg bil engang. Kjørelæren har derimot ikke nevnt ett ord om at det ikke er bra for den.

Så hva er riktig? Er det vanlig å kjøre med kløtsjen slik jeg lærer nå, eller er det bare en greie kjøreskolene har for å få elevene fortere igjennom (for det er jo veldig mye enklere å kjøre slik synes jeg!).

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg driter i hvordan dere kjører inn i rundkjøringer, bare bruk det ***** blinklyset! !! Den eneste gangen man ikke skal blinke før rundkjøringer er hvis man skal rett frem. Jeg er sikker på at ti

Har aldri noen sinne brukt håndbrekk i bakkestart. Liker det ikke. Ikke står jeg i ro på clutchen heller, bremser og starter bilen vanlig. Jeg har også lært å henge på clutchen, samt krypekjøre av

Men det er også veldig irriterende når man ikke leser hva andre skriver, jeg sier at jeg bruker girene I KOMBINASJON med bremsepedalen. Og det å tilpasse seg betyr ikke sneglekjøring, er man en oppegå

Skrevet

Pappa har alltid maset om at man ikke skal bruke klutsen så mye (gammel mann :P ) men både jeg og mine søsken har blitt lært å kjøre på samme måte. Selvom de er eldre også.

Dog pappa lærte meg å krype med kluts da.

Guest Belgerpia
Skrevet

Den som har rett her er kjørelæreren. Kjør med kløtsjen du - jeg gjør det, og jeg erindrer enda at jeg når jeg kjørte opp hadde bakketrening hvor utfordringen var å få bilen til å stå helt stille i oppoverbakke UTEN bruk av brems, kun kløtsj og gass.

Skrevet

Det er rett å "kjøre med clutchen" i bakkestarter, men så vidt jeg ble lært opp av min kjørelærer var det å "henge" på clutchen svært negativt og sliter på motoren. I lyskryss skal man aldri sitte med clutchen halvveis klar, den skal helt inn og ikke slippes før det lyser grønt. Samme gjelder andre kryss. På gamle biler gir jeg meg ****, men nye biler får forsiktig behandling av meg.

Vet ikke om det er rett eller galt da, det er jo bare noe som sitter. Det høres jo logisk ut at det sliter på bilen, men hvor mye må gudene vite :)

Skrevet

Det er som regel clutchen som blir slitt, og du merker fort om du bruker den feil, da lukter det skikkelig svidd. Slik jeg har lært det så skal man unngå å kjøre med clutchen halveis inne, når man kjører til vanlig. At man kryper i kø, parkeringshus osv. er da helt ok. Men å justere farten på motorveien ved hjelpe av clutch og 3. gir derimot, = svidd klutsj som må byttes ofte.

Skrevet

Både jeg og søsteren min kjører mye med kløtsj. Men vi har begge to fått en dårlig uvane om å seile inn i kryss med kløtsj og brems, istedet for å kjøre som vanlig. Og det fikk vi beskjed fra pappa om at sliter veldig på kløtsj. Men i bakkestart er det helt vanlig å bruke kløtsjen ;)

Guest Kåre Lise
Skrevet

Bytt kjøreskole. Han betaler tydeligvis ikke service på bilen selv.

Jeg tok akkurat kjøretimer i forbindelse med BE og dette var tema mellom meg og kjørelærer. Kjøring på klutch er ikke noe annet enn en uting. Det er ikke noe å kjøre på klutchen. Det eneste det gjør er å sende bilen på verksted og skifte av klutch er noe av det dyreste / omstendigste du gjør nest etter girkassa. Og nei klutchen er ikke motoren det er mekanismen mellom motor og gir.

Skrevet

Det er som regel clutchen som blir slitt, og du merker fort om du bruker den feil, da lukter det skikkelig svidd. Slik jeg har lært det så skal man unngå å kjøre med clutchen halveis inne, når man kjører til vanlig. At man kryper i kø, parkeringshus osv. er da helt ok. Men å justere farten på motorveien ved hjelpe av clutch og 3. gir derimot, = svidd klutsj som må byttes ofte.

Which reminds me of at jeg alltid kjefter på muttern som trør inn clutchen og bremser fra 5 eller 4 giret og inn til rundkjøringer. Jeg ble lært opp til å bremse med gir, altså gire meg ned først, så bremse :P

Skrevet

Hvis du liker å bruke mye penger på bensin og være uøkonomisk er klutch kjøring perfekt for deg ;)

Men det kommer også ann på i hvilken grad man bruker den!

Syntes denne forklarer det greit:

Bruk clutchen riktig

Det koster mange tusen å bytte en clutch: Bruker du den riktig varer den normalt bilens levetid men bruker du den feil må du regne med at den må byttes. 1. Bruk aldri clutchen til å holde bilen i ro ved rødt lys i oppoverbakke. 2. Ikke bruk muskler. La bilen få komme i bevegelse først nesten uten å gi gass og gi gass først når clutchpedalen er ute. 3. Tilpass turtallet ved giring. Gi litt gass når du girer ned slik at turtallet samstemmes. Gi først gass når clutchen er helt ute. Gjør du dette riktig slites koblingen ikke i det hele tatt når du girer.

Skrevet

Ja pappa sier iallefall at kløtsjen tåler det helt til den ikke tåler det mer :P (

Kjørelæreren driller og meg i å stå helt stille i en bakke bare med klutsjen, en helt ny verden for meg :lol: har jo øvelseskjørt før, men da har jeg gjort det med pappa, og da har ikke det vært et tema engang.

Men da kjører folk flest med kløtsjen da? Også på biler som ikke tilhører kjøreskolen...

Jeg og seiler inn i kryss med kløtsj og brems :lol:

Bytte kjøreskole gjør jeg nok ikke, uansett virker det som det er veldig vanlig praksis. Og jeg vil gjerne få lappen fort her, og det får jeg ved hjelp av denne kjøringen. Så får jeg heller kjøre med pappa etterpå så han kan plukke av meg uvanene :lol:

Edit: plutselig kom det mange svar her, gadd ikke qoute folk jeg, men nå ser innlegget mitt litt random ut :P

Guest Belgerpia
Skrevet

Men altså - krypekjøring OG bakkestart - der er det helt vanlig å bruke kløtsjen liksom

Skrevet

Men altså - krypekjøring OG bakkestart - der er det helt vanlig å bruke kløtsjen liksom

Ok, for det er stort sett det kjørelæreren min driller meg i. Tror nok pappa bare er ekstra forsiktig med klutsjen, for han bruker den ikke til det engang... greit det da, han kjører bra uansett, men jeg synes bakkestart med håndbrekk er vanskeligere...

Jeg vil jo selvsagt kjøre økonomisk og gjøre det som er bra for fremtidig bil, men samtidig liker jeg godt metodene som kjørelæreren har lært meg, og vil gjerne fortsette med dem. Så måtte høre litt med folk her om dette bare var uvaner jeg må forberede meg på å legge bort når jeg får egen bil, eller om det er ok å fortsette slik.

Guest Kåre Lise
Skrevet

Kluchkjøring alene er nok ikke noe du stryker på men at det er med i vurderingen til sensor absolutt.

Skrevet

Hvis du liker å bruke mye penger på bensin og være uøkonomisk er klutch kjøring perfekt for deg ;)

Men det kommer også ann på i hvilken grad man bruker den!

Syntes denne forklarer det greit:

Joda, den forklaringa er som kjørelæreren min. Det er bare synd at han var sååååå ivrig på å få meg til å slippe clutchen nesten helt før jeg gav gass at jeg brukte 10 kjøretimer på å tro at clutchen måtte helt ut før jeg gav gass. Gjett hvor ofte jeg kvalte motoren :whistle: Spurte ei venninne som sa halloooo, du må jo gi litt gass før den er ute, og plutselig fikk jeg lappen på no time :lol:

Ikke stress med bakkestart med håndbrekk. Bare tull, de fleste moderne biler kommer med automatisk bakkestart, dvs at de ikke triller bakover av seg selv :)

Guest Kåre Lise
Skrevet

Men altså - krypekjøring OG bakkestart - der er det helt vanlig å bruke kløtsjen liksom

Eh nei.

Bakkestart er ikke kjøring på klutch. I det klutchjen tar tak, gir gass, slipper du opp håndbrekket og kjører.

Seriøst dette er jo helt håløst, Trodde det bare var gamle gubber som holdt på sånn jeg.. :no:

Skrevet

Which reminds me of at jeg alltid kjefter på muttern som trør inn clutchen og bremser fra 5 eller 4 giret og inn til rundkjøringer. Jeg ble lært opp til å bremse med gir, altså gire meg ned først, så bremse :P

Haha, samme her. Men nå er det nok ikke så farlig for clutchen å ta den hele veien inn og så bremse inn før rundkjøring, det sliter bare unødvendig på bremsene tenker jeg.

Det som sliter på clutchen er jo å ta den inn og ut. F.eks. er noe av det verste du kan gjøre kjøre å gi gass mens clutchen er delvis inne.

Skrevet

Kluchkjøring alene er nok ikke noe du stryker på men at det er med i vurderingen til sensor absolutt.

Men det er jo rart om kjørelæreren (ikke bare min!) lærer bort ting som kan være med å tippe mot stryk?

  • Like 1
Guest Kåre Lise
Skrevet

Ikke stress med bakkestart med håndbrekk. Bare tull, de fleste moderne biler kommer med automatisk bakkestart, dvs at de ikke triller bakover av seg selv :)

OT Apropo moderne biler er ikke bare fordeler..

Når jeg sku kjøre opp til BE fikk jeg ikke start på beemern.. Den hadde sånn elektronisk nøkkel og start/stopp knapp. Ingen hadde fortalt meg at jeg måtte inn med klutchen.. Så jeg måtte ha hjelp av sensor.. :lol:

Skrevet

Klutchkjøring alene er faktisk nok til at man kan stryke jo! Ei vennine fikk skryt av kjørerlærer for å bruke klutchen så fint i timen før oppkjøring, fikk stryk rett og slett pga forferdelig uøkonomisk kjøring som sensor kalte det. Hadde annen kjørerlærer før neste oppkjøring hvor klutch ble kun brukt på hva jeg tenker som normalt kjøring, og fikk bare skryt!

Å gå mot kryss kun med klutch og brems er ikke noe særlig, bruker mye bensin og forurenser mye. Kun giret som skal holde bilen i gang frem til krysset hvis ikke er det faktisk mer miljøvennlig og stoppe helt opp og starte bilen igjen!

Guest Kåre Lise
Skrevet

Men det er jo rart om kjørelæreren (ikke bare min!) lærer bort ting som kan være med å tippe mot stryk?

Du tror alle kjørelærere er perfekte? Det er jo litt naivt syns du ikke? Dette er ting som helt klart er med i vurderingen, det burde ikke være noe å lure på.

Skrevet

OT Apropo moderne biler er ikke bare fordeler..

Når jeg sku kjøre opp til BE fikk jeg ikke start på beemern.. Den hadde sånn elektronisk nøkkel og start/stopp knapp. Ingen hadde fortalt meg at jeg måtte inn med klutchen.. Så jeg måtte ha hjelp av sensor.. :lol:

Det der har jeg lurt på, har hatt mange kunder som ikke skjønner at de må inn med clutchen. For meg er det helt vanlig å starte en bil med clutchen inne, man starter vel ikke bilen i fri liksom?

Eller mener du at det er en bakdel at man må ha clutchen inne når man starter en bil? Da vil jeg isåfall gjerne høre grunnen.

Skrevet

OT Apropo moderne biler er ikke bare fordeler..

Når jeg sku kjøre opp til BE fikk jeg ikke start på beemern.. Den hadde sånn elektronisk nøkkel og start/stopp knapp. Ingen hadde fortalt meg at jeg måtte inn med klutchen.. Så jeg måtte ha hjelp av sensor.. :lol:

I know I know, det er en omstilling fra vanlig nøkkel. Muttern har sånn romferge, hun trenger ikke gjøre noe med nøkkeln - så lenge den er i lomma åpner bilen seg med en finger-swipe på døra og nøkkeln registreres av sensorer så den starter bare hun trykker på knappen. Mens nøkkeln ligger i lomma.

---

Det går nok bra på oppkjøring Lola, men vil nok anbefale for din framtidige bil at du kanskje holder den verste clutchkjøringa at a minimum :P

Guest Kåre Lise
Skrevet

Det der har jeg lurt på, har hatt mange kunder som ikke skjønner at de må inn med clutchen. For meg er det helt vanlig å starte en bil med clutchen inne, man starter vel ikke bilen i fri liksom?

Eller mener du at det er en bakdel at man må ha clutchen inne når man starter en bil? Da vil jeg isåfall gjerne høre grunnen.

He he nei jeg mente ingenting.. Det var bare litt selvironi oppi all kjerringklutchingen at jeg ikke fikk start på bilen på oppkjøringa. Beklager forstyrrelsen. :)

Skrevet

Det der har jeg lurt på, har hatt mange kunder som ikke skjønner at de må inn med clutchen. For meg er det helt vanlig å starte en bil med clutchen inne, man starter vel ikke bilen i fri liksom?

Eller mener du at det er en bakdel at man må ha clutchen inne når man starter en bil? Da vil jeg isåfall gjerne høre grunnen.

Det er vel mer at det er rart å holde clutchen inne for å trykke på en knapp. Hvis du skjønner :P Man er liksom vant med nøkkel-vridninga og nå er det bare en simpel knapp :P

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...