Gå til innhold
Hundesonen.no

Langtidsvirkninger av høyt proteininnhold


RDJ
 Share

Recommended Posts

Jeg venter snart valp, og har tenkt mye gjennom fôrvalg. Jeg vil gjerne beuke Orijen pga kjøttinnhold og fravær av kornprodukter osv., men jeg er litt bekymret for proteininnholdet. Jeg har alltid hørt at hunder ikke er "konstruert" for høyt inntak av proteiner, og at de derimot bør gå på fett ved f.eks høy aktivitet.

I og med at dette er snakk om en valp, er jeg litt paranoid og rett og slett redd for at valpen skal ta varig skade av feilernæring i den viktige tidlige perioden. Det er klart at dette er veldig satt på spissen, for dersom fôret hadde vært så ille hadde nok ingen brukt det. Men jeg lurer ganske enkelt på om det finnes studier som viser effekter av høyt inntak av proteiner hos hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er kjøttspisere….så så lenge proteinene er fra kjøtt, og valpen får i seg nok fett, hadde jeg ikke bekymra meg. Energi-inntaket skal balanseres slik at veksten ikke holdes igjen samtidig som at valpen ikke skal bli overvektig og dermed vokse "for mye".
I praksis er dette ikke noe hokus-pokus. Du forer med anbefalt for for valp, og du forer etter holdet på valpen. Du kan se på anbefalte doseringer som ofte står på forsekkene for å få et hint om ca mengde.

Valpefor inneholder ofte litt mer fett enn det foret som anbefales for voksne. Den største forskjellen mellom valpefor og voksenfor er mengden calsium, som doseres etter energienhet. Hvis valper fores med voksenfor risikerer de å overdoseres på kalsium, så derfor bør de ha valpefor. Store raser anbefales ofte for med en litt annen sammensetning enn feks små raser av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner gir jo ikke spesielt mye energi så da må man ha noe annet i tillegg. Da har man karbohydrater eller fett, der hadde valget vært enkelt for meg, heller energi fra dyrefett enn karbohydrater fra korn, potet etc.proteiner må de ha for restituering, vedlikehold, bygging av muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er kjøttspisere….så så lenge proteinene er fra kjøtt, og valpen får i seg nok fett, hadde jeg ikke bekymra meg. Energi-inntaket skal balanseres slik at veksten ikke holdes igjen samtidig som at valpen ikke skal bli overvektig og dermed vokse "for mye".

I praksis er dette ikke noe hokus-pokus. Du forer med anbefalt for for valp, og du forer etter holdet på valpen. Du kan se på anbefalte doseringer som ofte står på forsekkene for å få et hint om ca mengde.

Valpefor inneholder ofte litt mer fett enn det foret som anbefales for voksne. Den største forskjellen mellom valpefor og voksenfor er mengden calsium, som doseres etter energienhet. Hvis valper fores med voksenfor risikerer de å overdoseres på kalsium, så derfor bør de ha valpefor. Store raser anbefales ofte for med en litt annen sammensetning enn feks små raser av samme grunn.

Jeg trodde hunder var altetere?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orijens fôr har vel generelt høyere priteininnhold enn de fleste andre merker. Det er vel 38% om jeg ikke husker feil. Dette er jo betydelig høyere andel proteiner enn hunden ville spist i "vill tilstand". Rent kjøtt har vel sjelden proteininnhold på over 25-27%, og fetere kjøtt har enda lavere proteininnhold. Men nå er jo dette da snakk om ferskt vs tørt fôr, vet ikke om slikt spiller inn.

Det er mye snakk om at høyt proteininnhold er hard for f.eks nyrene. Hos mennesker er det pdd ikke tilstrekklig grunnlag for å si at det faktisk er skadelig, men jeg vet at samme påstandene verserer når det kommer til hund. Derfor lurte jeg på om det faktisk finnes forskning rundt proteininntak hos omnivores eller kjøtetere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det inneholder vel prosentvis mer fordi det er tørket + ikke har så mange andre produkter i seg (mel, ris, osv)? Tørket kjøtt har også høyere prosentandel proteiner enn vanlig kjøtt.

Det er ikke sikkert hunden din vil få i seg mer proteiner likevel. Mange av tørrforene uten korn har høyere opptaksevne enn de med, og hunden trenger derfor mindre mengde i forhold til en vanlig tørrfor.

Proteiner gir jo ikke spesielt mye energi så da må man ha noe annet i tillegg. Da har man karbohydrater eller fett, der hadde valget vært enkelt for meg, heller energi fra dyrefett enn karbohydrater fra korn, potet etc.proteiner må de ha for restituering, vedlikehold, bygging av muskelmasse.

Nja.. Proteiner gir både energi, og fungerer som "byggemateriale".

1 g fett = 37 kJ / 9 kcal
1 g protein = 17 kJ / 4 kcal
1 g karbohydrat = 17 kJ / 4 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at det ikke gir energi, jeg sa at det gir ikke spesielt mye energi. I tillegg er det tyngre og fordøye så ferdig opptatt i kroppen gir det ytterst lite ifht fett feks. kakarbohydrater er heller ikke det beste, men det er lett opptakelig i kroppen og alt som ikke forbrennes lagres på kroppen som fett. Man trenger proteiner, men det er hovedsaklig som byggeklosser, trenger man energi i for så er det andre ting som er mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i forhold til fett gir det lite. Men proteriner og karbohydrater er like energitette. Spiser man mer proteiner enn man trenger så vil også dette lagres som fett på kroppen.

En av grunnene til at karbohydrater er en stor energikilde for mennesker er jo nettopp at det er "billig" og lett å få tak i.
Hunder er kjøttetere, så da bør altså energien de skal nyttiggjøre seg av komme fra fett og proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...