Gå til innhold
Hundesonen.no

Utgangsstilling


HHC
 Share

Recommended Posts

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her hadde min valp akkurat løst gåten :-) http://www.youtube.com/watch?v=EySdB6J2gbw

For Isak gikk lyset opp da han skjønte at frambeina måtte være i ro og bakbeina skulle bevege seg i tillegg til at han skulle touche beinet mitt Men det var en del terping på kassen og så uten kasse.

Jeg har gjort akkurat som deg, bortsett fra at jeg ikke har prøvd å stille opp meg selv i nesten utgangsstilling! DET lurer jeg jammen på om jeg skal prøve og se om det funker altså! (Type nå med en g

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Samme som skjer her på kassametodemm, prøvde å lokke men det hjalp ikke :P enten blir han bare helt passiv eller så tilbyr han meg sitt og ligg som er omtrent det eneste han kan :P

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Selvfølgelig er det lov. Alt er lov. Man gjør det som fungerer. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Hvis hun ikke viser interesse for kassen, så vil jeg tatt den bort for så å legge den ned igjen rett mellom dere. Fokuser blikket ditt på kassen og ikke henne. Sjansen er relativt stor for at hun vil snuse på kassen når du legger den igjen som noe "nytt" - klikk og belønn!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lokket hunden opp på kassa. For at kassemetoden skal fungere, så må hunden shapes utfra hva hunden selv tilbyr av atferder. Hvis den blir vant til at du lokker den, så vil den kanskje raskere gå på kassen, men derfra vil den bare stå og se på deg og vente på nesten hjelp fra deg. Det gjør at hunden har vanskeligere for å forsøke ting selv, og gjør hunden mer passiv. Og gjør dermed også hele kassemetoden mye vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lokket min valp opp på kassen, selv om hun selv tok initiativ til å snuse på kassen o.l. Det tok jo bare 1-2 lokkinger før hun skjønte at det belønte seg å ta et steg opp på kassa.

Ellers så syns jeg enhver skal vurdere selv om man skal lokke. Står du fast, så lokk! Men lokk bare der det er nødvendig, og stopp når hunden han skjønt det :)

Min valp som nå er 4,5 mnd har lært seg kassemetoden (da kun mot sin høyre) slik at hun setter seg på min venstre side. Dette gjør hun nå uten hjelp fra kassa, men av og til syns hun det er lettere å sirkulere rundt meg en gang fra min høyre og komme å sette seg på plass bakfra på min venstre side, uten å bruke bakparten. Jeg er fornøyd sålenge hun setter seg korrekt inntil meg :) Men det jeg er litt bekymret for nå, er om jeg ønsker å lære henne å gå til venstre på kassa - så vil hun nok bli forvirret.. kan jo være greit å lære henne å bevege seg mot venstre også, og ikke bare til høyre på kassa..

Mitt aller beste råd til dere som sliter med kassemetoden, det er å ikke være kresen på hva dere forventer av hunden. Klikk gjerne en gang for mye enn en gang for lite. Jeg klikket med det samme valpen hadde en antydning til å løfte bakfoten sin, og dersom hun faktisk løftet bakbenet, så fikk hun kjempemye ros. Etterhvert begynte jeg sånn smått å bevege meg til høyre, for å se om hun fulgte etter. Før satt jeg for høye krav, og da skjønte ikje valpen noe som helst - og vi sto helt fast. Men da jeg senket kriteriene, da løsnet det!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nå har vi jo ikke prøvd så lenge på kassa at jeg har mistet tålmodigheten det minste grann, så jeg skal fortsette å prøve og se om poletten detter ned :P Jeg tenker jeg gir henne 10 økter til, fordelt på noen dager, og om hun ikke viser det minste interesse skal jeg lokke så svakt jeg kan. Jeg skjønner egentlig ikke greia hennes, for hun tar ting ganske lett ellers, men den utgangsstillinga får vi ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lokket hunden opp på kassa. For at kassemetoden skal fungere, så må hunden shapes utfra hva hunden selv tilbyr av atferder. Hvis den blir vant til at du lokker den, så vil den kanskje raskere gå på kassen, men derfra vil den bare stå og se på deg og vente på nesten hjelp fra deg. Det gjør at hunden har vanskeligere for å forsøke ting selv, og gjør hunden mer passiv. Og gjør dermed også hele kassemetoden mye vanskeligere.

Dersom man skal shape, må man jo ha en atferd å jobbe med. Det essensielle i kassemetoden er i grunnen ikke kassen i seg selv, men det å snurre rundt et punkt. Man kunne like gjerne brukt en musematte liksom, men kasse/boks/bok gjør det litt tydeligere for hunden når det er den holder seg til punktet og ikke. Kassen skal man jo ta bort uansett, så at man trenger så innmari mye egeninitiativ rundt den ser jeg ikke. Egentlig er det jo like greit at hunden ikke rekker å bli særlig "fiksert" på den - da blir det jo lettere å fjerne den igjen etterpå også. Hvis hunden viser interesse og tilbyr er jo det fint, men hvis ikke ser jeg ikke poenget med å vente i dagesvis på at hunden skal sette labbene oppå. Da er det faktisk veldig mye mer effektivt å lokke hunden opp en gang eller to så den skjønner at det er det det dreier seg om. Hvis hunden blir fryktelig passiv av det er den ikke veldig shaping/klikkerklok, og da vil det uansett ta litt tid å shape fram en hel øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bare generelt at om man bruker shaping så bør man lokke minst mulig, fordi lokking generelt sett passifiserer hunden og gjør det vanskeligere for den å prøve selv etterhvert. Man kan lett lokke en hund oppå kassen, men da vil den med stor sannsynlighet stå der og se på deg og vente på mere hjelp - "Hva skal jeg gjøre nå?" Det å få hunden til å først fryse på kassen med begge frembeina og så få den til å bevege bakparten er jo den vanskelige delen - hvis man ikke klarer å få den oppå kassen uten lokking, hvordan skal man klare å gå videre uten lokking?

Men for all del, hvis det funker (i den forstand at man kan lokke den oppå og man kan shape resten), så er jo det bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tenker bare generelt at om man bruker shaping så bør man lokke minst mulig, fordi lokking generelt sett passifiserer hunden og gjør det vanskeligere for den å prøve selv etterhvert. Man kan lett lokke en hund oppå kassen, men da vil den med stor sannsynlighet stå der og se på deg og vente på mere hjelp - "Hva skal jeg gjøre nå?" Det å få hunden til å først fryse på kassen med begge frembeina og så få den til å bevege bakparten er jo den vanskelige delen - hvis man ikke klarer å få den oppå kassen uten lokking, hvordan skal man klare å gå videre uten lokking?

Men for all del, hvis det funker (i den forstand at man kan lokke den oppå og man kan shape resten), så er jo det bra. :)

Dette er hva teorien man ofte leser sier, men min erfaringer at det ikke er noe problem å lokke i gang en start, som f.eks å trå første skrittene opp på kassa og så shape videre. Har du prøvd? Hunder blir ikke så passive av lokking som mange vil ha det til. Så lenge de har det gøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før så trodde jeg at om man lokket hunden, så ville hunden omtrent slutte å tilby adferder og bli helt hjernedød :lol: Viste seg jo at det ikke stemte. Jeg vil ha en hund som både kan følge etter en godbit og tenke ut ting selv, og selvom det i "teorien" ikke fungerer så bra, så fungerer det dritbra i praksis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går han opp på kassa men så har det liksom stoppet der. Vi får jobbe videre. Jobber med metoden til Gråtass også, nå spretter han ikke unna hver gang jeg kommer inn ved sida av han så får bare jobba på og håpe vi låser gåten på den ene eller andre måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva teorien man ofte leser sier, men min erfaringer at det ikke er noe problem å lokke i gang en start, som f.eks å trå første skrittene opp på kassa og så shape videre. Har du prøvd? Hunder blir ikke så passive av lokking som mange vil ha det til. Så lenge de har det gøy...

Enig! Jeg ser ikke noe problem i å lokke noen få gangen inni shapingen. Det virker bare til å få hunden til å forstå raskere hva den skal :) Hunden blir ikke mer passiv ifølge min erfaring :)

Morsomme videoer i denne tråden :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke vil lokke så kan man jo bruke target, det er ihvertfall metoden som står beskrevet i min klikkerbok og som jeg tenker å følge.

Fordelen er jo at du slipper å bøye deg ned og dermed påvirke på mange flere måter, med en targetstick så kan man stå akkurat slik man skal og det er kun targetsticken som skal fjernes.

Ellers tror jeg personlig at man bare må prøve seg frem, det er jo som noen over her sier, forskjell på teori og praksis når det gjelder hundetrening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går han opp på kassa men så har det liksom stoppet der. Vi får jobbe videre. Jobber med metoden til Gråtass også, nå spretter han ikke unna hver gang jeg kommer inn ved sida av han så får bare jobba på og håpe vi låser gåten på den ene eller andre måten :)

Sånn var det for meg også. Men så sto jeg bare å ventet og ventet helt til hunden bevegde et ben. En gang må jo hunden røre på seg, og da må du være klar for å klikke :) Kan ta tid dette, for meg tok det maange økter uten at noe som helst skjedde.. men så plutselig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...