Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her hadde min valp akkurat løst gåten :-) http://www.youtube.com/watch?v=EySdB6J2gbw

For Isak gikk lyset opp da han skjønte at frambeina måtte være i ro og bakbeina skulle bevege seg i tillegg til at han skulle touche beinet mitt Men det var en del terping på kassen og så uten kasse.

Jeg har gjort akkurat som deg, bortsett fra at jeg ikke har prøvd å stille opp meg selv i nesten utgangsstilling! DET lurer jeg jammen på om jeg skal prøve og se om det funker altså! (Type nå med en g

Skrevet

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Samme som skjer her på kassametodemm, prøvde å lokke men det hjalp ikke :P enten blir han bare helt passiv eller så tilbyr han meg sitt og ligg som er omtrent det eneste han kan :P

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Skrevet

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Selvfølgelig er det lov. Alt er lov. Man gjør det som fungerer. :)

  • Like 1
Skrevet

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Hvis hun ikke viser interesse for kassen, så vil jeg tatt den bort for så å legge den ned igjen rett mellom dere. Fokuser blikket ditt på kassen og ikke henne. Sjansen er relativt stor for at hun vil snuse på kassen når du legger den igjen som noe "nytt" - klikk og belønn!

  • Like 1
Skrevet

Jeg ville ikke lokket hunden opp på kassa. For at kassemetoden skal fungere, så må hunden shapes utfra hva hunden selv tilbyr av atferder. Hvis den blir vant til at du lokker den, så vil den kanskje raskere gå på kassen, men derfra vil den bare stå og se på deg og vente på nesten hjelp fra deg. Det gjør at hunden har vanskeligere for å forsøke ting selv, og gjør hunden mer passiv. Og gjør dermed også hele kassemetoden mye vanskeligere.

Skrevet

Jeg lokket min valp opp på kassen, selv om hun selv tok initiativ til å snuse på kassen o.l. Det tok jo bare 1-2 lokkinger før hun skjønte at det belønte seg å ta et steg opp på kassa.

Ellers så syns jeg enhver skal vurdere selv om man skal lokke. Står du fast, så lokk! Men lokk bare der det er nødvendig, og stopp når hunden han skjønt det :)

Min valp som nå er 4,5 mnd har lært seg kassemetoden (da kun mot sin høyre) slik at hun setter seg på min venstre side. Dette gjør hun nå uten hjelp fra kassa, men av og til syns hun det er lettere å sirkulere rundt meg en gang fra min høyre og komme å sette seg på plass bakfra på min venstre side, uten å bruke bakparten. Jeg er fornøyd sålenge hun setter seg korrekt inntil meg :) Men det jeg er litt bekymret for nå, er om jeg ønsker å lære henne å gå til venstre på kassa - så vil hun nok bli forvirret.. kan jo være greit å lære henne å bevege seg mot venstre også, og ikke bare til høyre på kassa..

Mitt aller beste råd til dere som sliter med kassemetoden, det er å ikke være kresen på hva dere forventer av hunden. Klikk gjerne en gang for mye enn en gang for lite. Jeg klikket med det samme valpen hadde en antydning til å løfte bakfoten sin, og dersom hun faktisk løftet bakbenet, så fikk hun kjempemye ros. Etterhvert begynte jeg sånn smått å bevege meg til høyre, for å se om hun fulgte etter. Før satt jeg for høye krav, og da skjønte ikje valpen noe som helst - og vi sto helt fast. Men da jeg senket kriteriene, da løsnet det!:)

Skrevet

Takk for svar!

Nå har vi jo ikke prøvd så lenge på kassa at jeg har mistet tålmodigheten det minste grann, så jeg skal fortsette å prøve og se om poletten detter ned :P Jeg tenker jeg gir henne 10 økter til, fordelt på noen dager, og om hun ikke viser det minste interesse skal jeg lokke så svakt jeg kan. Jeg skjønner egentlig ikke greia hennes, for hun tar ting ganske lett ellers, men den utgangsstillinga får vi ikke til.

Skrevet

Jeg ville ikke lokket hunden opp på kassa. For at kassemetoden skal fungere, så må hunden shapes utfra hva hunden selv tilbyr av atferder. Hvis den blir vant til at du lokker den, så vil den kanskje raskere gå på kassen, men derfra vil den bare stå og se på deg og vente på nesten hjelp fra deg. Det gjør at hunden har vanskeligere for å forsøke ting selv, og gjør hunden mer passiv. Og gjør dermed også hele kassemetoden mye vanskeligere.

Dersom man skal shape, må man jo ha en atferd å jobbe med. Det essensielle i kassemetoden er i grunnen ikke kassen i seg selv, men det å snurre rundt et punkt. Man kunne like gjerne brukt en musematte liksom, men kasse/boks/bok gjør det litt tydeligere for hunden når det er den holder seg til punktet og ikke. Kassen skal man jo ta bort uansett, så at man trenger så innmari mye egeninitiativ rundt den ser jeg ikke. Egentlig er det jo like greit at hunden ikke rekker å bli særlig "fiksert" på den - da blir det jo lettere å fjerne den igjen etterpå også. Hvis hunden viser interesse og tilbyr er jo det fint, men hvis ikke ser jeg ikke poenget med å vente i dagesvis på at hunden skal sette labbene oppå. Da er det faktisk veldig mye mer effektivt å lokke hunden opp en gang eller to så den skjønner at det er det det dreier seg om. Hvis hunden blir fryktelig passiv av det er den ikke veldig shaping/klikkerklok, og da vil det uansett ta litt tid å shape fram en hel øvelse.

Skrevet

Jeg tenker bare generelt at om man bruker shaping så bør man lokke minst mulig, fordi lokking generelt sett passifiserer hunden og gjør det vanskeligere for den å prøve selv etterhvert. Man kan lett lokke en hund oppå kassen, men da vil den med stor sannsynlighet stå der og se på deg og vente på mere hjelp - "Hva skal jeg gjøre nå?" Det å få hunden til å først fryse på kassen med begge frembeina og så få den til å bevege bakparten er jo den vanskelige delen - hvis man ikke klarer å få den oppå kassen uten lokking, hvordan skal man klare å gå videre uten lokking?

Men for all del, hvis det funker (i den forstand at man kan lokke den oppå og man kan shape resten), så er jo det bra. :)

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg tenker bare generelt at om man bruker shaping så bør man lokke minst mulig, fordi lokking generelt sett passifiserer hunden og gjør det vanskeligere for den å prøve selv etterhvert. Man kan lett lokke en hund oppå kassen, men da vil den med stor sannsynlighet stå der og se på deg og vente på mere hjelp - "Hva skal jeg gjøre nå?" Det å få hunden til å først fryse på kassen med begge frembeina og så få den til å bevege bakparten er jo den vanskelige delen - hvis man ikke klarer å få den oppå kassen uten lokking, hvordan skal man klare å gå videre uten lokking?

Men for all del, hvis det funker (i den forstand at man kan lokke den oppå og man kan shape resten), så er jo det bra. :)

Dette er hva teorien man ofte leser sier, men min erfaringer at det ikke er noe problem å lokke i gang en start, som f.eks å trå første skrittene opp på kassa og så shape videre. Har du prøvd? Hunder blir ikke så passive av lokking som mange vil ha det til. Så lenge de har det gøy...

Skrevet

Før så trodde jeg at om man lokket hunden, så ville hunden omtrent slutte å tilby adferder og bli helt hjernedød :lol: Viste seg jo at det ikke stemte. Jeg vil ha en hund som både kan følge etter en godbit og tenke ut ting selv, og selvom det i "teorien" ikke fungerer så bra, så fungerer det dritbra i praksis :)

Skrevet

Nå går han opp på kassa men så har det liksom stoppet der. Vi får jobbe videre. Jobber med metoden til Gråtass også, nå spretter han ikke unna hver gang jeg kommer inn ved sida av han så får bare jobba på og håpe vi låser gåten på den ene eller andre måten :)

Skrevet

Dette er hva teorien man ofte leser sier, men min erfaringer at det ikke er noe problem å lokke i gang en start, som f.eks å trå første skrittene opp på kassa og så shape videre. Har du prøvd? Hunder blir ikke så passive av lokking som mange vil ha det til. Så lenge de har det gøy...

Enig! Jeg ser ikke noe problem i å lokke noen få gangen inni shapingen. Det virker bare til å få hunden til å forstå raskere hva den skal :) Hunden blir ikke mer passiv ifølge min erfaring :)

Morsomme videoer i denne tråden :ahappy:

Skrevet

Hvis man ikke vil lokke så kan man jo bruke target, det er ihvertfall metoden som står beskrevet i min klikkerbok og som jeg tenker å følge.

Fordelen er jo at du slipper å bøye deg ned og dermed påvirke på mange flere måter, med en targetstick så kan man stå akkurat slik man skal og det er kun targetsticken som skal fjernes.

Ellers tror jeg personlig at man bare må prøve seg frem, det er jo som noen over her sier, forskjell på teori og praksis når det gjelder hundetrening.

  • Like 1
Skrevet

Nå går han opp på kassa men så har det liksom stoppet der. Vi får jobbe videre. Jobber med metoden til Gråtass også, nå spretter han ikke unna hver gang jeg kommer inn ved sida av han så får bare jobba på og håpe vi låser gåten på den ene eller andre måten :)

Sånn var det for meg også. Men så sto jeg bare å ventet og ventet helt til hunden bevegde et ben. En gang må jo hunden røre på seg, og da må du være klar for å klikke :) Kan ta tid dette, for meg tok det maange økter uten at noe som helst skjedde.. men så plutselig.. :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...