Gå til innhold
Hundesonen.no

Hest og hund


siljebg
 Share

Recommended Posts

Har forstått at hund, det er veldig populært å ha for hestejenter. Så jeg tenkte jeg skulle starte en tråd om det. Er det mange her som har både hest og hund? hvilken rase er hunden? og når dere har den med i stallen, bruker dere å slippe den og la den gå løs der? hva synes dere om det å ha både hest og hund generelt? spør bare for nyskjerrighets skyld, artig å høre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hest og hund. Hadde 2 alaskan malamuter, de fikk gå løs i stallen og ble med på tur når jeg kjørte vogn. Vet ikke om jeg hadde vært like positiv til hest og hund om jeg ikke hadde hatt kjørehest, det hadde rett og slett tatt så mye tid om jeg hver dag skulle brukt flere timer i stallen også hjem og gått langtur etterpå. Med kjørehest kunne hundene være med på tur også og dermed er de ferdigtrent når jeg kommer hjem. Fin fin trening også, hadde bikkjer med stålkondis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hest og hund samtidig. Det gikk kjempe bra, og hunden gikk løs. Jeg tror det kommer litt Ann på stallen man er i om hunden kan gå løs eller ikke.

Der jeg var, var hunden med på tur de dagene jeg red på tur, ellers surret han rundt alene. For det meste da var han enten i boksen til hesten min på dekkenet, eller så satt han ved bilen, og om det var fint vær sto han ved inngangen til ridebanen og så på.

Null stress. Hadde han også på en stall hvor han måtte stå i bånd om han var med pga bilvei. Ikke noe problem det heller, evt var han i boksen med et teppe og en vannskål.

Jeg har dachs, så krevde ikke mye tur sånn sett, så null problem for meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hest (sportsponni og shettis) og hunder. Har ikke hunder jeg er komfortabel med å ha med løs på ridetur enda, men har hatt spesielt den ene med på kjøretur med shettisen. Har hestene hjemme på gården, så om vintern så er hundene med løse når jeg driver med dem hjemme, når det er bart så får de ikke løpe løse på gården på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to hester her hjemme på gården og to bikkjer. Nå bor jeg sånn til at her hkemme på gården er alltid bikkjene løse og siden stallen og beitene er på samme plass er bikkjene med på alt. Det samme med rideturer.Hestene er en kald og en varmblods,bikkjene er rottis/schæfer og en springer. Har ingen problemer med å holde følge på tur og hestene er vant med hunder fra før så alt går igrunn helt supert.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hest og hund. Hadde 2 alaskan malamuter, de fikk gå løs i stallen og ble med på tur når jeg kjørte vogn. Vet ikke om jeg hadde vært like positiv til hest og hund om jeg ikke hadde hatt kjørehest, det hadde rett og slett tatt så mye tid om jeg hver dag skulle brukt flere timer i stallen også hjem og gått langtur etterpå. Med kjørehest kunne hundene være med på tur også og dermed er de ferdigtrent når jeg kommer hjem. Fin fin trening også, hadde bikkjer med stålkondis.

Ja hest tar tid, det er klart!:) men har man en hund som kan løpe fritt i stallen får den jo litt å gjøre da også tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får den jo, men jeg som var i stallen vær dag hadde ikke hatt samvittighet til og ikke gå tur. De skal jo holdes i form og få utløp for energi og få se noe nytt, ikke bare det samme vær dag, selv om det og være i stallen løs absolutt er fint for en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hest og hund sammen, løs i stallen og med på tur. Null problem. Hundene lærte seg å respektere hestene, og hestene var veldig hundevandte og brydde seg ikke. De som som ofte og spiste sammen. De yngste hundene synes det var rågøy å jage ponniene litt, og ponniene synes det var rågøy å terge opp hundene :P De kom ofte heeelt bort til hundene, stirret på dem, før de brøt ut i full gallopp bort ifra hundene, og snudde seg og kikket på om de fulgte etter. Hihi. Fine minner.

Edit; Mine var alltid slitne etter stallen. Så mye å finne ut av og sjekke opp :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tør dere å la hunden være løs med hestene? Hvordan har dere trådd fram da? Vår hund vil også gjerne leke med hesten, men jeg tør ikke å la henne gjøre det..:/ jeg er så redd for at hesten blir volsom og at hunden blir skadet

Jeg hadde med fire i stallen som gikk løse. Hestene var hundevandte fra før og de yngste hundene lekte med ponniene. Aldri gått frem på noe måte eller gjorde noe spesielt. De lærte fort når de skal passe seg og ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...