Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekkenstørrelse til Whippet (hannhund) ?


Yen
 Share

Recommended Posts

Heisann folkens!

Nå som sommeren begynner å gå mot slutten, og høsten snart sniker seg inn så tenkte jeg at det kunne være en idè å gå til innkjøp av et dekken eller to til Kiba. Ser det fortsatt er litt tilbud ute å går så man sier jo ikke neitakk til å spare litt penger! :)

Men så er det dette med størrelser... Ser at f.eks Hurtta anbefaler ca str. 45cm til whippet. Men dette blir nok for lite til Kiba. Han er allerede 45cm i rygglengde og er 5mnd (idag faktisk! Hipp hurra! :D)

Så spørsmålet blir da.. Hva slags størrelse bør jeg kjøpe dersom jeg skal kunne bruke det når han er fullvokst også? Jeg tenkte automatisk rundt 55cm, men hører noen sier både 60 og 65 for å få de litt "godt nedpå".

Hva tenker dere?
Noen med whippet som har noen tanker/forslag? :)

PS! Gode nettsider for kjøp av dekken, og forslag til gode dekken til whippet generelt mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe på 11 kg bruker 50cm i "vanlige" dekken (48cm rygglengde på henne) :) Men jeg er veldig glad i de fasongsydde whippetdekkenene jeg har, og disse er noe lenger (men som sagt formsydd, så rygglengden er ca den samme)

Rappfoten (Gry Runa Nielsen), www.wippetixdesign.com og Myndeklær og dekken (Ragnhild Olsen) lager mye fint.

Problemet med vanlige standarddekken for min tispe har i alle fall vært at de blir for store i fronten om de skal være så lange i ryggen. Selv dekken i 50cm blir ofte litt vide i halsåpnningen, så kan se for meg at 60-65 må bli alt for stort, selv om det kanskje ligger fint over rygg og lend :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man få kjøpt såpass billige dekken at jeg ville kjøpt et som passer nå, også kjøpt flere når han et ferdig utvokst.

Har sett mange hunder som "henger" seg opp i for store dekken, spesielt når de ruller seg.

Min hund klarte å henge seg opp i et dekken som var litt for stort (Jægerens, et av de første dekken hun hadde), heldigvis ble hun bare liggende stille uten å prøve å vri seg ut selv.

Dekkenet ble solgt veldig billig etter det, var jo et veldig bra dekken, men hjelper ikke når hun henger seg opp..hun som kjøpte det har det fortsatt, så god kvalitet ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min voksne hanne er ca 50cm lang, men jeg liker at dekkenet går litt lenger ned bak for å dekke lårmusklene også. Jeg bestilte to dekken herifra; http://hem.passagen.se/klssida/hund.htm og er veldig fornøyd. Solide og varme dekken som sys etter mål til en grei pris :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips! :)
Hmm.. kanskje jeg kan like godt få et sydd.. og så bare legge til et par ekstra cm.
Det er jo faktisk ikke ofte billigere enn de man kjøper i butikk/på net..

HMMM... *tenke tenke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips! :)

Hmm.. kanskje jeg kan like godt få et sydd.. og så bare legge til et par ekstra cm.

Det er jo faktisk ikke ofte billigere enn de man kjøper i butikk/på net..

HMMM... *tenke tenke*

Jeg bestiller mye heller sydd etter mål for et par hundrelapper ekstra, altså :) Passform er alfa og omega på min bånn-gass-guri, i alle fall :P Er så irriterende om de plutselig har løpt halvveis ut av dekkenet, eller det henger på skeiva :P Hadde sånne standarddekken da hun var valp, men har kjøpt etter mål alt som er i "voksenstørrelse" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt poeng, Tavi.. Han er jo overalt, og i god fart.. Greit å ha noe som sitter godt. Men samtidig litt kjedelig å bruke 4-600 kr på noe som kun kan brukes dette året da..! :( Men kanskje heller det enn at han går på trynet eller fryser, ja..!

Vimsy:

Ja de har mye billig der! :) Hurtta, som jeg er veldig glad i til Collien min i alle fall!

Men størrelsene der er jo ikke forskjellige! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hööks sitt refleksdekken er ikke så dumt i passformen og ganske billig, forresten :) Er jo rosa, men vokser sikkert ut av det uansett :P

Jeg hadde det pluss en fleecegenser fra Nelly Lunde til Tavi og det varmet godt om jeg hadde begge på :)

Str 55 på Tavi 9,4 kg på bildet

263843.jpg

263845.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå søt hun var i det rosa dekkenet :wub:

Ja du vet... skulle gjerne hatt råååsa dekken jeg, men tror sambo hadde blitt litt vill i hatten! :lol:
Men det virket veldig greit!!

MEN! Nå har jeg bestilt et dekken som jeg i grunn har siklet på leeeenge.. men ville originalt vente til han var ferdig utvokst for det koster litt... men fant en grei løsning med ho som driver butikken :)

ELSK<3
http://www.whippetwear.com/alfresco/

Skal kjøpe regndekkenet og et i den varmeste fleecen også, men det får vente til han blir ferdig utvokst... :ahappy:

Takk for innspill og tips alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bestilte dette dekkenet i vinter fra canada og det er suupert! mener å huske de hadde egne whippetmodeller, og de sitter virkelig som støpt altså. nokså stiv pris da, kom vel på over 1000kr tilsammen. kan være greit å bestille når hunden er ferdig utvokst mao. :)

http://www.chillydogs.ca/index.php/product/index/30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hööks sitt refleksdekken er ikke så dumt i passformen og ganske billig, forresten :) Er jo rosa, men vokser sikkert ut av det uansett :P

Jeg hadde det pluss en fleecegenser fra Nelly Lunde til Tavi og det varmet godt om jeg hadde begge på :)

Str 55 på Tavi 9,4 kg på bildet

263843.jpg

263845.jpg

De kommer i gult nå også ;)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...