Gå til innhold
Hundesonen.no

Vokterhunder i Hellas


KristinR
 Share

Recommended Posts

Nettopp hjemkommet fra fastlands-Hellas. Vi leide bil og kjørte litt inn i landet. Oppi fjellene traff vi både geiter, sauer og kyr. Disse ble passet på av både gjetere og hunder. Hundene var løse her og der, de lå midt i veien, i grøfta og overalt der det var husdyr. Jeg tok bilder fra bilen, aldri om jeg hadde turd å gå ut. Hundene tok sin oppgave svært alvorlig og var aggressive som fy.

Hundene som gjetet og passet på geitene vi traff var pyrineiske mastiffer. De andre var nok blandinger. Noen så ut som "kangalblandinger" i mitt hode. Ca 70 cm høye. De svarte på slutten her holdt regelrett på å gå til angrep på bilen i fart. Jeg måtte skynde meg å lukke igjen bilvinduet, tror jaggu meg de hadde kommet inn om jeg ikke hadde gjort det. De lignet på gråsorte ulver/groenendal et eller annet ;) .

972245_10151497634012105_796263289_n.jpg

994553_10151497634022105_1115563874_n.jp

970426_10151497633992105_159614641_n.jpg

970819_10151497634262105_1956296376_n.jp

1003475_10151497634497105_730283301_n.jp

546882_10151497634322105_171255125_n.jpg

1005319_10151497634527105_1706304891_n.j

1043974_10151497634602105_1966111382_n.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har et litt annet syn på hundehold der enn her, og de både avler og oppdrar hundene sine til nettopp å være mer agressive enn vi gjør. De skal vokte, de har en arbeidsoppgave å utføre.

De har nok et greit hundeliv, men de blir behandlet på en tøff måte, noe som igjen selvsagt gir tøffere hunder.

Min oppdretterds mann er født og oppokst i Egypt og har drevet med hunder i hele sitt liv. Jeg er ganske sjokkert over hva han forteller om hvordan de behandler hundene sine der nede.

Selv fikk de forespørsel på en valp fra samme kull som vår Abby er fra. De tilbød en kjøpesum langt over hva de ble solgt for her hjemme, men for oppdretter var det fullstendig uaktuelt å sende en valp til Egypt, nettopp pga måten de behandler hundene sine på og hvordan de lever.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte!

Er nok lokale versjoner, nært beslektet med kangal, vil jeg tro. Disse er jo utbredt over store deler av Sør-Europa og inn i Sentral-Asia, i hvert fall fra Italia til tyrkiskspråklige stan-landene i Sentral-Asia vil du finne kangal og lignende hunder.

Hvor er Argyr? Hun vet nok mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellenikos Poimenikos/Greek Shepherd er anerkjent av den greske kennelklubben, men dette er nok ymse blandinger (eller lokale typer). Som de fleste andre vokterhundrasene blir det riktigere å snakke om landraser enn egentlige raser, men her var det et så stort spenn i type at det antakelig er en god blanding av gjetere og voktere involvert.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste rasestandarden på disse hellenikos poimenikos og atferden vi opplevde var akkurat slik det står her: http://www.dogbreedinfo.com/greeksheepdog.htm

Disse store, hårete vokterne er stort sett veldig like, så beskrivelsen passer nok like godt på de andre også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Veldig ineteressant! :)

Synes det ser ut som disse har det rimelig godt, med en jobb og slike områder de kan gå på, samt det ser jo ut som de er friske og i godt hold.

Ikke akkurat alltid det en ser i gatene der borte, dessverre, og prøver selv å styre unna feriesteder det er mye hjemløse hunder i gatene...

Hadde tidligere en venninne som er halvt gresk og reiste ofte til familien i Hellas, og husker at hun fortalte at de der hadde to kjæledyr, en and og en hund. Og det var hunden som bodde utendørs og kom og gikk som han ville, hehe. Men sett bort ifra det virket det som om den hunden var elsket og hadde det fint, med eget hundehus i hagen samt jeg så familebilder der de lekte med hunden i hagen osv., men alle har det ikke slik, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg tilbragte sommeren hovedsakelig i Athen. Der er "alle" hundene kastrerte og iført statlige halsbånd, de er stort ordentlig greie med hverandre, liker mennesker og er ofte veldig kontaktsøkende. I godt hold (noen litt tjukke, sikkert pga kastraksjon og formidabel evne til å finne mat) og med ganske bra pels. Utrolig mye underlige blandinger, men ingen som så så jevne ut som disse på bildene. Det største problemet for disse er varmen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...