Gå til innhold
Hundesonen.no

Nuka - tollerjenta mi <3


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Jeg og Nuka har vært på NRH treningssamling i helga :) Og i går besto vi NRH sin lydighetsappell!! :D

Øvelsene består av:

- Tilgjengelighet

- Innkalling av løs hund, inn i utgangstilling

- Fri ved fot, 2 minutter

- Apport, 2 forskjellige apporter

- Fellesdekk, 5 min med skjult fører + forstyrrelse når 2 minutter er gått

Veldig glad for at vi kan stryke appellen av gjørelista :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

19.juni.2013 var jeg på Holmestrand å hentet min lille prinsesse! En liten Nova Scotia Duck Tolling Retrievertispe på 8 uker, med stamtavlenavn "Canuka A New Era" men kalles bare "Nuka" <3 Født

I helga som var fikk Nuka møte en av søstrene sine for første gang sia dem forlot oppdretter ved 8 ukers alder Kjempekoselig å få hilse på Cira, og de gikk veldig godt overens De begynte å leke med

Jeg og Nuka har vært på NRH treningssamling i helga Og i går besto vi NRH sin lydighetsappell!! Øvelsene består av: - Tilgjengelighet - Innkalling av løs hund, inn i utgangstilling - Fri ved fo

Posted Images

Da har jeg og Nuka debutert i lydighet..! Hehe... og det gikk jo.. tja.. ka skal man si.. Nuka fikk vist hva hun liker aller best å gjøre; Nemlig å stikke til skogs! :P

En liten gjennomgang:

Visning av tenner: 10

Dette gikk så fint så!

Fellesdekk 2 minutter: 8,5

Nuka snuste litt på bakken mens hun lå + hun satt seg opp i utgangstilling før jeg ga kommando.

Lineføring: 7,5

Dette synes Nuka er gørr kjedelig. Hun gikk av og til fint, men noen steder ble båndet stramt da hun ikke var fokusert og heller snuste på bakken.. Det tok seg litt opp mot slutten.

Dekk fra holdt: 0 !

Dette var flaut. Jeg plasserte Nuka i utgangstilling - og alt såg ut til å være klart. Øvelsen starta, vi tok ca 5-6 skritt (hun hang litt etter fra start) - og vips! der spora hun helt av, ut av ringen og sprang mot skogskanten.. Jeg ropte på henne, men hun hadde lukket ørene helt. Hun gikk i sin egen verden langs skogskanten.. og jeg gikk ut av ringen etter henne - men da sprang hun bare fortere.. fikk tak i henne etter ca 3 minutter - men selvfølgelig fikk vi 0 på øvelsen.

Innkalling fra sitt: 9

Nuka gjorde alt perfekt! Men jeg fikk trekk for at jeg ubevisst gjor en bevegelse med hodet når jeg ropte henne inn..

Stå under marsj: 0 !

Hehe.. Nuka var ikke ferdig med å flaue meg ut! :| Hun satt i utgangstilling, og alt såg til å være klart til start. Dommer spurte om vi var klar - ja svarte jeg.. og vips der stikker Nuka avgårde igjen - til samme plassen hun dro første gangen.. Jeg hadde ikke fått gått et skritt engang! :blink: Heldigvis tok det ikke lang tid å få tak i henne igjen - men selvfølgelig ble det 0 på den også...

Fritt hopp over hinder: 9

Et kjempefint hopp over hinderet, i god fart. Desverre kom hun i en sånn fart, at hun støtet benet mitt litt ide hun satt seg på plass i utgangstilling. Dette likte ikke dommeren så godt - så da trakk hun oss for det.

Kontroll over hund på avstand: 10 !

Nuka gjør det kjempebra. Når hun skulle sitte opp, så lettet hun litt med bakbeina fordi hun var så ivrig - men dette såg dommeren bort i fra og sa høyt "det er jo tross alt klasse 1". Jeg fikk en følelse at hun syntes litt synd på meg angående de tidligere 0'an :P

Helhet: 8

Hun var veldig snill som gav meg 8, i og med at Nuka stakk vekk fra meg hele 2 ganger :P

Totalt 139 poeng, 3.premie og 4.i klassen.

Jeg veet vi kan de øvelsan vi nulla på, i allefall godt nok til en 7 eller 8. Meeen det er typisk Nuka å stikke av sånn, så jeg kan egentlig ikke være overrasket. Selvom jeg er skuffa - for jeg vet vi kan :hmm:

Meen vi prøver igjen, om 2 uker er det dobbeltstevne i lydighet - så da satser vi på opprykk! :ahappy:

Tannvisning :)
10628444_10204414608662612_4626992756693

Fellesdekk :)
10622816_10204414610102648_8437249483812

Lineføring... i et heldig øyeblikk :P
1538734_10204414610982670_11815481560663

Hopp over hinder :)
1484135_10204414611982695_27530890912932

Nuka i neddekket på avstandskommandering :)

10701940_10204414612022696_6031630216795

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom oppdateringen ja. Jeg så bildene på facebook, men det ble ikke sagt noe om premiering og sånt på hver enkelt. :P Hun gikk jo veldig fin lineføring i det øyeblikket bildet ble tatt da. :) Minus lineføringa og de to smultringene var det jo fine poeng da, så bare å fortsette. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jeg er veldig fornøyd med de andre øvelsene :) Hadde hun ikke stukket av de to gangene, så tror jeg at vi hadde karret på oss et opprykk. Meen sånn kan man ikke tenke - det gikk ikke idag og sånn er det bare :) Står i allefall igjen med stor lyst til å prøve en gang til - bare for å bevise at vi kan :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På søndag var vi på NKK Harstad, stilte for Børge Espeland. Han var en flink og hyggelig dommer, som forklarte godt hva han likte/ikke likte - og hvorfor vi ble plassert som vi ble. Han var dog ikke spesielt generøs med CK'an i tollerringen - ingen hannhunder fikk, og kun 3-4 tisper fikk.

Nuka fikk Excellent og ble plassert fremst i unghund tispe klassen :) Fornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med excellent! Espeland foretrekker nokså tunge tollere, jeg vet han på samme utstilling påpekte at han ville ønsket mer masse på ei tispe som ikke er noen lett type en gang ... :P

Ja jeg skjønte egentlig det, siden han stilte Nuka forran den andre unghundtispa - som er en del spinklere enn Nuka. På denne utstillingen var det en del små/spinkle tollere syns jeg, men det som overrasket mest var at ingen av de flotte hannhundene fikk CK.. Skulle likt å visst hva som lå til grunn for at de ikke fikk det.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja da har vi vært på lydighetsstevne i helga! Skal få skrevet inn poengsummer og slikt senere idag tenkte jeg. Vi oppdaget som sagt et lite problem i debuten for 2 uker siden, et problem jeg egentlig ikke hadde forutsett (men jeg burde kanskje skjønt det).. Og dette problemet viser seg å vedvare.. Det er så utrooolig kjipt å få smultringer på poengtavlen, når jeg vet at hun kan! Hun stikker rett og slett ut av ringen, uansett om det er mellom øvelsene eller midt i.

Kort fortalt om avstikkene fra helga:

Lørdag: Vi måtte ha omligg i fellesdekk da en annen hund forstyrret alle de andre nesten da øvelsen var over. Når vi skulle legge hundene ned igjen for ny felles, så stakk hun ut i en rasende fart - rett ut til skogkanten. Skulle tru hun hadde oversikt akkurat hvor hun ville, for hun sprang veldig målbevisst rett ut. Flere ganger under resten av øvelsene måtte jeg jobbe utrulig hardt med å få Nuka til å bli værende med min side. Midt under øvelsen dekk fra holdt (jeg hadde dekket henne, gått ifra - og snudd meg rundt), røyste hun seg og stakk i full fart ut på motsatt side av ringen - denne gangen også veeldig målbevisst hvor hun skulle (til en gresstue ved en lyktestolpe)... så nullet der også.. totalt 2 ganger ute av ringen denne gangen..

Søndag: Rett før øvelsen dekk fra holdt skulle starte, stakk hun. Jeg merket det på henne egentlig, for jeg turte ikke å si at vi var klare for start.. Denne gangen stakk hun rett bak og mot stolen der hun tydeligvis viste at det låg noen leker. Fikk heldigvis ikke null for dette- da det ble mellom øvelsene. Også var det stå under marsj da.. ekvipasjen var klar, vi var gått noen skritt fvf, og deer fyker hun avgårde, rett mot stolene igjen. Null. Alle de andre øvelsene måtte jeg egentlig kjempe om oppmerksomheten hennes.. Og etter avstandskommanderingen, så fauk hun også ut av ringen når tilskuerne begynte å klappe.. så totalt 3 ganger ut av ringen denne dagen..

Så mitt problem, og spørsmål er; HVORDAN FÅ HENNE TIL Å HOLDE SEG SAMMEN MED MEG? Jeg trur ikke det hadde nyttet med en død lemmen i lommen engang.. ALT utenfor ringen er interessant. Og hun er så smart den bikja! For hun "lurer" seg lynkjapt avgårde.. I det ene øyeblikket ser hun på meg, og i det neste er hun borte. Klarer nesten ikke å forutse når hun forsvinner, jeg får i allefall ikke summet meg engang før hun har lagt på sprang. Vi har kun 1 sjanse igjen for opprykk i år - og det er neste helg. Hva kan jeg gjøre/trene på iløpet av denne uken - som kaanskje kan få henne til å gjennomføre øvelsene? Nuka har tydeligvis skjønt at i en slik sammenheng - så er det ingen belønning å få.... :/ Og det er vel desverre ikke så mye som man får gjort på en uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er vanskelig å få bukt med det der på ei uke, dessverre. :hmm: Jeg vet ikke om jeg ville startet henne allerede om ei uke, det der kan bli vanskelig å få bukt med om hun får enda mer erfaring med det. Mulig du skal starte en egen tråd om det så flere kanskje ser spørsmålet og kan komme med tips? Jeg har heldigvis, og bank i bordet, ikke hatt problem med at de stikker sånn - så jeg er litt usikker på hva jeg ville gjort - annet enn å trene mye på å lære seg å jobbe videre selv om belønningen uteblir. Gjør hun sånn på trening, når dere trener konkurranselikt også forresten?

Det jeg ville fokusert på med henne er å jobbe med at belønningen uteblir, gjennom "kjedetrening". Her er et fint blogginnlegg om akkurat dette. Her er også noen gode tips i forhold til å lykkes på konkurranse (fant ikke artikkelen på Marens egen hjemmeside :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er vanskelig å få bukt med det der på ei uke, dessverre. :hmm: Jeg vet ikke om jeg ville startet henne allerede om ei uke, det der kan bli vanskelig å få bukt med om hun får enda mer erfaring med det. Mulig du skal starte en egen tråd om det så flere kanskje ser spørsmålet og kan komme med tips? Jeg har heldigvis, og bank i bordet, ikke hatt problem med at de stikker sånn - så jeg er litt usikker på hva jeg ville gjort - annet enn å trene mye på å lære seg å jobbe videre selv om belønningen uteblir. Gjør hun sånn på trening, når dere trener konkurranselikt også forresten?

Det jeg ville fokusert på med henne er å jobbe med at belønningen uteblir, gjennom "kjedetrening". Her er et fint blogginnlegg om akkurat dette. Her er også noen gode tips i forhold til å lykkes på konkurranse (fant ikke artikkelen på Marens egen hjemmeside :P ).

Takk for tips :) Ja det er kanskje dumt å starte neste helg..

Vi har egentlig ikke trent noe konkurransesetting hjemme... vi har ikke et så stort miljø, og det er vanskelig å sette sammen et publikum osv for å få de riktige forstyrrelsene.. Og vi må jobbe meer med å vente på belønning..

hun har aldri stukket av i slik fart før på trening, men hun har jo ikke vist all verdens entusiasme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier du å bruke avstandsbelønning? Ville uansett fremover gjort slik at alle goder kommer direkte fra deg, ikke fra sekken eller utsiden av ringen på noen måte.
Og kjedetrening som Betty er inne på. Det kan trenes alene også. Du kan begynne i det små med å leke utenfor "banen" avslutte leken og gå inn på "banen" (trenger bare være å gå fra et sted til et annet) og stille deg opp i konkurranseaktig posisjon, altså rett i ryggen og stå helt stille. Bestem et kriterie som passer for henne, enten holder det at hun tar kontakt med deg eller at hun setter seg i utgangstilling med kontakt, varier etterhvert også hvor lenge. Da blir det kjempebelønning og lek.
Etterhvert varierer du oppgavene og tiden, gå litt frem og tilbake - med at hun må gjøre flere oppgaver før belønningen kommer. Feks tre - en - to - fem hele øvelser før belønningen kommer. Prøv å legg den på et tidspunkt der hun ikke forventer belønning. Dette vil hjelpe henne til å tenke, "fortsett å jobbe" belønningen kommer tilslutt. Og jo lenger hun har jobbet jo bedre skal belønningen være, og jo lenger skal den vare. :)
Når du har tilgang til andre så kan de hjelpe deg med å være forstyrrelser så dere får ovetrent på ting, slik at det blir lettere på konkurranse enn på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier du å bruke avstandsbelønning? Ville uansett fremover gjort slik at alle goder kommer direkte fra deg, ikke fra sekken eller utsiden av ringen på noen måte.

Og kjedetrening som Betty er inne på. Det kan trenes alene også. Du kan begynne i det små med å leke utenfor "banen" avslutte leken og gå inn på "banen" (trenger bare være å gå fra et sted til et annet) og stille deg opp i konkurranseaktig posisjon, altså rett i ryggen og stå helt stille. Bestem et kriterie som passer for henne, enten holder det at hun tar kontakt med deg eller at hun setter seg i utgangstilling med kontakt, varier etterhvert også hvor lenge. Da blir det kjempebelønning og lek.

Etterhvert varierer du oppgavene og tiden, gå litt frem og tilbake - med at hun må gjøre flere oppgaver før belønningen kommer. Feks tre - en - to - fem hele øvelser før belønningen kommer. Prøv å legg den på et tidspunkt der hun ikke forventer belønning. Dette vil hjelpe henne til å tenke, "fortsett å jobbe" belønningen kommer tilslutt. Og jo lenger hun har jobbet jo bedre skal belønningen være, og jo lenger skal den vare. :)

Når du har tilgang til andre så kan de hjelpe deg med å være forstyrrelser så dere får ovetrent på ting, slik at det blir lettere på konkurranse enn på trening.

Takk for svar og innspill! :)

Nei vi har ikke trent noe avstansbelønning - så det var rart at hun stakk til stolen på søndagen.. Men det ser i det minste litt penere ut at hun stikker til stolen, enn å stikke rett til skogs :P

Ja vi må trene mye på kjedetrening, og variasjon med belønning. Vi har nok trent alt for lite på konkurransesetting. Vi har egentlig kun trent på selve øvelsene, og belønt etter hver øvelse. Desverre tror jeg ikke at vi får endret noe til helgen, så er usikker om vi skal gå eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å legge inn poengsummene fra helga, med kommentarer, for min egen del - slik at jeg kan se tilbake på dette om et par år :P

Lørdag 11.10.14.

Dommer Tone Trøite.

Visning av tenner: 10

Alt fint.

Fellesdekk 2 min: 0

3 hunder i fellesdekk. De ligger alle halve tiden, helt til den midterste røyser seg og springer mot hunden ved siden av. Begge de andre hundene begynner å styre med hverandre, og de endte tilslutt opp rett bak Nuka hvor de prøvde å hevde seg over hverandre. Nuka låg faktisk ganske lenge med tanke på all forstyrrelsen, men hun såg seg jo seg etter de andre hundene. Tilslutt klarte hun ikke å ligge i ro lengre, da det skjedde så mye bak henne. Noen fortalte meg at det ikke var mange sekundene igjen.. Begge hundene på ytterkantene fikk ta et omdekk. Det som da skjer, er når vi skal kommandere hundene ned i dekk igjen - så stikker Nuka helt plutselig ut av ringen, og ned i gresskanten utenfor ringen..

Lineføring: 8,5

Nuka fulgte ganske godt med, det ble av og til litt kontakt med båndet.

Dekk fra holdt: 0

Vi startet øvelsen, gikk fvf frem til dit jeg skulle kommandere dekk. Jeg kommanderte, hun la seg, jeg gikk i fra. Fikk beskjed om å gå frem, og snu. Jeg snudde, og i det samme sekundet bestemmer Nuka seg for å sjekke ut noe like utenfor ringen. Hun hadde nok ligget å luktet på noe i lufta, før hun bestemte seg for å stikke. Jaja.. hva gjorde vel enda en null..

Innkalling fra sitt: 8,5

Det gikk helt grei, kunne hatt litt mer fart.

Stå under marsj: 8,5

Gikk greit, hun var ikke så veldig entusiastisk i fvf. Hun tok to skritt etter jeg hadde kommandert stå.

Fritt hopp over hinder: 9

Veldig bra, foruten en litt skjev innsitt om jeg ikke husker feil.

Kontroll over hund på avstand: 8,5

Ok øvelse, hun rører litt på bakbeina når hun setter seg opp og legger seg ned.

Helhet: 8

Dommer synes hunden jobber godt når hun er med meg, men har de avstikkene som trekker ned på helhet.

Totalt poeng 128,5, 3.premiering og 3.plass (utav 3 deltakere).

Søndag 12.10.14.

Dommer Tone Trøite.

Visning av tenner: 10

Alt fint.

Fellesdekk 2 min: 9,5

Nuka låg veldig fint, hun la seg tilrette med en gang jeg kommanderte ligg (altså la seg mer på skinken). Hun snuste ingenting(!), bare lå å såg mot meg og publikum - det såg nesten ut som om hun skulle sovne av et øyeblikk.. Hun satt seg desverre opp i utgangstilling igjen før jeg fikk kommandert, dermed et halvt poeng trekk.

Lineføring: 7

Nuka var veldig interessert i å snuse på bakken, og se andre steder, så det ble lite kontakt - og den del båndbruk.. Hun gikk av og til fint.

[ Mellom disse to øvelsene, da vi skulle gjøre oss klar for neste øvelse, stakk Nuka ut av ringen igjen og rett til stolen min hvor hun tydeligvis viste at det låg noe godt.. ]

Dekk fra holdt: 7,5

Jeg fikk heldigvis Nuka til å følge etter meg. Litt ufokusert fri ved fot frem til kjegla hvor jeg skulle kommandere. Jeg presterte å kommandere "dekk" istedet for "ligg" som jeg bruker, så det ble dobbelkommando. Resten gikk fint. Må si at jeg skyndte meg med å få fullført denne øvelsen, med tanke på hva som skjedde dagen før.

Innkalling fra sitt: 9

Det gikk helt greit, kunne hatt litt mer fart.

Stå under marsj: 0

... og her mistet vi opprykket.. Vi gikk 2-3 sekunder fvf mot kjeglen hvor jeg skulle kommandere stå, men før vi var kommet så langt så begynte hun å vandre fra meg - og da jeg oppdaget det, så fikk hun fart på seg og stakk ut av ringen og mot stolen min igjen..

Fritt hopp over hinder: 8,5

Ok øvelse, litt treg med å komme på plass etter hoppet - hun var tydelig opptatt av å se ut mot publikum..

Kontroll over hund på avstand: 8

Ok øvelse, hun rører litt på bakbeina når hun setter seg opp og legger seg ned. Måtte bruke dobbel kommando for å få henne i utgangstilling igjen, da hun under første kommando var opptatt av å fokusere på noe utenfor ringen.

Helhet: 9

Dommer synes igjen at hunden jobber godt når hun er med meg, men har de avstikkene/nullen som trekker ned på helhet.

Totalt poeng 152,5, 2.premiering og 2.plass (av 4 deltakere).
Vi fikk jo rosetter, så da må man jo ta bilde - uansett om man er fornøyd eller ikke :P
10612596_10152310950541816_6153895987976
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gjør jo veldig mye bra, bare så synd at hun stikker! Gjør hun det samme på trening om du kjører flere øvelser i strekk? Gjør hun det samme om du bruker langline? Jeg tror jeg ville droppet konkurranser fram til du får henne til å holde seg i ringen, for det er ekstremt selvforsterkende for henne å få gjøre det gang på gang. Prøv med langline så du får stoppet henne om hun forsøker å stikke, evt. få noen til å hjelpe deg med å være streng og "jage" henne tilbake til deg før hun rekker å løpe langt. Greit at noen andre tar på seg rollen som sinnatagg, så du ikke risikerer at hun syns du blir ubehagelig og bruker det som påskudd for å stikke. Det skal IKKE være kult å stikke, men det skal være kulest i verden å være med deg. Og tren masse masse kjeder, men det har du jo alt fått tips om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gjør jo veldig mye bra, bare så synd at hun stikker! Gjør hun det samme på trening om du kjører flere øvelser i strekk? Gjør hun det samme om du bruker langline? Jeg tror jeg ville droppet konkurranser fram til du får henne til å holde seg i ringen, for det er ekstremt selvforsterkende for henne å få gjøre det gang på gang. Prøv med langline så du får stoppet henne om hun forsøker å stikke, evt. få noen til å hjelpe deg med å være streng og "jage" henne tilbake til deg før hun rekker å løpe langt. Greit at noen andre tar på seg rollen som sinnatagg, så du ikke risikerer at hun syns du blir ubehagelig og bruker det som påskudd for å stikke. Det skal IKKE være kult å stikke, men det skal være kulest i verden å være med deg. Og tren masse masse kjeder, men det har du jo alt fått tips om :)

Ja hun kan øvelsene godt egentlig, så synd at hun ødelegger med å stikke :P hun har ikke gjort det på trening før debuten, men nå for et par treninger siden, så prøvde hun **** seg :P men da hadde eg langline på ho, og fikk stoppa og kjapt. Så var det rett i bilen! Så fremover blir det kjedetrening og kun trening i langt bånd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi gjennomført enda en LP konkurranse, og mest sannsynlig den siste i år. Det ble ingen opprykk denne gangen heller, vi fikk en saftig null på slutten. Kan godt si at vi kjempet oss med nebb og klør igjennom programmet. Nuka var IKKE på nett, og det var heelt tydelig at hun ikke ville jobbe/være i ringen. Hun sto bare å så bort på venninnen min som hadde sekken min på ryggen..

Tannvisning: 10

Fellesdekk: 8

Jeg klarte ikke å få oppmerksomheten til Nuka da vi skulle ha neddekket - hun sto bare å nistirret mot venninnen min. Jeg var livredd for at hun skulle stikke - da hun viste at jeg hadde koblet fra båndet. Så jeg tok en spansk en, jeg sa ligg - og gav et håndtegn i tillegg. Bedre å være safe than sorry. Hun ble liggende på skeiva da, men låg gjennom minuttene.

Lineføring: 8,5

Gikk sånn halvveis føler jeg, hun var noen ganger litt langt unna meg etter min smak, men jeg hadde gitt henne laang line - så det ble ingen båndbruk. Hun er litt sen i starten av fvf og i vendingene.

Dekk fra holdt: 8,5

Nå var jeg nervøs. Nuka var ikke på nett, og jeg kunne ikke gjøre annet enn å starte. Jeg fikk kjempet henne til fvf, men jeg såg mye ned/bak på henne - redd for at hun skulle stikke mot venninnen min som ikke sto langt unna. Foruten en litt rar fvf, så gikk øvelsen fint.

Innkalling fra sitt: 7,5

Som et resultat av at hun ikke var på nett i det hele tatt, så var farten inn deretter. Liten fart + at hun ikke satt seg i utgangstilling - men sto. Det tok en del sekunder før hun satt rompa si i bakken.

Stå under marsj: 8

Her var jeg redd igjen. Det er disse øvelsene (stå under marsj og dekk fra holdt) som krever fvf, som jeg har erfart at hun stikker mest på. Så var det å få henne gjennom denne øvelsen da. Jeg fikk henne ufrivillig med i fvf fremover, selvom hun hadde fokus på yttersiden av ringen. Det gikk kjempesakte fremover (sakte marsj nesten) - men om jeg hadde gått raskere så hadde hun nok dotte av lasset. Da stå-momentet skulle komme, så hadde vi jo så liten fart, at hun stoppet momentant i stå. Resten av øvelsen gikk fint.

Hopp over hinder: 8,5

Nå var jeg så lettet over at det "verste" var gjort, at jeg nesten jublet inni meg. Men jeg merket at Nuka ikke jublet, for når vi skulle gjøre oss klar for denne øvelsen - så var hun på tur til å stikke. Jeg hadde heldigvis ikke sagt at vi var klar, og jeg fikk grabbet tak i henne før hun var kommet seg en meter.. Men fikk henne på plass igjen, og gjennomførte øvelsen greit. Måtte bruke dobbel kommando. Hun kom faktisk inn i god fart.

Kontroll av hund på avstand: 0 !!

ÆSJ ÆSJ ÆSJ! Nå hadde vi KJEMPET oss gjennom programmet, også var det DETTE hun skulle nulle på ?!? Latterlig! Hun var ikke noe mer "på" nå, hun hadde mer fokus på yttersiden av ringen - slik som på de fleste øvelsene. Jeg gikk to lange skritt fra henne, og tenkte med meg selv "Vær så snill - bare denne igjen!". Men da jeg kommanderte ligg - så røyste nuka seg, gikk et par skritt fremover mot meg mens hun snuste på bakken - jeg kommanderte ligg på nytt (i håp at hun skulle få reddet seg inn igjen), men da var det over og ut. Da stakk hun ut av ringen og til stedet der vi hadde varmet opp med ball....

Dommeren syntes det var kjempesynd, og hun var veldig overrasket over "forskjellen" på denne konkurransen, og den vi gikk forrige helg. Hun syns Nuka var blitt så mye flinkere. Hun sa tilogmed til ringsekretæren: "Hunden stakk ut av ringen ørtogførti gang sist helg!" på veldig humoristisk måte.. :P

Helhet: 9

Kjenner jeg er skuffet, siden dette var siste sjanse i år. Vi har jobbet hardt, men selvfølgelig klarer vi aldri å sette opp en situasjon som en ekte konkurranse gir. Masse folk, lukter, en helt fremmed plass, mange hunder, nervøs fører osv osv. Også er jeg skuffet siden vi fikk alt til, foruten den vi kunne "best"! Hadde hun bare holdt seg liiitt til!

Totalt 151,5 poeng - som plasserte oss på 2.premiering og klassevinnere (av 4 stk)!

Det ble et plaster på såret at vi fikk 1.plass og en fòrsekk som premie :)

10376177_10152321855471816_6548032650413

Nå fremover blir det kjedetrening, og utholdenhets trening. Og få opp interessen for jobb og lek - samt finne ut hvordan jeg bør belønne (avstandsbelønning? Belønning direkte fra meg? Skal jeg løse henne ut etter hver øvelse? Skal jeg holde masken gjennom hele programmet, uten å løse ut?) Alt dette må jeg finne ut av iløpet av vinteren. Selvom vi ikke fikk opprykk, så blir det trening av klasse 2 øvelser. Regner med at vi klarer opprykket til våren, og at vi bør være klar med klasse 2 øvelsene til sommeren :) Dessuten er det kjekt å ha noe annet å trene på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med førsteplass og 9 i helhet! :)
Veldig synd med avstanden. Godt det blir en pause nå så dere får trent skikkelig, håper du får lagt på litt forstyrrelser og anbefaler veldig å droppe avstandsbelønning.
En eller annen gang kommer det jo også nye LP regler, og da forsvinner jo LP 1 på en måte - så sikkert lurt å begynne trene klasse 2 uansett ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med førsteplass og 9 i helhet! :)

Veldig synd med avstanden. Godt det blir en pause nå så dere får trent skikkelig, håper du får lagt på litt forstyrrelser og anbefaler veldig å droppe avstandsbelønning.

En eller annen gang kommer det jo også nye LP regler, og da forsvinner jo LP 1 på en måte - så sikkert lurt å begynne trene klasse 2 uansett ja. :)

Takk for råd :) Nå skal det bli skikkelig godt med pause! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips rundt det med å trene på forstyrrelser. Du kan prøve å filme deg selv når dere trener. Bare det at du skrur på kamera gjør deg mer nervøs og at du blir litt anderledes, og ser situasjonen på en annen måte. Så det blir litt som å trene med forstyrrelse. At du kan se over filmen senere er nesten bare en bonus :)

(jeg hørte på en podcast om akkurat dette før i dag, og bare måtte nevne det)

Syns forresten Nuka var kjempesøt på bildet med rosetten i munnen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips rundt det med å trene på forstyrrelser. Du kan prøve å filme deg selv når dere trener. Bare det at du skrur på kamera gjør deg mer nervøs og at du blir litt anderledes, og ser situasjonen på en annen måte. Så det blir litt som å trene med forstyrrelse. At du kan se over filmen senere er nesten bare en bonus :)

(jeg hørte på en podcast om akkurat dette før i dag, og bare måtte nevne det)

Syns forresten Nuka var kjempesøt på bildet med rosetten i munnen :wub:

Takk for tips, supert! :)

Jaa Nuka er søøt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...