Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg visste ikke at denne rasen kommer i liten, medium, og stor. Har kun møtt på de små rakkerne. Noen som vet om det finnes medium og stor i Norge? Etter å ha lest litt på nettet har jeg skjønt at liten og medium er de mest vanlige jakthundene i Portugal, mens stor nå er mindre vanlig (kanskje fordi jakt på hjort og villsvin med løshund, som rasen blir brukt til, er mindre vanlig enn før, hva vet jeg).

Se på disse flotte skapningene, da!

portuguese_podengo.jpg

foto-podengo-06.jpg

2164vd.jpg

pp_medio.jpg

pp_grande.jpg

Ganske så tøffe er de også, her under villsvinjakt:

grande_huntingboar.jpg

• Like 4
Skrevet

Disse er så fine! *Smelt* Liker særlig de små rufsete :) det var drømmehunden min når jeg var mindre siden det var en sånn hund med i en film sammen med en delfin, og de hadde så god kontakt :)

Skrevet

Ja da må der være flere enn 1 i Norge :)

Ja, jeg tror nok det. Så vidt jeg husker var de mor og datter. Da har det iallfall vært et kull her :)

Skrevet

De virker utrolig herlige! Har sett en del på de og lest litt om de alle tre siden jeg fant ut at det var tre "versjoner" av denne rasen. Og på Leangen i år møtte jeg for første gang en irl. For en heeeerlig skapning, full av futt!

Skrevet

De virker utrolig herlige! Har sett en del på de og lest litt om de alle tre siden jeg fant ut at det var tre "versjoner" av denne rasen. Og på Leangen i år møtte jeg for første gang en irl. For en heeeerlig skapning, full av futt!

Ja den på Leangen var et sjarmtroll :)

Jeg trodde de var reserverte mot fremmede jeg - men neida -rett i fanget på meg for å snuse, slikke og undersøke. :)

Skrevet

Er ikke portuguese den lille og Podenco ibicenco den store? Ibicenco kommer i korthår og strihår.

Podenco er en annen variant, som yurij er inne på. Finnes flere lokale varianter av podenco i Spania (og øyene), hvor ibicenco og canario er to.

Her er podengo stor og ibizahund:

1011402_10200643163459663_1370860483_n.j

Ja, de er like, men har inntrykk av at podencoene har mer "myndekropp" enn podengoene.

• Like 1
  • 6 months later...
Skrevet

Oi! Jeg har alltid lurt på om det finnes en rase som er liten, gul, strihåret, med ståører. Jeg har sett for meg en terrier, men alltid tenkt at det må være en gatemix av noe slag, for jeg har aldri kommet over noen sånn rase. Og så finnes den jo i spisshundgruppen!

Nå har jeg brukt det siste døgnet på å lese om podengoen og å se masse fine bilder. For en utrolig kul hund! Sunn, smart, pen, sosial og aktiv. Noen brukes som terapihunder, andre som jakthunder, de kan brukes i mange hundesporter, inkludert lure coursing og agility. Finner faktisk ikke noe negativt om rasen.

Derfor spør jeg her. Er det noen som har kjennskap til podengoen i virkeligheten? Hvordan er pelsstell (røyting, napping?), er det mye lyd? Hvor trenbare er de? Hvor mye jakt er det i dem, kan de gå løs? Hva med aggresjon, alenehjemme-trening? Et sted jeg leser står det at de bjeffer mye, et annet står det at det er en en primitiv rase som er kjent for å ha høy bjeffeterskel. Noen skriver at de er lettlærte men har lav konsentrasjon, og derfor ikke egner seg til lydighet, mens andre skriver de er utmerkede lydighetshunder.

Noen som kan anbefale seriøse oppdrettere i Norge?

Legger ved noen flere bilder, lånt fra denne siden: http://www.podengos.us/ourpodengos/ourpodengosin2010/

post-12196-0-91305800-1391988196.png

post-12196-0-10958400-1391988198.png

post-12196-0-20933900-1391988200.png

edit: la til litt

Skrevet

Jeg kjenner ingen oppdrettere, men vet Mioamor er en del å finne på LC her til lands. Har selv ikke noe kjennskap til rasen annet enn å ha møtt noen på LC. Det er noe lyd i de. Mye intensitet (en hale som går konstant), glade hunder. Virker som de kan brukes til mangt (tror en del går agility også). Er ikke min favoritt å se LC-løp med, men ingenting å si på innsatsen!

• Like 1
Skrevet

Jeg møtte en liten podengo glatthåret valp i juletida, herlig liten rakker. Den var ikke den letteste hunden å trene med, og det lå litt jobb bak å få bra innkalling, men ikke noe verre enn at det lar seg gjøre om man legger litt jobb i det (se bortifra individforskjeller da).

Det virket på meg som en herlig familiehund for den litt over gjennomsnittlige interesserte, eller fin maskot for sånne overinteresserte som de fleste her inne.

Jeg fikk dermed øynene litt opp for dem, da jeg stadig drømmer om ibicenco, men legger den litt tilside pga såpass mye jaktinstinkter. Inntrykket jeg fikk var at podengoen var litt greiere. Men det beste er å kontakte noen med rasen, hilse på osv.

• Like 2
  • 1 month later...
Skrevet

Hei!

Har valp, 12 uker, drøye 3 kg tung. På utkikk etter snille voksne hunder, og snille valper å treffe :)

Vi bor i Åsane, men er mobile.

Kan du ikke fortelle litt om rasen her? :)

• 5 years later...
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen av dere kjenner til denne rasen og/eller har den selv? Tenker på alle variantene og hårlagene. Selv skal jeg hente en liten glatthår hannhund fra Sverige i februar :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...