Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle på asfalt mm


Recommended Posts

Hei!

Jeg har begynt å sykle med schæferhunden min Aska som blir et år denne måneden. Det går veldig bra og jeg har blitt veldig gira på å sykle mer med henne. Jeg har veldig lyst å kjøpe meg terrengsykkel (når vi flytter til tromsø?) så jeg kan sykle enda mer med henne med, da kan hun jo løpe løs ved sykkelen i skogen og fjellet når det ikke er båndtvang. Men nå sykler vi tur i nærområdet, prøver å sykle mest på grus og går på gresset om vi kan, men i går syklet vi da vi skulle besøke ei vennine med hund. Dette er 8 km en vei, så tilsammen syklet vi jo 16 km og det meste av turen gikk på asfalt... "/ Jeg syklet innom en dyrebutikk for jeg ville kjøpe potesokker, men de hadde bare sånne store tykke for vinter, så det enste jeg gjorde var å smøre potene med fett da vi kom hjem. Potene ser helt fine ut altså men jeg skal fortsette å smøre for å forebygge og kunne tenkt meg å finne noen gode potesokker for grus/asfalt.

Noen tips?

Og så er jeg jo litt redd for ledd og sener i forhold til denne asfaltsyklingen. Hvor ille er det? Hun er jo ikke rønktet for HD/AD ennå men det er ikke lenge igjen. Burde jeg strengt tatt ventet med syklingen med unntak av småturene? Jeg tror jo ikke hun har plager, men ville kanskje vært greit å vite HD-status først. Samme tenker jeg jo med kløvbæring, men der har jeg ikke startet tilvenningen ennå. Om noen har tips til god kløv til schæfer tas dette og imot med stor takk forresten.

Så om noen har erfaringer de vil dele ang hvordan de sykler med hunden så skriv det gjerne :) Jeg har gjort det slik: Har henne i bånd som jeg holder, har festet ene enden av båndet i selen (hutra y-sele) og andre enden i halsbåndet. Følte det var en liten sikkerhet å ha henne også i halsbåndet da jeg i begynnelsen var redd hun skulle få for seg å stupe uti grøfter feks. Båndet blir perfekt lengde når jeg har det slik, så det er jeg fornøyd med. Hun trekker ikke. Men når jeg holder båndet i hånden slik "må" jeg ha henne på venstre side av sykkelen fordi jeg trenger tilgang til bakbremsen (Som brukes flittig da jeg sykler i hennes tempo, dvs mest rolig trav). Dette blir jo feil i forhold til møtende syklister og i forhold til biler om vi skulle sykle langs vei. Har syklet mest på sykkelstier så dette har ikke vært et stort problem. Men jeg har jo hatt springer i tankene og også å feste henne i magebelte. Men må si jeg liker tanken på å kunne slippe båndet om noe skulle skje. På vei hjem her sist så hun en katt (jeg har ventet på denne..) Hun satte avgårde og dro meg overende, jeg sa øøøøy og veltet idet jeg slipper båndet. Hun ble litt skremt av sykkelen som veltet (ikke på henne, hun var allerede et par meter på vei mot pus), men hun tenkte seg tydelig om og kom tilbake til meg istedenfor å stikke etter pus. Men ja, OM noe helt uforutsett skulle skje er det jo bra å kunne slippe båndet. Eller finnes det gode festeordninger som kan løse ut?

Så oppsummert:

  • potesokker
  • erfaringer med sykling
  • hvor ille er det å sykle på asfalt

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som smått begynt å sykle litt med mine to, og ja, grusveier er en mangelvare her omkring. Så dermed blir det ikke så ofte, gjerne bare en tur hver 7-10 dager, og stort sett ikke mer enn 4-5km. Har også sett på potene at våt asfalt sliter mindre enn tørr.

Ellers ville eg ha kjøpt springer om eg var deg. Hadde ikke kunnet sykle med mine to samtidig uten :) Har da en foran i trekk, og en ved siden av. Mener forresten den originale springeren har en sikring som skal løse ut i tilfelle uhell.

Hvor skadelig det er å løpe på asfalt for en hund, er det kanskje noen andre som har svar på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at vi må ta treningsturen med huskyene delvis på asfalt. Vi bruker potesokker fra godbiten som vi får tilsendt i posten, de er tynne og fine, og mtp vårt bruk holder de greit. Etter en tur har de fleste blitt hullete, og det hender vi må bytte i løpet av turen. Men så kjører vi langt og de trekker jo, ikke bare løper ved siden av. Vi hadde en husky med sinnssykt dårlige poter, og han måtte smøres og gå med fleecepotesokker uansett, så vi passet bare på at han fikk avkjølt seg tilstrekkelig. Det kjipe med fleecesokkene var jo at de holdt lenge på fukt og falt lettere av. Nok avsporing.

Kjøper du store kvanta er ikke prisen per sokk så ille selv med høyt forbruk :)

Slik ser de ut:

268107_488731207861371_1661799016_n.jpg

Du kan kjøpe barmarkssokkene deres også, de er mer slitesterke med en slitestyrke på ca 2 mil. Men prisen er jo litt høyere (tror forresten det er noe som ikke stemmer med prisen de har satt på 200stk kontra 100stk). Vi varierer litt og ser an hvilke som trenger sterkere sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er mest bekymra for med asfalt er belastningsskadet :-) Har sykla en mil o.l på asfalt uten at det har skadet poter nor som helst. Men slik belastning som du snakker om ville jeg ikke tatt før etter røntgen, rett og slett ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Min erfaring er at sunne poter ikke er noe problem på grus / asfalt såfremt de ikke trekker mer enn høyst nødvendig. Schäferen min er ivrigst de første 500m'erne så gir han seg med det og aldri vært noe problem med poter.

Fordelen med springer på høyre side og asfalt er at kjøtern kan tvinges ut på gruskanten / grøfta og asfaltproblematikken blir redusert til veikrysninger o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...