Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp


dachs_eier
 Share

Recommended Posts

Jeg har en herlig dvergdachs (hann) på 3 år som utfordrer meg litt på enkelte områder. Kanskje det er noen her inne som har gode ideer til hva jeg kan prøve for å endre hundens adferd?

1. Når det kommer besøk blir hunden så glad når besøket hilser på han at han ofte tisser inne. Tisset kommer med en gang besøket bøyer seg ned for å hilse på ham. Jeg har prøvd å be gjestene om å ignorere ham i starten inntil han får roet sett litt ned, men det hender fortsatt ofte at han tisser inne. Det er ikke bare snakk om dråper, men store dammer.

2. Når menn som har vært ute av rommet i mer enn 5 minutter kommer inn igjen bjeffer han veldig mye. Vet ikke årsaken til denne bjeffingen.

Noen som har gode tiltak som kan prøves? All hjelp tas imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær konsekvent på at besøket alltid skal overse han når de kommer, så kan de gå bort for å hilse på han etter en stund, når han har roet seg helt ned. Kan hende du må holde på slik en god stund, men er man konsekvent, så lærer han etterhvert. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid ignorering av besøkende. Og når de hilser på etter en stund så kan de være rolige. Ingen herjing eller babystemme eller andre ting som girer opp hunden. Det gjelder forsåvidt de han bjeffer på også, be de Ignorere også kan du samtidig korrigere bjeffingen. Det er jo vanskelig og si hvorfor bassert på noen få ord med informasjon, men enten så er det bare vanlig varsling ellers, bassert på det du har sagt med tissing når det kommer besøk, så holder jeg en knapp på usikkerhet er hvorfor han bjeffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet at du skal få besøk, så luft hunden litt før, så han får tissa fra seg. Og gjør som Annik sier, be de besøkende om å ignorere han enda lenger, til han er helt rolig.

Kan hende tissingen har med usikkerhet å gjøre. Hvis det kan være tilfelle så pass på at de som hilser på han gjør det på en forsiktig måte, at de setter seg på huk med siden mot hunden litt unna hunden og lar han komme til dem, og kanskje gir en godbit eller to til han.

Når han bjeffer på dem når dem kommer inn igjen, hva gjør han etter at de har gått inn og satt seg? Slutter han å bjeffe og går bort, eller fortsetter det litt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :) Husvarm: Bjeffingen kan fortsette en stund etter mennene har kommet inn i rommet. Han løper ofte bort der han sitter eller står, og hvis personen beveger seg følger hunden etter. Han bjeffer mye på alle menn, også dem han liker. Rett etter han er ferdig å bjeffe på dem, kan han hoppe opp i fangen på dem og forlange kos, samt lage "koselyder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden glad i mat?? :) Jeg tenker at ved hilsing kan du strø godbiter utover gulvet for å dempe hunden, samtidig må besøket ignorere og de kan gå inn og sette seg. Når du ser at hunden er rolig nok så kan besøket hilse, men ikke oppøsing eller noe slikt... De kan eventuelt gi en godbit og hilse rolig, så ferdig. Dette gjelder menn også, avbryt hunden og eventuelt gi han en annen oppgave. Ingen hilsing før bjeffing og oppgiring er roet seg, og kun kort hilsing.

Hos oss ligger hunden på plassen sin, besøket går bort og hilser på hunden og så ferdig. Det er ikke noe videre hilsing eller lek med besøket :) I starten gidde jeg de et tyggebein etter hilsingen så de hadde noe å gjøre, nå er de vant til dette så de forblir liggende og slappe av når hilsingen er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...