Gå til innhold
Hundesonen.no

prolaps? hjelp

Recommended Posts

Skulle på morgentur med mr jrt på snart 4 år. Rigget oss til på en slette for å leke litt mot slutten. Da han begynte å løpe hylte han til flere ganger, havnet på ryggen og kom eg ikke opp.

Løftet han opp og bar han hjem. Kunne ikke bruke bakbeina og sleper srg fremover hvis han prøver å gå. Ringte taxi og dro til vet.

Hun klemte og bøyde sjekket reflekser og han reagerer på smerteklyp mellom tærne på bakbeina samt knereflekser. Hun trodde det var prolaps i ryggen og sendte oss hjem med beskjed om fullstendig ro og ny time om to dager.

Ingen smertestillende.

Noen som har opplevd dette?

Har time hos lørenskog dyreklinikk halv fire for en second opinion.. vil gjerne høre fra folket her om erfaringer.

Bør han ikke ha smertestillende? Nå ligger vi på plenen. Han sleper hvis han prøver å gå. Klarer ikke reise seg. Har spist litt. Tygger på lekene sine.

Jeg er livredd og har ikke stoppet å gråte.

Andre anbefalinger til veterinærer på romerike? Har ikke erfaring med deres kompetanse på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, denne bloggen handler om en hund som fikk prolaps, behandling og veien videre for den hvis du vil lese:

Del 1: http://kennel-minstemann.com/index-filer/Page3340.htm

Del 2: http://kennel-minstemann.com/index-filer/Page4577.htm

Jeg synes den er veldig godt skrevet, i bloggen skriver hun blant annet:"Hvis vi hadde slått oss til ro med det vi fikk beskjed om hos veterinæren på Ski, ville sjansene for en vellykket operasjon sunket for hver time" så jeg tenker at hvis du føler deg usikker på den første veterinæren så kanskje du burde ringe en annen for å høre hva de sier? Noen med spesialkompetanse på prolaps hvis det finnes? :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at man skal operere så fort som overhodet mulig dersom det et operabelt tilfelle, i hvertfall - så hadde jeg fått denne beskjeden ville jeg også søkt second opinion for å være sikker.. Dersom det ikke er noe som er mulig/anbefalt å operere stiller jo saken seg selvsagt annerledes..

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund fikk prolaps som 5mnd gammel. Han ble gitt smertestillende og beskjed om ro i to uker (vi viste ikke da at det var prolaps). Vondt i alle store ledd og dårlig balanse hadde han. I løpet av de neste ukene var vi bare ute for å gå på do, og han ble bært i trapper etc. Etter noen dager var han merkbart bedre.

Det gikk to år og så begynte jeg å se at ryggen ikke var som den skulle, mye avlastning og etc.. Vi røntget og ble sendt til oslo for ct scanning. Han hadde prolaps som hadde begynt å gli mer ut og det var dette han hadde som 5 mnd gammel som vi da fant ut av.

Dessverre var det flere ting som gjorde at jeg valgte avlivning fremfor operasjon. Men det er ingenting i veien for at din hund skal kunne bli bra igjen forutsatt at prolapsen blir behandlet/ operert raskt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos veterinær nr. to.

Klemte, tittet og tok røntgen. Viser seg at han har motorikk og føler smerte, endetarmsåpning slappere enn normalt. Står ikke på beina, sleper de etter seg om han prøver å gå. Fikk beroligende og muskelavslappende før røntgen.

Røntgen viste ingenting unormalt enn at det mellom to av ryggvirvlene var noe mindre 'mellomrom' enn resten. Veterinær visste ikke om det hadde noe med tilstanden å gjøre. Ble sendt hjem med stuptrøtt hund som lekker, metacam og zoolac.

Smerte/betennelsesdempende skal lindre og evt senke hevelser rundt skaden. Vet skulle ringe meg i morgen så tar vi det derfra.

Vil fortsatt gjerne høre erfaringer og råd, gode som dårlige. Kan ikke fatte at dette har skjedd og at jeg har en hund som i skrivende stund ikke kan gå.

Jeg er ganske fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som også har hatt prolaps i ryggen etter skade.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med kiropraktor for videre oppfølging.
Og veldig fint at han nå har fått smertestillende og betennelsesdempende, det gjør at prosessen med å bli fin igjen går fortere.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gaar sov han til 12, og saa laa vi paa plenen hele ettermiddagen. Da jeg loftet han inn igjen, gikk han sjanglende til utgangsdora igjen. :)
Var hos vet igjen igaar for sjekk (29 timer etter det skjedde). Viste henne at han kunne staa og gaa (med buet rygg) og hun var veldig fornoyd med fremgangen, Skal fortsette med metacam og kommer tilbake for sjekk neste uke med mindre han blir verre.

I dag sov han til kl 13. og vi har vaert i hagen frem til kl 16. Han klarte da ikke gaa paa gresset, men tisset med min stottende haand under baken. Derimot ikveld, klarer han aa gaa paa gress. Bar han 200m til naermeste fotballbane hvor han fikk basjet for forste gang siden tirsdag, for jeg bar han hjem igjen.
Krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoey har prolaps i ryggen. Den ligger ganske langt bak, og har relativt god plass. Det tok tid før jeg merket det, og hun ble gradevis (over to år) stivere og stivere.. begynte å halte på frembena av og til. Etter flere mislykkede vetbesøk dro jeg til Jeløya dyreklinikk. Prolapsen ble nevnt etter 5-10 minutter, og påvist i CT to dager etterpå..

Vi har vært med på et prosjekt hvor de sprøyter inn en blanding med kortison og epidural rundt prolapsen. Dette skal gjøres i tre omganger, og man må ha hunden i CT hver gang det skal gjøres..

På Zoey Har dette fungert veldig fint, smertene har gitt seg, og vi holder henne nå i sjakk med vannterapi, massasje og laserbehandling :)

Høres ikke noe sørlig ut å ha så vondt som voffen din.. :/ Føler med dere begge to, og håper han bli bedre snart!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...