STBH Skrevet 6. Juli 2013 Rapporter Share Skrevet 6. Juli 2013 Fant en flått i dag bak øret til hunden(chihuahua) min. Fjernet den med en gang! Er veldig usikker på hvor lenge den kan ha sittet.. men da jeg fjernet flotten var det en middels stor klump bak øret. Har jo selvfølgelig fjernet flått før uten å vite hvor lenge de kan ha sittet. Da har det også vært en liten klump, hvor flåtten har sittet. Men denne gangen virker den litt større enn ellers, med en liten svart flekk(ligner et lite stikk) midt i klumpen. Kan det hende at klumpen virker litt større denne gangen pga. den satt bak øret hvor det ikke er så mye "kjøtt"? Eller burde jeg oppsøke lege? Ble en litt dårlig forklaring.. men håpe dere forstår Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paranomia Skrevet 6. Juli 2013 Rapporter Share Skrevet 6. Juli 2013 Jeg tenker at grunnen til at det er en klump er fordi det er hovent. Og det sorte i midten er nok hodet. Jo mindre "kjøtt", jo bedre syntes også kulen. Er nok ingen grunn til å dra til dyrlege her, nei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 6. Juli 2013 Rapporter Share Skrevet 6. Juli 2013 Sitter beina igjen? Om du ser nøye, Mtp at det er en sort flekk der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaritaS Skrevet 7. Juli 2013 Rapporter Share Skrevet 7. Juli 2013 Om det blir en rød ring rundt stedet der flåtten satt så er det et tegn på boreliose, men ellers er det nok lite å bekymre seg over. Om flåtten var liten når du tok den av (altså den har ikke rukket å fylt seg opp med blod), så er det nok enda mindre å bekymre seg over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grim Skrevet 7. Juli 2013 Rapporter Share Skrevet 7. Juli 2013 Låner tråden litt, for fant nettopp en hoven klump på bikkja, men ikke sånn som det har vært før. Langt større område som er hovent, og jeg synes jeg skimter en rød sirkel rundt. Bikkja er som normalt, annet enn at han slikket seg der (og det var slik jeg oppdaget det, for han gjør aldri sånt). Tar turen til vet. i morgen tidlig, eller burde jeg stresse nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KiBra Skrevet 8. Juli 2013 Rapporter Share Skrevet 8. Juli 2013 Engelsk settern har akkurat gått på antibiotika å fuciderm salve i ei uke for flåttbitt.... skikkelig hovent og betent. ser tydelig bedring nå ei uke etter. Ingen andre symptomer enn kløe på området, men såret gror sakte.... håper det er borte i løpet av uka. Selv om jeg fjernet flåtten så ble såret betent pga at han har klødd, å jrt`n har vært så snill å hjelpe storebror med såret. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 8. Juli 2013 Rapporter Share Skrevet 8. Juli 2013 Herreguuuuuuuuuuuuud kan ikke noen utrydde flåttefaenskapet snaaaaart Får helt hetta bare av å lese tråden! Hilsen hysterisk nordlening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
STBH Skrevet 16. Juli 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16. Juli 2013 Herreguuuuuuuuuuuuud kan ikke noen utrydde flåttefaenskapet snaaaaart Får helt hetta bare av å lese tråden! Hilsen hysterisk nordlening. Helt ENIG!!... om det bare var så enkelt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 16. Juli 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Juli 2013 Kovu fikk en slik klump før helga da han hadde en flått i strupen(!). Den er borte nå, og hunden frisk og fin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Yellow Skrevet 16. Juli 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Juli 2013 Har aldri noen sinne opplevd verken på hund eller katt at det IKKE har kommet en liten hevelse der flåtten har sittet. Så det vil jeg absolutt påstå at er helt normalt. :-) Så lenge den ikke forblir hoven og rød over en lengre tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
STBH Skrevet 9. August 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9. August 2013 Takk for svar alle sammen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grim Skrevet 10. August 2013 Rapporter Share Skrevet 10. August 2013 Det gikk forresten over av seg selv her og, vet'n ville ikke ha oss inn. Dusteflått som gir meg noia. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Malamuten Skrevet 12. August 2013 Rapporter Share Skrevet 12. August 2013 Det er helt normalt og kulen bruker og forsvinne ila 1-2 uker, vertfall på dyret her hjemme Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 12. August 2013 Rapporter Share Skrevet 12. August 2013 Lokal hevelse er normal reaksjon og blir borte etter rundt en ukes tid. En rød ring som brer seg utover i huden fra bittstedet, og som blir stadig større, er tegn på at bakterien Borrelia Burdogferi brer seg utover i huden. Da bør man få antibiotika-behandling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rocket Skrevet 12. August 2013 Rapporter Share Skrevet 12. August 2013 Tok sikkert 15 flått av bikkja etter en real skogstur nylig, ble hevelse/klumper ved alle bittene. Kunne jo nesten ikke klappe bikkja uten å kjenne klumper etterpå Alle er borte nå da heldigvis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anki Skrevet 15. August 2013 Rapporter Share Skrevet 15. August 2013 Fant en flått i dag bak øret til hunden(chihuahua) min. Fjernet den med en gang! Er veldig usikker på hvor lenge den kan ha sittet.. men da jeg fjernet flotten var det en middels stor klump bak øret. Har jo selvfølgelig fjernet flått før uten å vite hvor lenge de kan ha sittet. Da har det også vært en liten klump, hvor flåtten har sittet. Men denne gangen virker den litt større enn ellers, med en liten svart flekk(ligner et lite stikk) midt i klumpen. Kan det hende at klumpen virker litt større denne gangen pga. den satt bak øret hvor det ikke er så mye "kjøtt"? Eller burde jeg oppsøke lege? Ble en litt dårlig forklaring.. men håpe dere forstår Helt normalt! Burde forsvinne i løpet av 1-2 uker. (Ett av de vanligste drop-in sakene på klinikkene på denne tiden av året) Forsvinner ikke kulen etter dette, eller det begynner å sive væske ut, hunden får feber, eller den går ustødig; da skal du oppsøke veterinæren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xxx12345 Skrevet 20. August 2013 Rapporter Share Skrevet 20. August 2013 Fikk vite i dag at foreldrene mine hadde plukket en flått av Smula mens jeg var på ferie. er en liten hard klump der (innsiden av haseleddet) og det er nå snart to uker siden. Kjenner jeg får angst... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts