Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør dere med premier?


Nirm
 Share

Recommended Posts

Hva har dere gjort med premier dere har vunnet gjennom tiden? Står alt pent og pyntelig på hyller eller i skap, og samtlige rosetter henger på veggene? Ligger det pakket ned, eller har dere noen ganger vært hard og brutal og kvittet dere med de?

Sitter nemlig å lurer på hvor mye av rosettene jeg kommer til å henge opp med tiden. Og tviler på at jeg noen sinne kommer til å henge opp alle. Og lurer på om jeg skal være så hard og brutal og kaste de jeg vet jeg overhode ikke kommer til å henge opp... Nå ligger alt mitt pakket ned. Mye av det er jo ting med minner og betydning, men noe er jo det overhode ikke. Men faren er jo at man angrer da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter til jeg bor et sted jeg skal bygge og bo, for så å henge rosetter opp på en plate eller noe. De få pokalene vil da også settes fram.
Fòr og godbiter gis til hundene, lyslykt ut på verandaen, håndklær bruker jeg selv og ildfaste former til mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per nå så ligger de pakket vekk iom at jeg leier og har litt begrenset med plass, men med tiden så hadde vertfall noen av de gjort seg på hunderommet e.l. Tror ikke noen blir kastet, men jeg kommer nok til og henge opp de viktigste, første start feks eller de beste premieringene og kritikkene, resten kommer nok til og bo i boden eller en skuff. Jeg hadde antagelig ikke savnet de om de ble kastet heller, men det er jo litt gøy og ha da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker de som er brukende selv. Men ellers er det jo mye glass i odde variasjoner (hvorfor kunne ikke hundenorge bestemme seg for EN levrandør slik at man i det minste kunne fått et sett. :P )

Tanken er å få et skikkelig glass-skap en gang i tiden for å ha de gjeveste i, og ta vare på de gjeveste rosetter (NORDV/NV rosetter, gruppeplassering, championat og LP). Samt alle de små slufsene som er knytt på bånd (de er litt morsomme tross alt. :P ). Men jeg har mer enn hva jeg vil ha plass til i skap og på vegger...

Det blir ikke kastet med det første. Jeg må liksom "ta og føle på" den idéen. :P Og venter nok til jeg eier og skal starte å tømme boden hos min mor (det er hun som må ha alt jeg ikke orker å ha med på lasset mens jeg leier. :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Kopper og glass brukes, pokaler o.l. fra NM beholdes og står i skapet i stuen.

"Vanlige" pokaler havner i kjelleren i håp om at noen trenger det en gang, og sløyfer havner på veggen på hunderommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye ligger på loftet, det nyeste ligger litt her og der, noe i en hylle, i bilen på buret til det erstattes med neste utstillings rosetter, noe går i søpla :s

Planen er etterhvert når jeg har et eget hunderom kun dedikert til hund at det skal henges opp, enn så lenge så havner det overalt..

Premier som glass blir påprakket fôrvertene eller ikke tatt med hjem i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så velutstyrte kjøkkenskap, at egentlig alt jeg vinner på utstillinger havner i premieskapene - inkludert Hadeland. Jeg vet jo at jeg har det stående, om jeg trenger - men når jeg har mer enn jeg bruker i hverdagen fra før av, trenger jeg ikke supplere med "premier" - så da står det til pynt.

Men skal jeg ha en diger rotbløyte av en fest en gang, har jeg vinglass, ølglass, drammeglass og shotteglass i ørten ulike varianter med snørrogførti forskjellige klubblogoer på :D

Det eneste jeg har gjort annet med, er da jeg vant 12 kjøkkenglass fra IKEA: De ga jeg bort til en som skulle etablere seg, for DET trenger jeg ikke å ha stående i premieskapet, og jeg hadde glass i bruk fra før av.

Jeg kaster ingenting - har jeg gjort det bra nok til å få premie, skal jeg ta imot. Men en kan jo si det slik at det er noen premier som får god plassering på øverste hylle, og andre som blir litt mer bortgjemt bak diverse på nederste hylle..

Jeg har to vitrineskap og god plass på hunderommet, så får jeg heller ta en ny vurdering hvis de blir fulle en dag. De vakreste premiene skal på sikt ned i stua, men jeg har ikke helt funnet ut hvor det er plass enda.

Reelle bruksgjenstander, som shampoo, tørrfôr, pelspleie, leker, etc, blir benyttet.

Angående rosetter, så er de hengt opp på veggen i et tredelt system:

På stua henger de gjeveste til de jeg stiller/konkurerer med nå, altså Foenix og X'en.

På hunderommet henger alt annet de har vunnet.

I trappa skal jeg henge opp de gjeveste til de som ikke lenger lever - championatrosetter, CACIB, cert, gruppe- og BIS-plasseringer, og andre minneverdige rosetter.

Haha, og nå kom jeg på at de gamle B&H-/juniorhandlingrosettene og premiene mine må ligge bortgjemt hos pappa et sted. Mon tro om de skal opp på veggen/i hyllene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke Chicka fått noen sløyfer, vi har vunnet litt små ting på småstevner, men det har vært bruksting.

Corgiene fikk mye premier og de er hos mamma.

Mamma har akkurat flyttet så nå ligger de i en eske, men hun har pleid å ha det fineste hengende på veggen og noen pokaler står på en hylle.

Jeg har ganske mange sløyfer etter vunnet løp med trav og galopphestene, disse har jeg i et glasskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr i dag har jeg svært lite av slike premier framme - det meste ligger i esker på loftet, og jeg har en stygg mistanke om at der kommer de til å bli også. Ting som kan brukes er i daglig bruk, og en del fat og slikt som er vunnet, har plass i kjøkkenskap eller andre skap og brukes nå og da, noen ting oftere enn andre.

Jeg har et par digre esker med diverse krus og glass med klubblogoer på som er vunnet opp gjennom årene, men som ikke har fått det ærefulle verv å få stå i skapene. Skapplassen er forbeholdt ting med briardlogoer på :).

Alle rosettene (bortsett fra tre som henger på veggen, fra da Willy tok hele kaka på Letohallen sist jul) ligger i esker, og kommer nok ikke på veggen - de er jo reale støvsamlere og jeg kjenner et behov for å minimere slike støvsamlende elementer i huset. Jeg har imidlertid fått hengt alle håndmalte trefat på veggen i andre etasje. De dekket hele langveggen + en kortvegg... Det var fryktelig mange fat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet med konkurranseridning for noen år siden og hadde fått massevis av små og store pokaler.

Kastet med hard hånd for et par år siden, og samlet de som betydde mest på ei hylle på soverommet.

Rosettene hadde hengt i stallen, så de var slitne og gikk i søpla med unntak av kåringsrosettene og premiebåndene fra kåring og arabershow.

Hundenes premier har jeg satt på ei hylle som begynner å bli full.

Heldigvis er det ikke ofte man får pokal.

Av rosettene har jeg hengt opp alle championat rosettene, vinner rosetter fra diverse land, rosetter vunnet i grupper, samt de andre som er spesielt pene.

De henger på "trimrommet / kontoret".

Resten ligger i ei stor eske i ene klesskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer det "gjeveste", sånne halvveisting står i esker på loft og i kjeller, dustepremier kastes når jeg får fult i skapene.. Rosetter spares i kartonger - dog hadde jeg nettopp en massiv opprydding i garasjen nylig og der lå det en dullion krøllete rosetter - de ble kastet..

Har gått igjennom de eldste pokal/premieeskene mine et par ganger og plukket ut pokaler til gjenbruk. Har skjenket store flotte pokaler til noen spesialer opp gjennom årene, ja..

De største (de gamle NKK BIG og BIS pokalene) står og støver ned på kjøkkenet.. Skal pakkes ned og settes til lagring til jeg en gang får et eget hunderom. NKK BIS-rosettene henger på en korktavle på kjøkkenet - men skal nå også få "hvile" nede i kjelleren noen år, tenker jeg..

Det har blitt myyyye etterhvert, ja.. Heldigvis, kanskje - men synes det er fælt å kaste premier uansett hvor fæle de er. Men hvor mange stygge og kjipe hundepremer trenger man egentlig??

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg kom på NKKs premier - for jeg tar alltid imot premiekort og samler til diverse. Og det blir jo gjerne bruksting - hele serviset deres, noe bestikk, bag og sekk etter behov, og nå sist løste jeg ut målestav.

Akkurat nå samler jeg på de syv porselensfatene med norske hunderaser på, og skal henge de opp pent på en vegg. Jeg har sort elghund, men drøyer vel med å henge opp den ene, den ser litt stusslig ut alene :D Jeg må ha fire CK for en asjett, så jeg må ha 24 CK for de seks siste asjettene. Da er jeg vel i mål en gang i 2017, om jeg er heldig og har pene hunder i pels :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg kom på NKKs premier - for jeg tar alltid imot premiekort og samler til diverse. Og det blir jo gjerne bruksting - hele serviset deres, noe bestikk, bag og sekk etter behov, og nå sist løste jeg ut målestav.

Akkurat nå samler jeg på de syv porselensfatene med norske hunderaser på, og skal henge de opp pent på en vegg. Jeg har sort elghund, men drøyer vel med å henge opp den ene, den ser litt stusslig ut alene :D Jeg må ha fire CK for en asjett, så jeg må ha 24 CK for de seks siste asjettene. Da er jeg vel i mål en gang i 2017, om jeg er heldig og har pene hunder i pels :D

Helt OT, men får man premiekort for CK på NKK-utstillinger? Kan man i så fall hente ut premiekortet på en senere utstilling dersom man har kritikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Helt OT, men får man premiekort for CK på NKK-utstillinger? Kan man i så fall hente ut premiekortet på en senere utstilling dersom man har kritikken?

Tror det, i og med de stempler at du henter ut premien på kritikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosetter henger overalt i huset (Først sa mannen at det måtte begrenses til kontoret, så gjorde Arya det stort på noen valpeshow nå ivinter så de fikk henge litt fremme på kjøkkenet, nå har han kastet inn håndkle og jeg henger de overalt. MWhahah.) Andre premier er "pynt" rundt omkring i hjemmet. I don't care at det er harry, jeg liker det :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at ikke alle henger alt opp, så jeg ikke føler meg ekstremt rar OM jeg kaster de... :icon_redface:

Skjønner liksom nå at enkelte donerer pokaler til klubber og slikt. Det blir mye om man konkurrerer noen år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...