Gå til innhold
Hundesonen.no

Ia trenger gode råd!


Ia
 Share

Recommended Posts

Er det en ny skole i begrepet "Universitetet i Oslo"-skole, eller er det et nytt studie i begrepet "bachelor i biologi"?

En ny skole, tja, da hadde jeg vært litt skeptisk. Ett nytt studie - noget skeptisk. Jeg er av aller første kull av mitt studie, det eksisterte ikke før jeg begynte. Har vært litt ymse med pensum, men verst var det når noen sa "dere har ikke relevant erfaring for noe". Så man må være litt sikker på at det er noe man kan bruke. Jeg har vært heldig og har kunnet sette sammen studieplanen min selv, siden de endret planen ila 2året, slik at jeg har laget den mer brukanes.

Men det er den kyniske og taktiske delen av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre ikke i begrepet "Universitetet i Oslo", og skolen koster også en formue. Jeg vil sitte med et lån på rundt 200 000 etter tre fullførte år. Dette veier selvfølgelig også imot.

Dere gjenspeiler mye av min frykt når det kommer til "nye skoler". Spesielt i denne bransjen - det er mye lugubert. Jeg er redd denne skolen lover gull og grønne skoger (og scenelys og stjernekvaliteter), uten egentlig å ha kompetansen til å gi det de lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta ett år på Nansen, og så søke deg til Kunsthøyskolen i Oslo? Den har vel flere linjer innen skuespill om jeg ikke husker helt feil.

Og har du noen plan på hva du gjør etter ett år på Nansen og ikke kommer inn på noe neste høst? Kan du gå flere år der eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta ett år på Nansen, og så søke deg til Kunsthøyskolen i Oslo? Den har vel flere linjer innen skuespill om jeg ikke husker helt feil.

Og har du noen plan på hva du gjør etter ett år på Nansen og ikke kommer inn på noe neste høst? Kan du gå flere år der eksempel?

Kunsthøgskolen i Oslo er min endelige drøm. En BA i Skuespill der er Alfa og Omega for alle som vil et sted :) Men det er vanskelig og tar for de fleste mange år.

Nei, kommer jeg ikke inn noe sted neste høst blir det da å jobbe og ta private timer innen teater og sang på fritiden. Jeg har planer om å søke meg inn på både regi og skuespill, og se hva som skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være spennende å morsomt å være med på det første kullet i en utdannelse. Og det kan være mangelfullt. Jeg er ikke så veldig i tvil. Om et år er musikkteaterhøyskolen gjennom ett år med den nye utdannelsen, de har fått prøvd ut en del, luket ut en del barnesykdommer, og forhåpentligvis prøvd og forkastet en del feil. Om du kom inn nå så skal det en del til å ikke komme inn om et år. Regner med at du får ekstrapoeng for Nansen også?

Det er uansett aldri forsent, og uansett hva du velger så kan du ta det andre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen.

Nå er vi alle forskjellige, men jeg fatter og begriper ikke at så mange hopper rett på en bachelor rett etter videregående... reis, gå på folkehøyskole, nansenskolen osv, benytt sjansen når den er der. Plutselig er man for gammel til f.eks folkehøyskole... og plutselig sitter man der med mann og barn, og fikk aldri se verden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen.

Nå er vi alle forskjellige, men jeg fatter og begriper ikke at så mange hopper rett på en bachelor rett etter videregående... reis, gå på folkehøyskole, nansenskolen osv, benytt sjansen når den er der. Plutselig er man for gammel til f.eks folkehøyskole... og plutselig sitter man der med mann og barn, og fikk aldri se verden.

Tja, du har jo rett i at alle er forskjellige :P Personlig respekterer jeg at andre vil ha friår og styre "fritt" etter vgs, særlig hvis de ikke vet hva de skal gjøre. Jeg var 114% sikker på hva jeg skulle studere, det kunne ikke falt meg inn å betale titusener av kroner for å gå på noe folkehøyskole og "vente" på det jeg uansett måtte gjøre: ta en utdanning :) Så for noen av oss er det faktisk utenkelig å ta noe friår. Jeg har vært fri og reist rundt og sett mer av verden etter jeg begynte på universitetet enn jeg noen sinne har gjort, kan ta meg fridager på eget initiativ og styre hverdagen som jeg vil. Siden 3 året på universitetet har jeg knapt hatt forelesninger, alt av arbeid har vært f.eks konsentrert rundt intensivkurs eller egenarbeid. Så det er jo noe man må vurdere helt og holdent selv.... :) Barn har jo lite med utdanning å gjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skole er hardt nok om man ikke også skal gå noe man i utgangspunktet ikke er helt "solgt" for..

Så mitt tips er å følge magefølelsen, og så velger du eventuelt annet etterpå.. Du er ung og det ordner seg alltid!

Edit: I tillegg vil jeg si at jeg har en følelse på at du allerede har bestemt deg, du trenger bare å høre at det er greit å velge valget! Og igjen; følge magefølelsen.. Snusfornuftige meg sluttet midt i et skoleår og "daffet" i nesten et år før jeg begynte på nytt igjen.. Og jeg angrer ikke litt engang.. Det er helt i orden å følge magefølelsen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du brenner for. Alltid. Og gi deg selv tid til å finne ut hva du brenner for.

Man blir ikke flink av å være "flink", man blir flink av å være engasjert og elske det man driver med :hug:

Ånei. Nå følte jeg meg som en pensjonert arkivar som engang drømte om å bli ballettdanserinne :hmm: Men seriøst! De dyktigste menneskene jeg kjenner, om det er forfattere, profesjonelle tubaister eller dataingeniører, er de som er dypt engasjerte i yrket sitt. Velg det som gjør deg engasjert :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være spennende å morsomt å være med på det første kullet i en utdannelse. Og det kan være mangelfullt. Jeg er ikke så veldig i tvil. Om et år er musikkteaterhøyskolen gjennom ett år med den nye utdannelsen, de har fått prøvd ut en del, luket ut en del barnesykdommer, og forhåpentligvis prøvd og forkastet en del feil. Om du kom inn nå så skal det en del til å ikke komme inn om et år. Regner med at du får ekstrapoeng for Nansen også?

Det er uansett aldri forsent, og uansett hva du velger så kan du ta det andre etterpå.

Disse kreative høyskolene baserer opptaket på opptaksprøver og jeg tror ikke noe som helst annet enn opptaksprøvene får dem gjennom nåløyet :D

Nansen.

Nå er vi alle forskjellige, men jeg fatter og begriper ikke at så mange hopper rett på en bachelor rett etter videregående... reis, gå på folkehøyskole, nansenskolen osv, benytt sjansen når den er der. Plutselig er man for gammel til f.eks folkehøyskole... og plutselig sitter man der med mann og barn, og fikk aldri se verden.

Må bare blande meg litt. Nansenskolen ligger på Lillehammer og de skal på studietur til Oslo, så verden og verden, fru Blom :teehe:

Ellers følger jeg med i tråden, men holder mammatanker og -råd innen heimen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå Nansen Ia!!! Det tror jeg faktisk jeg ville rådet deg til uansett om du stod likt ift hva du egentlig vil (det gjør du jo ikke, du vil helst gå på Nansen), fordi:

a) En helt ny skole er skummelt

b) Jeg ser for meg (men vet ikke om det stemmer) at en musikalrettet utdanning vil "spisse" deg veldig inn mot den retningen. Du sier du ikke egentlig vil være musikalartist, da tror jeg du skyter deg selv litt i foten med en BA innenfor det feltet. Jeg ser for meg at i senere jobbintervjuer f.eks vil du måtte forklare og forsvare valget om å ta en utdannelse i den retningen, når det egentlig er litt andre typer jobber du søker. Jeg har iallfall måttet gjøre det, jeg har tatt utdannelser som er litt på siden av det jeg nå, som 25åring, skjønner at jeg vil jobbe med. Ikke irrelevant utdannelse, men ikke heelt riktig heller. Jeg møter da spørsmålet "men hvorfor studerte du ikke bare det som egentlig er relevant for denne jobben, om det nå er som du sier at dette er ønskestillingen din?".

c) Du er så ung enda! Et år som utvikler deg som menneske i tillegg til å gi deg litt tenketid, faglig relevant lærdom og studiepoeng (?)/alderspoeng er bare positivt, mener jeg.

d) Det å gå Nansenskolen nå utelukker IKKE utdanningsmuligheter videre. Kanskje du i løpet av dette året finner ut at du vil studere teaterkunst eller regi i utlandet? At du vil utdanne deg videre innenfor skrivekunst? Ha et teste-tenke-leveår, kos deg, utvikle deg og bli enda mer sikker på hva du vil neste år.

Lykke til :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så tenkte jeg bare å skyte inn:

Mange mennesker kan råde deg til mye forskjellig. Og ha sine meninger om ting. Men det er du, og kun du, som skal leve det livet. Så det er viktig at du gjør det som er riktig for deg, og ikke det andre forventer av deg.

Følg magefølelsen og hjertet ditt ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du vil gå på Nansen :) Det er sjelden feil å stole på magefølelsen. Hva slags jobb får man med en BA innen musikalartist? Regner med at de fleste får skuespillerjobber basert på audition og ikke papiret man har i hånda? (Så da er det ikke sikkert at du trenger en skole innen et felt du ikke vil jobbe med på heltid og i tillegg betale 200000 for det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg takket nei til plassen ved Musikkteaterhøyskolen. For å være ærlig, føltes det svært godt! Jeg fikk være litt diva, og de omtalte det som et tap å miste meg som student. De ønsket meg hjertelig velkommen til opptaksprøve neste år, noe som jo åpner en dør for meg dersom jeg skulle ønske det når den tid kommer.

Jeg har også vært i kontakt med Nansen, som ga meg et tilbud om å delta på alle dramarelaterte valgfag, selv om vi på skrivekunst egentlig ikke har disse fagene. Dermed får jeg fagene drama, kor og Ibsens samtidsdramaer inkludert i studietilbudet mitt. Dette føles veldig riktig, og jeg gleder meg til året som kommer!

Sonen er gull :heart:

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at du må bare si ifra så kommer hele sonen som heiagjeng på en eller annen fremføring!

Jeg skal spandere teaterbiletter på dere alle den dagen jeg står på Det Norske Teatret! Det er et løfte :ahappy:

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...