Gå til innhold
Hundesonen.no

7 uker gammel kattunge, bare vanlig kattemat?


Rocket
 Share

Recommended Posts

Har nå hentet en 7 uker gammel kattunge pga jeg ikke var fornøyd med leveforholdene.
(Stappfull dritekasse som sjeldent ble tømt, derfor også sterk urinlukt på badet de hovedsaklig var på, dårlig mat av typen coop X-tra tørrfor som førte til at både mor og de 2 ungene er tynne, kjenner alle ribbebein når du klapper dem. Får aldri være utenfor badet eller stuen så de opplever ingenting.)
Vi skal dog bo i samme hus som kattemor om 8 dager ca, så det er ikke endelig adskillelse fra mor og søster. (Vi er bare huspassere for øyeblikket)


Han er som nevnt tynn syns jeg, litt pjusk i pelsen og den minste i kullet. Han får nå Orijen kattefor. Så er spørmålet, burde han få noe morsmelkerstatning i tillegg?

Vi skal ut å handle litt senere, så noe skikkelig våtfor skal også kjøpes inn.

1k0m.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk begge to :)

Foret han får nå er beregnet på både voksen og kattunger. (Orijen cat and kitten, den oransje typen)

Det spørs vell hvilken type våtfor han får? Kommer ikke til å kjøpe noe i dagligvare butikken for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canin f.eks syntes jeg fortsatt er bortkastede penger, samme hvilket merke det er egentlig. (Av våtfor altså) V&H koster mindre, er bra for dem. og det går ned på høykant.

Men jeg ville nok ha satset på Babycat tørrfòret til en kattunge på 7 uker, og kombinert det med v&h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Royal Canin f.eks syntes jeg fortsatt er bortkastede penger, samme hvilket merke det er egentlig. V&H koster mindre, er bra for dem. og det går ned på høykant.

Men jeg ville nok ha satset på Babycat fòret til en kattunge på 7 uker, og kombinert det med v&h.

Det er jo ikke en universalløsning akkurat da, katten min nekter å se på v&h feks, men spiser gladelig RC sitt våtfor.

Det viktigste for TS tror jeg er å få i den lille markkur. :-) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekur og kvalitetsfor er tanken min :-) Orijen er nok bra! så lenge du kjøper skikkelig våtfor til katt så er nok det bra å gi i kombinasjon med tørrforet for å få økt vekta.

Er v&h beregna på katter? tenker på tilsetningen vitaminer og mineraler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med RC sitt babycat når jeg har hatt kattunger for db - både tørrforet (veldig små næringsrike biter) og boksmaten for å få litt konsentrert energi i. Yngste morløse jeg hadde inne var 5-6 uker, ormekur og det funka strålende. Testa aldri V&H på så små kattunger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg,så hadde jeg kjørt ut til Braut,der har de godt utvalg i både tørr og våtfor,ikke gå på Kvadrat,der er det jo skamdyrt. Hvis ikke kan du alltids komme innom der jeg jobber ;),men vi har ikke våtfor dessverre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere nevner ormekur, må man ta med kattungen til dyrelegen for å få ormekur? Skal innom med bikkja på mandag for en sjekk og tenkte å få med en resept/pakke med ormekur da. Har nemlig ikke noe kattebur så blir litt vanskelig å ta med lille på bussen.

Royal Canin f.eks syntes jeg fortsatt er bortkastede penger, samme hvilket merke det er egentlig. (Av våtfor altså) V&H koster mindre, er bra for dem. og det går ned på høykant.

Men jeg ville nok ha satset på Babycat tørrfòret til en kattunge på 7 uker, og kombinert det med v&h.

Så du mener ingen våtfòr utenom V&H er bra nok? Altså er det ingen våtfòr der ute med god nok næringsverdi utenom V&H?

Det er jo ikke en universalløsning akkurat da, katten min nekter å se på v&h feks, men spiser gladelig RC sitt våtfor.

Det viktigste for TS tror jeg er å få i den lille markkur. :-) lykke til

Er det flere typer markekur til katt på markedet? Isåfall hvilken anbefaler dere/dyrelegen deres?

Ormekur og kvalitetsfor er tanken min :-) Orijen er nok bra! så lenge du kjøper skikkelig våtfor til katt så er nok det bra å gi i kombinasjon med tørrforet for å få økt vekta.

Er v&h beregna på katter? tenker på tilsetningen vitaminer og mineraler?

Kjøpte noe våtfor for kattunge nå, men ikke så mye, må teste om han spiser det i det hele tatt først :P


Vet det var snakk om at han som lager V&H bruker det til sine katter? Så tror ikke det kan være så altfor ille, men det har vel ne god del mindre Taurin i seg enn det katter skal ha?

Jeg har god erfaring med RC sitt babycat når jeg har hatt kattunger for db - både tørrforet (veldig små næringsrike biter) og boksmaten for å få litt konsentrert energi i. Yngste morløse jeg hadde inne var 5-6 uker, ormekur og det funka strålende. Testa aldri V&H på så små kattunger.

De hadde verken RC eller Iams sitt kattungefor inne så da ble det et par med hills sitt kattunge våtfor. Håper han liker det, vist ikke får bikkja få det :P

Hadde jeg vært deg,så hadde jeg kjørt ut til Braut,der har de godt utvalg i både tørr og våtfor,ikke gå på Kvadrat,der er det jo skamdyrt. Hvis ikke kan du alltids komme innom der jeg jobber ;),men vi har ikke våtfor dessverre.


Braut ja, det tenkte jeg ikke på. Får ta turen dit neste gang! Eller kanskje ut til dere neste gang jeg skal ha tørrfor. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ta med kattungen, bare fortell ca hvor stor den er. Finnes forskjellige typer både piller, pasta og spot on. Jeg syns spoton er vanvittig mye enklere enn piller og pasta, koster mer, men så lenge det bare er en kattunge så kan det være greit å slippe peset. :lol:

Hills er nok helt sikkert fint. Så lenge den spiser og det er til kattunger. :) Masse lykke til, og vil gjerne se bilder etterhvert som den vokser :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener ingen våtfòr utenom V&H er bra nok? Altså er det ingen våtfòr der ute med god nok næringsverdi utenom V&H?

Det var ikke det jeg sa. Det jeg sa er at jeg syntes det er bortkastede penger, så JEG kjøper aldri RC våtfor.

RC våtfor koster latterlig mye, og når de kan spise v&h som koster 34 kr for ca samme mengden man betaler 160 kr for, så er det ikke veldig aktuelt for min del å kjøpe RC våtfor. En kattunge på 7 uker er etter min erfaring ikke veldig kresen (slik som eldre katter kan være), og vil derfor mest sannsynlig spise v&h.

Det er fortsatt veldig mye diskusjon om V&H til katt, pga taurinnivået. Men det er jo taurin i kjøtt?

Siden du skulle ut å kjøpe både tørrfor og våtfor, så regnet jeg med at du ikke skulle fullfòre katten på v&h (eller våtfor), og det er derfor ingen grunn til å bekymre seg om katten får i seg for lite taurin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ta med kattungen, bare fortell ca hvor stor den er. Finnes forskjellige typer både piller, pasta og spot on. Jeg syns spoton er vanvittig mye enklere enn piller og pasta, koster mer, men så lenge det bare er en kattunge så kan det være greit å slippe peset. :lol:

Hills er nok helt sikkert fint. Så lenge den spiser og det er til kattunger. :) Masse lykke til, og vil gjerne se bilder etterhvert som den vokser :D

Takk takk! :) Får veie han i kveld så vet jeg det til mandagen kommer :)

Han er et skikkelig sjarmtroll. Akkurat nå ligger han på skuldra til typen og døser. Liten Gaming buddy rett og slett :P

Et bilde fra igår.

9z0n.jpg

Bilder fra han var 4 uker gammel:

1009407_10151435352145423_1080234655_o.j

1025714_10151435352480423_1750303093_o.j

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg sa. Det jeg sa er at jeg syntes det er bortkastede penger, så JEG kjøper aldri RC våtfor.

RC våtfor koster latterlig mye, og når de kan spise v&h som koster 34 kr for ca samme mengden man betaler 160 kr for, så er det ikke veldig aktuelt for min del å kjøpe RC våtfor. En kattunge på 7 uker er etter min erfaring ikke veldig kresen (slik som eldre katter kan være), og vil derfor mest sannsynlig spise v&h.

Det er fortsatt veldig mye diskusjon om V&H til katt, pga taurinnivået. Men det er jo taurin i kjøtt?

Siden du skulle ut å kjøpe både tørrfor og våtfor, så regnet jeg med at du ikke skulle fullfòre katten på v&h (eller våtfor), og det er derfor ingen grunn til å bekymre seg om katten får i seg for lite taurin.

Ok, fikk bare inntrykk av at du mente dette derfor jeg spurte. :)

Nei jeg er på ingen måte flink nok på råforing til å fullfore på det, da stoler jeg helder på godt sammensatte produkter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate så skjønn han er :wub:

Normalt så er jeg kjapt ute med pekefingern når det kommer til kattunger og alder, men høres ut som forholdene der han var var såpass at det ikke var greit å la han være der. Så da slipper du preken om det. :lol: Og høres ut som du har alle planer og forutsetninger for å gjøre det best mulig for han.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe vettuge svar, men herreguuuuud så søt :wub: :wub:

Jeg er helt enig. dødsforelsket selv :wub:

Fy flate så skjønn han er :wub:

Normalt så er jeg kjapt ute med pekefingern når det kommer til kattunger og alder, men høres ut som forholdene der han var var såpass at det ikke var greit å la han være der. Så da slipper du preken om det. :lol: Og høres ut som du har alle planer og forutsetninger for å gjøre det best mulig for han.

Ja jeg har egentlig preket om det fra begynnelsen at han ikke skulle tas fra moren før han var 12 uker, men når det var slike omstendigheter så følte jeg det var bedre vi tok han tidlig. Og uansett skal vi bo i samme hus som mor så regner med han får være en del med henne da, men at det også blir "alene" tid med oss så han får spist skikkelig for og få være utom den fæle urinlukten/bajse kassen.

Og i mellomtiden får han ha bikkje kreket mitt som selskap om nettene + vi sover vegg i vegg så lager han mye lyd får han gå fritt på soverommet også (kun dør som skiller rommene). Han klatrer lett oppi sengen vår så :P Virket som han trivdes godt i natt med bikkja som selskap, ble i hvert fall stille med en gang vi slapp hunden inn. (kattungen er hundevant og hunden er oppvokst med katter og har STOR respekt for dem)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekur, ormekur ormekur. Fikk kattunge på 7-8 uker i fjor som jeg misstenker ikke har hatt det helt ideelt, hun var veldig tynn under all pelsen når hun kom og etter et par dager spydde hun opp den STØRSTE ORMEN JEG HAR SETT :frantics: Så ormekur er alfa og omega iallefall. For en skjønning forresten :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekur, ormekur ormekur. Fikk kattunge på 7-8 uker i fjor som jeg misstenker ikke har hatt det helt ideelt, hun var veldig tynn under all pelsen når hun kom og etter et par dager spydde hun opp den STØRSTE ORMEN JEG HAR SETT :frantics: Så ormekur er alfa og omega iallefall. For en skjønning forresten :flowers:

Æsj :S Ja ormekur ble gitt i går, og fikk beskjed om å gi hver andre uke en periode fremover i og med han ikke har fått før. Håper nesten det er orm for han legger ikke fort på seg :/ Håper det går kjappere nå når ormekuren er i systemet. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...