Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan "vedlikeholder" dere en hvit pels?


86*modell
 Share

Recommended Posts

Jeg har for første gang eier av en hvit hund, av røytefri blanding, med krøllete pels i øyeblikket og med tiden så blir vel pelsen ganske langhåret. Valpen elsker å være ute, ruller seg og løpet og leker alle plasser, og joda; pelsen er grå/gul/brun allerede etter første tur ut om morgenen. Lurer på hvordan i alle dager dere andre med sånne hvite bøllefrø klarer å holde valpen / hunden ren?! Tips om shampoo, børster e.l. mottas med takk. Børster henne daglig, usikker på hvor mye jeg kan dusje henne? Tips og råd mottas med takk der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt hvit hund. Nå er jeg heldig i og med at japaneren er kjent for å ha en såkalt "selvrensende" pels. Han blir fort skitten på labbene samt under magen/buken pga lang pels (og lav hund :P ), men det er ikke mer enn å tørke over ham med et håndkle når han kommer inn, så er han som regel helt ren.

Ellers bader jeg ham ca en gang hver 1-2 måneder, og bruker da en shampoo for hvite hunder. Det er alt jeg trenger å gjøre for å holde ham hvit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har MYE hvit,krøllete lang pels,og jeg har bare måttet akseptere at utstillingshvitt og friluftshunder går ikke å kombinere. De er i saltvann og myrmark og alt mulig annet hver dag og de blir ikke kritthvite uansett hva shampo jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Gjelder å ikke være være for fin på det, la hunden få være hund og bli møkkete. :-) Og veldig mye pelsstell er det jo med disse røytefrie.

Jeg får min helt ren på Optima pH hudvask, jeg (men min er ikke kritthvit, har en del røde hår i seg), og bruker ikke noe fancy utstyr. Eneste som er viktig derimot er å gre og gre, og bade regelmessig. Selv bader og stusser jeg (under buk og labber, rundt øynene) en gang ukentlig, disse rasene har hår og ikke pels og helt minimalt med fettlag, så det blir ikke ødelagt ved jevnlig bading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker min hvite/aprikos med EZ-groom sjampo og balsam som www.2dogs.no selger. Veldig fornøyd og de er utrolig trivelige og flinke; man kan sende mail for å høre med de hva slags sjampo og balsam de anbefaler til akkurat din hunds pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en powder puff får man nesten bare være glad når man klarer å holde den fri fra floker og filtring, men de skal bli helt ren og fin etter vask. Balsam er et must! Kanskje man kan ta seg bryet verd å prøve tørrshampo, men det er en del arbeid å gre det fine pulveret ut av pelsen igjen. Vask med vann og shampo gir finest pels. Om hunden ikke skal på utstilling, liker de ofte å være kortklippet som sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kvite bomullsdott har sjølvrensandes pels, så pleier stort sett kun å bade ho før utstilling. Noko som vil sei at ho gjerne ikkje treng å bli bada meir enn 3-4 gangar i året, meir om vi stiller oftare så klart. Når pelsen er tørr, så pleier det meste av møkka forsvinne, resten forsvinn ved børsting.

Akkurat no brukar eg MUD shampoo for kvite hundar, og MUD balsam for meir volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere, skal prøve ut noen av dem dere har tipset om. Hun skal selvsagt få være hund, og jeg tåler at hun skitner seg til, men greit at når jeg faktisk bader henne så blir hun hvit igjen og ikke bare "gråhvit" :lol: Hun liker ikke så godt å bli børstet, men vi børster hver dag alikevel og øver på det. Merker at det skal lite til for at pelsen tover seg. Noen gode tips til "must have"-børster til en puffe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...