Gå til innhold
Hundesonen.no

Endring i adferd etter rabiesvaksine?


Recommended Posts

Slette eget innlegg, går det an?Jeg skulle redigere!

-Endringer i adferd etter rabiesvaksine 12.juni for syv mnd gammel schäfertispevalp. Som begynte mulig under en time etterpå.

Forsøker rekonstruere:

Vi kom hjem halvtime etter vaksinen, hun oppførte seg ikke normalt, men gikk i buret. Hang med hodet. Det blir mye hvordan hun pleier være:

Tillitsfull, rolig hjemme, ligger og slapper av eller tusler rundt hvis vi ikke tar iniativ til at noe som gjelder hun, skal skje. Buret liker hun, men pleier gå dit for å herje litt med ting og tang, virker som hun tror hun har en hule.

Jeg stusset, du merker fort når noe er annerledes. Men koblet det ikke til vaksinen.

Lydighetstrening liker hun, pleier være topp-konsentrert og full av iver. Nå var hun sløv, men det var varmt, vi gikk inn.

Om kvelden spiste hun ikke. Dét koblet jeg til vaksine, ute av form 10 timer etter.

Da hun ikke spiste neste morgen heller og drakk lite vann, ringte jeg dyrlege som sa det var normal reaksjon på vaksine, noe jeg forsåvidt visste. Men da koblet jeg ikke endringen som kom allerede morgen før, før en time var gått etter vaksinen. Det er også vanskelig å beskrive disse ørsmå endringene, som blir veldig tydelige for oss som kjenner henne-men som høres helt normalt.

Hun er en forutsigbar rytmisk hund, enda det er mye hurumlei og hit og dit, hun er med på mye rart. Men holder seg til sine faste do tider, morgen og kveld, tisser tre ganger daglig, til samme tid. Slik som hun er med på hotell, slår seg fort til ro, og opprettholder sin vante gjenge på alle måter. Aldri stresset, det var hun da hun var liten, kún å være alene, men det har gått fint lenge nå.

At hun var annerledes allerede en time etterpå, er jeg sikker, nå, kom av vaksinen, hun har jo trent mange ganger før når det er varmt, men ikke vært sløv, uinteressert.

Det var endring av adferden jeg reagerte på. Vanlig hvis det er den minste ting, får vi vite det. Klynker, legger hodet i fanget, vil ha mye kos, nærhet. Som tennene, da måtte vi stadig klø i gummene, ble molefonken fikk hun en tyggeleke. Nå holdt hun seg vekke fra meg. Ville ikke ha kontakt. Det ble så rart, var som å forholde seg til en helt annen hund.

Siden hun var annerledes i adferd, og rasset mye rundt pa gulvet, var rastløs, noe hun heller aldri har gjort før-det er veldig lite stress med den hunden. Så tenkte jeg om det var første løpetid, ringte dyrlegen, som sa på grunn av klima løper tisper i mars hvis de er gamle nok. Hvis ikke, først til høsten.

Mer om den helt uvanlige adferden. Hun glefset mot meg, noe hun aldri har gjort før. Aldri. Jeg fikk sjokk, det var en skikkelig glefs. Jeg stod foran benken, hun kom bort, ikke så nær som vanlig. Jeg, sa hei du, blidt, som vanlig, da glefset hun, tror etter hånden. Ikke aggressivt, hun virket redd. Det er litt vanskelig å beskrive. Men aggressive hunder har jeg sett. Hun var ikke truende. Bare et glefs utav løse luften.

Hun har glefset to ganger.

Da vi skulle ut neste morgen ville hun ikke ut av buret, klemte seg inn i et hjørne. Virket redd (meg), det har hun ingen ytre grunn til, ikke fra noen.

Hun er som sagt, til vanlig veldig rolig, venter til vi tar iniativ. Om morgenen kan jeg godt åpne buret, hun blir så lenge vi er i rommet, inntil vi sier kom ut. Helt omsnudd. Ikke til å kjenne igjen! Sløv, ustabil, helt motsatt av seg selv.

Noe á la det, skrev jeg morgentrøtt, før jeg skulle ringe dyrlegen igjen, etter å ha søkt på nettet. Hadde aldri før hørt om adferdsendring, etter rabiesvaksine. Annet enn litt ut av lage, men hver hund har sin spesielle måte å være utav lage på óg.

Som jeg ikke skrev første gang her, på de andre vaksinene har det vært normale reaksjoner. Litt utav lage, men da, kontaktsøkende, kos. Og at hun har brekt seg, uten å kaste opp par ganger disse dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva har dyrlegen sagt de gangene du har ringt da?

I den alderen kan det vel godt være at hun holder på å få løpetid, men jeg synes det er påfallende at reaksjonen kom såppas raskt etter vaksinen. Få en full sjekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googla litt for deg jeg og får flere treff.

Blant annet her på et shæfer forum hvor en valp på 17 uker forandret oppførsel etter vaksina: http://www.germanshepherds.com/forum/health-issues/138515-behavior-change-after-rabies-vaccine.html

Sitatene under er tatt fra svarene hundeeier får (men det er jo et forum så det er vel neppe fagfolk som svarer men var interessant likevell)

"

I read that an acute behavior change and or hypersensitivity can occur with the rabies vaccine 24-48 hours after the shot and up to 1.5 months after the shot.

"

Vaccine reactions have the potential to cause the behaviour changes that the actual disease can cause (from the vaccine portion), as well as some other symptoms (caused by the other ingredients). It is not uncommon for changes to include increased aggressiveness, or increased fearfulness, being more nervous or timid or anxious, fearful of water, etc. Those are not "cranky", but distinct personality changes.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er noe fra ei homeøpat side eller noe sånt: http://www.dogs4dogs.com/blog/2010/12/28/is-your-dog’s-bad-behavior-caused-by-a-health-problem/

"RABIES VACCINATION AS A CAUSE OF BEHAVIOR CHANGES

Michael Dym, VDM, homeopathic veterinarian, on behavior changes after vaccination for rabies:
Unfortunately vaccination can result in certain sensitive individuals a chronic disease state one that is long-lasting, indeed in some cases a life-long condition…. This state of “vaccinosis” is understood as the disturbance of the life force that results in mental, emotional and physical changes induced by the laboratory modification of a viral disease to make a vaccination.

In other words, instead of seeing acute expressions of viral disease, we are instead seeing symptoms of chronic illness which are actually documented to occur in rabid animals. Symptoms of rabies include restlessness; viciousness; avoidance of company; unusual affection; desire to travel; inability to be restrained; self biting; strange cries and howls; inability to swallow resulting in gagging while eating/drinking; staring eyes; swallowing wood, stones, inedibles; destruction of blankets, clothing; convulsive seizures; throat spasms; increased sexual desires; disturbed heart function; excited and jerky breathing.

My biggest concern with pets are the changes in behavior after being vaccinated. This is usually along the lines of aggression, suspicion, unusual fears, etc. The essential aspect is a lack of control of impulses."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvorfor har du fjernet innlegget?

Det står vel at det ble slettet når h*n sku redigere.. Jeg tipper det er "hvorfor"? :)

Uansett, ingen grunn til å svartmale dette med noen homeopatkvakksalveruttalelser, kom dere til vet å få undersøkt dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel at det ble slettet når h*n sku redigere.. Jeg tipper det er "hvorfor"? :)

Uansett, ingen grunn til å svartmale dette med noen homeopatkvakksalveruttalelser, kom dere til vet å få undersøkt dyret.

Det sto ingenting der når jeg skrev det, og overskriften var også endret til "..."

Derfor jeg lurte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel at det ble slettet når h*n sku redigere.. Jeg tipper det er "hvorfor"? :)

Uansett, ingen grunn til å svartmale dette med noen homeopatkvakksalveruttalelser, kom dere til vet å få undersøkt dyret.

Jeg mente ikke å svartmale med innleggene mine altså, TS skrev i førsteinnlegget at hun fant ingen ting på google om reaksjoner etter rabiesvaksiner og det gjorde derimot jeg. Mange. Når jeg googla det på engelsk. Tenkte derfor å dele det for det var interessant og noen av reaksjonene som ble beskrevet var like de TS skrev om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

For all deg, jeg tenkte for TS sin del å ikke konkludere med langvarige og kanskje kroniske diagnoser etter en uke,.. :)

Sånn jeg ser det så er vel gjerne en atferdsendring ett resultat av en ev reaksjon mer enn at atferdsendringen kommer av vaksinen i seg selv..

Det er jo langtifra unormalt med reaksjoner på vaksiner. Mange veterinærer er derfor også nøye med å helsesjekke hunden før vaksine gis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googla litt for deg jeg og får flere treff.

Blant annet her på et shæfer forum hvor en valp på 17 uker forandret oppførsel etter vaksina: http://www.germanshepherds.com/forum/health-issues/138515-behavior-change-after-rabies-vaccine.html

Sitatene under er tatt fra svarene hundeeier får (men det er jo et forum så det er vel neppe fagfolk som svarer men var interessant likevell)

"

I read that an acute behavior change and or hypersensitivity can occur with the rabies vaccine 24-48 hours after the shot and up to 1.5 months after the shot.

"

Vaccine reactions have the potential to cause the behaviour changes that the actual disease can cause (from the vaccine portion), as well as some other symptoms (caused by the other ingredients). It is not uncommon for changes to include increased aggressiveness, or increased fearfulness, being more nervous or timid or anxious, fearful of water, etc. Those are not "cranky", but distinct personality changes.

Takk, kjente meg så godt igjen, plutselig en helt annen hund. Helt utypisk adferd på alt, har jo min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir å stå hos dyrlegen til i morgen. Sensibilitet overfor vaksinen. Så ble hun bitt i foten av vår lille blandingstispe. Som igjen har blitt bitt av ukjent hund. Så hun står hos dyrlege, antakelig i 20 dager. Det ble mye utav dette.

7mnd valpen vår virker syk, men er ikke syk annen forklaring enn vaksinen. Hjertet og lunger, pust er normalt. Ikke vondt i magen. Ikke i start av løpetid. Hun spiser ikke, drikker kun av drikkeflaske, er redd matskålen, hele hunden oppfører seg unormalt, motsatt av den hun er. Reaksjonen mener dyrlegen er av vaksinen, bladde i bøker, han har ikke sett slikt før.

Det er rabiesalarm i Spania. Dyrleger er pålagt rutiner hvis hund blir bitt av ukjent hund. Blandingstispen står å lese på presentasjon "Familien" så forklarer ikke på nytt. Ikke første gang hun klarer stikke ut porten, men komme hjem etter en time med bitt, det kryr av små løse hunder her, eiere slipper de ut morgen og kveld for lufting. Det er hunder som aldri går bort til folk hvis de ikke tror det en godbit å få. Overser andre hunder. Lager de minste bryderi, må de holdes i bånd, eller hentes av politiet.

Det blir litt mye på en gang. At den lille blandingen biter vår valp, er uventet men ikke et sjokk. Opptakten så jeg ikke unntatt en tørr skalk var i bildet. Valpen er litt frekk, blandingen en sak for seg. Hun gir ikke vanlige advarsler. Genetisk ikke noe galt, tydelig blitt tatt fra mor og søsken altfor liten og slått. Bare for å ha det sagt: Det er utelukket at det er rabies her, det tror heller ikke dyrlegen. Da ville det dukket opp flere bittmeldinger enn vår lille. Og hun ville ikke ha vært sitt vanlig jeg. Det er kún fordi en må følge loven. Håper vi får valpen vår tilbake i morgen. Kanskje den lille óg? Hvor strengt det er, vet jeg ikke, det er beredskap i Spania, men strenge restriksjoner bare i området utbruddet kom. Så blir vår Donna forhåpentlig seg selv igjen, med tid, ro og hvile. De bruker vel såpass sunn fornuft, at vi får vi ha henne i "karantene" hjemme.

Jeg har fått litt å tenke på, sakens kjerne, adferdsendring etter rabiesvaksine, ikke til å kjenne igjen. Er glad dyrlegen så henne i sammen med katten vår som ble med, når vaksinen ble satt, så vet han hvordan hun er til vanlig. Det er lenge siden han har sett henne, før det.

Det andre er en rekke uheldige omstendigheter. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det håper inderlig jeg óg, og tror jo det.

Takk for alle svar! At det ikke bare er jeg som ikke har hørt lignende, og linken, at andre har erfart lignende, for det som en ikke tror med egne øyne.

Hun er også lysømfindtlig og ømfindtlig for lyder. Skremt av det meste. For å få henne ut av buret i morges, tok jeg fram halslenken, da kom hun. Dette er det merkeligste jeg har sett. Står og ser på buret inni bilen. Da jeg sa hopp inn, kvakk hun og pep. Løfte rolig inn forbeine først, så resten, gikk fint.

Glefset, kan ha kommet av lyd hun vanligvis ikke reagerer på. For jeg lagde jo lyd der jeg stod, skrammel med lokk.

Det gikk roligere for seg i formiddag, det hjelper å snakke veldig lavt, eller la vær si noe. Da kunne jeg kjenne henne litt igjen. At hun samarbeider. Lysømfindlighet kan forklare hvorfor hun gikk i buret og bare ville være der. Hun savnet det hun vokste ut av, så vi lagde nytt stort, la tepper over så det ble mørkt der.

Håper ingenting brenner seg fast av at hun opplever ting hun er trygg på, skremmende nå, og husker det. Men det går nok bra.

Ny sprøyte om fire uker må dyrlegen vurdere, ikke vet jeg. Hun trenger positiv immunprøve, så kan hun reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Oj! Skrev ikke på melde-svar til mailen :hmm: setter sånn pris på forumet! Sorry-sorry! Og såg denne nå!

Koselig at folk spør! Superforum... :ahappy:

Nå har hun akkurat fått rabies-vaksine nr. 2, reaksjonene varte litt over en uke sist. Så ble hun som før, gradvis. Denne gangen var vi hos dyrlegen tretti minutter etterpå, hun begynte å henge med hodet etter bare noen minutter. Ok at dyrlegen så det.

I og med jeg var forberedt, ble ting og tang, gjort annerledes. Vant til at hunden (valp!) takler alt mulig, trodde jeg første gangen, dette er smal sak. Vi satt rolig og pratet etter vaksinen, hun la seg med hodet under stolen. Så fikk hun en halv Movalis (meloxicam) 7,5 mg, smertestillende. Siden hun ble seg selv igjen etter første, fikk hun vaksine nr. to, men skal innrømme jeg er skeptisk, det finns noe som heter sjeldne bivirkninger. Men det er viktig vi kan ta henne med på ferier til Norge.

Så nå har vi litt unntakstilstand i huset, med vaksine-reaksjoner, denne gangen går det bedre med smertestillende og å ta det helt rolig, trener lite. Tar henne i buret heller for tidlig enn for sent. I grunnen er det bare å ta alt mye roligere. Drikker og spiser lite gjør ikke noe, det går over. Er liksom mer "seg" denne gangen - fordi vi har tatt det annerledes. Syns det ble vél mye dramatikk forrige gangen :bye: Glad for dette forumet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...