Gå til innhold
Hundesonen.no

Toy eller dvergpuddel?


siljebg
 Share

Recommended Posts

Jeg er ei 16 år (fyller 17) gammel jente som har så innmari lyst på egen hund. Har alltid vært hund hær hjemme, og det er det fortsatt. Alle har vært schæfere. Schæfere er jo ofte typiske enmandshunder,og de vi har hatt har knyttet seg til moren min noe som ikke er gøy for meg. Siste perioden har jeg trent mye med den vi har, men jeg får henne bare ikke med på laget. Motivasjonen forsvinner uansett hvor mye jeg prøver å inspirere henne, helt til min mor kommer ut. da blir alt plutselig veldig gøy.

Når jeg skal kjøpe egen hund (enten til neste sommer, eller så må jeg vente til jeg blir 18) skal jeg ha meg puddel. Jeg vil ha en liten puddel, men ikke så liten at det er lett for å tråkke på den osv. Jeg har sittet og studert bilder av toypudler og dvergpudler men det er håpløst å velge. Er det noen som vet om noen oppdrettere som bruker å ha kull med en mellomting? Toy/dværg? og er det noen andre hunderaser man kan sammenligne dem med i størrelse?

jeg lurer også på om det er noen puddeleiere som er plaget med mye bjeffing på disse små-pudlene? og hvordan man fra starten av greier å forhindre det?

Har lest om hunder og pudler i ett den siste tiden og suger til meg alt jeg kan greier av kunnskap. fint om noen har noe annet å si om denne trivelige rasen også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fødes toy- og dvergpudler om hverandre i kull, de har som regel toy i dverg-stamtavler, og dverg i toy-stamtavler, så det er nesten det samme hvem av de du velger. Forskjellen på toy og dverg er en cm, toy skal være mellom 24 og 28 cm, dvergen mellom 29 og 35 cm. Da blir det vanskelig å finne en mellomting også, da har du enten en stor toy eller en liten dverg.

Pudler generelt er glade i å høre stemmene sine, og den enkleste måten å forhindre det på, er å ikke la de få snakke så mye fra de er valper av. Når de bjeffer, så får de en timeout, rett og slett.

Vi har mellompuddel i huset nå, og hun er nok den kuleste hunden vi har hatt. Men det er mye pelsstell med pudler, de skal vaskes og børstes og klippes med jevne mellomrom. Det tar rett nok mindre tid jo mindre hund man har, men det er allikevel mye jobb, særlig i forhold til schäfer som du er vant med fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fødes toy- og dvergpudler om hverandre i kull, de har som regel toy i dverg-stamtavler, og dverg i toy-stamtavler, så det er nesten det samme hvem av de du velger. Forskjellen på toy og dverg er en cm, toy skal være mellom 24 og 28 cm, dvergen mellom 29 og 35 cm. Da blir det vanskelig å finne en mellomting også, da har du enten en stor toy eller en liten dverg.

Pudler generelt er glade i å høre stemmene sine, og den enkleste måten å forhindre det på, er å ikke la de få snakke så mye fra de er valper av. Når de bjeffer, så får de en timeout, rett og slett.

Vi har mellompuddel i huset nå, og hun er nok den kuleste hunden vi har hatt. Men det er mye pelsstell med pudler, de skal vaskes og børstes og klippes med jevne mellomrom. Det tar rett nok mindre tid jo mindre hund man har, men det er allikevel mye jobb, særlig i forhold til schäfer som du er vant med fra før av.

Takker for svar. det blir vell en stor toy eller liten dverg da. Pelsstellet blir nok litt annerledes fra nå ja, Men har hørt at om man beholder en kortklipp blir det ikke like mye. Men pelsen skal vi nok få stelt : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått en liten dvergpuddelvalp i hus og hun er ikke så veldig stor altså :P men såklart vokser hun jo ;) men det sies vel at jo mindre hunden er, jo mer lyd er det i den.

Når jeg så etter puddelvalp vurderte jeg mellompuddel eller dvergpuddel og jeg vil anbefale deg om å prøve å få møtt noen av hver størrelse før du bestemmer deg ;) du kan for eksempel reise på utstilling eller prøve å komme i kontakt med oppdrettere eller privatpersoner som har toy eller dverg. Man får nemlig et litt annerledes inntrykk av størrelsen når man ser de i virkeligheten ;) og de fleste som har puddel vil gjerne vise frem hunden og rasen sin, det er mange hyggelige puddelfolk :) ellers vil jeg anbefale deg om å sjekke oppdretter nøye i forhold til de avlskravene som finnes for toy og dverg, slik at du får en frisk og fin puddel. Lykke til med valget og jakten på en liten krøllebebis, de er noen herlige vesener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått en liten dvergpuddelvalp i hus og hun er ikke så veldig stor altså :P men såklart vokser hun jo ;) men det sies vel at jo mindre hunden er, jo mer lyd er det i den.

Når jeg så etter puddelvalp vurderte jeg mellompuddel eller dvergpuddel og jeg vil anbefale deg om å prøve å få møtt noen av hver størrelse før du bestemmer deg ;) du kan for eksempel reise på utstilling eller prøve å komme i kontakt med oppdrettere eller privatpersoner som har toy eller dverg. Man får nemlig et litt annerledes inntrykk av størrelsen når man ser de i virkeligheten ;) og de fleste som har puddel vil gjerne vise frem hunden og rasen sin, det er mange hyggelige puddelfolk :) ellers vil jeg anbefale deg om å sjekke oppdretter nøye i forhold til de avlskravene som finnes for toy og dverg, slik at du får en frisk og fin puddel. Lykke til med valget og jakten på en liten krøllebebis, de er noen herlige vesener :)

Så koslig!:) ja det er veldig vanskelig å se de for seg når man kun ser på bilder. kanskje jeg skal ta meg en tur på ei utstilling i sommer, det har jeg aldri vært på før så det kan bli spennende! Ble først kjent med rasen da jeg passet en mellompuddel en sommer. de er herlige ja!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Hva skal du bruke hunden til? Du sier at du trener en del med schæferen, skal du trene med puddelen også (altså, målrettet trening innen en eller annen hundesport)?
Jeg har selv en dverg (31cm/4,5kg), som er mellom en dverg og en toy. Hun har ingen småhund-diller, med unntak at hun søker kontakt med folk på to bein. Ga opp å trene det av henne fordi alle vi møtte på tur synes det var såå kos at hun ville kose og kom opp til håndhøyde ved å stå på to bein. Bodde rett ved Frognerparken, så det var en del folk vi møtte hver tur... Hun er stille, ingen gneldring og svært lite syting, og hun er en veldig ukomplisert hund. Men hun er liten altså. En dvergpuddel er en veldig liten hund. Og en toy er en bitteliten hund. Vanskelig å forutsi akkurat hvor stor valpen blir, så du kan ende opp med en hund på 27cm/2,8kg liksom...

Så jeg ville besøkt pudler av ulike størrelser og kjent etter hvilken størrelse som passer best. Selv ønsker jeg en større puddel neste gang (stor dverg eller mellom), rett og slett fordi de er enklere å bruke i trening, de er ikke like skjøre og de er likevel små og hendige av størrelse. Lydighetstrening med en dverg kontra en mellomstor hund var største utfordringen min, det er faktisk ikke så greit å få FVF pent når hunden går ved føttene dine i stedenfor låret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddelen her hilser også på to bein, Stella, og folk flest syns det er koselig, så det er nesten umulig å få avlært henne det. Håper de husker hvor koselig det er når hun har sølete labber :aww:

Jeg har forøvrig passa en toy, og de er virkelig bittesmå. Jeg kjente jeg ble skikkelig tantete småhund-eier da, for 3 kg hund i møte med 20 kg hund, det er en markant forskjell det, selv når de bare leker. Og siden hun var et lite knøtt, ble det veldig enkelt å gå og bære på henne også (stakkars, vi var ute på tur i slapseføre, og hun ble skikkelig kald, så da fikk hun sitte på armen under jakka mi.. Og det mest slitsomme med det, var at jeg måtte gå sånn med armen, ikke at hun satt der.. Da er det liten hund :aww: ). Personlig blir toy for lite, særlig når jeg har større hunder i hus. Dverg er et grensetilfelle for meg ihvertfall, da bør det være en stor dverg.. Og da er vi jo nesten på mellom, så vi valgte det vi :lol: Det er en størrelse jeg syns er veldig grei, det er ikke bittesmå hunder, og det er ikke store hunder, de er akkurat passe for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et innspill i størrelse-snakket!

Jeg vurderte lenge dvergpuddel og havanais som potensielle maskotraser. Men slo fra meg begge, for typ 5 kg hørtes så stort ut. Men nå har jeg en papillon på 2,8 kg, og det er en LITEN hund altså. :P hadde ikke plaget meg om hun veide det dobbelte. Bygningen er viktigere ift hvor små de er i strl enn vekt. Min et jo forsåvidt ikke såå liten i høyde, men hun veier jo alldeles ingen ting. Jeg ville ha en hund jeg orket å bære, men hun bæres jo aldri allikevel, så det spiller ingen rolle hvor mye hun veier :P

Men jeg personlig ville gått for en "normal" dverg jeg. De er akkurat passe store småhunder etter min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

En liten mellom eller en stor dverg (35cm +/-, og ca 6kg) er fremdeles en liten hund. Den er skikkelig liten sammenliknet med en schäfer om det er det man er vant med. Men i forhold til en toy så går den ikke så fort i stykker...

Jeg har jo dvergen på 4,5kg, og en hund på 20kg, og dvergen liker ikke å leke med den store lenger. Den store tar ikke hensyn, og er for voldsom, så dvergen får vondt (blir løpt ned, tråkket på osv). Så de leker ikke den herjeleken de lekte i starten. Og det er jo kjipt. Og likevel er en dverg på 4,5kg mye mindre sårbar enn en toy på 3kg.

Mange faktorer å ta med i beregningen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Her er det omvendt, Stella, mellompuddelen er direkte slem med terven innimellom, biter seg fast i både manken og bakbeina når de leker, bomper i henne når de løper og stjeler tingene fra henne om hun får muligheten. Hun skal være glad terven er snill hun, og jeg er sjeleglad for at det er hun som er minst av de :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Beardisen er klumsete, voldsom og helt harmløs hun. Og så dum som man kommer. Så hun inviterer til lek og inviterer til lek, og dreper leken hver gang ved å være så voldsom at dvergen får nok etter 2sek. Hun er skikkelig teit til tider faktisk, og jeg har måttet stoppe henne i å plage dvergen en del, da jeg så dvergen synes det ble for mye og begynte å endre adferd (gå bak beina mine på tur, for der plages hun ikke av beardisen osv). Så det samboerskapet som så rosenrødt ut i starten er nå ganske kjipt. Beardisen får ikke lekt som hun burde med andre hunder, og dvergen synes beardisen er mer plagsom enn kul...

jaja, uansett. Dette er jo ikke akkurat det TS spør om, men dette er problemstillinger man kan få om man har ulike størrelser/typer under samme tak. Kjipt å måtte ha dem adskilt fordi den store kan skade den lille alvorlig bare ved å dulte til den med labben, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke hunden til? Du sier at du trener en del med schæferen, skal du trene med puddelen også (altså, målrettet trening innen en eller annen hundesport)?

Jeg har selv en dverg (31cm/4,5kg), som er mellom en dverg og en toy. Hun har ingen småhund-diller, med unntak at hun søker kontakt med folk på to bein. Ga opp å trene det av henne fordi alle vi møtte på tur synes det var såå kos at hun ville kose og kom opp til håndhøyde ved å stå på to bein. Bodde rett ved Frognerparken, så det var en del folk vi møtte hver tur... Hun er stille, ingen gneldring og svært lite syting, og hun er en veldig ukomplisert hund. Men hun er liten altså. En dvergpuddel er en veldig liten hund. Og en toy er en bitteliten hund. Vanskelig å forutsi akkurat hvor stor valpen blir, så du kan ende opp med en hund på 27cm/2,8kg liksom...

Så jeg ville besøkt pudler av ulike størrelser og kjent etter hvilken størrelse som passer best. Selv ønsker jeg en større puddel neste gang (stor dverg eller mellom), rett og slett fordi de er enklere å bruke i trening, de er ikke like skjøre og de er likevel små og hendige av størrelse. Lydighetstrening med en dverg kontra en mellomstor hund var største utfordringen min, det er faktisk ikke så greit å få FVF pent når hunden går ved føttene dine i stedenfor låret ;)

kommer til å trene mye med den ja, men dette for å få en trofast og omgjengelig hund og ikke spesielt konkurranserettet. Har også fått dilla på agility og freestyle, så nå har hele hagen blitt en agilitybane. Samt garasjen har blitt ett verksted for hindermatreale;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten mellom eller en stor dverg (35cm +/-, og ca 6kg) er fremdeles en liten hund. Den er skikkelig liten sammenliknet med en schäfer om det er det man er vant med. Men i forhold til en toy så går den ikke så fort i stykker...

Jeg har jo dvergen på 4,5kg, og en hund på 20kg, og dvergen liker ikke å leke med den store lenger. Den store tar ikke hensyn, og er for voldsom, så dvergen får vondt (blir løpt ned, tråkket på osv). Så de leker ikke den herjeleken de lekte i starten. Og det er jo kjipt. Og likevel er en dverg på 4,5kg mye mindre sårbar enn en toy på 3kg.

Mange faktorer å ta med i beregningen! :)

det er det!:) da er den hunden vi har hjemme veldig bedagelig da. Så jeg tror ikke det ville blitt noe problem med en bitte liten en av den grunn. Men er ikke ute etter en hund i veskehundstørrelse, det er bare så vanskelig å se for meg hvor liten Toyen egentlig er, så det beste er vell å oppsøke toy og dvergpuddler for å se det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare så vanskelig å se for meg hvor liten Toyen egentlig er, så det beste er vell å oppsøke toy og dvergpuddler for å se det selv :)

Omtrent så liten:

PN005062.jpg

Nå er det en valp da, så den er liten ;)

Hvis ikke så fant jeg disse på youtube:

Jeg lurer på om den i første videoen er en stor toy, eller kanskje dverg? Toypudler er små hunder altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent så liten:

PN005062.jpg

Nå er det en valp da, så den er liten ;)

Hvis ikke så fant jeg disse på youtube:

Jeg lurer på om den i første videoen er en stor toy, eller kanskje dverg? Toypudler er små hunder altså :)

Takk for bilde og filmer, tror nok det blir enten en stor toy eller en liten dverg. var fint å se film og bilde hvor den ikke hadde så lang pels. når man prøver å sammenligne størrelser ved å se på disse utstillingshundene er det lett og bli lurt av den lange pelsen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en dverg som er midt i dvergstørrelsen (31 cm/4,2 kg).

Hun er en stor hund i liten kropp, det er lite lyd i henne. Vi har vært bevisste på å stoppe bjeffing helt fra begynnelsen, vi korrigerer stille (uten å hive oss inn i en "krangel") og avleder med noe annet enn det hun bjeffer på. Nå varsler hun med ett bjeff når det kommer noen, det synes jeg er greit.

Når det gjelder det å tråkke på dem, vel... De er små diltedotter, og hvis du lurer på hvor puddelen din er, så er det bare å snu seg. De fotfølger deg i all stillhet rundt i huset, og selv med en dverg er faren for å tråkke på dem stor!

En større hund tåler det selvfølgelig bedre, men ellers tror jeg du bare på belage deg på å ha øya i nakken og legge deg til et forsiktig steg når du er usikker på hvor hunden din er :ahappy:

Lykke til med hundevalget :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående størrelse og slikt så synes jeg toypuddel er bittepittelite. Som valper er de bare litt større enn en relativt stor rotte og som voksen er de som små bamser. Problemer du kan støte på når det kommer til toypuddel er blant annet tannmangel fordi kjeven er for liten til at alle tennene får plass og etter det jeg har hørt er det mer enn regel enn et unntak.

Personlig liker jeg best mellom/dvergpuddel fordi de er litt mer å ta i. Jeg anbefaler deg å dra på utstilling og titte på pudlene så du får et begrep om størrelse. :)

Når det er sagt så vil jeg også gjøre deg oppmerksom på gemytt. Det er ikke alle pudler som er like sosiale og omgjengelige som man skulle ønske, med andre ord ikke kjøp valp etter en tispe som du ikke liker gemyttet på eller fra et oppdrett der du ikke føler at valpene får den oppfølgingen du ønsker :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Toypudler jeg har møtt (ikke så mange som har dem, men dog) er mindre enn de fleste Chihuahua jeg har møtt på, for å ha noe å sammenlikne med. :-) Fordi de fleste Chihuahua er noe stor for standard, og Toy virkelig er knøttsmå.

Mellompuddel er på størrelse med Frise/Havanais/Coton, bare litt lengre ben, så det er fortsatt små hunder. Og ikke mellomstore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...