Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling med stå


starlight
 Share

Recommended Posts

Klasse 2 øvelsene begynner å sitte ikke bare i trening, men også i konkurranse (vi har riktignok tidvis trøbbel med ruta, men bortsett fra det så).

Problemet er at Vita kan øvelsen innkalling med stå litt for godt. Hun vet så vel at jeg kommer til å stoppe henne, derfor har hun begynt å trave på første innkalling, og galoppere etter stå'en. Veldig irriterende, da vi på de første konkurransene fikk høre at dommere "aldri hadde sett en collie gjøre øvelsen så bra".

Jeg har prøvd med belønning bak henne, jeg belønner aldri og avbryter når hun traver, jeg har prøvd å bare kalle inn uten å stoppe og gudene vet hva jeg har prøvd snart. Det funker ikke. I tillegg har hun fått for seg at jeg må bruke dobbeltkommando for at hun skal starte. Noen som har noen gode tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om denne vil være nyttig, for det kan hende hun løser det på samme måte, ved å trave, men du kan jo prøve? Har du lært hundene kierra, å runde et objekt? Det kan man bruke til mye, feks å gire opp hunden litt, og man kan også bruke den til øvelser hvor hunden kommer mot deg, men uten at man setter den i sitt og bli og uten at noen holder hunden for deg. Da kan du si stå når hun er på vei mot deg. Kanskje hun girer seg litt opp på den øvelsen og at hun overfører det til stå under innkalling?

Her hadde Bris akkurat lært det, nå er intensiteten høyere :)

Har ingen konkrete tips utenom dette, da jeg ikke har slitt med det problemet selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å midtveis i innkallingen, gjør du deg morsom og rop jaaaaaa samtidig som du kaster en ball bakover (altså bak deg) slik at hunden får fart. Gjøre dette noen ganger slik at h*n ikke forventer at h*n skal stoppe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte innkallinger, altså uten stå. Nå som hun har en "etablert" atferd der, så kaller du inn og løper som pokker andre veien, eller kaster ballen din bakover (eller slik at hun må løpe forbi deg) Tren kun fart i en periode, etter at farten er bra legger du inn stå igjen, og heretter lar du det ALDRI være forutsigbarhet i innkallingene dine. Noen ganger stå, andre ganger ikke stå.

Ikke tenk andre momenter enn fart i en liten periode. Del opp øvelsen om du kjenner vondt i viljen. Skal du kalle inn, så gjør det fra stå.

Slik tenker jeg i hvert fall

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å midtveis i innkallingen, gjør du deg morsom og rop jaaaaaa samtidig som du kaster en ball bakover (altså bak deg) slik at hunden får fart. Gjøre dette noen ganger slik at h*n ikke forventer at h*n skal stoppe.

ja, jeg har begynte med slike "ablegøyer" nå i det siste. Bare rope henne inn og leke bajas selv. Hun kommer jo i fart da, så jeg tror kanskje at dette er veien å gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte innkallinger, altså uten stå. Nå som hun har en "etablert" atferd der, så kaller du inn og løper som pokker andre veien, eller kaster ballen din bakover (eller slik at hun må løpe forbi deg) Tren kun fart i en periode, etter at farten er bra legger du inn stå igjen, og heretter lar du det ALDRI være forutsigbarhet i innkallingene dine. Noen ganger stå, andre ganger ikke stå.

Ikke tenk andre momenter enn fart i en liten periode. Del opp øvelsen om du kjenner vondt i viljen. Skal du kalle inn, så gjør det fra stå.

Slik tenker jeg i hvert fall

Ja, det er slik jeg også har begynt å tenke. Takk for tips :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss hun kan det så ville jeg rett og slett ikke trent det serlig mye og heller bare trent masse innkalling uten stå. Og er hun treg så ville jeg som margrete sa, løpt avgårde. skal du løpe så gjør det med en gang du kaller inn, da slipper du og "belønne" at hun traver, da får du fart med en gang. Ville gjort det vertfall i starten ettersom hun bruker og starte i trav, også, om du føler det er nødvendig, kan du drøye litt etterhvert.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips jeg kom på nå, er å forberede hunden litt. Feks i denne øvelsen er det farten som er "problemet", da kan du feks forberede henne ved å hviske noe hun forbinder med fart før du går fra henne, så vet hun allerede på forhånd hva som skal skje. Hvis jeg sier "løpe fort, løpe fort" til Bris blir han helt gal, for han vet da at han skal ha innkalling til meg. Dette har jeg lært inn ved at noen holder igjen hunden mens jeg går (så kan man gire den opp og få den til å trekke litt mot deg), og før jeg går har jeg bare sagt "løpe fort, løpe fort" med lav stemme.

Dette var noe jeg lærte på kurs en gang, at man kan hjelpe hunden litt på forhånd. Hvis problemet i denne øvelsen feks hadde vært stå kunne man sagt "stå, stå" før man gikk fra hunden. Hvis du får noen til å holde henne igjen, og så gire henne opp litt og bygge en forventning til det du sier til henne før du går, og så går unna og gjør det kjempemorsom og kaller inn får hun nok opp intensiteten. Flott tips du har fått av de andre, gjør det i tillegg :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et innspill til det Frida sier, det er mye man kan gjøre med kroppsspråket som man også kan gjøre i konkurranse. Feks så går jeg sakte fra hunden i fellesdekk også går jeg raskt fra hunden i innkallinger. Du kan jo også bettinge komandoen. Jeg bruker feks forskjellig komando på innkalling og innkalling med stå/dekk, men det er kanskje dumt i ditt tilfelle. Men du kan jo bytte innkallingsord(eller ha mye fokus på og endre betydningen av det du har) og kjøre opp hunden skikkelig på det og bare kjøre innkalling rett inn i utgangsstilling eller innkalling med påvirkning for og skru opp forventningene til fart så trener du aldri stå med det ordet, bare tar en stikkprøve en sjelden gang for og sjekke at det sitter. Feks så bruker du "kom" når du skal trene stå innkalling med stå hjemme også bruker du "på plass" til raske innkallinger med mye påvirkning. da får du trent om du har behov for det men uten og bruke innkallingsordet, og innkallingsordet har du hjernevasket på fart så når du kommer på konkurranse og roper "på plass" så kommer hunden som et lyn :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det viktigste om man velger å kaste ball bakover eller gå bananas er at man aldri gjør dette uten at hunden har det tempoet man faktisk vil belønne. Om pelsen kommer dassende, så hiv den i bilen og gi en kort timeout, når farten et bra kan du gå ape umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener nesten aldri hele øvelsen. 1-2 ganger innimellom. Ellers trener jeg stå momentet bort fra meg: legger ut leke, gir Aïda "jah", kommanderer stå, og værsågod dersom jeg er fornøyd med ståen, ellers tilbake til start. Og masse direkte innkalling uten stå :) Ja vi trener faktisk fortsatt valpeinnkalling for å få opp farta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...