Gå til innhold
Hundesonen.no

Markering av gjenstander i sporet!


ppp
 Share

Recommended Posts

Trenger tips til hvordan jeg kan øke gjenstandsinteressen i sporet. Selve innlæring av markeringen er grei, men hvordan få hunden til å vise interesse for gjenstandene i sporet?

Hunden har høy motivasjon for å gå spor og stopper KUN for ball, evt. andre leker.

Har trent inn dekkmarkering på snusbokser. Dette funker supert, på stuegolvet, på plena, på hundeklubben, alle andre plasser enn i sporet....!

Grunnen til at jeg bruker snusbokser er for å kunne legge mat/godbiter i de. På min andre hund, en matglad frøken, funket dette supert for å få henne til å markere gjenstander i sporet. Men mat betyr vel egentlig nada i sporet for denne hunden ;) Har også forsøkt å belønne markering med ballen, gjentatte ganger. Men dette er glemt når han kommer i spormodus...

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg la i starten en neve pølsebiter og kommanderte dekk når hunden begynte å tygge på disse (eventuelt la hånden på ryggen hans samtidig). og dette gjorde jeg med gjenstand også, la en neve godis oppå for å få han til å stoppe. når jeg da trente dekkmarkering utenom sporet i tilegg så gikk det ganske glatt :-) mindre og mindre godis på gjenstand og hver gang ble boksen selvsagt åpnet og mer godis ble gitt derifra. Til å kun markere gjenstanden og så få innholdet.

Hva gjør han om han finner en neve pølse i sporet? går over?

hva slags spor trener du?

og hva er målet med sporet? (konkurranse? hva slags?).

Jeg tror jeg ville bremsa hunden med lina faktisk. Han MÅ markere gjenstand for å få spore videre? For det virker som hunden din er veldig gira på å spore? Vell ikke la han gå over? stopp han med båndet eventuelt? :-) Bare en tanke. du kjenner jo din hund best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg måtte fysisk stoppe min med lina og nekte han å gå videre før han plukka pinnen. Dermed måtte også alle pinner være merka en periode så jeg kunne hindre han i å gå over hver gang. Det eneste som sto i hodet hans når han gikk spor var å "løse mysteriet" finne hva enn det var han trodde skulle være i enden :P Man må selvfølgelig være forsiktig med å gi tegn med lina over lengre tid, og det er nok ikke det første jeg hadde gjort for å få en hund til å plukke pinner, men min måtte forstå at det ikke gikk an å gå over pinner, for uansett hvor bra jeg belønna pinnene var sporet i seg selv enda sterkere. Det har funka bra på min, men jeg må stadig gå tilbake på det etter perioder vi ikke har trent spor. Utenom sporet har han alltid synes det er superstas å finne pinner og belønninga for pinner er mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...