Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeting med andre raser


Margrete
 Share

Recommended Posts

Siri og jeg delte video av en briard og en schæfer som gjeter i Akkurat nå tråden, og så tenkte jeg at kanskje flere hadde lyst til å se, og kanskje flere har videoer å vise frem av andre raser enn border collie

Her må dere ha på lyd, så hører dere hvor ekstremt lydhør denne schæferen er. Han er en lykkelig hund på jobb :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så gøy å se andre raser gjete! :D Når jeg skal ha schæfer om noen år skal den definitivt prøves på sau, og nå som svigers kanskje skal ha ser berner sennen så skal jeg kanskje prøve den også! Tenk å lunte med en berner etter sauen ned fra fjellet! :D *drømmer*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så gøy å se andre raser gjete! :D Når jeg skal ha schæfer om noen år skal den definitivt prøves på sau, og nå som svigers kanskje skal ha ser berner sennen så skal jeg kanskje prøve den også! Tenk å lunte med en berner etter sauen ned fra fjellet! :D *drømmer*

I Nederland er det en berneroppdretter som bruker sin flokk til å gjete storfeet, og de er i daglig drift på gården.

Ellers vet jeg at entlebucheren brukes mer utstrakt om en tenker rase, og jeg har sett bilder av appenzeller som har psykisk kontroll på en vill steinbukk i fjellet. I USA og England er jo da også entlebucher og appenzeller i herding-group, mens berner og grosser er i working-group.

Men du må fortelle om bernergjetingerfaringene om/når du kommer så langt! Jeg kan ikke påstå at jeg har sett så mye til gjeterinstinkt i mine, men opprinnelig var jo berneren en sveitsisk gårdspotet på lavlandet, og ble brukt til det bonden trengte. Den var god trekk-kraft og vokteremne, men trengte de noe annet så fikk hunden bare være det også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tante som gjeter med sin beuceron, vi skal på kurs sammen i slutten av juni - skal se om jeg får filmet og/eller tatt bilder av de da :)

Er morro med andre gjetere enn de som vanligvis brukes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...