jaktlykke Skrevet 3. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 3. Juni 2013 Står det om bevegelser på alle rasestandarder? Det står ingenting om stabijen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslan Skrevet 3. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 3. Juni 2013 Alle lapphundrasene har beskrivelse av bevegelser i rasestandarden i alle fall. Svensk lapphund: "Bevegelser: Lette og spenstig med jordvinnende, parallelle steg, og med kraftig fraspark." Finsk lapphund: "Bevegelser: Frie. Skifter hurtig fra trav til galopp, som er den mest naturlige gangart. Parallelle bevegelser. Rask og smidig under arbeid." Lapsk vallhund: "Bevegelser: Frie, fjærende og avbalanserte. Travet utrettelig. I hurtig trav tendens til snoring." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Siri Skrevet 3. Juni 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3. Juni 2013 Bevegelsene til min rase er ofte beskrevet som "kvikksølv" faktisk... Dvs at de skal egentlig ikke ha de ekstremt lange bevegelsene (som Jeanette også påpeker lenger oppe), men samtidig står det i standarden at de skal ha "jevne, smidige, harmoniske og jordvinnende bevegelser så hunden kan bevege seg med minst mulig anstrengelse og kraft. Lange steg og godt driv bak". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bardmand Skrevet 3. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 3. Juni 2013 Står det om bevegelser på alle rasestandarder? Det står ingenting om stabijen.. Skulle du sett, der sto det ingenting om bevegelser, nei! Det er nok temmelig uvanlig. Men jeg vet at standarden for etnahund ikke sier annet om bevegelser enn at den skal galoppere når den jakter, eller noe sånt. Jeg tror kanskje dommeren dømmer bevegelsene på slike raser ut fra * generell sunnhet * hvordan andre raser med tilsvarende konstruksjon og bruksområde skal bevege seg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 3. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 3. Juni 2013 Siberian Husky: Flytende og tilsynelatende uanstrengte. Rask og lett på foten. Overlinjen stram og rett under bevegelse. Fremføres i slakk line i utstillingsringen i forholdsvis raskt trav slik at den strekker godt ut i fronten og med godt driv bak. I skritt vil den ikke snore, men etter hvert som hastigheten øker plasseres potene langs en rett midtlinje. For- og bakbena beveges parallelt, uten at albuer og knær er inn- eller utoverdreide. og kommentarer av 3 ulike dommere som selv har rasen, og i alle fall en av de er/har vært aktiv hundekjører (alle fra USA) Freke er en hund som beveger seg veldig bra for sin rase 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tabris Skrevet 3. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 3. Juni 2013 For nysgjerrighetens skyld slo jeg opp rasestandarden til japaneren. Følgende står om bevegelsene: "Raske og effektive." Ser ut som beskrivelsen er likedan. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MarieR Skrevet 3. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 3. Juni 2013 Hva er en "rusende arbeidsform"? Vet ikke hva de som skrev standarden definerer det med, men slik jeg kjenner tolleren, går jeg ut i fra at det betyr noe sånnt som hurtig og effektiv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poter Skrevet 3. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 3. Juni 2013 Vet ikke hva de som skrev standarden definerer det med, men slik jeg kjenner tolleren, går jeg ut i fra at det betyr noe sånnt som hurtig og effektiv. Når jeg tenker rusende, så tenker jeg ikke effektivt. Da ser jeg for meg en som freser frem på lykke og fromme uten helt å ha hodet med seg. En som bare vimser rundt som en slags engelsk setter på speed Merk: jeg sier IKKE at tolleren er sånn. EDIT: Om labradoren står det i standarden: "Frie, jordvinnende. Rette og parallelle sett for- og bakfra". Hva er "jordvinnende"? Jeg ser i allefall at Eine han løper i et nydelig trav, som en husky Jordvinnende er kanskje at de løper mer langs bakken og ikke hopper og spretter og flyver over bakken slik som andre raser kan gjøre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 3. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 3. Juni 2013 I følge NKKs dommerkompendie er en jordvinnende trav, et trav med et overtramp. Dvs at bakfoten settes ned foran fremlabbens spor. Snorende trav, slik som SH har, er et trav hvor baklabben settes i fremlabbens spor. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslan Skrevet 3. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 3. Juni 2013 I følge NKKs dommerkompendie er en jordvinnende trav, et trav med et overtramp. Dvs at bakfoten settes ned foran fremlabbens spor. Snorende trav, slik som SH har, er et trav hvor baklabben settes i fremlabbens spor. Sånn kan lapphundene ha og, jeg syns det er så fascinerende å se på! Edit: snorende altså Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MegaMarie Skrevet 3. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 3. Juni 2013 I følge NKKs dommerkompendie er en jordvinnende trav, et trav med et overtramp. Dvs at bakfoten settes ned foran fremlabbens spor. Snorende trav, slik som SH har, er et trav hvor baklabben settes i fremlabbens spor. Dette var kjempe interessant! Det har jeg nemlig lurt lenge på. Finnes det andre typer trav enn de to? Papillon: Stolte, frie, ledige og elegante. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ara Skrevet 4. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 4. Juni 2013 Dette står om sankten : Harmoniske og lange bevegelser med godt fraspark av bakbena. For- og bakpoter føres rettlinjet framover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ipadda Skrevet 4. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 4. Juni 2013 "Livlige og frie bevegelser". Vi har mange steile fronter i rasen, veldig mange hunder har ikke den gode tilbakelagte skulderen, å dette gjennspeiles i bevegelsene. I tillegg sliter vi med understilte bikkjer, som igjen også gjennspeiles i bevegelser. Tvillingene mine har fått veldige gode bevegelser, IQ spesielt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krilo Skrevet 4. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 4. Juni 2013 Feil sted Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mari Skrevet 4. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 4. Juni 2013 "Lett fjærende, men uten rulling eller pasgang" Hvordan ser dette ut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Djervekvinnen Skrevet 4. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 4. Juni 2013 På greyhound står det i standaren: Rettlinjet. Lavt, veivinnende, fritt steg som gjør hunden i stand til å dekke mark i stor fart, Bakbeina føres godt inn under kroppen og gir stor fremdrift. Jeg syns greyhounds i trav er lekkert! Så uanstrengt, lett og flyvende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts