Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundedressur med strøm.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

http://www.nrk.no/nordland/hundedressur-med-strom-1.11056437

Med et strømhalsbånd festet til hundens hals, lærer Ofoten Fuglehundklubb menneskets beste venn hvordan den skal oppføre seg i nærkontakt med sau.

– Når halsbåndet har hudkontakt vil det kunne avgi en sikkelig karamell. Denne treningen skal sørge for at hunden holder avstand til sauen når nærkontakt oppstår, forteller Ragnar Bøifot som er kursleder for saueaversjonstrening hos Ofoten Fuglehundklubb. Kurslederen har ennå ikke turt å prøve strømhalsbåndet på seg selv.

--

Siv Bremnes er styreleder i Dyrebeskyttelsen Norge avdeling Bodø. Hun mener at slike halsbånd burde være siste utvei.

– Jeg stiller meg tvilende til at Ragnar Bøifot oppfordrer alle hundeeiere til å ta et slikt kurs. Et aversjonstreningkurs burde være siste utvei. En hund med hjerteproblemer kan dø av denne dressurmetoden, påpeker hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kurslederen har ennå ikke turt å prøve strømhalsbåndet på seg selv."

Selv jeg som aldri har brukt strøm på hund har jo prøvd nivåene på et strømhalsbånd på meg selv. Merkelig at ikke noen som bruker det helt sentralt i et kurs ikke har testet det ut, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En skikkelig karamell" :( huff!

Uff, dette minnet meg på den lille søte hunden jeg så på tur med to barn i dag.. På avstand så det hele veldig greit ut, men akkurat i det jeg gikk forbi så jeg at hunden hadde et halsbånd med en stor metallboks foran.. Det kan jo ikke være noe annet enn et strømhalsbånd? Kanskje til og med et automatisk et som gir strøm når hunden bjeffer.. Syns det synet var trist og ugreit :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kom gjerne med alternative, gode metoder for å få en hund med stor jaktlyst til å holde seg unna sauen. - Når man jakter i områder med sau, og man ikke alltid ser hva hunden dumper borti i terrenget. Mange jaktområder og jaktprøver krever sauereinhetsbevis for at hunden i det hele tatt kan slippes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En skikkelig karamell" :( huff!

Uff, dette minnet meg på den lille søte hunden jeg så på tur med to barn i dag.. På avstand så det hele veldig greit ut, men akkurat i det jeg gikk forbi så jeg at hunden hadde et halsbånd med en stor metallboks foran.. Det kan jo ikke være noe annet enn et strømhalsbånd? Kanskje til og med et automatisk et som gir strøm når hunden bjeffer.. Syns det synet var trist og ugreit :(

Nå jeg jeg ikke hvordan dette halsbåndet så ut, men hvis man skal på saueaversjonskurs så er det vanlig å la hunden gå med et bånd med vekt på(f.eks. noen batterier tapet fast på båndet) for at hunden ikke skal forbinde strømmen på kurset direkte med halsbåndet. Det kan ikke ha vært et slikt bånd du så da?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En skikkelig karamell" :( huff!

Uff, dette minnet meg på den lille søte hunden jeg så på tur med to barn i dag.. På avstand så det hele veldig greit ut, men akkurat i det jeg gikk forbi så jeg at hunden hadde et halsbånd med en stor metallboks foran.. Det kan jo ikke være noe annet enn et strømhalsbånd? Kanskje til og med et automatisk et som gir strøm når hunden bjeffer.. Syns det synet var trist og ugreit :(

Det kan jo ha vært mye rart, som Bones over nevner og GPS kan det være osv.

Strømhalsbånd er jo ulovlig, det er kun utdannede personer som får bruke det i slik aversjonstrening som dette.

Litt OT, rart å se kjentfolk på TV når jeg ikke ante at dem hadde hun gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En skikkelig karamell" :( huff!

Uff, dette minnet meg på den lille søte hunden jeg så på tur med to barn i dag.. På avstand så det hele veldig greit ut, men akkurat i det jeg gikk forbi så jeg at hunden hadde et halsbånd med en stor metallboks foran.. Det kan jo ikke være noe annet enn et strømhalsbånd? Kanskje til og med et automatisk et som gir strøm når hunden bjeffer.. Syns det synet var trist og ugreit :(

Det kan også ha vært halsbånd med vibrasjon, lyd eller sitronsprut

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen stor fan av strøm, men med tanke på hvor mange som slipper hundene sine helt ukritisk så kunne "en skikkelig karamell" kanskje berget en del liv både på hunder og sau.. Men i en perfekt verden så hadde jo ikke strøm i denne formen eksistert og hunder hadde ikke jaget sau..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis en slem hundeeier som hadde alle mine på aversjonskurs mot sau i fjor.

Etter at en bonde her ikke lengre tar seg bryet med å få hele flokken til fjells på beite, så små flokker lusker rundt her hele sommern bestemte vi oss for å ta forhåndsregler.

Når sauene blir gående her til snøen har lagt seg både en, to og tre ganger godt uti oktober / november, da synes jeg båndtvangen blir vel lang.

Og nei, man blir faktisk ikke en vettlaus hundeeier som slipper hundene sine over alt bare fordi man ønsker at hundene faktisk skal tenke seg om før de legger etter en sau.

Det er ikke sånn at vi slipper alle 4 hundene ukritisk etter at båndtvangen er over bare fordi de har bufebevis.

Våre hunder er ikke løse uten tilsyn, og de er ikke løse slik at de kan gjøre skade på beitedyr.

MEN uhell kan faktisk skje, for eksempel når ikke hundevante mennesker kommer på besøk og ikke tenker på at ytterdøra eller hageporten må være igjen.

Jeg har mista en hund på den måten for snart 20 år siden.

Det var lite hyggelig at han drepte et lam.

Og enda mindre hyggelig å måtte avlive en fantastisk hund pga instinkter.

Kjenner ikke engang et snev av dårlig samvittighet.

De fikk alle 4 bufeevis, og vi skal tilbake nå på forsommeren for å fornye disse.

Aversjonskurset vi var på var i regi av fulgehundgruppa i hundeklubben her, og instruktørene har mangeårig erfaring.

Dette er ikke bare folk som leker rambo med strømhalsbånd de har kjøpt via Finn.no

At enkelte fulgehundeiere oppdrar hundene sine røft, det har jo ingenting med saken å gjøre.

De ser at flere og flere vanlige familiehunder kommer på kursene fordi hundens eier vil være føre var.

Noe bonden som eier sauene setter veldig pris på da jo dette er med på å trygge sauene hans når de går ute.

Jeg er imot bruk av strøm i alle andre settinger.

Det meste av annet kan man trene bort på andre måter.

Og jeg synes det er horribelt at hvem som helst kan kjøpe seg strømhalsbånd og bruke dette ukritisk i alle mulige settinger.

2 av mine 4 hunder tror jeg nok ikke løp etter sauene for å drepe.

De var i full lek.

Men det spiller faktisk ingen rolle, for også dette gjør i verste fall stor skade.

Og det er også ulovlig.

De andre 2 ville nok tatt sau, i hvertfall shibaen.

For meg ble det en lav pris å betale at alle 4 hundene fikk 1 støt hver.

Ingen av de løp mer etter sau, heller ikke når vi var tilbake runde nr 2.

Møter vi sauer blir hundene tydelig usikre, og vi snur.

Så da har vi oppnådd det vi ønsket...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok like slem som deg, hampus. Hvertfall så vurderer jeg strømming av mine. Rett og slett fordi jeg bor midt mellom to sauebønder og det er sau i innmark fra gresset titter frem til snøen legger seg, og utmark hele sommern. Utmark inkluderer selvsagt også tunet vårt.

Er ikke kommet lenger enn vurderingen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å strømme mine da jeg bodde midt i saueland. Flytta derfra før det ble aktuelt, og nå er det unødvendig. Jeg synes det høres brutalt ut, men det er jo for å unngå uhell med sau/hund. Mine hadde jaktet om de fikk sjansen, og det er vanskelig å trene en jakthund til å slutte å jakte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å strømme mine da jeg bodde midt i saueland. Flytta derfra før det ble aktuelt, og nå er det unødvendig. Jeg synes det høres brutalt ut, men det er jo for å unngå uhell med sau/hund. Mine hadde jaktet om de fikk sjansen, og det er vanskelig å trene en jakthund til å slutte å jakte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok like slem som deg, hampus. Hvertfall så vurderer jeg strømming av mine. Rett og slett fordi jeg bor midt mellom to sauebønder og det er sau i innmark fra gresset titter frem til snøen legger seg, og utmark hele sommern. Utmark inkluderer selvsagt også tunet vårt.

Er ikke kommet lenger enn vurderingen enda.

Tok noen år med tenking her hos oss også... :D

Men det var ikke særlig dramatisk, så jeg angrer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg en gang flytter i saueland så kommer jeg nok også til å strømme min hund, det er grusomt, men det kan jo potensielt redde liv. Per i dag er det ikke nødvendig for oss, for det er ikke så mye sau her, og vi kan fint farte utenfor saueområder hvis vi etter 20. august vil ha ham løs. Velforeninga på boligfeltet jeg bor på har sauer og geiter, men de er inngjerda så lenge de står her oppe, og vi har hatt noen utilsikta halvaversjonstreninger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle våre hunder er strømmet på sau. Det er en nødvendighet og jeg synes det er mye mer humant enn slik som man gjorde før. Da slapp man hunden inn til ei sint søye som stanget hunden. Da har man null kontroll og hunden kunne ble skadet.

Som regel hyler hundene like mye av overraskelse som av smerte når man strømmer. De fleste jeg kjenner som er autr. for å strømme på sau har testet båndet på seg selv.

For ordens skyld, har man en hund som ikke oppsøker/er redd sauen av seg selv blir den heller ikke strømmet. Men alle hunder skal testes og de som viser intr. får seg "en karamell".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Jatzy en gjeterhund, så jeg ville ikke strømma hu på sau/husdyr. Det ville vært veldig urettferdig mot henne. Men er hu helt pysko etter villt, så hu skulle jaggu meg ha fått en heftig karamell når hu forsøker seg på å jage villt. Hadde det vært avresjonsdressur kurs her mtp villt, så hadde jeg gått det. Jeg så ond at jeg heller unner hu en smekk, enn å bli tatt livet av fordi hun kunne skadd/drept rådyr. Jeg vil helst ha både bikkja, rådyret og evnt sauen i live. Men ja, hjertet hadde virkelig blødd for henne.

Selvsagt bør man sjekke hunden hos veterinæren før man utsetter den for slikt, så man vet at hunden ikke har f.eks hjertefeil.

Nei, jeg ser nytten med avresjonsdressur, så lenge den blir gjort med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Nå jeg jeg ikke hvordan dette halsbåndet så ut, men hvis man skal på saueaversjonskurs så er det vanlig å la hunden gå med et bånd med vekt på(f.eks. noen batterier tapet fast på båndet) for at hunden ikke skal forbinde strømmen på kurset direkte med halsbåndet. Det kan ikke ha vært et slikt bånd du så da?

Det anbefales også å la hunden gå med et dummyhalsbånd uken før strømmingen, slik at den ikke forbinder strømmen med halsbåndet.

Ot. men hva skal jeg søke på for å finne slike kurs? :icon_redface: Finnes det noen liste noen plass over autoriserte trenere på sånt?

Instruktører i Hedmark:

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/21099011.PDF

Ta kontakt med det lokale jeger og fiskeforbundet(Hedmark JFF), tipper de har noen kurs utover sommeren.

Hedmark og Oppland fuglehundklubb tilbyr også aversjonskurs. Her er liste over dager(ser de har i Rena etter avtale):

http://www.hedopp-fhk.org/filer/fil.pdf?filer.fid=951

Tror jeg skal strømme Vegas på nytt igjen. Eller, han er strømmet fra før og er fortsatt livredd sau, men må møte sau igjen for å få utstedt nytt bevis. Å strømme på rein kan også bli aktuelt.

Liker ikke å gi hunden strøm, men som sagt er det nødvendig. Nekter å sleppe han hos ei illsint søyle for å få bank, da er det mest kontrollert med strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales også å la hunden gå med et dummyhalsbånd uken før strømmingen, slik at den ikke forbinder strømmen med halsbåndet.

Instruktører i Hedmark:

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/21099011.PDF

Ta kontakt med det lokale jeger og fiskeforbundet(Hedmark JFF), tipper de har noen kurs utover sommeren.

Hedmark og Oppland fuglehundklubb tilbyr også aversjonskurs. Her er liste over dager(ser de har i Rena etter avtale):

http://www.hedopp-fhk.org/filer/fil.pdf?filer.fid=951

Tror jeg skal strømme Vegas på nytt igjen. Eller, han er strømmet fra før og er fortsatt livredd sau, men må møte sau igjen for å få utstedt nytt bevis. Å strømme på rein kan også bli aktuelt.

Liker ikke å gi hunden strøm, men som sagt er det nødvendig. Nekter å sleppe han hos ei illsint søyle for å få bank, da er det mest kontrollert med strøm.

Takk! Bor ikke på rena lenger, men ser vi har en autorisert fyr på tolga. Så da går det an å ta kontakt med han etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales også å la hunden gå med et dummyhalsbånd uken før strømmingen, slik at den ikke forbinder strømmen med halsbåndet.

Var jo det jeg beskrev, selv om jeg ikke brukte uttrykket dummyhalsbånd. :P

Jeg kunne sikkert forklart det bedre. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt ok at man går på aversjonskurs. Så lenge det er i kontrollerte settinger som et slikt kurs, har jeg ingenting i mot det. Vi har selv gått på et slik kurs med familiehunden pga. sau rundt hytta. Så jeg er ikke i mot å strømme hunden, så lenge det er et mål og en mening bak det.

Jeg bare reagerte på at den lille selskapshunden( kjente ikke igjen rasen, men den var mindre enn en cavalier i størrelse) som ble gått tur med av en jente på rundt ti år og lillebroren, hadde noe som kunne ligne på et strømhalsbånd. Men jeg håper at hunden eies av fornuftige folk som vet hva de driver med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...