Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med beroligende middel Serene-UM?


idastef
 Share

Recommended Posts

Jeg har blitt anbefalt (av autorisert atferdsterapaut) kosttilskuddet Serene-UM til min bilnervøse hund. Jeg eier ikke egen bil og kan dermed ikke trene på å kjøre bil, men i sommer blir det mye kjøring likevel. Serene-UM inneholder vitaminer og naturlige ingredienser som skal øke hundens naturlige produksjon av serotonin, som virker "tilfredsstillende" og fjerner opplevelsen av frykt. Esken reklamerer med å hjelpe hunder med aggresjon, separasjonsangst, frykt, torden, bjeffing, sorg, konsentrasjon og bilturer, for å nevne noe.

Er det noen som har erfaringer med dette produktet? Noen som kan sammenligne med andre lignende produkter?

post-12196-0-54089400-1369903589.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt iHarmoni på min, det skal ha samme effekt. Noen hunder har god effekt av det andre mindre. Veterinæren jeg gikk til anbefalte Adaptil halsbånd og iHarmoni sammen, men på min hund merket jeg ingen effekt av halsbåndet. Han blir litt roligere med iHarmoni når jeg reiser fra han, men ellers ikke sånn kjempestor effekt. Ei venninne hadde veldig stor effekt på sin hund med iHarmoni :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd iHarmoni, men har lest om at andre ser effekten av det! Jeg har brukt DAP-halsbåndet da jeg fikk han, vanskelig å si om det var noen effekt. Da var det for å bedre overgangen hans til et nytt hjem, samt roe han ned i alene-trening. Har aldri hørt om beroligende fôr engang, spennende! Kanskje det hadde vært noe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som bruker RC Calm i forbindelse med nyttåraften, men det bør vel gis 2-4 uker før man ønsker effekt, så skal dere ut og kjøre i sommer ville jeg begynt med sånne tiltak nå. Og i tillegg prøvd å trene på det, om noen du kjenner med bil kan hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde et sånt Adaptil halsbånd på knertis i fjor sommer da vi skulle gjøre mye bil (forøvrig det grå som synes på avataren min). Hun er peser og blir bilsjuk uten å kaste opp, men hopper inn frivillig og lager ikke en lyd underveis. Hun peste like mye med det halsbåndet på som vanlig, så jeg kommer ikke til å prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som bruker RC Calm i forbindelse med nyttåraften, men det bør vel gis 2-4 uker før man ønsker effekt, så skal dere ut og kjøre i sommer ville jeg begynt med sånne tiltak nå. Og i tillegg prøvd å trene på det, om noen du kjenner med bil kan hjelpe deg :)

RC calm er beregnet på små hunder fikk jeg forklart på dyreklinikken og har liten effekt på større hunder. Vi har brukt clomicalm og dap istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund hadde riktignok separasjonsangst, og der ble det brukt DAP (både halsbånd og dispenser) og clomicalm uten at det hadde noe effekt. Vurderte iHarmoni (som sikkert er noe i samme gata som den du har gått foreslått?), men fikk beskjed om at når DAP og clomicalm sammen ikke fungerte så ville ikke de mildere midlene ha effekt heller.

Men som nevnt så var dette en hund med sep.angst, og din hund har andre utfordringer. Mitt råd er - prøv det ut. Ikke ha altfor store forhåpninger, men bli heller positivt overrasket om det skulle fungere. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC calm er beregnet på små hunder fikk jeg forklart på dyreklinikken og har liten effekt på større hunder. Vi har brukt clomicalm og dap istedenfor.

Jeg vet om en engelsk setter som hadde veldig god effekt av dette, så det er nok veldig individuelt :)

Min forrige hund hadde riktignok separasjonsangst, og der ble det brukt DAP (både halsbånd og dispenser) og clomicalm uten at det hadde noe effekt. Vurderte iHarmoni (som sikkert er noe i samme gata som den du har gått foreslått?), men fikk beskjed om at når DAP og clomicalm sammen ikke fungerte så ville ikke de mildere midlene ha effekt heller.

Men som nevnt så var dette en hund med sep.angst, og din hund har andre utfordringer. Mitt råd er - prøv det ut. Ikke ha altfor store forhåpninger, men bli heller positivt overrasket om det skulle fungere. Lykke til! :)

Jeg tror det varierer veldig hva som virker, noen har kjempegod effekt av DAP, ingen av mine har hatt det, mens andre har kjempegod eller grei effekt av iHarmoni, Man må nesten bare prøve seg fram :) Vet om hund med seperasjonsangst som ble mye bedre med iHarmoni, mens min har hatt litt effekt, men ikke veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Foreløpig effekt på terrieren etter 2,5 dagers bruk av Serene-UM er at hunden er mye gladere! Bare superhappy hele tiden, hopper og tøyser og "ler" når han kommer ut, eller får løpe på gresset! Og han er mer leken. Dette kan selvsagt også settes i sammenheng med at vi fjernet tannstein og en vond tann på onsdag, kanskje dette har plaget han mer enn jeg har skjønt (dyrlegen mente det ikke var spesielt ille, men det luktet en del av munnen)? Han har ikke spist griseører eller grisehaler eller andre harde tyggeting så lenge jeg har hatt han, men det gjør han med stor iver nå. Jeg trodde det var fordi han manglet så mange tenner! Men jeg tror Serene-UM har spilt inn litt her også, for han har alltid vært i godt humør, men nå er han enda gladere :) Skal kjøre bil på tirsdag, så får vi se da!

Takk for alle innspill, alt er interessant! Kom gjerne med mer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vi startet med iHarmoni på vår tispe rett før vi skulle på ferie i år, og syntes hun ble litt roligere av det. Hadde baret 6 kapsler som jeg fikk hos veterinæren, så vi ble fri mens vi var i Sverige.

Der ble jeg anbefalt Serene-UM på dyrebutikken, og fikk med det en mye gladere, tøffere og mer utadvendt hund! Halen opp hele tiden, og hun sluttet å bruke så mye ressurser på å "overvåke" ting rundt seg hele tiden. Kunne legge seg ned med foten min og slappe av, på utekafè midt i en travel gate, liksom. Vi benyttet anledningen til å sosialisere så mye som mulig, og hun tok alt på strak labb! Fremmede hunder, nye transportmidler (som fjellheis, feks) alt gikk superfint!

Nå ble vi fri for Serene-UM og gikk tilbake til iHarmoni. Nesen går i ett på henne, hun snuser etter "farlige" ting overalt, og er kjempeforsiktig av seg. Småboffer på folk som går forbi. Halen ned for den minste ting...

Gjett om vi skal få tak i mer Serene-UM! Skal bruke det en stund til på henne, og håper at hun oppdager at ting ikke er farlige uansett, og at vi da kan slutte med det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke, når man begynner og fikle med serotonin nivået og økt gledes følelse (som har mange andre "bieffekter") hva skjer når man slutter og bruke tilskuddet og nivået synker igjen? Jeg har ingen tvil om at det fungerer der og da. Serotonin og det og føle seg glad/bra kan ha en enorm innvirkning på ting, dessverre kan det oog ta vekk en slik følelse ha like stor innvirkning motsatt. Så hva blir kpnsekvensen av og slutte og bruke det, og om man ikke skal slutte og bruke det, må man gi mer og mer for og hele tiden opprettholde overskuddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Malamutten: Det er vel et stoff som skal brukes som et hjelpemiddel ved siden av trening, ikke et permanent kosttilskudd. Dette for å få ned stressnivået hos hunden slik at den kan lære og mestre noe, slik at det ekle i seg selv kan bli noe positivt fordi man tar vekk det verste av stresset. På lik linje med DAP og iHarmoni. Tviler på at det er et "avhengighetsskapende" middel, iom. at de selger det reseptfritt hos dyrlegen? Men interessant tanke, i grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...