Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Ja, det er spørsmålet mitt. Scalaliten skal få ravhålsbånd, men jeg har litt problemer med å skjønne om jeg skal kjøpe halsbånd for korthåra eller langhåra pels, Scala er liksom en mellomting. Litt lengre pels enn en labrador (men ca like stri med unntak av noen områder som fane, haler og ører :heart: ) Jeg har sett korthårsschäfere med mer pels, så da skal hun kanskje ha vanlig ravhalsbånd for kort pels...eller?

Illustrasjonsfoto: her er hun våt, og da ser pelsen hennes lengre og mer rufsete ut enn vanlig:

8722807654_5dbcb3f707_z.jpg

Illustasjonsfoto 2: her tisser hun og ser sur ut for at jeg tar bilde, men pelsen kommer i det minste ca til sin rett.

8721685787_c061cbfef2_z.jpg

Skrevet

Tror jeg har tatt til langhåret jeg;) Mi har pels som en Labrador så da har hun det til korthåret. Men,uansett er det sikkert ikke så farlig? Da kjøpte mitt for noen år siden var det bare en type;)

Skrevet

Jeg tror jeg ville gått for langhåret på alt som ikke er mer eller mindre helt korthåret, om det ble forståelig :P Alt som er lenger enn labradorpels ville jeg kjøpt langhåret til. Uten at jeg vet hva som blir "riktig".

Skrevet

Halsbåndet for langhårde er bare for at det ikke skal tove seg fast i pelsen. Effekten er ikke noe anerledes for at det skal virke på langhåra hunder. 

Ååh, betyr det at jeg kunne bestillt langhårsbånd til min med kort pels? Jeg synes de var såå mye finere, men tenkte at de kun var for lang pels :P Men det gir jo mening, steinene skal jo bare gnisse i pelsen, da er det jo ikke så farlig hvilken form de har!

Skrevet

Da er båndet vårt tatt i bruk :) Ingen flått hittil, sammenlignet med den ene flåtten han fikk før vi satte det på ;)

• 3 weeks later...
Skrevet

Det fungerte ikke i det hele tatt på noen av mine 3 hunder, men jeg får lov til å returnere og få igjen pengene :)

Ravhalsbånd fungerte ikke på min hund heller. Fikk masse flått. Bortkastede penger. Den fikk flått med dråper (veterinærutstedte) også, men flåtthalsbåndet (hvitt) som vi fikk fra veterinæren holdt hunden fullstendig flåttfri. Han klødde en del, men når valget står mellom pest eller kolera, så fikk han heller klø.

Guest Yellow
Skrevet

Ravhalsbånd fungerte ikke på min hund heller. Fikk masse flått. Bortkastede penger. Den fikk flått med dråper (veterinærutstedte) også, men flåtthalsbåndet (hvitt) som vi fikk fra veterinæren holdt hunden fullstendig flåttfri. Han klødde en del, men når valget står mellom pest eller kolera, så fikk han heller klø.

Heldigvis finnes det andre midler en kan bruke enn reseptbelagte, som da også gjerne har bivirkninger.

Å fortsette å bruke det etter at hunden har fått reaksjon, er sannsynlig veldig lite lurt.

Hadde heller plukket flått daglig om det var eneste alternativ, sjansen er nærmest ikke-eksisterende for smitte fra flått dersom den blir tatt raskt.

Skrevet

Heldigvis finnes det andre midler en kan bruke enn reseptbelagte, som da også gjerne har bivirkninger.

Å fortsette å bruke det etter at hunden har fått reaksjon, er sannsynlig veldig lite lurt.

Hadde heller plukket flått daglig om det var eneste alternativ, sjansen er nærmest ikke-eksisterende for smitte fra flått dersom den blir tatt raskt.

DEt er en gammel myte, bærer flåtten smitte så smittes man okke som

• Like 1
Guest Yellow
Skrevet

DEt er en gammel myte, bærer flåtten smitte så smittes man okke som

Har du bevis på det?

Skrevet

Har du bevis på det?

Det lurer jeg også på? Ble fortalt av vet i fjor at det er veldig liten sjans for smitte dersom flåtten blir fjernet innen 24 timer.

Skrevet

Hvilke alternativer tenker du på?

Jeg bodde tidligere i flåttland og hadde virkelig muligheten til å prøve ut effekten av diverse midler for å begrense flåttbitt. Nå snakker vi om episoder med opptil 40-50 flått kravende i hundepelsen uten beskyttelse, og 0 til ett par med reseptbelagte flåttmidler fra veterinæren. Nå har ikke min hund noen reaksjoner på reseptbelagte flåttmidler i det hele tatt, og etter å ha prøvd en liten rekke naturlige alternativer uten noen merkbar effekt så var valget enkelt den gang. Dersom du har forslag til gode alternativer prøver jeg gjerne ut flere, spesielt siden vi nå ikke bor i såpass flåttbelastede områder lenger.

Jeg er vant til å gå over med en karde som kan fange opp flått av en viss størrelse (og de små ved flaks) straks etter skogsturene som en ekstra kontroll, men på en stor og mørk hund er det selvfølgelig ikke til å stole på at hunden er uten kravlende flått med kun dette.

Jeg har registrert hvor forskjellig hunder "tiltrekker seg" flått. Jeg tenker pelslengde, hvor mye de styrer på inni buskas, ruller i høyt gress og så videre er med å påvirker hvor utsatte de er i tillegg. Han jeg har nå er tydeligvis en flått-magnet :( Jeg kjenner det klør bare med tanken på de ekle krypene :ermm:

Guest Yellow
Skrevet

Hvilke alternativer tenker du på?

Jeg bodde tidligere i flåttland og hadde virkelig muligheten til å prøve ut effekten av diverse midler for å begrense flåttbitt. Nå snakker vi om episoder med opptil 40-50 flått kravende i hundepelsen uten beskyttelse, og 0 til ett par med reseptbelagte flåttmidler fra veterinæren. Nå har ikke min hund noen reaksjoner på reseptbelagte flåttmidler i det hele tatt, og etter å ha prøvd en liten rekke naturlige alternativer uten noen merkbar effekt så var valget enkelt den gang. Dersom du har forslag til gode alternativer prøver jeg gjerne ut flere, spesielt siden vi nå ikke bor i såpass flåttbelastede områder lenger.

Jeg er vant til å gå over med en karde som kan fange opp flått av en viss størrelse (og de små ved flaks) straks etter skogsturene som en ekstra kontroll, men på en stor og mørk hund er det selvfølgelig ikke til å stole på at hunden er uten kravlende flått med kun dette.

Jeg har registrert hvor forskjellig hunder "tiltrekker seg" flått. Jeg tenker pelslengde, hvor mye de styrer på inni buskas, ruller i høyt gress og så videre er med å påvirker hvor utsatte de er i tillegg. Han jeg har nå er tydeligvis en flått-magnet :( Jeg kjenner det klør bare med tanken på de ekle krypene :ermm:

Mange mener å ha god effekt med rav-halsbånd (selv har jeg aldri testet ut dette).

Det jeg personlig har god erfaring med derimot er å lage te av rosmarin og sitron, ca. en neve med fersk rosmarin og en sitron delt i to i lett oppkok, avkjøle og fylle på en sprayflaske. Man må derimot belage seg på å dusje lett over hele hunden på avstand (bare pass på at det ikke kommer i øynene) en gang daglig i den verste sesongen, evt. annenhver dag.

Synes ikke lukten selv er noe avskrekkende og ikke hunden heller, men det er bevist at disse skal ha en avskrekkende effekt på flåtten. Selv da jeg brukte Exspot fikk hunden etpar flått, og i fjor fikk han kun en på denne blandingen (da også sent på året, så sprayet ikke like hyppig).

Skrevet

Jeg bruker insektsspray beregnet på hund på meg selv :lol: Fungerer som bare det, men jeg synes den lukter veldig sterkt (selvom det bare er "naturprodukter" i) så har ikke prøvd den på hunden enda. Ravhalsbåndet fungerer gull her hvertfall, han ruller seg i gress og brøyter seg gjennom busker daglig, men null flått :)

Skrevet

Min fetters hund har fått borelia smitte, og ble veldig syk. Det var lenge usikkert på om han ville overleve det hele. Fikk hjernehinne betennelse også stakkars. Han er fortsatt ikke frisk, og han ble syk i september mener jeg det var.

Han klarer fortsatt ikke å løfte hode ordentlig opp da han har smerter i nakken.

Han går enda på smertestillende og andre medisiner. Å håpet om at han skal bli frisk er det enda.

Men jakt blir det ikke mer på han. Så nå er han familiehund på heltid, noe som er greit. Men samtidig trist for en jakt elskende hund...

De hadde vært på jakt når han fikk denne flåtten , og begge hundene ble sjekket da de kom hjem SAMME DAG.

Så den flåtten hadde bare sittet på i MAX 8 TIMER.

• 3 years later...
Skrevet
På 21.6.2013 at 2:45 PM, Yellow skrev:

Mange mener å ha god effekt med rav-halsbånd (selv har jeg aldri testet ut dette).

Det jeg personlig har god erfaring med derimot er å lage te av rosmarin og sitron, ca. en neve med fersk rosmarin og en sitron delt i to i lett oppkok, avkjøle og fylle på en sprayflaske. Man må derimot belage seg på å dusje lett over hele hunden på avstand (bare pass på at det ikke kommer i øynene) en gang daglig i den verste sesongen, evt. annenhver dag.

Synes ikke lukten selv er noe avskrekkende og ikke hunden heller, men det er bevist at disse skal ha en avskrekkende effekt på flåtten. Selv da jeg brukte Exspot fikk hunden etpar flått, og i fjor fikk han kun en på denne blandingen (da også sent på året, så sprayet ikke like hyppig).

Hvordan virker lukten i forhold til andre hunder?  Hun elsker å leke med andre hunder daglig, så bare lurte om hundene vil ta avstand pga lukten.

Lurer på mye rart?

Guest Yellow
Skrevet
Just now, Rampeluna said:

Hvordan virker lukten i forhold til andre hunder?  Hun elsker å leke med andre hunder daglig, så bare lurte om hundene vil ta avstand pga lukten.

Lurer på mye rart?

Tviler på at hunder finner denne lukten avskrekkende altså, jeg er veldig var for lukter og synes ikke hunden min luktet mye av dette i det hele tatt.  Men er jo bare å teste ?

Obs: I likhet med mennesker er det mulig at hunder kan være allergiske mot etc sitrus (veldig sjelden, men altså mulig), så kan være en fordel å teste et lite område første gang. 

Skrevet

Min erfaring med rav halsbånd er at det fungerer stort sett veldig bra på korthårede hunder, ikke særlig god effekt på hunder med pels.