Gå til innhold
Hundesonen.no

Fungerer kelpie til agility på høyt nivå?


Petra
 Share

Recommended Posts

Jeg skal ikke ha meg ny hund på mange år enda, men det er jo lov å gruble litt...

Jeg har hatt flere hunder av diverse raser før. Alle hundene har fått forsøke seg på diverse aktiviteter, men erfaringen har vist meg at det eneste jeg gidder å trene seriøst over tid er agility. Så jeg ønsker meg en hund som er fysisk og mentalt egnet til å gjøre det greit i klasse 3 i agility, men som får litt lydighetstrening og spor innimellom sånn for avvekslingens skyld.

Før i tida var det en del kelpier med i ag, men nå synes jeg ikke jeg ser særlig mange av dem. De burde vel hatt en nokså lett og rask kropp sammenlignet med mange andre raser og dermed egne seg bra? Er dette en rase som kan fungere greit til agility, eller ikke?

Og hvis de nå skulle ha greie "ag-egenskaper", holder det å bare trene dette med dem, eller må de ha masse lydighets- og brukstrening o.l. i tillegg for å være fornøyd?

Får man i det hele tatt kjøpt kelpe til agility, eller ønsker oppdretterne å selge til folk som driver med "ordentlige" hundesporter :P som bruks og lp? (Inspirert av alle trådene om hva som er "godkjente" aktiviteter her inne :) )

(PS: Skiller bevisst ikke på working og australsk her, siden jeg ikke kan nok om forskjellen mellom dem utover at working vel ikke kan stilles. Utdyp gjerne!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig fungerer kelpie på høyt plan, hvorfor skulle den ikke? Det er jo ikke at vi har veldig mange i Norge så det blir jo ikke "normalt" å se de kontra BC f.ex. Kjenner til flere som trener AG og konkurrerer med sin kelpie.

Men når jeg sier kelpie tenker jeg på Australsk Kelpie, da working ikke er en rase i Norge.

Er et par kelpier her inne som konkurerer i AG også. Jeg trener bare med min for øyeblikket.

Og ja du får kjøpt AK til ag formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig fungerer kelpie på høyt plan, hvorfor skulle den ikke?

Tja, som sagt synes jeg det var flere kelpier med før, så jeg lurte på om folk hadde prøvd for så å gå over til border collie eller noe? Men det kan jo som du sier skyldes registreringstallene. Det er såpass mange her inne som har kelpie så jeg ser liksom ikke på det som noen sjelden rase, men det kan jo være at de aller fleste kelpieeierne er samlet her inne :)

Har du noen inntrykk av hvordan en gjennomsnitts kelpie er å gå agility med kontra en gjennomsnittlig border collie? Tenker både på fart/smidighet og stress og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tja, som sagt synes jeg det var flere kelpier med før, så jeg lurte på om folk hadde prøvd for så å gå over til border collie eller noe? Men det kan jo som  du sier skyldes registreringstallene. Det er såpass mange her inne som har kelpie så jeg ser liksom ikke på det som noen sjelden rase, men det kan jo være at de aller fleste kelpieeierne er samlet her inne :)

 

Har du noen inntrykk av hvordan en gjennomsnitts kelpie er å gå agility med kontra en gjennomsnittlig border collie? Tenker både på fart/smidighet og stress og annet.

Nå har jeg trent ag i mange år med en bc og har nå en kelpie. Og jeg foretrekker kelpien. Mange og de fleste bcer går høyt i stress. Min skriker når hun ser et hinder, hun blir helt gal på sine eldre dager.

Min kelpie slår min bc i hvor fort de snur og smidighet, det er litt størrelse forskjell på de men jeg synes kelpien har en ekstremt god kroppskontroll. Issi pleier å utfinte de fleste hun leker med i hvor fort hun snur og fart.

Humla til ei her inne jeg glemte nick på i farta konkurere også i ag, i tillegg til mokken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene, AnetteH!

Du skriver litt av det jeg selv har tenkt litt på, egentlig. Jeg ønsker ikke en hund med skyhøyt stressnivå, det blir bare kaos. Og alle BC'er er jo ikke så veldig små og spinkle heller. Jeg har ikke lyst på BC, men jeg skal sjekke litt opp i hvorvidt en kelpie ville passe inn hos meg sånn utenom agilityen.

Håper Mokken og evt andre kelpieeiere har lyst til å dele sine erfaringer også! Og skriv gjerne litt om hvordan det er å ha en kelpie utenom ag'en også. Har selvsagt lest endel av det JeanetteH m.fl. har skrevet, men tar gjerne i mot mer info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de kelpiene jeg har trent ag sammen med, har dårlig hoppeteknikk og eierne har sagt at det kan være vanlig hos noen kelpier. Et par av dem har også vært veldig bulldozere og bare kjørt på rett i hinderet så pinnene har flakset. Tror likevel at hvis man er klar over at de kan være sånn, så tar man hensyn til det i treningen og trener f.eks ekstra mye hoppeteknikk. Man må jo uansett se an individet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Registrerings tallet i Norge er lavt på AK så at du ikke ser så mange er ikke så veldig rart egentlig ;)

Inkludert importer og kull:

2010 - 18 stk

2011 - 14 stk

2012 - 20 stk

Noen av de som er født i Norge er også eksportert ut av Norge.

Når det kommer til agility må du nesten høre med noen som driver med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poter: Takk for tipset! har egentlig aldri hatt behov for å trene hoppteknikk før, så greit å vite at det kan være verdt å ha i bakhodet!

MegaMarie: Ja takk, vil svært gjerne ha linker :) !

Hoppeteknikk bør man trene med alle hunder, synes jeg, så vil ikke være store "tapet" å gjøre det med en kelpie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent sammen med to kelpier, og begge hadde veldig dårlig hoppteknikk...

Og de kunne dessverre ikke måle seg med en border.... MEN nå har jeg kun sett 2 kelpier i ag, så det trenger overhode ikke stemme.

Så hvis jeg ser en dårlig BC kan jeg da si de ikke egner seg? Mtp hvor mye BC det er i landet.

Jeg har sett mange dårlige bordere også jeg, som braser i hindrene, tenker ikke, løper i osv.

Vil du si at alle bordere er født med bra hopptekknikk?

En hund som hopper med bra teknikk skal legge vekten bakover og være balansert i avspranget. Hunden skal krumme ryggen i en jevn bue der buens høyeste punkt er like over hoppbommen. Hunden bør hoppe med lavt hode og i utgangspunktet skal både fram- og bakben være parallelle. I landingen skal den løfte hodet og flytte vekten bakover så snart som mulig for å få tilbake balansen og få kraft til neste galoppsteg.

Hopp med høyt hode, svai rygg og bein over rygglinjen er uønsket. En hund som ikke flytter vekten bakover, men hiver seg flatt over hinderet med høyt hode er heller ikke bra. En hund som lander med et stønn eller lander på alle fire beina samtidig kan være et tegn på smerte. En hund som ser på føreren har heller ikke bra teknikk.

Jeg tenker det har jo litt med hva man ønsker også, BC kan få ekstreme stresshøyder og være vanskelige å ha kontroll over (for å si det rett ut). Kelpien synes jeg ligger fortsatt i stress men et stress du har kontakt med, de er fortsatt fokuserte og jobber mens mange BCer braser i alt.

Men du kan sikkert fint finne en kelpie som ikke forstår ag også og brase i ting. BC er ikke født for ag banen, ingen er.

Mokken har sikkert mye bra å komme med også :ahappy: jeg bare blir litt trekt når folk drar en rase fort over en kam fordi noen individer ikke hadde bra hoppteknikk .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerings tallet i Norge er lavt på AK så at du ikke ser så mange er ikke så veldig rart egentlig ;)

Inkludert importer og kull:

2010 - 18 stk

2011 - 14 stk

2012 - 20 stk

Har du tall for Sverige også? Jeg kan tenke meg at dette også er en grunn for at man ikke ser så mange Kelpier i agility i Norge, men kanskje flere i Sverige, nettopp fordi det er såpass få i Norge og kanskje en del flere i Sverige?

Her kommer noen linker :)

http://www.fondelius.net/

http://fiamagnusson.wordpress.com/page/2/

http://emilieebler.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna



Har du tall for Sverige også? Jeg kan tenke meg at dette også er en grunn for at man ikke ser så mange Kelpier i agility i Norge, men kanskje flere i Sverige, nettopp fordi det er såpass få i Norge og kanskje en del flere i Sverige?

Her kommer noen linker :)

http://www.fondelius.net/
http://fiamagnusson.wordpress.com/page/2/
http://emilieebler.com/



All form for statestikk fins på kelpieklubben.se eller skk avlsdata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå beveger jeg meg ut på litt dypt vann, bare så det er sagt... jeg tenker bare på at det er mange ulike typer kelpier. Noen er kompakte og kanskje fremtunge, andre mer "luftige". Min personlige mening er at sistnevnte egner seg best til agility. Men nå skal jeg svømme inn til land igjen og la andre som kan kelpier bedre overta :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare blir litt trekt når folk drar en rase fort over en kam fordi noen individer ikke hadde bra hoppteknikk .

Men da syns jeg su skal lese hele innlegget til Castella før du fyrer deg opp. Hun skriver jo at hun kun har sett to og derfor tar høyde for at hun kan ta feil :aww:

Jeg har trent sammen med to kelpier, og begge hadde veldig dårlig hoppteknikk...

Og de kunne dessverre ikke måle seg med en border.... MEN nå har jeg kun sett 2 kelpier i ag, så det trenger overhode ikke stemme.

---

Sorry OT, men JEG blir oppgitt når folk går i forsvar uten noen tilsynelatende grunn :aww:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Nå beveger jeg meg ut på litt dypt vann, bare så det er sagt... jeg tenker bare på at det er mange ulike typer kelpier. Noen er kompakte og kanskje fremtunge, andre mer "luftige". Min personlige mening er at sistnevnte egner seg best til agility. Men nå skal jeg svømme inn til land igjen og la andre som kan kelpier bedre overta :P

:lol: Det er sprett i Mikkes ben også, men det ser noe mer elegant og uanstrengt ut når Gneis kommer flyvende. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha meg ny hund på mange år enda, men det er jo lov å gruble litt...

Jeg har hatt flere hunder av diverse raser før. Alle hundene har fått forsøke seg på diverse aktiviteter, men erfaringen har vist meg at det eneste jeg gidder å trene seriøst over tid er agility. Så jeg ønsker meg en hund som er fysisk og mentalt egnet til å gjøre det greit i klasse 3 i agility, men som får litt lydighetstrening og spor innimellom sånn for avvekslingens skyld.

Før i tida var det en del kelpier med i ag, men nå synes jeg ikke jeg ser særlig mange av dem. De burde vel hatt en nokså lett og rask kropp sammenlignet med mange andre raser og dermed egne seg bra? Er dette en rase som kan fungere greit til agility, eller ikke?

Og hvis de nå skulle ha greie "ag-egenskaper", holder det å bare trene dette med dem, eller må de ha masse lydighets- og brukstrening o.l. i tillegg for å være fornøyd?

Får man i det hele tatt kjøpt kelpe til agility, eller ønsker oppdretterne å selge til folk som driver med "ordentlige" hundesporter :P som bruks og lp? (Inspirert av alle trådene om hva som er "godkjente" aktiviteter her inne :) )

(PS: Skiller bevisst ikke på working og australsk her, siden jeg ikke kan nok om forskjellen mellom dem utover at working vel ikke kan stilles. Utdyp gjerne!)

Jeg uttaler meg på vegne av erfaring med australsk kelpie, da jeg har veldig liten erfaring med working kelpie.

Ja, kelpie kan helt klart brukes og gjøre det bra i agility. Men jeg ville vært nøye på linjer, når det kommer til størrelse (både høyden og massen), mentalitet, helse og godt konstruerte vinkler både foran og bak. Heldigvis så er flere kelpie oppdrettere som er flinke til å kartlegge både helse og mentalitet på sine avlsdyr og avkommene sine :)

For ca 3 år siden begynte jeg å se meg om etter en "ny" rase, ettersom jeg ikke er noe BC menneske var australsk kelpie og langhårsbelger de mest aktuelle kandidatene. Hunden skulle være treningskompis, tur og familiehund. Primært agilitytrening, men også litt lydighet og spor for aveksling. Etter litt kontakt med oppdretter (helt på gen. grunnlag) og frafall i flokken ble planer fremskøvet brått og min minst planlagte hund kom i hus. Harly blir 3 år nå i august og jeg er veldig, veldig fornøyd med han. :ahappy:

Jeg har også en tispevalp på snart 5 mnd.

Jeg jobber turnus så ag treninger blir alt fra 0-2/3 ganger i uken, men han får bruke seg mentalt minst 2-4 ganger pr uke på en eller annen måte. Ellers bruker vi mye tid på å holde kroppen i god form. Sykling, svømming, kløving, trekk, fjell og skogsturer er helt hverdagslige aktiviteter. Så vidt jeg har forstått, er det helt normalt at AK er ganske aktiv og energisk frem til 1-2 år, så de har behov for å få brukt seg på en eller annen måte. Både Harly og Lykke er ukritisk til hva vi finner på av trening, så lenge noe skjer så er det morro, selv om jeg tror Harly lengst inne drømmer om å bli runderingshund :P

Harly har nå 2 x napp i ag 1 og 1 x napp i hopp 2, så fryktelig langt har vi ikke kommet. Det er på ingen måte hos hunden begrensningen ligger, føreren derimot... :P Vi reiser ikke så mye rundt om, men starter på det meste av konk i Bergen og omegn.

Vi har hatt noen utfordringer med gjeting på stigen/bommen som det nå ser ut til at vi har fått løst.

Vi har trent litt hopptekninkk, men ikke mye. God og sterk muskulatur er 1. prioritet på mine ag- hunder.

Hmm... Nå fløt det litt ut her... Men spør om det er noe konkret du lurer på! :)

Fra sist stevne:

Hopp 2

Agility 1

Edit; Har sett 3 ak i VM i agility, kapasiteten er der, helt klart! :)

Endret av *mokken*
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg ser en dårlig BC kan jeg da si de ikke egner seg? Mtp hvor mye BC det er i landet.

Jeg har sett mange dårlige bordere også jeg, som braser i hindrene, tenker ikke, løper i osv.

Vil du si at alle bordere er født med bra hopptekknikk?

Jeg tenker det har jo litt med hva man ønsker også, BC kan få ekstreme stresshøyder og være vanskelige å ha kontroll over (for å si det rett ut). Kelpien synes jeg ligger fortsatt i stress men et stress du har kontakt med, de er fortsatt fokuserte og jobber mens mange BCer braser i alt.

Men du kan sikkert fint finne en kelpie som ikke forstår ag også og brase i ting. BC er ikke født for ag banen, ingen er.

Mokken har sikkert mye bra å komme med også :ahappy: jeg bare blir litt trekt når folk drar en rase fort over en kam fordi noen individer ikke hadde bra hoppteknikk .

Er det ikke mulig å uttale som om egne er faringer før man "drar alle over en kam"? :P

Legg gjerne merke til at jeg skriver: "MEN nå har jeg kun sett 2 kelpier i ag, så det trenger overhode ikke stemme".

jeg hadde håper denne kommentaren kunne forebygge noen "drar alle over en kam" kommentarer...men den gang ei . Jeg påstår ikke at min erfaring er representativ :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med Wk i agility, de er jo helt rå, Trener og har trent med alle mine Wk i ag, Hopptekknik er bra og de har jobbet veldig bra under stress.

Men de tåler ikke vimsete førere da de får med seg alt og blir det feil, er det fører som ikke er tydelig nok.

Men jeg har jo ikke erfaring med andre raser i ag, bare noen små forsøk med wippetene i ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar, linker og videoer!

Ut fra de videoene jeg har sett ser det ut som om de kelpiene er raske og smidige nok for meg, i hvert fall. Jeg takler uansett ikke det mest hypre av det hypre, men satser på stabile, feilfrie løp heller enn å beine fortere enn lynets hastighet.

Kjenner at jeg heller mer mot den australske enn working-varianten, siden jeg har litt lyst til å stille ut også. De blir kanskje litt tyngre igjen? Mokken, kan jeg spørre hvordan Harley er i kroppen i forhold til standarden?

Jeg får heller ikke helt tak på hvordan kelpiene er mentalt. Jeg har selvsagt forstått at det er mye hund, men utover det? Er de mer sånn "glad-hypre" som en flatcoat, eller med mer skarphet, alvor og egne meninger om hvor skapet bør stå, liksom? Kan de sammenlignes med andre, mer kjente raser mentalt sett? I hvor stor grad slår gjeteregenskapene inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...