Gå til innhold
Hundesonen.no

Kleinspitz oppdrettere, evt andre raser?


tywin
 Share

Recommended Posts

Usikker på om denne skal her i "Avl og oppdrett" eller i "Rasevalg"..

Vi er bare i planleggingsfasen enda, men vi planlegger familieforøkelse i form av en Kleinspitz baby. Det er ikke helt 100 % angående rase, men det er den vi har funnet som passer kravene våre best. Om det er noen som har andre raser som kan passe oss, fortell, så skal vi vurdere! Hadde vært fint med forslag til oppdrettere av kleinspitz, som bruker avlsdyr som er PRA fri og patella fri, og ellers er friske. Avlsdyrene må også være utstilt med minst 1 exc/BIR/cert. Tar det som en selvfølge at foreldredyrene har godt gemytt og er vennlige og trivelige.

Våre krav til evt andre raser;

- Må kunne være ute i kuldegrader (kan til nød kles på noe, men helt korthår er uaktuelle)

- Rasen må være generelt frisk (uten masse hudproblemer, pusteproblemer osv. En frisk hund er man aldri 100% sikret, men feks bulldog, mops osv er uaktuelt)

- Må kunne være med, og tåle litt

- Ikke for "feig" ettersom vi har mange store hunder

- Må være av liten middels/liten str

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lekt litt med tanken på en maskotthund selv, og har ca samme kriterer som dere + at min må være et utstillingseksemplar da jeg har utstilling som hobby i tillegg til alt det andre. De rasene jeg har mest interesse for pr nå er disse:

- Norsk Buhund

- Norsk Lundehund

- Australsk terrier, en rase jeg aldri hadde vurdert om jeg ikke tilfeldigvis har møtt noen trivelige eksemplarer flere ganger

- Border terrier

- Schipperke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lekt litt med tanken på en maskotthund selv, og har ca samme kriterer som dere + at min må være et utstillingseksemplar da jeg har utstilling som hobby i tillegg til alt det andre. De rasene jeg har mest interesse for pr nå er disse:

- Norsk Buhund

- Norsk Lundehund

- Australsk terrier, en rase jeg aldri hadde vurdert om jeg ikke tilfeldigvis har møtt noen trivelige eksemplarer flere ganger

- Border terrier

- Schipperke

Ja, blir som en maskotthund vi vil ha da :-) Vi vil også ha et utstillingseksemplar, ettersom vi liker å stille ut. Norsk lundehund har vi også tenkt på, men hvor godt egner pelsen seg egentlig ut i mange minusgrader? Spør fordi jeg ikke vet, ikke fordi jeg tror den er dårlig ;) De schipperkehundene jeg har møtt er noen gneldrebikkjer, så den er uaktuell, terrierne har vel litt lett for å fryse? Hm. Er ikke lett dette. Kleinspitz har liksom det vi trenger, men samtidig blir det jo en veldig "selskaps rase" tenker jeg ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katinka Mossin har lundehund og grønlandshunder. Har aldri sett frakk på de hun har hatt og har i alle fall ;)

Border terrier og Australsk terrier trenger nok et dekken, men så er det greit. I alle fall de jeg kjenner - som bor i Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...