Gå til innhold
Hundesonen.no

Avstandskommandering


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg vet det er mange her inne som er utrolig flinke til å trene denne øvelsen.

Jeg vil ha tips og triks, filmer og råd! Avstanden vår må forbedres kraftig!

Håper på motiverende innlegg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låste bakben og raske momenter. :)

Vi sliter med fremdrift på stå momentene.

Men tenker heller sånn: "Hvordan ville du / hvordan har du trent for å få en god avstand" tråd enn en problemløsningsstråd om du skjønner? Gjerne med kreative innslag. :)

Edit: Takk Simira! Ellie er flink. Tenkte på Balrog nå :) Han er flink han og men ikke så glad i den øvelsen på slutten av et langt program

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Edit: Takk Simira! Ellie er flink. Tenkte på Balrog nå :) Han er flink han og men ikke så glad i den øvelsen på slutten av et langt program

Et tips i forhold til å få øvelsen til å fungere på slutten av et langt program er å ofte trene den på slutten av en trening (når de begynner å kunne øvelsen) så de er vant til å klare å sette seg opp når de er slitne. Og så veksle mellom om man trener på starten av en trening med masse energi innimellom. Men jeg tror det er viktig å trene øvelsen i den "tilstanden" hunden vil være i når man kommer til den øvelsen på konkurranse. Da blir det ikke like tungt å sette seg opp i sitten på slutten av et langt program. Selvfølgelig må ikke hunden være utslitt når du trener den, det blir det ingen god trening av, men at de lærer å utføre øvelsen godt når de er litt slitne tror jeg er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha tips til kreativ løsning, så ville jeg trent med bakbeina på en planke eller musematte (eller de der små FitPaws) :)

Når det kommer til fart plukker jeg øvelsen fra hverandre og trener separat på hver enkelt skifte før jeg setter sammen igjen.

Når det kommer til intensitet baklengskjeder jeg og har alltid avstandskommanderingen som siste øvelse før belønning. Da vet hunden at den er nærme belønningen, øvelsen er repetert så mange ganger at den gjøres fullstendig uten effort og du får masse gratis fra Premacks prinsipp :)

Edit: Jeg pleier også å kjøre avstandskommandering sånn litt hele tiden. På tur, før mat, midt inne i en annen lydighetsøvelse etc. Jeg rett og slett hjernevasker bikkja til å kunne tilby skifter når som helst, hvor som helst, sånn at det blir like enkelt for den som grunnstilling liksom.

Ja, også varierer jeg så klart på hvor mange skifter han skal tilby/gjennomføre. Noen ganger tre, andre ganger ett, sjeldnere fem osv...

**

Eeeen siste ting..! Hvis du sliter med fremdrift, så ville jeg forresten vurdert å lære inn med låste forbein i stedet. Jeg innbiller meg at det er lettere å hindre fremsig da..? Og det ser driiit lekkert ut! For deg med såpass liten og nett hund så er det heller ikke all verden av styrke hunden trenger heller, så tror det skal være easy peasy for din kjekke lille :) (Siv Svendsen la ut video av sin valp som trener avstand med låste frembein på Facebook for litt siden, hvis du søker litt rundt finner du den kanskje..?)

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha tips til kreativ løsning, så ville jeg trent med bakbeina på en planke eller musematte (eller de der små FitPaws) :)

oooh Marie! jeg får fitpaws i posten snart! :P det var nemlig tiltenkt bakpartskontroll/avstand ;) om du vil prøve det f.ex

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Supert Anette, det vil jeg gjerne prøve.

Skal se etter den filmen!

For å legge inn tips selv, så har vi trent på å gjøre det mange forskjellige steder. Feks oppå en stol.

For å få et pent oppsitt har jeg brukt "sitt bamse".

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oooh Marie! jeg får fitpaws i posten snart! :P det var nemlig tiltenkt bakpartskontroll/avstand ;) om du vil prøve det f.ex

Hva er fitpaws? Jeg har en hund som må lære seg at den har rumpe!! :P

Men lær av min feil.. Jeg har trent veldig mye intensitet i øvelsen hele tiden.. Så jeg har en hund som ikke bare trekker fremover, men popper litt overalt under vekslingene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fitpaws? Jeg har en hund som må lære seg at den har rumpe!! :P

Men lær av min feil.. Jeg har trent veldig mye intensitet i øvelsen hele tiden.. Så jeg har en hund som ikke bare trekker fremover, men popper litt overalt under vekslingene :P

http://www.cleanrun.com/index.cfm?fuseaction=product.display&product_id=2790&ParentCat=320&string=fitpaws

5377.jpg

Så kan man bruke f.ex to for å ha låste bakben på ;)

canis hadde tilbud på å importere de nå nettop. så skal få mine denne uken håper jeg :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du lærer hunden å ha bakbena på to klosser bak (du kan jo bruke planke/whatever) også jobber du inn avstanden der. jeg kan vise deg fiiilm heeer et sted...

Ikke helt den jeg skulle vise. men skal poste den andre når jeg finner den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er viktig er å bestemme seg for hva slags bevegelser hunden skal ha. Jeg har låste bakbein på mine hunder. En liten de detaljene jeg fokuserer på er f.eks at fra ligg til stå, så vil jeg at hunden skal trekke frembeina inn mot kroppen (isteden for å ha alle 4 beina låst når hunden reiser seg). Da står hunden mer "kompakt" og det blir lettere å få til en bakover sitt uten å flytte bakbeina fremover.

Jeg bruker en evighet med lokking og shaping på nært hold for å få frem de riktige bevegelsene. Når hunden har begynt å få gode bevegelser bruker jeg også litt omvendt lokking for å få hunden til å forstå at han/hun må stå helt stille og legge vekten bakover. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg bruker 2-3 år på å få en god avstand med korrekt bevegelsesmønster. Å skape muskelminner tar TID! Hvis jeg i hverdagen skal få hunden fra stå til sitt, så går jeg mot hunden og sørger for at det blir riktig bevegelse. Jeg tenker på det hele tiden!

En liten periode prøvde jeg også å bruke en pinne for å få hunden til å forstå at han/hun måtte holde seg bak pinnen. Synes egentlig bevegelsene ble ganske bra, men det var ikke så lett å gjerne pinnen uten at det ble feil igjen.

På Kiter har jeg valgt å ha veldig tydelige bevegelser (hoppstå), men det har jeg tenkt å fade ut etterhvert.

For å få fart, så bruker jeg lokking, korte økter og heftige belønninger. Avstand er noe jeg trener hver eneste dag, i stua, på tur eller på trening. Jeg vektlegger å bygge opp masse motivasjon i den første bevegelsen på avstand, fordi det ofte kan være tungt å få hunden opp fra dekk til stå eller sitt etter et helt LP-progam. Altså belønner jeg veldig ofte første oppsitt/stå på avstand. Og da mener jeg "full fest" belønning!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte et par ting jeg synes er viktig:

- Når jeg startet med stå, så trener jeg enten bare stå-sitt-stå-sitt-stå-sitt- eller ligg-stå-ligg-stå-ligg-ståbevegelse, slik at hunden nærmest gynger mellom de to momentene. Jeg tror det hjelper hunden til å få en god bevegelse uten fremdrift.

- Jeg prøver å bruke minst mulig håndtegn. Dvs - jeg bruker godbit som hjelp med lokking når jeg skal få frem bevegelsene, men f.eks. dekk til sitt prøver jeg heller å gå nærme og dytte litt på hundens tær med beina mine, slik at hunden forstå at den må sitte og trekke til seg beina. Hvis man bruker mye "håndtegn" her, så blir det fort til at man "fisker" hunden opp i sitt og det blir det fryktelig vanskelig å komme på avstand (fordi hunden er avhengig av hjelpen og fordi den da har lært at sitt betyr å sitte unden hånden).

- Fine oppsitt har jeg gjort som Marie: sitte bamse, evt dytter litt borti tærne til hunden. På sitte bamse blir det fort til at hunden tar 2-3 oppsitt. Altså først sitter litt dårlig, så bruker han kanskje 1-2 forsøk på å komme skikkelig opp i bamse. Uansett tror jeg hunden forstår at den virkelig må OPP og at det ikke er noen mulighet for slurving.

- Om jeg trener avstand når hunden er sliten, så belønner jeg stort sett første oppsitt/stå. Om hunden er så slapp at jeg har brukt 3-4 kommandoer kan jeg fremdeles komme til å gi en kjempebelønning. Forhåpentligvis vil hunden da huske det og være mer motivert til å reise seg neste gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt den jeg skulle vise. men skal poste den andre når jeg finner den.

Haha. Det er kanskje egentlig ikke canis som har kommet på dette, men min første tanke var typisk canis å ha så mye dill og ekstrautstyr (som de kan selge...)!

Det kan sikkert funke, men ser for meg at når jeg ikke er så glad i hjelpemidler jeg må fjerne igjen, så blir det mest å prøve det for morroskyld.

Setter stor pris på at du vil låne meg de likevel altså! Jeg tenker at det ikke gjør noe å prøve mye forskjellig, men at alt vi hjelpe hunden å komme til målet. :)

En ting som er viktig er å bestemme seg for hva slags bevegelser hunden skal ha. Jeg har låste bakbein på mine hunder. En liten de detaljene jeg fokuserer på er f.eks at fra ligg til stå, så vil jeg at hunden skal trekke frembeina inn mot kroppen (isteden for å ha alle 4 beina låst når hunden reiser seg). Da står hunden mer "kompakt" og det blir lettere å få til en bakover sitt uten å flytte bakbeina fremover.

Jeg bruker en evighet med lokking og shaping på nært hold for å få frem de riktige bevegelsene. Når hunden har begynt å få gode bevegelser bruker jeg også litt omvendt lokking for å få hunden til å forstå at han/hun må stå helt stille og legge vekten bakover. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg bruker 2-3 år på å få en god avstand med korrekt bevegelsesmønster. Å skape muskelminner tar TID! Hvis jeg i hverdagen skal få hunden fra stå til sitt, så går jeg mot hunden og sørger for at det blir riktig bevegelse. Jeg tenker på det hele tiden!

En liten periode prøvde jeg også å bruke en pinne for å få hunden til å forstå at han/hun måtte holde seg bak pinnen. Synes egentlig bevegelsene ble ganske bra, men det var ikke så lett å gjerne pinnen uten at det ble feil igjen.

På Kiter har jeg valgt å ha veldig tydelige bevegelser (hoppstå), men det har jeg tenkt å fade ut etterhvert.

For å få fart, så bruker jeg lokking, korte økter og heftige belønninger. Avstand er noe jeg trener hver eneste dag, i stua, på tur eller på trening. Jeg vektlegger å bygge opp masse motivasjon i den første bevegelsen på avstand, fordi det ofte kan være tungt å få hunden opp fra dekk til stå eller sitt etter et helt LP-progam. Altså belønner jeg veldig ofte første oppsitt/stå på avstand. Og da mener jeg "full fest" belønning!

Takk for supre tips, i dette og det andre innlegget. Skal bli flinkere til å trene det overalt. Pleier allerede å trene det litt på tur, men nå skal det bli saker! Og greit å bli minnet om at dette er en tidkrevende øvelse. :)

Så søt Amira var på filmen, hvor gammel var hun der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supre tips, i dette og det andre innlegget. Skal bli flinkere til å trene det overalt. Pleier allerede å trene det litt på tur, men nå skal det bli saker! Og greit å bli minnet om at dette er en tidkrevende øvelse. :)

Så søt Amira var på filmen, hvor gammel var hun der?

Amira var vel 7 år tenker jeg :) ikke mer enn et par år siden! Hun et veldig heit når vi trener i den hallen, så da er hun veldig utfordrende men morsom å trene med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en film fra oss.

Fra stå til sitt er litt vanskelig og fra stå til dekk er det veldig vanskelig. Der er det masse fremdrift. Derfor jeg hjelper han litt i videoen.

Jeg står også veldig nærme han her, så lett sånnsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra Marie! Jeg ville prøvd med omvent lokking. Altså når han står, holder du godbiten foran ham, og når han legger vekten bakover/trekker hodet tilbake (helst uten å røre på bakbeina eller sitte/ligge), så belønner du. Når han virkelig kan dette med å bare lene seg bakover men bli på stedet, kan du si sitt eller dekk i det han lener seg godt bakover. Da kan du få frem riktig bevegelse.

Evt kan du gjøre alt fritt ved å be ham om å rygge og si sitt/dekk når han er i fart bakover. Etterhvert kan du si stå og rygge-kommado og belønne. Da får han en forventning om at når du sier stå, så kommer det en rygge-kommendo. Ganske raskt vil han legge vekten bakover når du sier stå. Når du i det øyeblikket sier sitt, så han han vekten såpass mye bakover at han får riktig bevegelse!

Ellers så kan du jobbe mer med godbiter for å lære ham de riktige bevegelsene med hjelp. Jeg pleier å kombinere alt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
×
×
  • Opprett ny...