Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåttsesongen


Recommended Posts

Hei igjen!

Da har flåttsesongen kommet, hit ihvertfall.

Vi har plukket flått av både hunden og katten, men nå er det faktisk hunden som er verst, plukket flere av han denne uka og mange i dag etter en tur i skogen.

Så da lurer jeg på om det er noen som har noe erfaring med flåttbånd eller noen type dråper?

Kjenner flere som har brukt både dråper og bånd, men lurer på hva dere synes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt frontline på dalmisen og er fornøyd med det :-) Han reagerer desverre litt på exspot så det ble bare prøvd en gang. Valpen er ubehandlet, det er forsåvidt dalmisen også i år. Rottweileren får exspot ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker expot på Leo, gjort der hver sesong nå, å ikke nerket noen reaksjoner på at han ikke tåler det, så da er vi fornøyde :) går over han regelmessig uansett da han har mye pels og noe flått klarer å komme seg på likevel.

På katten bruker vi frontline, er veldig fornøyd med de til henne også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen "naturlige" produkter mot flått? Hjelper hvitløk?

Er en del som bruker ravhalsbåbd og sier de har god effekt, noe å teste ut kanskje?

Også vet jeg nen bruker en hjemmelaget spray, husker ikke helt hva det var i den, men mener det var ihvertfall sitron.

(Vet også om flere som ikke synes det har noe effekt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del som bruker ravhalsbåbd og sier de har god effekt, noe å teste ut kanskje?

Dette funker godt på hunder med kort pels, da det forutsetter at halsbåndet kan "dingle" litt for å lade pelsen. På hunder med lengre pels, som feks mine med dobbel pels, vil det neppe ha samme effekt.

Bruker Exspot. Eneste jeg føler er giftig nok til at det funker, sjøl om jeg aldri har prøvd noe annet. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Frontline på mine, noe som fungerer bra. :)

Har brukt scalibour på tidligere hunder men det var hunder med litt mindre bajasfaktor og som ikke herjet fysisk med andre.

På de jeg har nå, er faren for å bite i halsbåndet/henge fast i lek høst tilstede, derav dråper.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette funker godt på hunder med kort pels, da det forutsetter at halsbåndet kan "dingle" litt for å lade pelsen. På hunder med lengre pels, som feks mine med dobbel pels, vil det neppe ha samme effekt.

Bruker Exspot. Eneste jeg føler er giftig nok til at det funker, sjøl om jeg aldri har prøvd noe annet. :P

Da skjønner jeg hvorfor de fleste med lapphund ikke synes det har noe effekt :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke to forskjellige typer rav halsbånd? En type beregnet på hunder med kort pels og en type beregnet for hunder med lang pels.

Her har jeg variert mellom sånn grønne halsbånd, spray som sprayes på før tur og ingenting.. Tenkte jeg skulle teste ravhalsbånd i år.. Expot tror jeg funker dårlgi iom at vi bader flere ganger i uka gjennom hele sommeren så da må det vell fylles på i eininga..

Ang hjemmelaget så husker jeg at en tidligere hesteeier jeg hjalp brukte og lage innsektsmiddel av vann og eddik (tror ikke det var noe mer enn det) og sprayet på hestene. Fungerte rimelig bra så vidt jeg kan huske.. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt tips med aloe vera spray. Hvor har du kjøpt det Nirm?

På dvergpinscherne har jeg aldri brukt noe, de er små, og veterinæren min anbefaler ikke flåttmiddel til hunder under så og så mange kilo (10 tror jeg det var).. Så vi har tidligere gått over hundene hver dag, noe som er enkelt når hunden er glatthåret.

Har vært litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med whippeten, men da tror jeg vi går for aloe vera spray :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Expot. Det er det eneste som funker på kooikern. Med Frontline kunne jeg på en tur plukke over 20 flått krypende i pelsen og dagen etter fant jeg flere som hadde satt seg. Det var som å ikke bruke noe i det hele tatt. Halsbånd klødde han av. Men med Expot setter det seg kanskje en flått, men det er sjeldent. Og derfor bruker jeg det samme på begge hundene.

Men det skal sies da, det er en stor forskjell på kookern og kelpien i forhold til hvem som er flåttmagnet og ikke. Helt utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt tips med aloe vera spray. Hvor har du kjøpt det Nirm?

På dvergpinscherne har jeg aldri brukt noe, de er små, og veterinæren min anbefaler ikke flåttmiddel til hunder under så og så mange kilo (10 tror jeg det var).. Så vi har tidligere gått over hundene hver dag, noe som er enkelt når hunden er glatthåret.

Har vært litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med whippeten, men da tror jeg vi går for aloe vera spray :)

Av slike som selger "Forever Living" produkter. For min del, søster av en kollega. Men det er mange som selger de produktene.

Jeg trur jeg tok fire flått av Vida i fjor. To før spraying som var levende, og to etter som var døde. Så tydeligvis at den hjalp. Vida er allergisk mot de hvite halsbånda, så da måtte vi finne et alternativ. De bader så mye i løpet av sommeren, at Expot blir for dyrt. Så da testa vi denne sprayen, og var meget fornøyde. :ahappy:

Det blir litt spennende i sommer da, siden jeg skal være i Sarpsborg en del. Og der er det mer flått enn det er i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker expot på de firbeinte, brukte halsbånd i fjor og det funka flott! Men siden vi er mesteparten av tida der nord hvor det ikke er flått, så er det mer økonomisk for meg å bruke dråper.

Så noen her oppe nevnte hvitløk - hvitløk er giftig for hunder og kan føre til hemolytic anemia, de røde blodcellene blir ødelagt. Ikke så trivelig, så greit å unngå løken helt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte expot på BCen, tok nesten alt. Men hadde likevel mindre på DPene som ikke brukte noe. Er nok vanskeligere for flåtten å få festet seg i superkort, glatthåret pels enn langhåret.

Av slike som selger "Forever Living" produkter. For min del, søster av en kollega. Men det er mange som selger de produktene.

Jeg trur jeg tok fire flått av Vida i fjor. To før spraying som var levende, og to etter som var døde. Så tydeligvis at den hjalp. Vida er allergisk mot de hvite halsbånda, så da måtte vi finne et alternativ. De bader så mye i løpet av sommeren, at Expot blir for dyrt. Så da testa vi denne sprayen, og var meget fornøyde. :ahappy:

Det blir litt spennende i sommer da, siden jeg skal være i Sarpsborg en del. Og der er det mer flått enn det er i Oslo.

Supert! Er det denne det er snakk om:
http://www.foreverliving.no/shop/veterinary-formula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte expot på BCen, tok nesten alt. Men hadde likevel mindre på DPene som ikke brukte noe. Er nok vanskeligere for flåtten å få festet seg i superkort, glatthåret pels enn langhåret.

Supert! Er det denne det er snakk om:

http://www.foreverliving.no/shop/veterinary-formula

Det er den ja.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expot fungerer supert på bade-hunder så lenge de ikke får såpe/fettløslige stoffer i pelsen. Med mye bading i saltvann holder det veldig lenge :) har prøvd rav-halsbånd på mine tre hunder i flere uker nå, men alle tre får masse flått. Alle har veldig forskjellig pelstype og lengde. Her blir det nok expot igjen, siden det alltid har fungert bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har hundene mine fått scalibor halsbånd for første gang. De har bare hatt det på i 1-5 uke, men har ikke fått noen flått enda ihvertfall :)

Hvis dette båndet funker som det skal i 5 mnd så synes jeg det en en genial løsning...

Sheltien min ble veldig slapp av xpot og jeg liker ikke tanken på å måtte ta det på på nytt hver mnd..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ccpp valp på 11 uker.... og har allerede plukket to flått på ham.
Jeg har ikke mye lyst å bruke noe sterke flåttmiddler på ham nå når han er så ung, men har heller ikke lyst å måtte begrense meg til asfaltjungelen gjennom sommersesongen heller...
Noen tips til oss, annet enn å holde oss unna skogen eller ransake en stadig økende mengde pels med lupe hver kveld? :)

Verdt å nevne også at han blir badet hver uke/10 dager nå, mtp tilvenning av pelsstell ol når han vokser til, så det fungerer ikke veldig bra med dråper da, selv om de mot formodning skulle kunne brukes på valp... og ettersom pelsen er som den er, så vil vel ikke noe halsbånd være det beste heller..?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ccpp valp på 11 uker.... og har allerede plukket to flått på ham.

Jeg har ikke mye lyst å bruke noe sterke flåttmiddler på ham nå når han er så ung, men har heller ikke lyst å måtte begrense meg til asfaltjungelen gjennom sommersesongen heller...

Noen tips til oss, annet enn å holde oss unna skogen eller ransake en stadig økende mengde pels med lupe hver kveld? :)

Verdt å nevne også at han blir badet hver uke/10 dager nå, mtp tilvenning av pelsstell ol når han vokser til, så det fungerer ikke veldig bra med dråper da, selv om de mot formodning skulle kunne brukes på valp... og ettersom pelsen er som den er, så vil vel ikke noe halsbånd være det beste heller..?

Skjønner det godt ang flåttmiddel. Det er sterke saker for en liten kropp.

Så du tipset nirm kom med? Den aloevera sprayen? Det skal jo både være bra for pelsen + holde udyr unna.

Ligger link på første side :)

Ellers kan det kanskje hjelpe å gre igjennom med lusekam, hvis ikke det sliter for mye på pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...