Gå til innhold
Hundesonen.no

Narkoman med nervøs BC-valp


idastef
 Share

Recommended Posts

Hei

Naboen min i bygården (Bergen) passer for tiden en 8 mnd gammel border collie tispe. Naboen er narkoman, ikke av den "verste" sorten, men hun røyker hasj, setter skudd, drikker og spiller musikk døgnet rundt. I tillegg har hun venner som kommer og går. Damen er veldig hyggelig når jeg møter henne, virker ikke rusa, bare litt "rar", og hun elsker min hund, som hun sier hun kan passe og gå tur med hvis jeg trenger hjelp (nei ellers takk). Tidligere i dag ble en mann hentet i politibil hos henne.

Jeg møtte henne i gangen litt senere, og da hadde hun en BC-valp på besøk. Jeg har sett henne med valpen ute tidligere, men har aldri hilst på den. Det viser seg at min nabo passer den for en heroinavhengig venninne som også har to hester (!). Hunden var livredd. Hun går med krum rygg og orker ikke se på meg en gang, men kom luskende etter noen minutter. Da hun skjønte at jeg var trygg satte hun seg tett inntil meg for å få kos. Ikke et hyggelig syn. Min nabo forteller om at hunden kommer fra tøffe kår, og at den kommer til henne for å få litt fred i blant (den får jo ikke akkurat fred, med narko og musikk der også, men den får i det minste litt kjærlighet). Nå skulle de gå tur, og de hadde med vannflaske og pledd, og hunden blir godsnakket med.

Jeg hadde sikkert ikke vært så bekymret om hunden var trygg og blid og nysgjerrig. Men dette er som sagt en veldig utrygg og nervøs valp. Politiet har vært der tidligere idag, men tydeligvis har de ikke gjort noe med hunden.

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg får helt vondt inni meg når jeg hører om dette. Tragisk meld fra til mattilsynet. En border har lett for å bli nervøs hvis en ikke har det bra.

Det er vel en litt feil konklusjon.. En hund med anlegg for dårlig gemytt har lett for å bli nervøs hvis en ikke har det bra. Det går ikke nødvendigvis på rase..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne kanskje leveret inn en bekymringsmelding?

http://www.hundehjelpen.net/blog/2011/05/27/Bekymringsmeldinger.aspx

Sivile har ingen ting med håndtering av slike saker å gjøre. Det er faktisk ulovlig for dem å involvere seg. En slik sak skal håndteres av dem som har myndighet, dvs politiet og Mattilsynet. Bare det og banke på noens dør og stille spørsmål ved vedkommendes hundehold kan faktisk risikeres å bli anmeldt. La politiet være politi også kan de som vil leke politi vente til hunden eventuelt skal omplassered om de absolutt vil bistå.
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivile har ingen ting med håndtering av slike saker å gjøre. Det er faktisk ulovlig for dem å involvere seg. En slik sak skal håndteres av dem som har myndighet, dvs politiet og Mattilsynet. Bare det og banke på noens dør og stille spørsmål ved vedkommendes hundehold kan faktisk risikeres å bli anmeldt. La politiet være politi også kan de som vil leke politi vente til hunden eventuelt skal omplassered om de absolutt vil bistå.

Jeg regnet i grunnen med at de fleste vet at mattilsynet tar seg av dette, men har lest at mattilsynet sjelden reagerer som det var et eksempel i linken min, bl.a.: "For en uke siden kom det en ny valp i hus, åtte uker gammel blir valpen plassert rett i mørk garasje i et bur. Her står den og bjeffer og hyler og de har på en uke hatt hunden med seg to ganger. De har på dagtid satt han ut i hundegård sammen med den andre hunden. det er helt grusomt at den lille valpen skal bli stengt inne i en mørk garasje, det må jo være tortur for en så ung hund som ikke er vant til å være alene.

Etter at Mattilsynet gjentatte ganger har fått beskjed og ikke reagert håper jeg at dere kan hjelpe."

Da tenkte jeg det kunne være en mulighet at de kunne hjelpe. Jeg regner jo med at de holder seg innenfor loven, men viss du vet at de ikke gjør det så er det jo bra du kan opplyse om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns lykkelig har et poeng, jeg. Førervare raser som BC, toller og belgerne tenderer til å bli noen vare, smånervøse, engstelige individer, både ved dårlige miljøbetingelser og/eller via arvelige faktorer. Det er flotte raser med et herlig gemytt, når de har det, men ikke alle er bra. Hvorfor være så ufin mot en som prøver å uttrykke et poeng, men kanskje ikke ordlegger seg like smooth som andre her inne?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør naboen din om hun er bekymret for velferden til hunden. Det høres ut som hun tar godt vare på den, så hun er sikkert den beste å spørre. Du har jo bare sett hunden i en kort periode og det er vanskelig å si noe konkret etter et kort møte.

Jeg må ærlig innrømme at slik jeg leser innlegget hadde jeg ikke blitt kjempebekymret og sannsynligvis bare passet mine egne saker. Hunden tødde opp etter noen minutter, og er i tillegg i en alder hvor hunder kan være skvetne og snåle.

Jeg vet ikke, det er jo egentlig umulig å se når man ikke ser hunden, men narkomane kan være flinke hundeeiere altså. Det i seg selv er ingen automatisk grunn til bekymring.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle snakke med henne, si at hun kan spørre meg om hun trenger hjelp med hunden (ikke at jeg er noen ekspert, men greit å være god nabo), og si at det er bra at hun hjelper til og passer hunden når det trengs, men at kanskje høy musikk og innendørsrøyking ikke er bra for en nervøs valp? Så har jeg ti griseører og ti grisehaler liggende som min hund ikke vil ha, kanskje valpen har lyst på :)

Siden jeg ikke vet hvem som er eiere er det vel lite mattilsynet kan gjøre. Men tenkte å ta kontakt, bare for å ha gjort det. Som jeg nevnte innledningsvis er naboen min veldig hyggelig, og jeg liker henne egentlig ganske godt, men jeg mener på ingen måte at et narkohjem (innendørsrøyking, høy musikk, rusa personer og ustabilt miljø) er gunstig for en hund. Uansett hvor grei personen måtte være. Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Eller vært vitne til at hunder blir fjernet av politi eller mattilsynet på grunn av mishandling? Hva "skal til" for at de tar affære? Tror foreløpig ikke det kommer til å skje her (hunden får mat, vann og tur, blir ikke slått eller noe sånt), men er interessant å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns lykkelig har et poeng, jeg. Førervare raser som BC, toller og belgerne tenderer til å bli noen vare, smånervøse, engstelige individer, både ved dårlige miljøbetingelser og/eller via arvelige faktorer. Det er flotte raser med et herlig gemytt, når de har det, men ikke alle er bra. Hvorfor være så ufin mot en som prøver å uttrykke et poeng, men kanskje ikke ordlegger seg like smooth som andre her inne?

Og poenget mitt er at dette går mer på arv enn nødvendigvis rase. Jeg har selv møtt border collier ifra rusmiljøet, og tryggere hunder har jeg aldri møtt.. Men disse narkomane var kanskje ikke ordentlig narkomane de siden de bodde på gaten og ikke i ei leilighet, ellers så kanskje var border colliene ikke førervare eller i værste fall blandingshunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du varsler på et litt tynt grunnlag, men det er en god ide å prate med naboen din. Det er også en stor konklusjon å hoppe til mishandling, det er påstander man skal være litt forsiktig med og ha godt grunnlag for.

Det finnes mange lykkelige hunder som eies av narkomane, de tilbringer gjerne mye tid sammen og knytter sterke bånd til hverandre. Hunder som har en viktig rolle for mennesker i vanskelige situasjoner, og jeg har sett hvilken lojalitet narkomane kan vise sine hunder, det kan være rørende. Jeg tror ikke man kan se på en enkeltfaktor for å dømme om en hund har det bra, og vi bør være åpne for at utradisjonelt kan være vel så bra som det vi er vant til. :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke en nervøs bcvalp (eller hvilkensomhelst annen rase/blanding) noe automatisk indikasjon på at valpen ikke har det bra! Heldigvis. :) Syns det høres lurt ut å prate med naboen og se om du får noe utav det. Høy musikk er ikke nødvendigvis det verste for en valp, heller ikke at det kommer og går folk, dersom folka er snille med valpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for betraktninger. Som jeg nevnte innledningsvis, " min nabo forteller om at hunden kommer fra tøffe kår, og at den kommer til henne for å få litt fred i blant" - derav bekymringen over nervøsiteten og hundens vel og ve. Jeg kommer til å ringe Mattilsynet på generelt grunnlag (vet som sagt ikke hvem som er eier uansett) for å høre hva man gjør/kan gjøre i sånne tilfeller.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte hunden igjen i dag, denne gangen løs utendørs, med en ung mann jeg aldri har møtt før. BCen kom løpende mot min semiaggressive terrier, men de lekte veldig fint sammen. Faktisk har jeg aldri sett min leke så fint noen gang! Så hundespråket er det ikke noe i veien med. Men jeg ble ytterligere bekymret da mannen mente dette var en hund han hadde passet siden han var 15 (nå var han 23), og som han kjente svært godt. Jeg synes det ser ut som den er rundt et år gammel... Han hadde båndet løst rundt nakken hennes, og var ikke klar over at hun også hadde halsbånd på. Som var alt for stramt (to fingre MAX). Jeg måtte hjelpe han å feste båndet, han ante ikke hvordan. I tillegg var han opptatt av å dominere henne, ved å bøye seg over henne og si SITT, og et dunk i siden. Selv om hun slikket han i ansiktet og logret. Selv vurderte han å skaffe seg en ulovlig staff-valp...

Uansett. Selv om dette sikkert er mennesker som mener godt, synes jeg dette er grunnlag for å melde inn en sak til Mattilsynet. Trolig kan de ikke gjøre noe med det, men da har jeg i alle fall gjort hva jeg kan offisielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

På hvilket grunnlag sku du varsle mattilsynet sa du?

Selv vurderte han å skaffe seg en ulovlig staff-valp...

:shocked: Sånt skjer da ikke.. det er jo bare uskyldige uvitende som blir rammet av hundeloven. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte hunden igjen i dag, denne gangen løs utendørs, med en ung mann jeg aldri har møtt før. BCen kom løpende mot min semiaggressive terrier, men de lekte veldig fint sammen. Faktisk har jeg aldri sett min leke så fint noen gang! Så hundespråket er det ikke noe i veien med. Men jeg ble ytterligere bekymret da mannen mente dette var en hund han hadde passet siden han var 15 (nå var han 23), og som han kjente svært godt. Jeg synes det ser ut som den er rundt et år gammel... Han hadde båndet løst rundt nakken hennes, og var ikke klar over at hun også hadde halsbånd på. Som var alt for stramt (to fingre MAX). Jeg måtte hjelpe han å feste båndet, han ante ikke hvordan. I tillegg var han opptatt av å dominere henne, ved å bøye seg over henne og si SITT, og et dunk i siden. Selv om hun slikket han i ansiktet og logret. Selv vurderte han å skaffe seg en ulovlig staff-valp...

Uansett. Selv om dette sikkert er mennesker som mener godt, synes jeg dette er grunnlag for å melde inn en sak til Mattilsynet. Trolig kan de ikke gjøre noe med det, men da har jeg i alle fall gjort hva jeg kan offisielt.

Nei, dette er magert grunnlag. Veldig magert grunnlag, og jeg tror kanskje du undervurderer hunder om du tror de lider under disse forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulovlig staff? Staff er da lovlig?

Jeg og synes dette er for lite til at man skal kontakte mattilsynet. Dette er jo ikke dyremisshandling akkurat, men jeg skjønner jo at du reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så er kanskje grunnlaget litt magert. Men hva gjør vel det? Hun har en mistanke, og da er det jo ingenting galt i å dele den mistanken med noen. Om Mattilsynet ønsker å sjekke det ut eller ikke er jo opp til dem, men da har iallefall TS lettet samvittigheten sin. Det er jo ingen som sier at man bør unnlate å melde fra til barnevernet dersom man har en ørliten mistanke om at det foregår noe som ikke er bra for barnet/barna, så hvorfor skal det være annerledes i dyresituasjoner?
Er dere redde for at det skal bli en "ulv, ulv"-tilstand her i landet eller hva er greia?

Til TS; meld fra du, om det er det magefølelsen din sier :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Man må først og fremst ha brutt en lov for å kunne bli rammet av sanksjonene :)

Så bra da er det jo ikke noe problem, skal huske det neste gang dere hyler og skriker om hundesaken. Skal tipse vivere også så han kan få fred i sjela på sine gamle dager stakkars.. Dette må jo være gode nyheter :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da er det jo ikke noe problem, skal huske det neste gang dere hyler og skriker om hundesaken. Skal tipse vivere også så han kan få fred i sjela på sine gamle dager stakkars.. Dette må jo være gode nyheter :-)

Kan du forklare meg nærmere hva du egentlig snakker om? En hund som ikke en gang eksisterer er ikke noen trussel, selv om en eller annen idiot driver og slenger med kjeften om at vedkommende vurderer å bryte loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt med å nevne at mannen hadde tenkt til å skaffe seg en ulovlig valp (husker ikke om han sa staff eller hva det var (ikke skyt meg), men han sa selv ulovlig) var mer for å illustrere vedkommendes manglende kunnskap, som er en del av grunnlaget for min reaksjon. Jeg vet ikke en gang hva denne mannen heter eller hvor han bor, så han rammes neppe av at jeg har lagt inn en sak til Mattilsynet. Dessuten skal det vel en del til at noen fysisk fjerner hunden fra omgivelsene. Det jeg håper skjer er at dersom noe mer skulle dukke opp, og bli observert av andre, så har i det minste jeg lagt inn en bekymringsmelding, så får det være opp til Mattilsynet å vurdere situasjonen. Dersom noen skulle observere at jeg gjorde noe tilsynelatende "uforsvarlig" med mine dyr (eller barn) hadde jeg satt pris på om noen sjekket opp i det heller enn at det gikk for langt. Uavhengig av hvor "ille" noe i virkeligheten er.

At en enkeltperson melder inn en sak til Mattilsynet (eller Barnevernet, for den saks skyld) gir ikke automatisk denne personen rett. De offentlige instansene jobber tross alt med dette. Heller melde en gang for mye enn en gang for lite!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...