Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder dør pga dårlig tannstell...


Trendy

Recommended Posts

Besteforeldrene mine har hatt mange hunder' date=' men de har aldri pusset tennene på dem, og de alle de hundene har blitt over 10 år.[/quote']

Det stemmer det, og oldefaren min var storrøyker,og ble over 80 år gammel... :wink: du skjønner - det finnes unntak til alle regler, og selv om en hund for mange år siden ble gammel og så ut til å ha det fint, så hadde det veldig ofte - det ikke særlig fint inni kroppen. Men det er slike ting man ikke kan se,og dyr generelt er ikke flinke til å vise at de har vondt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe forta meg og kjøpte tannbørster til hundene =) de har alltid hatt tyggeben og leke/tygge på men det er tydeligvis ikke nokk så her må det pusses haha

BRA !! =D> Husk sangen...puss, puss så får du en suss...hihihih.. :wink::) (eller i Odin sitt tilfelle - en greenie! ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg tror hunde tenner er lik menneske tenner i den grad at det er forksjellig fra hund til hund..

Noen mennesker har dårlige tenner de er født med.. og noen har kjempe solide Tenner..

Også er det de som bare spiser for mye godis og ikke pusser tenna.

og det er de som aldri spiser noe sukker og pusser tenna.

Noen hunder tror jeg har dårlig tenner helt fra starten av..

Så lenge man holder øye med det og tar bort hvis man ser tannstein tror jeg det skal gå bra jeg..

Den ene bearded collien vi hadde pusset jeg sjelden tennene på.. hold øye med tenna hans.. og han hadde sjelden tannstein..

Tini får det lettere så hun må jeg noe med det oftere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var faktisk hos Carsten Glindø (i artikkelen) for en ukes tid siden. Var egentlig der pga av en kneskade, men han tok jo en titt i munnen på hunden også. Fikk et langt foredrag om hunder og tannhelse (som han tydeligvis brenner for). Jeg fortalte at den ene hunden min (som var der) slet med mye tannstein, men at den andre hadde ganske fine tenner. Da viste han meg et vanlig foto av noen tenner som så helt fine ut. Men så fikk jeg se røntgenbilde av de samme tennene: store betennelser som ikke syntes på overflaten. Grøss og gru! Har vært flinkere til å pusse hundetenner før, men har vært litt lat en stund. Nå blir det fram med tannbørsten igjen!

Og finnes det bittebittesmå tannkoster? Å pusse tennene med en tannkost som er nesten like stor som hele munnen, det sier seg selv at det blir vanskelig.

Kjøp baby/barnetannbørste. Det fungerer fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det de tobeinte som pusser.

Har ikke fått noen klager hos vetrinæren ennå,skjønt Henrik er 5 år i mai.

men her går det også i greenies og andre ;) tyggebein, så det er kanskje ikke obligatorisk å måtte børste??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...